IPPB2/415-955/12-5/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-955/12-5/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 21 stycznia 2013 r., data wpływu 24 stycznia 2013 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-955/12-2/MG z dnia 14 stycznia 2013 r. (data nadania 14 stycznia 2013 r., data doręczenia 17 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z realizacją praw wynikających z otrzymania imiennych warrantów subskrypcyjnych w ramach Programu Motywacyjnego oraz sprzedażą akcji objętych w wyniku wykonania imiennych warrantów subskrypcyjnych oraz ze sprzedażą imiennych warrantów subskrypcyjnych na rzecz spółki - jest:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej braku obowiązku podatkowego w chwili objęcia akcji w wyniku realizacji otrzymanych imiennych warrantów subskrypcyjnych,

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z realizacją praw wynikających z otrzymania imiennych warrantów subskrypcyjnych w ramach Programu Motywacyjnego oraz sprzedażą akcji objętych w wyniku wykonania imiennych warrantów subskrypcyjnych oraz ze sprzedażą imiennych warrantów subskrypcyjnych na rzecz spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością V. Spółka komandytowo-akcyjna (dalej: "Spółka") zamierza wprowadzić program motywacyjny (dalej: "Program Motywacyjny") dla członków kluczowego personelu oraz współpracowników jej komplementariusza (w szczególności kadry zarządzającej), który zgodnie ze statutem Spółki ma prawo jednoosobowego reprezentowania Spółki oraz prawo i obowiązek prowadzenia spraw Spółki.

Celem wprowadzenia Programu Motywacyjnego jest zwiększenie motywacji kluczowych pracowników i współpracowników komplementariusza Spółki do lepszego zarządzania Spółką. Tak zwiększana motywacja łączy się ze ściślejszym związaniem kluczowych pracowników ze Spółką co przyczyni się do zapewnienia lojalności kluczowych pracowników i współpracowników, lepszych efektów, a w konsekwencji lepszej realizacji założeń inwestycyjnych Spółki.

Wnioskodawca będzie osobą objętą Programem Motywacyjnym.

Program Motywacyjny będzie składał się z dwóch części:

* Programu Motywacyjnego A - którego warunkiem wykonania będzie realizacja budżetu Spółki (tekst jedn.: realizacja krótkoterminowego celu Spółki) oraz

* Programu Motywacyjnego B - którego warunkiem wykonania będzie osiągnięcie przez Spółkę długoterminowych wyników finansowych w określonej wysokości (tekst jedn.: realizacja długoterminowego celu Spółki).

Program Motywacyjny będzie się opierał na emisji warrantów subskrypcyjnych uprawniających beneficjentów Programu do objęcia akcji Spółki w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki po określonej cenie emisyjnej, z wyłączeniem prawa poboru akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy Spółki. Jeden Warrant będzie uprawniał do objęcia jednej akcji Spółki.

Warranty subskrypcyjne będą emitowane przez Spółkę i oferowane do objęcia beneficjentom Programu Motywacyjnego nieodpłatnie. Warranty będą papierami wartościowymi imiennymi w postaci zmaterializowanej.

Warranty będą niezbywalne z wyjątkiem (i) możliwości ich zbycia przez uprawnionego na rzecz podmiotu należącego do tej samej grupy kapitałowej co uprawiony lub (ii) wniesienia Warrantu tytułem aportu na rzecz spółki w pełni kontrolowanej.

Program Motywacyjny zostanie wprowadzony na mocy uchwały walnego zgromadzenia Spółki.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 14 stycznia 2013 r. Nr IPPB2/415-956/12-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* wskazanie czy Wnioskodawca jako osoba objęta Programem Motywacyjnym jest pracownikiem spółki wdrażającej Program (jeżeli tak to proszę podać formę zatrudnienia) czy też współpracownikiem jej komplementariusza.

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

* Wnioskodawca jest pracownikiem Spółki I. Sp. z o.o. - komplementariusza spółki wdrażającej Program Motywacyjny tj. I. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością V. Spółka komandytowo - akcyjna, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w chwili otrzymania warrantów w ramach Programu Motywacyjnego powstanie po stronie Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy objęcie akcji w wyniku realizacji prawa wynikającego z otrzymanych wcześniej warrantów będzie wiązało się z obowiązkiem rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych przez Wnioskodawcę.

3.

Czy sprzedaż akcji objętych w wyniku wykonania praw wynikających z warrantów bądź ewentualna sprzedaż warrantów na rzecz Spółki będzie wiązała się z obowiązkiem rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych przez Wnioskodawcę.

4.

Czy dochód ze zbycia akcji objętych w wyniku wykonania praw wynikających z warrantów bądź ze sprzedaży warrantów na rzecz Spółki będzie polegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie Nr 2, 3 i 4. Odpowiedź w zakresie pytania Nr 1, została udzielona w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 2.

Zdarzeniem rodzącym odrębne skutki podatkowe będzie natomiast objęcie akcji w związku z realizacją przez beneficjentów prawa wynikającego z przyznanych im w ramach Programu Motywacyjnego warrantów. W przypadku bowiem gdy aktualna cena rynkowa akcji będzie wyższa od ceny emisyjnej, po której beneficjenci Programu Motywacyjnego są uprawnieni do objęcia akcji - po ich stronie powstanie wymierna korzyść majątkowa. Zwrócić bowiem należy uwagę na fakt, że każda inna osoba, która chciałaby nabyć akcje musiałaby uszczuplić swój majątek przeznaczając środki pieniężne na zakup tychże akcji po ich cenie rynkowej. A zatem inne osoby chcąc nabyć akcje muszą ponieść określony koszt, którego beneficjenci Programu Motywacyjnego ponosić nie muszą ponieważ akcje otrzymają po preferencyjnej cenie.

Istnieje zatem możliwość oszacowania przysporzenia majątkowego po stronie beneficjentów Programu Motywacyjnego w związku realizacją praw wynikających z warrantów, poprzez określenie różnicy pomiędzy ceną rynkową akcji a ceną emisyjną po której beneficjenci Programu Motywacyjnego są uprawnieni do objęcia akcji.

Niemniej jednak moment rozliczenia podatku PIT z tytułu tak uzyskanego przychodu został przez ustawodawcę odroczony w czasie na mocy szczególnego przepisu art. 24 ust. 11 ustawy o PIT. Zgodnie z tym artykułem dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji.

Zgodnie zaś z art. 24 ust. 12 ustawy o PIT zasada ta nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż w przypadku objęcia akcji przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, ewentualny dochód w postaci nadwyżki wartości rynkowej akcji ponad wartość wydatków poniesionych na objęcie akcji nie rodzi obowiązku zapłaty podatku w momencie objęcia akcji. Obowiązek rozliczenia podatku PIT powstaje dopiero w dniu zbycia akcji objętych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki - emitenta akcji.

Zakładając, iż w analizowanym stanie faktycznym cena rynkowa akcji objętych w wyniku realizacji warrantów w ramach Programu Motywacyjnego będzie w dniu ich objęcia wyższa od ich ceny emisyjnej (w przeciwnym wypadku osoby uprawnione nie skorzystają z Programu Motywacyjnego, gdyż będzie to nieracjonalne ekonomicznie), zaistnieją wszystkie przesłanki do zastosowania przytoczonych powyżej przepisów, tzn.:

1.

wystąpi dochód w postaci nadwyżki pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie (odpowiadającymi cenie emisyjnej wynikającej z Programu Motywacyjnego),

2.

dochód ten zostanie osiągnięty przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Spółki (tekst jedn.: beneficjentów spełniających warunki określone w Programie Motywacyjnym wprowadzonym ma mocy uchwały walnego zgromadzenia Spółki).

W świetle powyższego w momencie realizacji praw wynikających z warrantów (konwersji warrantów na akcje), Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku PIT - zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT.

Ad. 3.

Biorąc pod uwagę normę wynikającą art. 24 ust. 12 ustawy o PIT obowiązek rozliczenia podatku PIT powstanie dopiero w momencie zbycia przez Wnioskodawcę akcji objętych w związku z realizacją warrantów, ewentualnie w momencie wcześniejszego zbycia warrantów na rzecz Spółki.

Przychodem podatkowym będzie w takim przypadku cena uzyskana ze zbycia akcji, określona zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT, natomiast kosztem uzyskania tego przychodu będą wydatki poniesione na nabycie i objęcie akcji, odpowiadające cenie emisyjnej wskazanej w Programie Motywacyjnym - określone w oparciu o art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT. W przypadku gdy Wnioskodawca zdecyduje się na wcześniejsze zbycie warrantów na rzecz Spółki, przychodem podatkowym będzie uzyskana przez niego cena, natomiast z uwagi na fakt, iż warranty będą nabywane nieodpłatnie w ramach Programu Motywacyjnego - brak będzie kosztów uzyskania tego przychodu.

Reasumując, w chwili objęcia akcji w wyniku realizacji prawa wynikającego z otrzymanych wcześniej warrantów po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek rozliczenia podatku PIT - zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT. Niemniej jednak obowiązek rozliczenia podatku PIT powstanie w momencie zbycia akcji Spółki objętych w wyniku wykonania praw wynikających z posiadanych przez Wnioskodawcę warrantów, ewentualnie w momencie wcześniejszego zbycia warrantów na rzecz Spółki - zgodnie z art. 24 ust. 12 ustawy o PIT.

Brak obowiązku rozliczenia podatku PIT w momencie realizacji praw wynikających z warrantów (objęcia akcji) przyznanych w ramach podobnych programów motywacyjnych oraz powstanie obowiązku rozliczenia podatku dopiero w momencie zbycia akcji potwierdził także Minister Finansów w:

1.

przywołanej powyżej interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 października 2011 r. sygn. IPPB2/415-645/11-2/AK,

2.

interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 czerwca 2011 r., sygn. IPPB2/415-429/11/MW.

Ad. 4.

Zgodnie art. 30b ust. 1 ustawy o PIT od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawna oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Obowiązującą na gruncie ustawy o PIT definicję pojęcia "papiery wartościowe" zawiera natomiast art. 5a pkt 11 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem ilekroć w ustawie o PIT jest mowa o papierach wartościowych należy przez to rozumieć papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi stanowi z kolei, iż przez papiery wartościowe rozumie się:

a.

akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b.

inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Zarówno zatem akcje jak i warranty subskrypcyjne mieszczą się w zakresie definicji papierów wartościowych obowiązującej na gruncie ustawy o PIT.

W związku z tym, mając na uwadze brzmienie przywołanych powyżej przepisów, do zbycia akcji objętych w wyniku wykonania praw wynikających z warrantów bądź ze sprzedaży warrantów na rzecz Spółki powinien znaleźć zastosowanie art. 30b ust. 1 ustawy o PIT. W konsekwencji dochód ze zbycia akcji objętych w wyniku wykonania praw wynikających z warrantów bądź ze sprzedaży warrantów na rzecz Spółki będzie polegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku podatkowego w chwili objęcia akcji w wyniku realizacji otrzymanych imiennych warrantów subskrypcyjnych, natomiast w pozostałym zakresie za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenie otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z treści wniosku oraz jej uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca zatrudniony jest w Spółce na warunkach umowy o pracę, która jest komplementariuszem Spółki zamierzającej wprowadzić na mocy uchwały walnego zgromadzenia Spółki Program Motywacyjny dla członków kluczowego personelu oraz współpracowników jej komplementariusza. Celem wprowadzenia Programu Motywacyjnego jest zwiększenie motywacji kluczowych pracowników i współpracowników komplementariusza Spółki do lepszego zarządzania Spółką, a w konsekwencji ze ściślejszym związaniem kluczowych pracowników ze Spółką co przyczyni się do zapewnienia lojalności kluczowych pracowników i współpracowników, lepszych efektów, a w konsekwencji lepszej realizacji założeń inwestycyjnych Spółki. Wnioskodawca będzie osobą objętą Programem Motywacyjnym.

Program Motywacyjny będzie składał się z dwóch części:

* Programu Motywacyjnego A - którego warunkiem wykonania będzie realizacja budżetu Spółki (tekst jedn.: realizacja krótkoterminowego celu Spółki) oraz

* Programu Motywacyjnego B - którego warunkiem wykonania będzie osiągnięcie przez Spółkę długoterminowych wyników finansowych w określonej wysokości (tekst jedn.: realizacja długoterminowego celu Spółki).

Program Motywacyjny będzie się opierał na emisji warrantów subskrypcyjnych uprawniających beneficjentów Programu do objęcia akcji Spółki w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki po określonej cenie emisyjnej. Jeden warrant będzie uprawniał do objęcia jednej akcji Spółki.

Warranty subskrypcyjne będą emitowane przez Spółkę i oferowane do objęcia tylko uczestnikom Programu Motywacyjnego nieodpłatnie. Warranty będą papierami wartościowymi imiennymi w postaci zmaterializowanej.

Warranty będą niezbywalne z wyjątkiem (i) możliwości ich zbycia przez uprawnionego na rzecz podmiotu należącego do tej samej grupy kapitałowej co uprawiony lub (ii) wniesienia warrantu tytułem aportu na rzecz spółki w pełni kontrolowanej.

Wnioskodawca tytułem realizacji praw z warrantu obejmie w wyniku realizacji praw wynikających z przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego imiennych warrantów subskrypcyjnych określoną ilość akcji Spółki po cenie emisyjnej.

Jeżeli zatem objęcie przedmiotowych akcji nastąpi po cenie emisyjnej wskazanej w imiennym warrancie subskrypcyjnym niższej niż cena rynkowa akcji, to po stronie Wnioskodawcy w momencie objęcia akcji niewątpliwie będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe. Aby bowiem czerpać korzyści z akcji Wnioskodawca musiałby nabyć akcje za określoną cenę, a w związku z częściowo odpłatnym nabyciem tych akcji, poniesie je tylko w części.

Uwzględniając zatem powyższe okoliczności faktyczne i prawne, częściowo odpłatne objęcie akcji spółki komandytowo - akcyjnej przez Wnioskodawcę, wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przychodu.

Wnioskodawca nie jest pracownikiem Spółki komandytowo-akcyjnej wdrażającej Program Motywacyjny, a więc w związku z objęciem akcji tej Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z przyznanych imiennych warrantów subskrypcyjnych nie powstanie przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

Przychód w wysokości wartości rynkowej akcji pomniejszonej o poniesioną przez Wnioskodawcę odpłatność (cena emisyjna akcji) zakwalifikować należy do przychodów z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis ten stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że jest to tylko wyliczenie przykładowe i przychodami z innych źródeł są jeszcze inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie to przychód odpowiadający wartości rynkowej objętych akcji pomniejszonej o poniesioną przez Wnioskodawcę odpłatność (cenę emisyjną akcji).

Przychody z innych źródeł podatnik opodatkowuje sam na tzw. zasadach ogólnych, według skali zawartej w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wykazuje je w zeznaniu rocznym, za rok podatkowy, w którym zostały uzyskane.

W myśl art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zatem nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że do uzyskanego przychodu z tytułu objęcia akcji Spółki w wyniku realizacji przyznanych nieodpłatnie imiennych warrantów subskrypcyjnych, po stronie Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie przepis art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Sens tego przepisu jest taki, iż przy spełnieniu określonych warunków nadwyżka w postaci różnicy pomiędzy wartością rynkową a wydatkami na objęcie akcji nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia akcji (moment opodatkowania tej nadwyżki następuje dopiero przy zbyciu akcji, o czym z kolei traktuje przepis ust. 12 tego artykułu).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym akcje otrzymane w wyniku realizacji imiennych warrantów nie spełniają dyspozycji art. 24 ust. 11 ww. ustawy, gdyż podstawą ich otrzymania nie jest uchwała walnego zgromadzenia, ale zobowiązanie się emitenta warrantów do ich realizacji.

Natomiast w odniesieniu do zadanych pytań w przedmiocie skutków podatkowych związanych ze sprzedażą akcji oraz sprzedażą imiennych warrantów subskrypcyjnych na rzecz spółki organ podatkowy stwierdza, iż:

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Papierami wartościowymi - w rozumieniu art. 5a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - są papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538).

W myśl przepisu art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Odnosząc powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w sytuacji odpłatnego zbycia akcji nabytych w związku z realizacją praw wynikających z otrzymania w ramach uczestnictwa w Planie Motywacyjnym imiennych warrantów, będących papierami wartościowymi, jak również sprzedaży warrantów na rzecz Spółki powstaje przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. ustawy przy ustalaniu wartości ww. przychodów stosuje się odpowiednio przepisy art. 19.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca uzyska dochód, który będzie opodatkowany zgodnie z brzmieniem art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazany przepis stanowi, iż od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Stosownie do treści art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 osiągnięta w roku podatkowym.

Przepisem, który odnosi się do ustalania kosztów z odpłatnego zbycia akcji, w sytuacji gdy akcje nabyte zostały za pieniądze jest art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie akcji w spółce mającej osobowość prawną. Wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego ich zbycia. Kosztem nabycia akcji jest kwota, za którą zostały one zakupione.

W konsekwencji przy zbyciu akcji nabytych po preferencyjnej cenie w stosunku do ich ceny rynkowej z dnia nabycia, bądź w sposób częściowo odpłatny lub nieodpłatny - koszty uzyskania przychodu należy ustalić w oparciu o przepisy art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 22 ust. 1d stanowi, że w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami jest:

1.

Wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo

2.

Wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń

- pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Z powyższego wynika, że dopiero z chwilą sprzedaży akcji ustala się koszty, które warunkują ich nabycie oraz sprzedaż. W praktyce istotną przesłanką zaliczenia poniesionego przez podatnika wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest istnienie związku przyczynowo - skutkowego miedzy tym wydatkiem, a osiągniętym przychodem.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nabędzie akcje częściowo odpłatnie.

Zatem kosztem uzyskania przychodu w przypadku zbycia akcji będzie kwota uprzednio rozpoznanego przychodu z częściowo nieodpłatnego świadczenia opodatkowanego jako przychód z innych źródeł z tytułu objęcia akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z imiennych warrantów subskrypcyjnych oraz cena emisyjna akcji zapłacona przez Wnioskodawcę.

Natomiast w przypadku odpłatnego zbycia na rzecz Spółki otrzymanych imiennych warrantów subskrypcyjnych nie wystąpi koszt uzyskania przychodu bowiem w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę w ramach Planu Motywacyjnego imiennych warrantów subskrypcyjnych nie wystąpił przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, jak również Wnioskodawca nie poniósł żadnych wydatków związanych z ich nabyciem. Powyższe skutkuje tym, że uzyskany przychód w wysokości ceny za jaką Wnioskodawca dokonał zbycia na rzecz Spółki imiennych warrantów subskrypcyjnych będzie stanowił dochód do opodatkowania.

Dochodów, o których mowa powyżej, zgodnie z art. 30b ust. 5 ustawy nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy).

W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2ww. ustawy).

Reasumując:

* objęcie akcji Spółki w wyniku realizacji prawa wynikającego z otrzymanych wcześniej od Spółki nie będącej pracodawcą Wnioskodawcy imiennych warrantów subskrybcyjnych będzie skutkowało powstaniem przychodu zakwalifikowanego do przychodów z innych źródeł i wiązało się z obowiązkiem rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych przez Wnioskodawcę w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym przychód osiągnie,

* sprzedaż akcji objętych w wyniku wykonania praw wynikających z warrantów bądź ewentualna sprzedaż warrantów na rzecz Spółki będzie wiązała się z obowiązkiem rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych przez Wnioskodawcę,

* dochód ze zbycia akcji objętych w wyniku wykonania praw wynikających z warrantów bądź ze sprzedaży warrantów na rzecz Spółki będzie polegał opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl