IPPB2/415-947/10-2/MS1 - Sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce z siedzibą na terytorium Cypru.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-947/10-2/MS1 Sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce z siedzibą na terytorium Cypru.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 18 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma stałe miejsce zamieszkania w Polsce, w związku z czym, na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Wnioskodawca został powołany do organu stanowiącego spółki z siedzibą na Cyprze. Spółka ta jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowaną prawidłowo według prawa cypryjskiego. Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na Cyprze. Jako członek organu stanowiącego Wnioskodawca pełni funkcję Non-Executive Director. Prawo cypryjskie jest oparte o system anglosaski, co powoduje, iż w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością ustala się jeden organ stanowiący "Board of Directors". Tłumaczenie gramatyczne na język polski sformułowania Borad of Directors brzmi "rada dyrektorów". Nie mniej jednak w prawie polskim nie funkcjonuje organ odpowiadający organowi Board of Directors, lecz zarząd oraz rada nadzorcza jako dwa odrębne ograny. Stąd pojęcie Board of Director nie jest przetłumaczalne w znaczeniu prawno-ekonomicznym.

W skład Board of Directors wchodzą zarówno Executive Director oraz Non-Executive Directors. Executive Directors zajmują się bieżącym prowadzeniem interesów spółki, natomiast Non-Executive Directors sprawują funkcje doradcze i kontrolne wykorzystując swoje doświadczenie biznesowe w celu zapewnienia odpowiedniego ładu korporacyjnego w spółce. Zarówno Executive Directors jak i Non-Executive Directors są członkami jednego organu stanowiącego Board of Directors.

W najbliższym czasie Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Non-Executive Director. Wynagrodzenie będzie płatne ze spółki cypryjskiej na rachunek bankowy Wnioskodawcy w polskim banku. Obecnie w Polsce Wnioskodawca nie osiąga innych dochodów. W przyszłości Wnioskodawca może osiągać także inny dochód w Polsce z innych źródeł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w przypadku gdy Wnioskodawca nie osiąga innych dochodów w Polsce, dochody otrzymane z tytułu pełnienia funkcji Non-Executive Director ze spółki cypryjskiej będą zwolnione w Polsce od podatku dochodowego od osób fizycznych i Wnioskodawca nie będzie musiał się rozliczać z podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. składać deklaracji podatkowej.

2.

Czy w przypadku osiągnięcia także innych dochodów w Polsce, dochody otrzymane ze spółki cypryjskiej z tytułu pełnienia funkcji Non-Executive Director będą nadal zwolnione w Polsce, a od innych dochodów osiągniętych w Polsce Wnioskodawca będzie musiał zapłacić podatek w Polsce z uwzględnieniem metody wyłączenia z progresją określoną w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy fakt zwolnienia dochodów z tytułu pełnienia funkcji Non-Executive Director z podatku dochodowego na Cyprze zgodnie z prawem cypryjskim ma znaczenie dla rozliczenia podatku dochodowego w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Cyprem w art. 16 zatytułowanym "Wynagrodzenia dyrektorów" stwierdza, iż Wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.

W art. 30 wyżej wspomnianej umowy znajduje się zastrzeżenie, iż w przypadku rozbieżności przy interpretacji, tekst angielski będzie uważany za wiążący.

W art. 16 w wersji angielskiej umowy funkcjonuje sformułowanie Board of Directors. Umowa w języku angielskim jest dostępna (stan na dzień sporządzenia wniosku) na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych pod adresem http://www. sz.gov.pl/bpt/documents/6616.pdf.

W związku z powyższym pełniąc funkcję Non-Executive Director, Wnioskodawca jest członkiem Board of Directors. Zatem wynagrodzenie Wnioskodawcy mieści się w zakresie art. 16 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Cyprem.

Artykuł 24 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Cyprem wskazuje, iż Polska będzie unikać podwójnego opodatkowania w ten sposób, iż jeżeli dochód może być opodatkowany na Cyprze, wówczas nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce. Stąd też jeżeli dochód Wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji Non-Executive Director może być opodatkowany na Cyprze, będzie w Polsce zwolniony z opodatkowania.

W związku z powyższym w przypadku, gdy Wnioskodawca nie będzie osiągał innych dochodów w Polsce, dochód (pochodzący wyłącznie ze spółki cypryjskiej z tytułu pełnienia funkcji Non-Executive Director) nie będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce oraz Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do złożenia deklaracji podatkowej.

2.

W przypadku gdy Wnioskodawca osiągnie także inne dochody w Polsce, dochód osiągnięty na Cyprze z tytułu pełnienia funkcji Non-Executive Director w spółce cypryjskiej nadal będzie zwolniony w Polsce, jednak dochody osiągnięte w Polsce zostaną opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj.:

a.

do innych dochodów osiągniętych w Polsce doda się dochody zwolnione od tego podatku osiągnięte na Cyprze z tytułu pełnienia funkcji Non-Executive Director i od sumy tych dochodów obliczy się podatek według skali określonej w art. 27 ust. 1;

b.

ustali się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

c.

ustaloną zgodnie z pkt b stopę procentową zastosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

3.

Zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Cyprem nie wykluczają możliwości zwolnienia dochodów osiągniętych z tytułu pełnienia funkcji Non-Executive Director w Polsce w przypadku gdyby ich osiągnięcie na Cyprze byłoby zwolnione z podatku dochodowego na Cyprze z tytułu odrębnych przepisów zgodnie z prawem cypryjskim.

W związku z powyższym, w przypadku możliwości zwolnienia dochodów osiągniętych z tytułu pełnienia funkcji Non-Executive Director na Cyprze na podstawie cypryjskich przepisów podatkowych, będzie możliwe zastosowanie art. 24 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i zwolnienie tych dochodów w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

Stosownie do art. 16 umowy z dnia 4 czerwca 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523), wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.

Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów uzyskiwanych z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki.

Umowa stanowi, iż w przypadku trudności interpretacyjnych jej postanowień, rozstrzygające jest brzmienie przepisów zawarte w tekście angielskim. Art. 16 umowy w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako "the board of directors" ("rada dyrektorów"), który powinien być rozumiany szerzej niż "rada nadzorcza" w rozumieniu przepisów polskiego Kodeksu spółek handlowych. Oznacza to, iż art. 16 umowy znajdzie również zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji dyrektorskich w spółce cypryjskiej.

W przedmiotowej sprawie, zgodnie z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce mającej siedzibę na terytorium Cypru. Zatem do tego rodzaju wynagrodzeń Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie art. 16 Umowy. W myśl tego przepisu, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej ("radzie dyrektorów") spółki mającej siedzibę na Cyprze, może być opodatkowany na Cyprze oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce. Jednocześnie w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania, w tym wypadku jest to tzw. metoda wyłączenia z progresją. Stosownie do tej metody, jeżeli podatnik, który jest polskim rezydentem osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami dwustronnej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska będzie zwalniać taki dochód lub majątek od opodatkowania.

Postanowienie w umowie, że danego rodzaju dochód "może podlegać" opodatkowaniu w jednym z państw (najczęściej w państwie źródła) nie oznacza, że podatnik może wybrać państwo, w którym opodatkuje swój dochód i zapłaci podatek. Postanowienie to wskazuje natomiast, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w drugim państwie (państwie rezydencji). Przypisanie prawa do opodatkowania nie ma tutaj charakteru wyłączności.

Artykuł 24 ust. 4 Umowy stanowi, że jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem tej umowy dochód lub majątek będący własnością osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zwolniony z podatku w tym Państwie, wówczas to Państwo może jednak przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby, wziąć pod uwagę dochód lub majątek zwolniony z opodatkowania.

Oznacza to więc, iż dochód uzyskany przez podatnika z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce na Cyprze jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli podatnik uzyskałby w danym roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany na Cyprze powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Podatek określa się wówczas, stosownie do art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Z powyższego wynika, że uzyskiwane dochody z tytułu pełnienia funkcji dyrektora spółki cypryjskiej będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, tj. na Cyprze i w Polsce.

Jednocześnie w Polsce należy uniknąć podwójnego opodatkowania, stosując określoną w art. 24 ust. 1 lit. a) umowy w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzw. metodę wyłączenia z progresją.

Reasumując Polska zwolni dochód Wnioskodawcy uzyskany z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej, który może być opodatkowany na Cyprze. Jeżeli jednocześnie Wnioskodawca nie osiągnie innych dochodów w Polsce, wówczas dochód uzyskany na Cyprze nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, a na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek złożenia deklaracji podatkowej. Jeśli natomiast Wnioskodawca uzyskałby inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, wtedy Polska uwzględni dochód uzyskany na Cyprze dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce, na zasadach określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Fakt zwolnienia dochodów z tytułu pełnienie funkcji dyrektora z podatku dochodowego na Cyprze zgodnie z prawem cypryjskim nie ma znaczenia dla rozliczenia podatku dochodowego w Polsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a także zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl