IPPB2/415-934/12-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-934/12-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2012 r. (data wpływu 22 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych po stronie klientów Spółki z tytułu otrzymania rabatu oraz wynikających z tego tytułu obowiązków Spółki jako płatnika podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych po stronie klientów Spółki z tytułu otrzymania rabatu oraz wynikających z tego tytułu obowiązków Spółki jako płatnika podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: "Spółka") prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług finansowych polegających na udzielaniu pożyczek. Spółka zamierza wprowadzić Program, którego celem jest udzielanie rabatu w koszcie pożyczek (np. prowizji, opłaty przygotowawczej, odsetek itp.). Pożyczki, które Spółka chce objąć Programem są udzielane osobom fizycznym - konsumentom w rozumieniu Kodeksu Cywilnego (dalej: "Pożyczkobiorcy").

Zasady Programy przedstawiają się następująco:

Pożyczkobiorca w zamian za polecenie usług Spółki innej osobie będzie otrzymywał od Spółki rabat w określonej wysokości od kwoty wynagrodzenia za udzielenie pożyczki (np. prowizji, opłaty przygotowawczej, odsetek itp.). Każda nowa osoba, która zdecyduje się zaciągnąć pożyczkę w Spółce, będzie mogła wskazać w formularzu rejestracyjnym osobę (Pożyczkobiorcę), która poleciła jej skorzystanie z usług Spółki. Spółka na podstawie powyższej informacji identyfikuje odpowiedniego Pożyczkobiorcę i udziela mu rabatu w określonej kwocie od każdej poleconej przez niego osoby. W Regulaminie programu zawarte zostaną ponadto wszystkie warunki, jakie musi spełniać Pożyczkobiorca, aby mógł skorzystać z obniżenia wynagrodzenia za udzielenie pożyczki. Regulamin będzie określał m.in. takie kwestie jak:

* W Programie nie mogą brać udziału osoby będące pracownikami Spółki oraz członkowie ich najbliższej rodziny, małżonkowie, wstępni, zstępni i rodzeństwo.

* Program będzie dotyczył tylko Pożyczkobiorców, którzy polecili skorzystanie z pożyczki Spółki innej osobie i nie zalegają ze spłatą zaciągniętej przez siebie pożyczki.

Zgodnie z projektowanym Regulaminem, Rabat nie może przekroczyć kwoty wynagrodzeń przysługujących Spółce od Pożyczkobiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy kwota rabatu udzielonego przez Spółkę od wyżej opisanego wynagrodzenia za udzielenie pożyczki nie stanowi przychodu dla Pożyczkobiorcy.

2.

Czy w związku z tym na Spółce nie ciąży obowiązek wystawiania informacji P1T-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy: Zdaniem Wnioskodawcy, kwota udzielonego przez Spółkę rabatu od wynagrodzenia za udzielenie pożyczki nie stanowi przychodu dla Pożyczkobiorcy w świetle art. 10 ust. 1 pkt 9 zdefiniowanego w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Spółka nie ma obowiązku wystawiać informacji PIT-8C.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) (dalej: "ustawa PIT), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ustawy PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznaczą że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

W ramach Programu intencją Spółki jest udzielenie Pożyczkobiorcom rabatu od kosztów pożyczki po spełnieniu warunku polecenia innego klienta.

Ustawa podatkowa nie definiuje pożyczki. Taką definicję posiada Kodeks Cywilny (art. 720 § 1 k.c.): Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Spółka zajmuje się udzielaniem pożyczek osobom fizycznym wyłącznie na cele konsumenckie. Rabat udzielany jest od kosztu pożyczki (kredytu). Zgodnie z art. 5 pkt 6 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (dalej: Ustawa") za całkowity koszt kredytu uważa się wszelkie koszty, które konsument jest zobowiązany ponieść w związku z umową o kredyt, w szczególności:

a.

odsetki, opłaty, prowizje, podatki i marże jeżeli są znane kredytodawcy oraz

b.

koszty usług dodatkowych w przypadku gdy ich poniesienie jest niezbędne do uzyskania kredytu

- z wyjątkiem kosztów opłat notarialnych ponoszonych przez konsumenta.

Ceną, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż ceną usługi udzielenia przez Spółkę pożyczki w rozumieniu powołanej ustawy o cenach są przykładowo odsetki, opłaty i prowizje.

Również "rabat" nie ma swojej definicji w ustawach podatkowych. Zgodnie z wykładnią językową "rabat" to: "forma zachęty do kupowania czegoś w postaci zniżki ceny przyznawanej nabywcy w wypadku spełnienia przez niego warunków określonych przez sprzedającego; opust" (red. naukowy prof. dr hab. Bogusław Dunaj, Słownik Współczesnego Języka Polskiego, Wydawnictwo WILGA, Warszawa 1996;,"obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę; też: ta kwota" (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN SA).

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie dochodzi do nieodpłatnego świadczenia wobec Pożyczkobiorcy, gdyż kwota ostatecznej zapłaty za udzieloną pożyczkę będzie stanowić rzeczywistą cenę zakupu tejże pożyczki. Udzielenie rabatu powoduje, że Pożyczkobiorca będzie zobowiązany uiścić Spółce niższą cenę (niższy koszt pożyczki).

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez Dyrektorów Izb Skarbowych, przykładowo:

"... skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie, zapłacona kwota dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także wydanych jako rabat, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu..."- Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, IPPB2/415-997/10-2/MG, 11.02.2011.

"...W związku z powyższym, w opisanej we wniosku sytuacji, skutkiem uzyskania rabatu w programie rabatowym przeprowadzonym przez Bank będzie obniżenie ceny zakupu pożyczki - związanej ze zwrotem części prowizji bankowej i opłaty przygotowawczej pobranych w momencie zawierania umowy pożyczki przez klientów Banku, a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia.

. Reasumując, kwota części prowizji bankowej i opłaty przygotowawczej, która wcześniej została pobrana, a następnie zwrócona, stanowiąca kwotę rabatu w cenie udzielonej pożyczki - nie stanowi przychodu dla Zapraszającego. (...- Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, ILP/415-671/11-2/AO, 05.08.2011

Reasumując powyższe, udzielenie rabatu Pożyczkobiorcy w związku z poleceniem przez niego innego klienta nie stanowi dla niego przychodu w świetle art. 10 ust. 1 pkt 9 zdefiniowanego w art. 20 ust. 1 ustawy PIT. W związku z tym Spółka nie ma obowiązku wystawić Informacji PIT-8C.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca uprzejmie wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług finansowych polegających na udzielaniu pożyczek. Spółka zamierza wprowadzić Program, którego celem jest udzielanie rabatu w koszcie pożyczek (np. prowizji, opłaty przygotowawczej, odsetek itp.). Pożyczki, które Spółka chce objąć Programem są udzielane osobom fizycznym - konsumentom w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.

Pożyczkobiorca w zamian za polecenie usług Spółki innej osobie otrzyma od Spółki rabat w określonej wysokości od kwoty wynagrodzenia za udzielenie pożyczki (np. prowizji, opłaty przygotowawczej, odsetek itp.). Każda nowa osoba, która zdecyduje się zaciągnąć pożyczkę w Spółce, będzie mogła wskazać w formularzu rejestracyjnym osobę (Pożyczkobiorcę), która poleciła jej skorzystanie z usług Spółki. Spółka na podstawie powyższej informacji identyfikuje odpowiedniego Pożyczkobiorcę i udziela mu rabatu w określonej kwocie od każdej poleconej przez niego osoby. W Regulaminie programu zawarte zostaną ponadto wszystkie warunki, jakie musi spełniać Pożyczkobiorca, aby mógł skorzystać z obniżenia wynagrodzenia za udzielenie pożyczki.

"Rabat", zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza: "zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust" (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.

"Ceną" - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Udzielenie rabatu powoduje, że niższą cenę (niższy koszt pożyczki) pożyczkobiorca będzie zobowiązany zapłacić Bankowi.

W związku z powyższym, w opisanej we wniosku sytuacji, skutkiem uzyskania rabatu w programie rabatowym przeprowadzonym przez Spółkę (udzielającą pożyczek) będzie udzielenie rabatu w określonej wysokości od kwoty wynagrodzenia za udzielenie pożyczki (np. poprzez zapłatę niższej prowizji, opłaty przygotowawczej, odsetek itp.) Pożyczkobiorcy, który poleci usługę oferowaną przez Spółkę innej osobie, która zdecyduje się zaciągnąć pożyczkę w Spółce, a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia. W ramach prowadzonej akcji rabatowej nie dojdzie do wydania nagrody związanej ze sprzedażą premiową, ale do zakupu usługi z rabatem.

Ponadto należy zauważyć, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym krąg osób uprawnionych do uczestnictwa w programie rabatowym jest szeroki. Jeśli zatem grono podmiotów mogących skorzystać z rabatów nie będzie ograniczone, a więc dotyczyć będzie szerokiego grona klientów, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u osób biorących udział w programie rabatowym (klientów Spółki) nie powstanie.

Reasumując, kwota udzielonego rabatu stanowiąca kwotę rabatu w cenie udzielonej pożyczki - nie stanowi przychodu dla Pożyczkobiorcy. Mając na uwadze powyższe na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl