IPPB2/415-929/12-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-929/12-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród wypłacanych przez Wnioskodawcę uczestnikom konkursu jest:

* prawidłowe - odnośnie możliwości zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68 do wygranych w konkursach z dziedziny kultury i sztuki,

* nieprawidłowe - w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród wypłacanych przez Wnioskodawcę uczestnikom konkursu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na wydawaniu periodyków internetowych na podstawie ustawy o prawie prasowym. W tym celu Wnioskodawca zatrudnia dziennikarzy i redaktorów przygotowujących treści redakcyjne, publikowane następnie we własnym portalu internetowym www, w innych portalach internetowych, a także w czasopismach drukowanych będących kooperantami Wnioskodawcy. Portal zawiera też i rozpowszechnia treści przesyłane przez jego czytelników. Przeważającym rodzajem działalności Wnioskodawcy jest 73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (internet), uzupełniającym rodzajem działalności jest 58.13.2 Wydawanie gazet, 58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków oraz 63.99.Z Pozostała działalność w zakresie informacji gdzie indziej nie sklasyfikowana.

Portal www będący własnością Wnioskodawcy jest zgłoszony do rejestru dzienników i czasopism prowadzonego przez właściwy Sąd i działa na podstawie ustawy o prawie prasowym. Ponadto znak towarowy jest zgłoszony do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej m.in. w Klasie 35 obejmującej publikowanie tekstów, rozpowszechnianie ogłoszeń, wynajmowanie powierzchni reklamowej, książki, czasopisma i temu podobne. Portal Wnioskodawcy jest ogólnodostępny dla wszystkich użytkowników Internetu i zawiera teksty autorskie, recenzje, opisy głównie dzieł sztuki filmowej, cytaty, odnośniki, informacje o aktorach i reżyserach, felietony krytyków, nowości z rynku kultury i sztuki, a także opinie i komentarze czytelników. Wnioskodawca zamierza zorganizować w portalu www cykl konkursów dla najbardziej aktywnych czytelników z dziedziny kultury i sztuki. Konkursy będą współorganizowane przez tradycyjne środki masowego przekazu, tj. gazety i czasopisma, z którymi Wnioskodawca nawiązał współpracę. Należą do nich m.in. wydawcy dzienników, czasopism oraz rozgłośnie radiowe. Konkursy będą ogłaszane na portalu Wnioskodawcy oraz w mediach masowych współpracujących z wydawcą. Uczestnictwo w konkursie będzie określone na podstawie regulaminu przewidującego nagrody dla najbardziej aktywnych czytelników, wykazujących się wiedzą na tematy kultury i sztuki. Wartość nagrody będzie zależna od stopnia aktywności uczestnika, przy czym jednorazowa wartość nagrody nie będzie przekraczać kwoty 760 zł. Nagrody będą rzeczowe bądź gotówkowe, w zależności od możliwości pozyskania odpowiednio atrakcyjnych przedmiotów zachęcających czytelników do uczestnictwa. Konkursy będą kierowane wyłącznie do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wygrane w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę, będącego wydawcą portalu internetowego i współpracującego ze środkami masowego przekazu tj. prasą i radiem oraz ogłaszane w tych publikatorach, nie przekraczające jednorazowo kwoty 760 zł, będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy na gruncie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 dochodowym od osób fizycznych, wprowadzającym zwolnienie podmiotowe obejmujące wygrane w konkursach dotyczących tematyki nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, nie przekraczające jednorazowo kwoty 760 zł, pod warunkiem zorganizowania i ogłoszenia konkursu w środkach masowego przekazu, Wnioskodawca uważa iż konkurs opisany powyżej spełnia wszystkie przesłanki opisane w przywołanej ustawie. Przede wszystkim, konkursy organizowane przez Wnioskodawcę będą dotyczyć kultury i sztuki, w szczególności sztuki filmowej. Podmiot organizujący jest zaliczany do środków masowego przekazu, ponieważ prowadzi popularny portal internetowy o charakterze dziennikarskim, który działa w oparciu o ustawę prawo prasowe i został zgłoszony do rejestru dzienników i czasopism. Należy również zauważyć, że współorganizatorem konkursów są tradycyjne środki masowego przekazu tj. dzienniki, czasopisma i rozgłośnie radiowe. Konkursy oprócz portalu internetowego Wnioskodawcy, są również ogłaszane w tych mediach. Ponadto, jednorazowa wartość wygranych nie będzie przekraczać kwoty 760 zł. Tym samym spełnione zostaną łącznie wszystkie warunki określone przez Ustawodawcę w przedmiotowej ustawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - odnośnie możliwości zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68 do wygranych w konkursach z dziedziny kultury i sztuki,

* nieprawidłowe - w pozostałej części.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Co do zasady, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jak wynika z treści tego przepisu, określona w nim reguła może ulec modyfikacji, m.in. w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Należy zauważyć, że powyższe zwolnienie obejmuje m.in. wygrane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Przepisy podatkowe posługują się pojęciami "gra" i "konkurs", chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs, to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Natomiast gra to "czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników". Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Dodatkowo wskazać należy, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) (...). Zatem z przedmiotowego zwolnienia skorzystać mogą tylko wygrane w konkursach, których jednorazowa wygrana nie przekroczyła 760,00 zł, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie zostanie przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem (prasa, radio, telewizja). Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia.

Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mas media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności.

Z kolei, Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie środki masowego przekazu jako (mass media, media, środki masowego komunikowania), urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. Nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet.

Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy).

Wobec powyższego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczającym fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie miało zastosowanie. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)".

W tym miejscu istotnym wydaje się przypomnienie ugruntowanego, wielokrotnie prezentowanego przez Trybunał Konstytucyjny w swych orzeczeniach poglądu, iż "wszelkie normy wprowadzające zwolnienia przedmiotowe mają charakter odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania według jednakowych, tych samych dla każdego podatnika zasad". Konsekwencją powyższego jest wyjątkowy charakter ulg, odliczeń i zwolnień pojmowanych ściśle i nierozszerzająco. Dlatego też enumeratywny katalog zwolnień przedmiotowych w ustawie, nie może być poprzez interpretację rozszerzany.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano, że Wnioskodawca zajmuje się działalnością wydawniczą i promocyjną oraz jest wydawcą internetowego periodyku "K..pl". Zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursów, były środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, organizatorem konkursów jest Wnioskodawca, który - w świetle wyżej przytoczonych definicji - instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu nie jest. Wnioskodawca jest wydawcą który wykorzystuje współczesne narzędzie komunikowania się (jakim jest Internet) do ogłaszania konkursów w wydawanym przez siebie czasopiśmie internetowym.

W świetle powołanej treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest również rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, Wnioskodawca zamierza zorganizować w swoim portalu www. cykl konkursów dla najbardziej aktywnych czytelników z dziedziny kultury i sztuki. Konkursy będą współorganizowane przez tradycyjne środki masowego przekazu, tj. gazety i czasopisma, z którymi Wnioskodawca nawiązał współpracę. Należą do nich m.in. wydawcy dzienników, czasopism oraz rozgłośnie radiowe. Konkursy będą ogłaszane na portalu Wnioskodawcy oraz w mediach masowych współpracujących z wydawcą. Uczestnictwo w konkursie będzie określone na podstawie regulaminu przewidującego nagrody dla najbardziej aktywnych czytelników, wykazujących się wiedzą na tematy kultury i sztuki. Wartość nagrody będzie zależna od stopnia aktywności uczestnika, przy czym jednorazowa wartość nagrody nie będzie przekraczać kwoty 760 zł. Nagrody będą rzeczowe bądź gotówkowe, w zależności od możliwości pozyskania odpowiednio atrakcyjnych przedmiotów zachęcających czytelników do uczestnictwa. Konkursy będą kierowane wyłącznie do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż opisane we wniosku nagrody pieniężne, które będą przyznawane w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach z dziedziny kultury i sztuki w sytuacji kiedy wartość nagrody nie przekroczy 760,00 zł, wygrane te będą zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki naliczania, pobierania i odprowadzania do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku od wydanych nagród.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano jednak w części za nieprawidłowe bowiem jak wskazano powyżej wygrane w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę będą zwolnione z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko i wyłącznie ze względu na fakt, iż przedmiotowe konkursy będą konkursami z dziedziny kultury i sztuki.

Reasumując, wygrane w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę, będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli nie przekroczą jednorazowo kwoty 760 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl