IPPB2/415-924/10-2/AK - Zwrot wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-924/10-2/AK Zwrot wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) oraz piśmie nadanym 18 stycznia 2011 r. data wpływu 19 stycznia 2011 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie Nr IPPB2/415-924/10-2/AK z dnia 10 stycznia 2011 r. (data nadania 10 stycznia 2011 r., data doręczenia 4 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu niektórych wydatków związanych z budową budynku mieszkalnego jednorodzinnego z pomieszczeniami użytkowymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu niektórych wydatków związanych z budową budynku mieszkalnego jednorodzinnego z pomieszczeniami użytkowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W grudniu 2009 r. do Urzędu Skarbowego Wnioskodawczyni złożyła wniosek (z obowiązującymi załącznikami) o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Sprawa dotyczyła zwrotu VAT-u za materiały budowlane związane z budową domu mieszkalnego jednorodzinnego.

W kwietniu 2010 r. Wnioskodawczyni została wezwana do Urzędu Skarbowego w celu dostarczenia kserokopii projektu budynku i ksero dziennika budowy prowadzonego przez inspektora nadzoru budowlanego. Wnioskodawczyni osobiście doręczyła żądane dodatkowo załączniki. W maju 2010 r. Wnioskodawczyni została poinformowana, że wraz z mężem nie może w całości otrzymać przysługującej do zwrotu kwoty, gdyż w pozwoleniu na budowę znajduje się następujące zdanie: "pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z pomieszczeniami użytkowymi".

Wnioskodawczyni była zdziwiona, ponieważ nie ma zamiaru prowadzić w tym budynku żadnej działalności gospodarczej, a biorąc pod uwagę, że przepisy dopuszczają możliwość przeznaczenia nawet do 30% powierzchni budynku mieszkalnego pod działalność użytkową, postanowiła wraz z mężem jedno pomieszczenie o pow. 18 m#178; przyporządkować tylko przepisem dotyczącym działalności np. biurowej. Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni wraz z mężem są w podeszłym wieku, postanowili przygotować jedno pomieszczenie z odrębnym wejściem jako dach nad głowę dla jednego z Nich w momencie, kiedy zabraknie drugiego. Wnioskodawczyni jest już klika lat na emeryturze, a mąż Wnioskodawczyni musi do emerytury pracować jeszcze 3 lata.

Wnioskodawczyni wraz z mężem nie mają zamiaru prowadzić żadnej działalności gospodarczej w tym pomieszczeniu. Wnioskodawczyni jest zbulwersowana informacją, że z należnego zwrotu Urząd Skarbowy musi potrącić kilkanaście procent. Czując się pokrzywdzona, Wnioskodawczyni poszła na budowę i przeliczyła dokładnie ilość cegieł oraz ilość m#179; betonu, jaki zużyto w ilości #189; na strop (strop służy także sypialni na poddaszu jako posadzka). Nie uznano Wnioskodawczyni faktycznego zużycia na to pomieszczenie materiałów budowlanych. Panie z Urzędu Skarbowego trzymały się swojego procentowego potrącenia. W takiej sytuacji Wnioskodawczyni poprosiła o pokazanie na piśmie konkretnego przepisu, że właśnie tak powinno wyglądać rozliczenie i zwrot należnego VAT-u. Takiego przepisu Panie nie posiadały. Wnioskodawczyni postanowiła zadzwonić na infolinię podatkową Ministerstwa Finansów - tel. 801055055, przedstawiając sytuację konsultantowi. Ten poradził, żeby Wnioskodawczyni napisała oświadczenie, że pomieszczenie nie będzie przeznaczone pod działalność gospodarczą i w takim przypadku Urząd Skarbowy powinien wypłacić pełną należną kwotę. Wnioskodawczyni udała się znowu do Urzędu Skarbowego. Po przekazaniu informacji od konsultanta Ministerstwa Finansów, Wnioskodawczyni napisała oświadczenie i takim sposobem otrzymała pełną należną sumę zwrotu.

Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni ma zamiar złożyć kolejny wniosek o zwrot VAT za 2010 r. (budynek został wybudowany w całości w surowym stanie) nie chciałaby znaleźć się w podobnej sytuacji. Panie w Urzędzie Skarbowym były w stosunku do Wnioskodawczyni bardzo miłe, cierpliwe, nie szczędziły czasu na wyjaśnienia, dlatego Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o podanie na piśmie, jak konkretnie ta wyjątkowa sprawa powinna być załatwiona. Będzie to z korzyścią nie tylko dla Wnioskodawczyni, ale także dla pracowników Urzędu Skarbowego rozstrzygających szczególne przypadki zwrotu podatku VAT.

Pismem z dnia 10 stycznia 2010 r. Nr IPPB2/415-924/10-2/AK wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez:

* sformułowanie pytania podatkowego, które ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej w zakresie ustawy dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym,

* przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego odnośnie zadanego pytania podatkowego;

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie (data wpływu uzupełnienia 19 stycznia 2011 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni należy się zwrot podatku VAT w całości, gdy decyzja pozwolenia na budowę wydana jest na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z pomieszczeniami przeznaczonymi na lokal użytkowy, mimo, że Wnioskodawczyni owej działalności nie zamierza w tym lokalu prowadzić.

Zdaniem Wnioskodawcy

Wnioskodawczyni uważa, iż zwrot podatku VAT za niektóre materiały budowlane należy jej się w całości, ponieważ działalność w tym budynku nie będzie prowadzona. Oświadczenie złożone w Urzędzie Skarbowym powinno być wystarczającym, dodatkowym dokumentem do zwrotu należnych pieniędzy w całości (jak poinformowano Wnioskodawczynię telefonicznie w Ministerstwie Finansów). Zdaniem Wnioskodawczyni procentowe potrącenie jest mocno krzywdzące i niesprawiedliwe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Artykuł 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy przez pojęcie budynku mieszkalnego rozumie się budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nimi urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Stosownie do art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Prawo do zwrotu przysługuje również pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni uzyskała "pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z pomieszczeniami użytkowymi". Wnioskodawczyni wraz z mężem postanowili jedno pomieszczenie o pow. 18 m#178; przyporządkować tylko przepisem dotyczącym działalności np. biurowej. Wnioskodawczyni oraz jej małżonek nie mają zamiaru prowadzić żadnej działalności gospodarczej w tym pomieszczeniu. Wnioskodawczyni jest zbulwersowana informacją, że z należnego zwrotu Urząd Skarbowy musi potrącić kilkanaście procent z należnej kwoty.

Prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na materiały budowlane zostało wprowadzone w tym celu, aby zdjąć z osób fizycznych ciężar finansowy wynikający z podwyższenia stawek podatku VAT na materiały budowlane.

Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy - prawo do zwrotu nie przysługuje jednak osobom, które dokonują określonych inwestycji, uprawniających do zwrotu jako podatnicy podatku od towarów i usług. Podkreślić należy, że nie ma znaczenia, to czy dana osoba fizyczna, mającą dochodzić zwrotu wydatków w ogóle jest podatnikiem VAT, lecz czy określoną inwestycję, uprawniającą do zwrotu realizuje prywatnie, czy też jako podatnik VAT.

Jak już wskazano powyżej, Wnioskodawczyni buduje budynek mieszkalny z pomieszczeniem użytkowym o powierzchni 18m#178;, pozostała część to część mieszkalna. Wnioskodawczyni oświadcza w opisie stanu faktycznego, iż nie zamierza w pomieszczeniu użytkowym o pow. 18m#178; ("...przyporządkowanym tylko przepisem dotyczącym działalności np. biurowej") prowadzić żadnej działalności gospodarczej.

Jeśli zatem poniosła Pani wydatki na zakup materiałów budowlanych związanych z inwestycją polegającą na budowie części budynku, służącego zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych, to przysługuje Pani w tej części prawo ubiegania się o zwrot części poniesionych wydatków.

Podkreślić należy, iż w przypadku, gdy faktury dokumentujące wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych zużytych do całej inwestycji, zawierają w całościowej kwocie część kwoty związanej z budową pomieszczenia użytkowego przystosowanego do prowadzenia w nim działalności gospodarczej, to bez znaczenia pozostaje w tej sytuacji zamiar Wnioskodawczyni co do jego przeznaczenia w przyszłości. Należy wydatki te wyłączyć z całości poniesionych wydatków na budowę budynku w wysokości odpowiadającej faktycznemu zużyciu materiałów budowlanych na budowę i wykończenie tego pomieszczenia użytkowego.

Na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, ile materiałów zostało zużyte do budowy tego pomieszczenia oraz wyodrębnienia z całościowych faktur dokumentujących zakup tych materiałów kwot, od których nie będzie przysługiwało Wnioskodawczyni prawo ubiegania się o zwrot części podatku VAT od zakupu tych materiałów budowlanych.

Jeżeli Wnioskodawczyni nie będzie w stanie udowodnić, ile materiałów zostało wykorzystane do budowy części użytkowej budynku lub też z całościowych faktur zakupu Wnioskodawczyni nie będzie w stanie wyodrębnić kwot przypadających na zakup materiałów wykorzystanych do budowy lub wykończenia tego pomieszczenia wówczas, wydatki te należy wyłączyć proporcjonalnie do udziału powierzchni użytkowej budynku przystosowanej na cele prowadzenia działalności gospodarczej w powierzchni całego budynku.

Żaden z przepisów omawianej ustawy, nie zezwala aby na podstawie złożonego oświadczenia, że pomieszczenie użytkowe nie będzie wykorzystywane na cele prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku uzyskania pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego z pomieszczeniami użytkowymi na zwrot części podatku VAT od całej kwoty poniesionych wydatków na budowę zarówno pomieszczeń mieszkalnych jak i użytkowych.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż uprawnienie do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, związanych m.in. z budową budynku mieszkalnego jest możliwe jedynie w przypadku spełnienia wszystkich warunków określonych w art. 3 i art. 4 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Należy przy tym zastrzec, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, o jaką kwotę Wnioskodawczyni winna pomniejszyć całościowy zwrot podatku VAT oraz ustalanie rzeczywistego zużycia materiałów budowlanych w celu budowy pomieszczenia użytkowego, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl