IPPB2/415-916/12-8/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-916/12-8/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2012 r. (data wpływu 16 października 2012 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 grudnia 2012 r. (data nadania 20 grudnia 2012 r., data wpływu 24 grudnia 2012 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 14 grudnia 2012 r. Nr IPPB2/415-916/12-3/MG i Nr IPPB5/423-1014/12-3/PS (data nadania 14 grudnia 2012 r., data doręczenia 18 grudnia 2012 r.) i uzupełnieniu z dnia 4 stycznia 2013 r. (data nadania 7 stycznia 2013 r., data wpływu 8 stycznia 2013 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 31 grudnia 2012 r. Nr IPPB2/415-916/12-2/MG i Nr IPPB5/423-1014/12-5/PS (data nadania 31 grudnia 2012 r., data doręczenia 3 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki związanych z dokonywaniem zwrotów lub ponoszeniem kosztów dotyczących Reprezentanta wykonującego obowiązki na podstawie umowy zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki związanych z dokonywaniem zwrotów lub ponoszeniem kosztów dotyczących Reprezentanta wykonującego obowiązki na podstawie umowy zlecenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka I. z siedzibą w Belgii prowadzi na terenie Polski od początku 2008 r. działalność gospodarczą w przedmiocie obrotu pojazdami samochodowymi i częściami zapasowymi do nich za pośrednictwem Oddziału, założonego na mocy art. 85 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), występującego pod firmą "Isuzu Benelux Spółka Akcyjna Oddział w Polsce". Na podstawie art. 87 tejże ustawy będąca belgijskim przedsiębiorcą spółka I. z siedzibą w Belgii jest zobowiązana ustanowić w swoim Oddziale na terenie Polski osobę upoważnioną do jej reprezentowania, zwaną dalej "Reprezentantem". Reprezentant będzie wykonywał obowiązki w zakresie dokonywania czynności prawnych w imieniu spółki I., wynikających z funkcjonowania jej Oddziału w Polsce (gdyż jak wiadomo Oddział nie posiada osobowości prawnej, a Zarząd spółki I. urzęduje poza terytorium Polski) odpłatnie i będzie pobierał wynagrodzenie na podstawie zawartej z nim przez Oddział umowy zlecenia.

Jednocześnie, niezależnie od wynagrodzenia wypłacanego Reprezentantowi, Oddział będzie ponosił systematycznie inne koszty umożliwiające bieżące wykonywanie obowiązków przez Reprezentanta - przede wszystkim dotyczące kosztów związanych z udostępnieniem mu samochodu służbowego (paliwo, przeglądy techniczne i ewentualne naprawy, myjnia, opłaty parkingowe itp.) w celach służbowych, kosztów jego podróży służbowych (bilety lotnicze, hotele, diety itp.), kosztów udostępnienia mu służbowego telefonu komórkowego, laptopa oraz inne niezbędne wydatki.

Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi, w związku z tym pismem 14 grudnia 2012 r. Nr IPPB2/415-916/12-3/MG i Nr IPPB5/423-1014/12-3/PS (data nadania 14 grudnia 2012 r., data doręczenia 18 grudnia 2012 r.), na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku m.in. poprzez:

* przedłożenie dokumentu potwierdzającego upoważnienie dla Pana J. K. do reprezentowania osoby prawnej przed organami podatkowymi w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej, tj. pełnomocnictwa udzielonego przez osoby działające w jej imieniu wraz opłatą skarbową albo innego dokumentu, z którego wynika umocowania Pana J. K. do samodzielnego działania w imieniu osoby prawnej,

* wyjaśnienie, czy udostępnione przez Spółkę Reprezentantowi: samochód służbowy, telefon służbowy oraz laptop będą wykorzystywane przez Reprezentanta wyłącznie do celów służbowych,

* czy w zawartej przez Spółkę umowie z Reprezentantem będą znajdować się zapisy dotyczące udostępnienia ww. składników majątku Spółki Reprezentantowi.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 19 grudnia 2012 r. (data nadania 20 grudnia 2012 r., data wpływu 24 grudnia 2012 r.), w którym m.in. doprecyzował przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe informując, iż:

* udostępnione przez Spółkę Reprezentantowi: samochód służbowy, telefon służbowy oraz laptop (a także inne ewentualne urządzenia) będą wykorzystywane przez Reprezentanta wyłącznie do celów służbowych,

* w zawartej przez Spółkę umowie z Reprezentantem będą znajdować się zapisy dotyczące udostępnienia tych składników majątku Spółki Reprezentantowi wyłącznie do celów służbowych.

Pismem z dnia 31 grudnia 2012 r. Nr IPPB2/415-916/12-5/MG i Nr IPPB5/423-1014/12-5/PS (data nadania 31 grudnia 2012 r., data doręczenia 3 stycznia 2013 r.), na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, ponownie wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* przedłożenie urzędowo poświadczonego dokumentu w języku obowiązującym na terytorium Belgii oraz jego tłumaczenia w języku polskim potwierdzającego upoważnienie dla osób podpisanych na pełnomocnictwie z dnia 19 listopada 2009 r. załączonym do wniosku do reprezentowania Strony w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 4 stycznia 2013 r. (data nadania 7 stycznia 2013 r., data wpływu 8 stycznia 2013 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wydatki, o których mowa powyżej, inne niż wynagrodzenie Reprezentanta, które będą ponoszone przez I. Oddział w Polsce w związku ze sprawowaniem funkcji przez Reprezentanta, nie zatrudnionego w Oddziale na podstawie umowy o pracę, lecz wykonywującego swoje obowiązki na podstawie zawartej z nim umowy zlecenia (takie jak wydatki związane z udostępnieniem Reprezentantowi samochodu służbowego albo koszty jego podróży służbowych), będą stanowiły dla Oddziału koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 Ustawy o p.d.o.p. i zarazem nie będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p.

2.

Czy zwrócone Reprezentantowi lub poniesione za niego przez Oddział koszty jego podróży służbowych - jeżeli Reprezentant nie będzie zatrudniony w Oddziale na umowę o pracę, lecz będzie wykonywał swoje obowiązki na podstawie zawartej z nim umowy zlecenia - a także inne niezbędne wydatki ponoszone przez Oddział w związku z wykonywaniem obowiązków przez Reprezentanta (np. koszty wynikające z udostępnienia mu samochodu służbowego), będą stanowiły dla Reprezentanta przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i z tego powodu Oddział będzie zobowiązany pobierać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, czy też będą przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na mocy art. 21 Ustawy o p.d.o.f.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 2 w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek w zakresie pytania Nr 1, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy ponoszone przez Oddział koszty podróży służbowych odbywanych przez Reprezentanta (diety i inne należności za czas podróży służbowej, takie jak koszty biletów lotniczych, opłata za hotele, koszty paliwa do samochodu służbowego), zatrudnionego na podstawie umowy zlecenia, nie będą stanowiły dla niego przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a zatrudniający go Oddział nie jest zobowiązany jako płatnik pobierać i odprowadzać od tych kosztów podróży służbowej, zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Powyższe koszty będą dla Reprezentanta wykonywującego swoje obowiązki na podstawie zawartej z nim przez Oddział umowy zlecenia wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b oraz art. 21 ust. 13 Ustawy o p.d.o.f., gdyż koszty te będą ponoszone przez I. Oddział w Polsce w celu osiągania przychodów - oczywiście, o ile nie będą przekraczać limitów określonych odpowiednio w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.). Dodatkowym niezbędnym warunkiem zwolnienia tych kwot z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych - oprócz nie przekraczania limitów, o których mowa w zdaniu poprzednim - będzie to, aby zwracane Reprezentantowi albo ponoszone za niego przez Oddział koszty podróży służbowych nie były przez Reprezentanta zaliczane do jego osobistych kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu Ustawy o p.d.o.f. W zbliżonej, chociaż nie tożsamej sprawie, została już wydana interpretacja indywidualna Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 listopada 2011 r. Nr IBPBII/1/415-747/11/BD.

Jeżeli chodzi o inne wydatki, które będą ponoszone przez I. Oddział w Polsce w związku z wykonywaniem obowiązków przez Reprezentanta, o których mowa w niniejszym wniosku - przede wszystkim będą to wydatki związane z udostępnieniem Reprezentantowi samochodu służbowego (zakup paliwa, przeglądy techniczne i ewentualne naprawy, myjnia, opłaty parkingowe itp.), z udostępnieniem służbowego telefonu komórkowego, laptopa oraz inne podobne wydatki - to dla Reprezentanta nie będą one w ogóle stanowiły żadnego z przychodów, o których mowa w Rozdziale 2 Ustawy o p.d.o.f., a w szczególności nie będą to dla niego otrzymane świadczenia w naturze ani inne nieodpłatne świadczenia, o których mowa w art. 11 ust. 2 i ust. 2a Ustawy o p.d.o.f. - gdyż korzystanie przez Reprezentanta z samochodu służbowego, służbowego telefonu komórkowego, laptopa itp. nie służy jego osobistym celom, a jedynie wykonywaniu przez niego obowiązków na rzecz I. Oddział w Polsce - a to będzie oznaczało, że również od tych kwot Oddział nie będzie musiał jako płatnik pobierać i odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wynika stąd wniosek, że ponieważ zwracane Reprezentantowi (nie będącemu etatowym pracownikiem I. Oddział w Polsce, tylko wykonywującemu swoje obowiązki na podstawie zawartej z nim przez Oddział umowy zlecenia) bądź opłacane za niego koszty podróży służbowych - o ile będą mieściły się w limitach określonych stosownymi Rozporządzeniami Ministra Pracy i Polityki Społecznej i zarazem nie będą przez Reprezentanta zaliczane do osobistych kosztów uzyskania przychodu - jak również inne wydatki, które będą ponoszone przez I. Oddział w Polsce w związku ze sprawowaniem przez Reprezentanta jego funkcji (takie jak wydatki związane z udostępnieniem mu samochodu służbowego, służbowego telefonu komórkowego, laptopa itp.) nie będą dla Reprezentanta przychodem do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, więc Oddział nie będzie zobowiązany jako płatnik do pobierania i odprowadzania od nich zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy wymienia jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do art. 13 pkt 8 ww. ustawy, przychodami z działalności wykonywanej osobiście są przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej;

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością;

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, iż Spółka jest Oddziałem spółki z siedzibą w Belgii. Na podstawie art. 87 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, będąca belgijskim przedsiębiorcą spółka z siedzibą w Belgii jest zobowiązana ustanowić w swoim Oddziale na terenie Polski osobę upoważnioną do jej reprezentowania. Reprezentant będzie wykonywał obowiązki w zakresie dokonywania czynności prawnych w imieniu spółki, wynikających z funkcjonowania jej Oddziału w Polsce odpłatnie i będzie pobierał wynagrodzenie na podstawie zawartej z nim przez Oddział umowy zlecenia. Jednocześnie, niezależnie od wynagrodzenia wypłacanego Reprezentantowi, Oddział będzie ponosił systematycznie inne koszty umożliwiające bieżące wykonywanie obowiązków przez Reprezentanta - przede wszystkim dotyczące kosztów związanych z udostępnieniem Reprezentantowi samochodu służbowego (paliwo, przeglądy techniczne i ewentualne naprawy, myjnia, opłaty parkingowe itp.) w celach służbowych, kosztów jego podróży służbowych (bilety lotnicze, hotele, diety itp.), kosztów udostępnienia służbowego telefonu komórkowego, laptopa oraz inne niezbędne wydatki. Udostępnione przez Spółkę Reprezentantowi: samochód służbowy, telefon służbowy oraz laptop (a także inne ewentualne urządzenia) będą wykorzystywane przez Reprezentanta wyłącznie do celów służbowych. W zawartej przez Spółkę umowie z Reprezentantem będą znajdować się zapisy dotyczące udostępnienia tych składników majątku Spółki Reprezentantowi wyłącznie do celów służbowych.

Wobec powyższego, z uwagi na to, że udostępnione Reprezentantowi składniki majątku w postaci samochodu służbowego, służbowego telefonu komórkowego i laptopa, wykorzystywane będą przez Reprezentanta wyłącznie do celów służbowych, należy uznać, iż Reprezentant nie będzie uzyskiwać przychodów z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani z tytułu udostępnienia przez Wnioskodawcę przedmiotowych składników majątku, ani z tytułu pokrywania kosztów eksploatacyjnych związanych z nabywaniem paliwa do samochodu służbowego, przeglądów technicznych i ewentualnie napraw, myjni i opłat parkingowych.

Nadmienić należy, iż w przypadku wykorzystywania przez Reprezentanta udostępnionych składników majątku dla celów prywatnych i ponoszenia kosztów takiego korzystania przez Wnioskodawcę, Reprezentant będzie uzyskiwał przychód z nieodpłatnego świadczenia, który Wnioskodawca zobowiązany będzie opodatkować łącznie z wynagrodzeniem wynikającym z zawartej umowy zlecenia.

Natomiast kwestię zwrotu Reprezentantowi lub poniesienia za Reprezentanta przez Oddział koszty jego podróży służbowych (tekst jedn.: diet i inne należności za czas podróży służbowej - koszty biletów lotniczych, opłata za hotele, koszty paliwa do samochodu służbowego) należy rozstrzygnąć w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej są rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.:

* w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) oraz,

* w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b cytowanej ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Należy zauważyć, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy ustawodawca posłużył się terminem "podróż" bez określenia "służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 21 ust. 13 ww. ustawy.

Zatem w świetle przytoczonych powyżej przepisów oraz przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż ponoszenie bądź zwracanie przez Wnioskodawcę kosztów podróży służbowych będzie stanowiło dla Reprezentanta przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13 ww. ustawy, przychód ten będzie wolny od podatku dochodowego, o ile - jak słusznie twierdzi Wnioskodawca - koszty te nie będą przez Reprezentanta zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Przy czym podkreślić należy, iż ze zwolnienia korzystają świadczenia jedynie do wysokości limitów określonych w powołanych powyżej rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej. W przypadku gdy ponoszone bądź zwrócone przez Wnioskodawcę koszty podróży Reprezentanta nie będą spełniały kryteriów wskazanych w art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lub będą przewyższały limit określony odrębnymi przepisami - odpowiednio - cała kwota zwracanych bądź ponoszonych kosztów podróży lub nadwyżka ponad ustalony limit będzie podlegała opodatkowaniu.

Reasumując, stwierdzić należy, iż:

* udostępnienie Reprezentantowi składników majątku w postaci samochodu służbowego, służbowego telefonu komórkowego i laptopa, wykorzystywanych przez Reprezentanta wyłącznie do celów służbowych nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Reprezentanta przychodu z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie będzie stanowiło przychodu z nieodpłatnych świadczeń pokrywanie kosztów eksploatacyjnych związanych z nabywaniem paliwa do samochodu służbowego, przeglądów technicznych i ewentualnie napraw, myjni i opłat parkingowych,

* ponoszenie bądź zwracanie przez Wnioskodawcę kosztów podróży służbowych będzie stanowiło dla Reprezentanta przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13 ww. ustawy będzie zwolniony od opodatkowania,

* w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z pobraniem i odprowadzeniem zaliczek na podatek dochodowy z powyższych tytułów.

Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl