IPPB2/415-901/12-2/JG - Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków spółki, jako płatnika podatku dochodowego z tytułu opodatkowania nagród przekazywanych uczestnikom konkursów organizowanych przez spółkę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-901/12-2/JG Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków spółki, jako płatnika podatku dochodowego z tytułu opodatkowania nagród przekazywanych uczestnikom konkursów organizowanych przez spółkę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2012 r. (data wpływu 17 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki, jako płatnika podatku dochodowego z tytułu opodatkowania nagród przekazywanych uczestnikom konkursów organizowanych przez Spółkę jest:

* w części dotyczącej kwalifikacji do przychodów z innych źródeł - prawidłowe,

* w pozostałej części - nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki, jako płatnika podatku dochodowego z tytułu opodatkowania nagród przekazywanych uczestnikom konkursów organizowanych przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") - będąc członkiem międzynarodowej Grupy P. Inc., która jest liderem na rynku napojów bezalkoholowych oraz słonych przekąsek - prowadzi działalność gospodarczą w Polsce w zakresie produkcji oraz dystrybucji napojów bezalkoholowych.

W rezultacie wewnątrzgrupowej polityki integracji funkcji biznesowych, polegającej na wydzieleniu niektórych obszarów działalności (np. funkcji/zadań związanych z dystrybucją produktów, marketingiem, logistyką itd.) do wyspecjalizowanych podmiotów z Grupy, podmioty te - na zasadzie tzw. outsourcingu - świadczą usługi przypisane do ich obszaru odpowiedzialności na rzecz wszystkich pozostałych spółek z Grupy P. Inc. W efekcie implementacji przedstawionego modelu konsolidacji wybranych procesów biznesowych w ramach Grupy P. Inc., dystrybucją (sprzedażą) napojów produkowanych przez Spółkę zajmuje się inna spółka z Grupy P. Inc., mająca siedzibę w Polsce (podmiot powiązany).

W ramach działań ukierunkowanych na osiągnięcie wspólnych dla Wnioskodawcy oraz spółki dystrybuującej jej produkty celów biznesowych, do których należą maksymalizacja wolumenu sprzedanych produktów Spółki oraz promocja marki, Wnioskodawca organizuje konkursy, których intencją jest:

* stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości handlowców (tekst jedn.: pracowników spółki powiązanej) w zakresie promocji marki oraz produktów Spółki (np. poprzez nagradzanie najlepszych ekspozycji sklepowych wykonanych przez handlowców),

* kreowanie innych działań majach na celu zwiększenie sprzedaży tych produktów oraz

* wspieranie integracji pracowników spółki powiązanej poprzez nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji tych pracowników w zakresie realizowanych wyników sprzedaży.

Przedmiotowe konkursy adresowane są do zamkniętego grona odbiorców, do którego należą wyłącznie pracownicy spółki powiązanej (handlowcy), zajmujący się sprzedażą/dystrybucją produktów Spółki. Pomimo, iż udział w konkursach pozostaje w związku z zakresem obowiązków wynikających z umów o pracę łączących handlowców z ich pracodawcą, osoby te nie pozostają w stosunku pracy z Wnioskodawcą, będącym organizatorem konkursu. Nie łączy ich również ze Spółką (organizatorem konkursu) umowa o dzieło, umowa zlecenia ani inna umowa o podobnym charakterze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Spółka niniejszym wnosi o potwierdzenie, że wygrane w konkursach, otrzymane przez pracowników spółki powiązanej, stanowią przychód z innych źródeł opodatkowany 10%-owym zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy wygrane w konkursach, o których mowa w opisie stanu faktycznego, otrzymane przez pracowników spółki powiązanej, stanowią przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który podlega opodatkowaniu 10%-owym, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie odrębnych przepisów ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarto katalog źródeł przychodów, który obejmuje m.in. przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy (pkt 1) oraz przychody z innych źródeł (pkt 9).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - za przychody ze stosunku służbowego oraz stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z kolei, stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się m.in. alimenty, stypendia, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jednocześnie, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem określonych wyjątków, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z powyższych przepisów wynika, że nieodpłatne świadczenia obejmujące wygrane w konkursach mogą być - co do zasady kwalifikowane do przychodów ze stosunku pracy bądź do przychodów z innych źródeł, w zależności od podstawy prawnej świadczenia i faktycznego jego związku zdanym źródłem przychodów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie zawierają legalnej definicji pojęcia "konkurs". W związku z powyższym, w celu jego zdefiniowania należy odwołać się do wykładni słownikowej tego terminu. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to " (...) impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami (...)".Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), "konkurs to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś".

W podobny do przedstawionego sposób pojęcie konkursu rozumiane jest przez organy podatkowe. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 4 lipca 2011 r. (sygn. ITPB2/415-371/11/MM) stwierdził, że " (...) konkursem można określić przedsięwzięcie, jeżeli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego, tj. zwycięzcy lub zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria (...)"

Zdaniem Spółki, odnosząc się do zaprezentowanej powyżej definicji pojęcia "konkurs" stwierdzić należy, że przedsięwzięcia organizowane przez Wnioskodawcę dla pracowników spółki powiązanej spełniają przesłanki, które warunkują ich uznanie za konkursy we wskazanym wyżej rozumieniu. Powyższe wynika z faktu, że organizowane przez Spółkę akcje konkursowe przeprowadzane są w oparciu o regulamin i opierają się na wzajemnej rywalizacji uczestników. Współzawodnictwo pomiędzy handlowcami dystrybuującymi produkty Wnioskodawcy polega przykładowo na wyłonieniu oraz nagradzaniu przez Spółkę najlepszych ekspozycji sklepowych lub innych aktywności/osiągnięć podejmowanych przez handlowców, które są związane ze sprzedażą produktów Spółki.

Pomimo, iż istotą konkursów organizowanych przez Spółkę jest nagradzanie postaw propagowanych w związku z wykonywaną pracą, tym niemniej nie sposób uznać, że podstawą prawną wypłaty nagród uzyskanych przez laureatów tych przedsięwzięć jest stosunek pracy. Jako, że organizatorem konkursów jest Wnioskodawca, którego nie łączą z laureatami konkursów umowy o pracę (Spółka nie jest ich pracodawcą), nagrody wypłacone/przekazane pracownikom podmiotu powiązanego nie mogą zostać - w ocenie Spółki - zaliczone do przychodów ze stosunku pracy. Choć ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera szeroką definicję przychodów ze stosunku pracy, nie oznacza to jednak, że każde świadczenie, w tym świadczenie od podmiotu niebędącego pracodawcą, otrzymane przez osobę zatrudnioną w innym podmiocie na podstawie umowy o pracę, stanowi dla tej osoby przychód ze stosunku pracy. Zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że fakt wypłaty przekazania nagrody przez podmiot niebędący pracodawcą laureata powoduje, że otrzymane świadczenie jest oderwane od stosunku pracy. Tak też orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 23 czerwca 2005 r. (sygn. akt. FSK 1g70/2004) potwierdzając wprost, że: " (...) o tym czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy inna osoba, nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą (...)".

W konsekwencji, analizowane nagrody nie podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla świadczeń związanych ze stosunkiem pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Brak istnienia związku świadczenia ze stosunkiem pracy implikuje zasadność jego uznania za przychód z innych źródeł.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do omawianych nagród zastosowanie znajdują zasady opodatkowania, przewidziane w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że Wnioskodawca jako płatnik - obowiązany jest pobierać i odprowadzać na konto właściwego urzędu skarbowego zryczałtowany podatek od wygranych w wysokości 10% wartości nagrody.

Jako potwierdzenie swojego stanowiska dotyczącego opodatkowania nagród wypłacanych/przekazanych laureatom niebędącym pracownikami organizatora konkursu Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne, wydawane przez organy podatkowe na wniosek podatników.

Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie:

* w interpretacji z dnia 29 maja 2012 r. (sygn. IPPB4/415-180/12-2/MP) zgodził się ze stanowiskiem, że: " (...) nie będzie można zakwalifikować wartości uzyskanych przez laureatów konkursów nagród do przychodów ze stosunku pracy (...), bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie w żaden sposób wynikała z łączącego Spółkę z laureatami konkursu (osobami fizycznymi) stosunku pracy. W konsekwencji Spółka będzie zobowiązana przy dokonaniu kwalifikacji podatkowej przekazywanych nagród odwołać się do zasad opodatkowania określonych dla przychodów z innych źródeł w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...)".

* w interpretacji z dnia 29 marca 2012 r. (sygn. IPPB2/415-58/12-2/MK) potwierdził, iż: " (...) działania Spółki skierowane do współpracowników partnerów biznesowych, polegające na nagradzaniu osób, które osiągną najlepsze rezultaty w sprzedaży (dystrybucji) produktów ubezpieczeniowych Spółki spełniają przesłanki konkursu (w szczególności regulamin, rywalizacja, nagroda, wyłonienie najlepszych poprzez eliminację) (...)" w związku z czym Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych jest obowiązana do poboru 10%-owego zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń), określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy (...)".

* w interpretacji z dnia 28 września 2011 r. (sygn. IPPB2/415-557/11-4/AK), stwierdził, co następuje: " (...) Jeżeli zatem organizowane przez Spółkę konkursy skierowane będą do grupy uczestników, którymi będą osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę u kontrahentów Spółki, nie można zakwalifikować uzyskanych przez laureatów konkursów nagród do przychodów ze stosunku pracy, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikała z łączącego Spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy. W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, regulujących zasady opodatkowania nagród (...)".

* w interpretacji z dnia 15 czerwca 2010 r. (sygn. IPPB2/415-206/10-2/AS) potwierdził, że: " (...) Przychody uzyskane przez uczestników konkursu tj. sprzedawców - osoby fizyczne, które są zatrudniane w ramach stosunku pracy u kontrahentów Wnioskodawcy, z tytułu nagród rzeczowych i wygranych pieniężnych, będą podlegały opodatkowaniu na zasadach właściwych dla art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w formie zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych. Osoby te nie uzyskają przychodów ze stosunku pracy (...)".

Podobne stanowisko wynika także z wielu innych interpretacji prawa podatkowego, np. z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 listopada 2011 r. (ILPB4/423-277/11-2/MC) i innych.

W związku z kwalifikacją wygranych z tytułu udziału w konkursach jako przychodów z innych źródeł, Spółka - jako płatnik podatku dochodowego-jest obowiązana do poboru 10%-owego zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród, stawianych do dyspozycji zwycięzców konkursu. Następnie, Spółka jako płatnik przekazuje kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika. Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym wydano nagrody, Spółka jest obowiązana przesłać do właściwego dla swojej siedziby urzędu skarbowego, roczne deklaracje podatkowe na formularzu PIT-8AR.

Reasumując, w ocenie Spółki, udział osób nie pozostających w stosunku pracy z organizatorem konkursu, będących pracownikami spółki powiązanej zajmującej się sprzedażą produktów Wnioskodawcy, nie wykazuje związku ze stosunkiem pracy uczestników konkursu. W konsekwencji, przychód z tytułu nagród uzyskanych w tych konkursach należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: przychodów z tytułu wygranych w konkursach), które podlegają opodatkowaniu 10%-owym, zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Płatnikiem zobowiązanym do poboru oraz wpłaty tego podatku do urzędu skarbowego jest Spółka (organizator konkursu).

Mając powyższe na uwadze, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej kwalifikacji do przychodów z innych źródeł,

* nieprawidłowe - w pozostałej części.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m.in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów - inne źródła.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca organizuje konkursy, których intencją jest:

* stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości handlowców (tekst jedn.: pracowników spółki powiązanej) w zakresie promocji marki oraz produktów Spółki (np. poprzez nagradzanie najlepszych ekspozycji sklepowych wykonanych przez handlowców),

* kreowanie innych działań majach na celu zwiększenie sprzedaży tych produktów oraz

* wspieranie integracji pracowników spółki powiązanej poprzez nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji tych pracowników w zakresie realizowanych wyników sprzedaży.

Przedmiotowe konkursy adresowane są do zamkniętego grona odbiorców, do którego należą wyłącznie pracownicy spółki powiązanej (handlowcy), zajmujący się sprzedażą/dystrybucją produktów Spółki. Pomimo, iż udział w konkursach pozostaje w związku z zakresem obowiązków wynikającym z umów o pracę łączących handlowców z ich pracodawcą, osoby te nie pozostają w stosunku pracy z Wnioskodawcą, będącym organizatorem konkursu. Nie łączy ich również ze Spółką (organizatorem konkursu) umowa o dzieło, umowa zlecenia ani inna umowa o podobnym charakterze.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W tym miejscu należy wskazać, iż motywowanie, jako element zarządzania, polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały zaangażowanie pracowników na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania człowieka za pośrednictwem określonych bodźców.

Celem systemu motywacyjnego jest zachęcenie do podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań niekorzystnych z punktu widzenia całości.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika więc, że akcja organizowana przez Wnioskodawcę, nosi cechy programu motywacyjnego, a nie konkursu.

Przedmiotowa nagroda stanowi zatem dodatkową gratyfikację (premię) za dobrze wykonaną pracę a nie za wygraną w konkursie. Konkurs to publiczne przyrzeczenie nagrody za określoną czynność lub jej zaniechanie lub za najlepszy rezultat, spełniające przyrzeczone warunki, z określonym terminem ubiegania się o przyrzeczoną nagrodę w rozumieniu art. 919-921 Kodeksu cywilnego.

W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Zasady przeprowadzenia konkursu określa Kodeks cywilny, a warunki ubiegania się o przyrzeczoną nagrodę ustala organizator konkursu. Niektóre szczególne rodzaje konkursów mogą być także uregulowane przez prawo.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu co zostało już wskazane powyżej, jednak nie zmienia to faktu, iż celem konkursu, w odróżnieniu od działań motywacyjnych, nie jest motywowanie jego uczestnika do efektywniejszej pracy, poprawy jej wyników oraz osiągnięcia określonych zysków przez organizatora konkursu.

Tego rodzaju cele realizowane są w ramach odrębnego przedsięwzięcia jakim są w szczególności działania motywacyjne. To przedsięwzięcie ukierunkowane jest w głównej mierze na zmobilizowaniu jednostki do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem jej indywidualnych umiejętności oraz warunkami otoczenia doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści finansowych zarówno dla uczestnika programu jak i jego organizatora (zleceniodawcy).

Przedsięwzięcia motywacyjne tworzone dla konkretnego podmiotu, uwzględniają zatem jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania pracowników zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród i kar. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań pracowników oraz praw rządzących wartością nagród.

Działania motywacyjne to długoterminowe, zaplanowane motywowanie odbiorców programu (np. sprzedawców, pośredników) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie im w zamian pożądanych korzyści. Podstawowym celem programu motywacyjnego jest zatem osiągnięcie określonych korzyści finansowych przez organizatora programu lub podmiot zlecający jego organizację a także zwiększenie motywacji i wydajności uczestników programu poprzez nagrodzenie najlepszych. Z tych też względów działań motywacyjnych nie można utożsamiać z konkursem, również w sytuacji gdy pomiędzy jego uczestnikami pojawia się element rywalizacji charakterystyczny dla konkursu.

Dlatego też uzyskane przez uczestników przedsięwzięcia organizowanego przez Wnioskodawcę nagrody nie będą stanowiły wygranej (nagrody) w konkursie, lecz nagroda związana będzie z osiągnięciem najlepszych rezultatów w zorganizowanym przez Wnioskodawcę przedsięwzięciu, który charakterystyką, odpowiada programowi motywacyjnemu a nie konkursowi.

W świetle powyższego, wartość ww. nagrody stanowi na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Przychód ten podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, a nie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. A to oznacza, że na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 4, art. 41 ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a ustawy, a wyłącznie obowiązek sporządzenia i przekazania imiennej informacji stosownie do postanowień art. 42a ustawy.

Przepis ten stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym przyjęta przez Wnioskodawcę konstrukcja działań nie ma charakteru konkursu. Wartość omawianej nagrody stanowi na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Przychód ten podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, a nie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Wnioskodawca obowiązany jest do sporządzania i wysyłania do laureatów informacji podatkowych PIT-8C.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatnika osadzonych w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami tak sądów jak innych organów podatkowych, to 'nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl