IPPB2/415-897/08-2/AF - Czy członkowie zarządu uzyskują przychód nieodpłatny z tytułu sfinansowania przez spółkę kosztów przelotów samolotowych i noclegów w hotelach?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-897/08-2/AF Czy członkowie zarządu uzyskują przychód nieodpłatny z tytułu sfinansowania przez spółkę kosztów przelotów samolotowych i noclegów w hotelach?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia nieodpłatnego przychodu z tytułu sfinansowania przez spółkę kosztów przelotów samolotowych i noclegów w hotelach członków zarządu w związku z prowadzeniem spraw spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia nieodpłatnego przychodu z tytułu sfinansowania przez spółkę kosztów przelotów samolotowych i noclegów w hotelach członków zarządu w związku z prowadzeniem spraw spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w zakresie wynajmu nieruchomości. Udziałowcami są dwie osoby fizyczne posiadające polskie obywatelstwo, mające jednakże miejsce zamieszkania na terenie Izraela. Udziałowcy są zarazem jedynymi członkami zarządu spółki. Spółka nie zatrudnia pracowników.

Jako członkowie zarządu, osoby te działają na podstawie powołania i nie otrzymują z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Zgromadzenie wspólników podjęło uchwałę, iż koszty pobytu członków zarządu na terenie Polski związane z prowadzeniem spraw spółki, pokrywać będzie spółka.

Ze środków spółki finansowane są m.in. następujące wydatki:

*

koszty przelotów samolotowych Izrael-Polska-Izrael,

*

noclegi na terenie Polski.

Wydatki dokumentowane są fakturami wystawianymi dla spółki.

Niniejsza interpretacja dotyczy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie dotyczącym ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydana zostanie odrębna interpretacja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy członkowie zarządu uzyskują przychód nieodpłatny z tytułu sfinansowania przez spółkę kosztów przelotów samolotowych i noclegów w hotelach?

Zdaniem Wnioskodawcy

Wnioskodawca uważa, że sfinansowanie przez spółkę kosztów przelotów samolotowych i noclegów w hotelach nie stanowi dla osób fizycznych - członków zarządu nieodpłatnego przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Osoby te przebywają do Polski, aby wykonać tu czynności bieżącego zarządzania. Członkowie zarządu pracują na rzecz spółki bez wynagrodzenia. Finansując koszty przelotów i noclegów, spółka stwarza członkom swego organu wykonawczego warunki do spełnienia ciążących na nich obowiązków.

Członkowie zarządu nie otrzymują żadnego przysporzenia w związku ze sfinansowaniem przez spółkę tych wydatków. Co więcej, gdyby uznać, że wydatki te stanowią świadczenia nieodpłatne opodatkowane w Polsce, to spółka powinna pobrać od wartości tych świadczeń zryczałtowany podatek dochodowy i wpłacić go na konto urzędu skarbowego. Stworzyłoby to sytuację, w której członkowie zarządu wykonując swoje obowiązki za które nie otrzymują żadnego wynagrodzenia, musieliby jeszcze do tych czynności dopłacać.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że z tytułu sfinansowania przez spółkę kosztów przelotów do i z Polski oraz kosztów noclegów w hotelach, członkowie zarządu nie otrzymują żadnych świadczeń, które podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Według art. 3 ust. 2b ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

*

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

*

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

*

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

*

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Zapis art. 4a przedmiotowej ustawy, stanowi, że przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do postanowień art. 16 umowy z dnia 22 maja 1991 r. zawartej między Rzeczypospolitą Polską a Izraelem w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1992 r. Nr 28, poz. 124), wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkowstwa w radzie zarządzającej spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Powyższy zapis oznacza, iż dochód osoby mającej miejsce zamieszkania na terytorium Izraela z tytułu członkowstwa w radzie zarządzającej spółki mającej siedzibę w Polsce, może być opodatkowany w Polsce.

Skoro w świetle umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, przychody nierezydenta z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski to mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl zapisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy źródłem przychodu jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Artykuł 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w r. kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnianie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z powyższym należy przyjąć, że generalnie wartość świadczeń otrzymanych przez członków zarządu stanowi dla nich przychód z działalności wykonywanej osobiście i podlega opodatkowaniu. Natomiast według art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

W świetle powyższego w niniejszej sprawie zastosowanie mają dwa rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.:

*

w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) oraz,

*

w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Aby jednak przedmiotowe świadczenia korzystały ze zwolnienia muszą być spełnione dwa warunki. Reguluje je art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, lub

5.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem funkcji.

Należy zauważyć, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy normodawca posłużył się terminem "podróż" bez określenia "służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców, oraz zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Reasumując należy stwierdzić, iż koszty przelotów członków zarządu mających miejsce zamieszkania na terenie Izraela do Polski oraz noclegi w hotelach na terenie Polski, które pokrywa spółka, stanowią przychód dla członków zarządu, który może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, zgodnie z zasadami zawartymi w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) oraz art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast ewentualna nadwyżka świadczeń, ponad limit określony w przedmiotowych aktach prawnych, stanowi przychód dla członków zarządu, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl