IPPB2/415-89/09-4/AZ - Dochody nierezydenta z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium USA a obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy w Polsce.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-89/09-4/AZ Dochody nierezydenta z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium USA a obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy w Polsce.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2009 r. (data nadania 9 maja 2009 r. data wpływu 13 maja 2009 r.) złożonym na wezwanie z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data nadania 30 kwietnia 2009 r., data doręczenia 6 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypełniana obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w zakresie wypełniana obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. podpisała umowę z amerykańską spółką z grupy o świadczenie usług oddelegowania personelu (art. 27 ust. 4 ustawy VAT). Oddelegowany pracownik jest obywatelem polskim zatrudnionym przez Spółkę z o.o. na podstawie umowy o pracę. Miejscem świadczenia pracy są Stany Zjednoczone, amerykańska spółka z grupy Spółki z o.o. (pracownik spędza na ich terytorium powyżej 183 dni w roku).

Spółka z o.o. z tytułu zatrudnienia ponosi koszt wynagrodzenia oddelegowanego pracownika, a następnie każdego miesiąca wystawia fakturę dla amerykańskiej spółki kalkulując jej wartość jako wszelkie koszty wynagrodzenia oddelegowanego pracownika plus 5% marży. Oddelegowany pracownik nie dokonuje żadnych rozliczeń z tytułu podróży służbowych. W roku 2008 oddelegowany pracownik uzyskał interpretację indywidualną wydaną w imieniu ministra finansów potwierdzającą jego status jako nierezydenta podatkowego w Polsce za rok 2008 oraz za lata następne, w których okoliczności faktyczne nie ulegną zasadniczym zmianom.

W dniu 30 kwietnia 2009 r. Spółka została wezwana do przedstawienia dokumentu potwierdzającego upoważnienie dla osoby, której dane widnieją pod wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w związku z wykonywaniem pracy na terytorium USA Wnioskodawca ma prawo jako płatnik do zaprzestania obliczania i pobierania od wypłacanego oddelegowanemu pracownikowi wynagrodzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i wypłacania kwoty wynagrodzenia brutto...

2.

Czy na wniosek pracownika (wzór w załączeniu) możemy przekazywać do spółki amerykańskiej obliczone i pobrane kwoty hipotetycznego podatku od wynagrodzeń, który następnie rozliczony będzie w USA...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Jeśli chodzi o zaliczki od wypłacanego wynagrodzenia oddelegowanemu pracownikowi, uważamy że w świetle art. 32 ust. 6 nie powinniśmy pobierać zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych przez pracownika z pracy wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jeśli chodzi o podatek hipotetyczny uważamy że nie powinniśmy potrącać z wynagrodzenia podatku, który rozliczany będzie w USA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2a osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 4a tej ustawy stanowi, iż wymieniony wyżej przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

W myśl art. 16 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178) płace, wynagrodzenia i inne świadczenia o podobnym charakterze, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa z tytułu zatrudnienia, będą opodatkowane tylko przez to Umawiające się Państwo, chyba że osoba ta wykonuje pracę w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to takie wynagrodzenia świadczone za tę pracę mogą być opodatkowane przez to drugie Umawiające się Państwo.

Wyrażona w art. 16 ust. 1 umowy ogólna reguła ustalania państwa uprawnionego do opodatkowania dochodu odwołuje się do miejsca wykonywania pracy. Przewidziany w ust. 2 wyjątek od tej ogólnej reguły wymaga spełnienia łącznie trzech warunków.

W myśl przepisów art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Jednocześnie, na podstawie art. 32 ust. 6 ww. ustawy zakład pracy nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych przez pracownika z pracy wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod warunkiem że dochody te podlegają lub będą podlegać opodatkowaniu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na wniosek podatnika zakład pracy pobiera zaliczki na podatek dochodowy, stosownie do przepisów ust. 1-5, z uwzględnieniem art. 27 ust. 9 i 9a (w przedmiotowej sprawie ww. zapis nie ma zastosowania z uwagi na fakt, iż nie dotyczy nierezydentów).

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny stwierdzić należy, iż dochody nierezydenta z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium USA nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, a zatem Spółka nie ma obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy w Polsce i wypłacania kwoty wynagrodzenia brutto.

Tym samym na wniosek podatnika Spółka nie ma obowiązku hipotetycznego przekazywania obliczonego i pobranego podatku od wynagrodzeń do spółki amerykańskiej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl