IPPB2/415-871/11-4/MK1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-871/11-4/MK1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu 26 października 2011 r.) oraz piśmie z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu 21 listopada 2011 r.) uzupełniającym stan faktyczny wniosku na wezwanie Nr IPPB2/415-871/11-2/MK1 z dnia 9 listopada 2011 r. (data nadania 9 listopada 2011 r., data doręczenia 14 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypowiedzenia rachunku lokacyjnego IKE - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypowiedzenia rachunku lokacyjnego IKE.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 1998 r. Wnioskodawczyni była pracownikiem Spółki akcyjnej W 2001 r., zawarła pracowniczą umowę emerytalną z pracodawcą. Zgodnie z umową od składek wnoszonych do funduszu emerytalnego przez pracodawcę Wnioskodawczyni płaciła podatek od osób fizycznych. Dnia 30 kwietnia 2010 r. Wnioskodawczyni rozwiązała umowę o pracę z pracodawcą jak również pracowniczą umowę emerytalną. Następnie w dniu 30 maja 2011 r. podpisała umowę o prowadzenie rachunku lokacyjnego - indywidualnego konta emerytalnego (IKE) z Bankiem. Środki zgromadzone w funduszu emerytalnym Spółki. akcyjnej. zostały przetransferowane na rachunek lokacyjny w Banku. W dniu 1 września 2011 r. Wnioskodawczyni złożyła dyspozycję "wypowiedzenie Rachunku Lokacyjnego IKE" oraz dyspozycję przelania środków na rachunek osobisty. Bank przelał środki pomniejszając je o składkę ZUS oraz podatek dochodowy od osób fizycznych. W związku z pobraniem podatku dochodowego złożyła reklamację której Bank nie uznał powołując się na art. 41 ust. 4 i art. 30a ust. 1 pkt 11. Innym osobom, które rozwiązały umowę o pracę z daną spółką i umowę z funduszem emerytalnym w tym samym czasie oraz likwidowały konto w Banku, Bank nie pobrał tego podatku.

Pismem z dnia 9 listopada 2011 r. Nr IPPB2/415-871/11-2/MK1 wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:

* czy Wnioskodawczyni spełniała warunki do wypłaty środków zgromadzonych na IKE określone w art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1205 z późn. zm.) tj. osiągnięcie przez oszczędzającego wieku 60 lat lub nabycie uprawnień emerytalnych i ukończenie 55 roku życia oraz spełnienie warunku:

a.

dokonywania wpłat na IKE co najmniej w 5 dowolnych latach kalendarzowych albo

b.

dokonania ponad połowy wartości wpłat nie później niż na 5 lat przed dniem złożenia przez oszczędzającego wniosku o dokonanie wypłaty.

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie (data wpływu uzupełnienia 21 listopada 2011 r.).

W nadesłanym uzupełnieniu wskazała, iż nie osiągnęła wieku 60 lat, nie nabyła praw emerytalnych i nie ukończyła 55 roku życia. Wpłaty na konto IKE były dokonywane ponad 5 lat (miesięczne wpłaty od 2001 do 2010 r.). Nie dokonano ponad połowy wartości wpłat nie później niż 5 lat przed dniem złożenia wniosku o dokonanie wypłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy słusznie został pobrany przez Bank podatek od tych wypłaconych środków.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek został pobrany niesłusznie, gdyż wcześniej zgodnie z Pracowniczą umową emerytalną zawartą w dniu 3 stycznia 2005 r. pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką akcyjną, pobrane zostały zaliczki na ten podatek. W umowie tej jest również § 24 pkt 3 który mówi, że wypłata tych środków jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1205 z późn. zm.) określa zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych dalej "IKE" oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 4 ww. ustawy, przez pojęcie wpłaty należy rozumieć wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego. Określenie zwrot - zawarte w omawianej ustawie oznacza wycofanie całości środków zgromadzonych na IKE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej (art. 2 pkt 15 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ww. ustawy wypłata środków zgromadzonych na IKE następuje wyłącznie:

1.

na wniosek oszczędzającego po osiągnięciu przez niego wieku 60 lat lub nabyciu uprawnień emerytalnych i ukończeniu 55 roku życia oraz spełnieniu warunku:

a.

dokonywania wpłat na IKE co najmniej w 5 dowolnych latach kalendarzowych albo

b.

dokonania ponad połowy wartości wpłat nie później niż na 5 lat przed dniem złożenia przez oszczędzającego wniosku o dokonanie wypłaty;

2.

w przypadku śmierci oszczędzającego - na wniosek osoby uprawnionej.

Treść art. 37 ust. 1 ww. ustawy, wskazuje, że zwrot środków zgromadzonych na IKE następuje w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKE przez którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej.

Zwrot środków z IKE powoduje powstanie obowiązku podatkowego u oszczędzającego w IKE i wiąże się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), należy zauważyć, iż ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 58a wskazał, iż wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, uzyskane w związku z:

a.

gromadzeniem i wypłatą środków przez oszczędzającego,

b.

wypłatą środków dokonaną na rzecz osób uprawnionych do tych środków po śmierci oszczędzającego,

c.

wypłatą transferową

- z tym że zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku, gdy oszczędzający gromadził oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym, chyba że przepisy te przewidują taką możliwość;

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Zgodnie z art. 30 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od 1998 r. Wnioskodawczyni była pracownikiem spółki polskiej. W 2001 r., zawarła pracowniczą umowę emerytalną z pracodawcą. Zgodnie z umową od składek wnoszonych do funduszu emerytalnego przez pracodawcę Wnioskodawczyni płaciła podatek od osób fizycznych. Dnia 30 kwietnia 2010 r. Wnioskodawczyni rozwiązała umowę o pracę jak również pracowniczą umowę emerytalną. Następnie w dniu 30 maja 2011 r. podpisała umowę o prowadzenie rachunku lokacyjnego - indywidualnego konta emerytalnego (IKE) z Bankiem. Środki zgromadzone w funduszu emerytalnym, zostały przetransferowane na rachunek lokacyjny w Banku. W dniu 1 września 2011 r. złożyła dyspozycję "wypowiedzenie Rachunku Lokacyjnego IKE" oraz dyspozycję przelania środków na rachunek osobisty. Bank przelał środki pomniejszając je o składkę ZUS oraz podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawczyni uzupełniła, iż nie osiągnęła wieku 60 lat, nie nabyła praw emerytalnych i nie ukończyła 55 roku życia. Wpłaty na konto IKE były dokonywane ponad 5 lat (miesięczne wpłaty od 2001 do 2010 r.). Nie dokonano ponad połowy wartości wpłat nie później niż 5 lat przed dniem złożenia wniosku o dokonanie wypłaty.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż nie zaszły w przedmiotowym przypadku przesłanki do wypłaty, lecz do zwrotu środków. W związku z powyższym nie zachodzą przesłanki do korzystania ze zwolnienia w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 58a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku zwrotu całkowitego środków zgromadzonych na IKE, Wnioskodawczyni wycofała wszystkie środki zgromadzone na IKE z jednoczesnym wypowiedzeniem umowy o prowadzenie IKE.

Mając na uwadze uregulowania prawne wynikające z treści zacytowanego art. 30a ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 30a ust. 8-8d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny Bank, jako płatnik podatku zobowiązany był do poboru 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu z tytułu zwrotu całości środków zgromadzonych na IKE.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl