IPPB2/415-869/12-2/MG - Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z finansowaniem osobom fizycznym usług obejmujących odbiór, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-869/12-2/MG Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z finansowaniem osobom fizycznym usług obejmujących odbiór, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z finansowaniem osobom fizycznym usług obejmujących odbiór, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z finansowaniem osobom fizycznym usług obejmujących odbiór, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w 2011 r. uzyskał z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w formie dotacji (50% środków pochodziło z WFOŚiGW i 50% z NFOŚiGW) na realizację przedsięwzięcia pn. "Unieszkodliwianie azbestu z terenu Gminy M.". Program ten jest realizowany w ramach programu krajowego pn. "Program oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032". Kwota dofinansowania przedsięwzięcia wyniosła 100% jego kosztów kwalifikowanych. Gmina zatrudniła firmę, która wykonała usługę demontażu, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest. Gmina zapłaciła za usługę ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W budżecie gminy środki te były pod pozycją: dotacja z WFOŚiGW w Warszawie na dofinansowanie zadania pn. "Unieszkodliwianie azbestu z terenu Gminy". Środki pochodzące z dotacji zostały przyjęte do budżetu gminy w charakterze dotacji celowej na realizację konkretnego zadania. Ostatecznym beneficjentom (osobom fizycznym) po zakończeniu zadania wystawione zostały druki PIT-8C, na skutek czego zobowiązani oni byli uzyskany (przychód) wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość wykonanych usług, obejmujących odbiór, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest, realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach funduszu celowego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, stanowić będzie dla tych osób nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez gminę informacji PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość usług sfinansowanych przez Wnioskodawcę ze środków z dotacji z funduszu celowego stanowi przychód dla osoby, która była beneficjentem tego świadczenia. W związku z powyższym przychód ten nie może korzystać ze zwolnienia od opodatkowania, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2011 r., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych" zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w 2011 r. uzyskał z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w formie dotacji (50% środków pochodziło z WFOŚiGW i 50% z NFOŚiGW) na realizację przedsięwzięcia pn. "Unieszkodliwianie azbestu z terenu Gminy M.". Program ten jest realizowany w ramach programu krajowego pn. "Program oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032". Kwota dofinansowania przedsięwzięcia wyniosła 100% jego kosztów kwalifikowanych. Gmina zatrudniła firmę, która wykonała usługę demontażu, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest. Gmina zapłaciła za usługę ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W budżecie gminy środki te były pod pozycją: dotacja z WFOŚiGW w Warszawie na dofinansowanie zadania pn. "Unieszkodliwianie azbestu z terenu Gminy M.". Środki pochodzące z dotacji zostały przyjęte do budżetu gminy w charakterze dotacji celowej na realizację konkretnego zadania. Ostatecznym beneficjentom (osobom fizycznym) po zakończeniu zadania wystawione zostały informacje PIT-8C.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie, bądź

* świadczenie częściowo odpłatne, bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze),

* świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

* otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem, podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 2 cytowanej ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

* zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

* ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

* bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

* zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

* zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

* kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 211 ust. 1 ww. ustawy, budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany na rok budżetowy (art. 211 ust. 2 ww. ustawy). Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy (art. 211 ust. 3 ww. ustawy). Podstawą gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa (art. 211 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 212 ust. 1 ustawy o finansach publicznych uchwała budżetowa określa:

1.

łączną kwotę planowanych dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych;

2.

łączną kwotę planowanych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych;

3.

kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

4.

łączną kwotę planowanych przychodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

5.

łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

6.

limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90;

7.

kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego;

8.

szczególne zasady wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w roku budżetowym, wynikające z odrębnych ustaw;

9.

uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy;

10.

inne postanowienia, których obowiązek zamieszczenia w uchwale budżetowej wynika z postanowień organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Należy zauważyć, iż w sytuacji, w której środki otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację przedsięwzięcia w ramach programu "Unieszkodliwianie azbestu z terenu Gminy M." zostały przyjęte w budżecie jako dotacja celowa, zatem po otrzymaniu dotacji środki te stanowiły składnik budżetu gminy, tym samym finansowanie wykonania usługi dokonane było z budżetu Wnioskodawcy, zasilanego dotacją z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Sfinansowanie poszczególnym mieszkańcom gminy (osobom fizycznym) usługi związanej z usuwaniem, transportem i utylizacją wyrobów zawierających azbest dokonane ze środków pochodzących z dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które gmina wprowadziła do budżetu po stronie dochodów podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli osoba fizyczna nie otrzymuje środków finansowych, a płatność dokonywana jest na rzecz firmy, z którą podpisano umowę na świadczenie usług.

W takiej bowiem sytuacji, skoro mieszkaniec gminy (osoba fizyczna) nie otrzymuje środków pieniężnych, to tym samym otrzymuje świadczenie nieodpłatne w postaci finansowania usługi związanej z odbiorem, transportem i utylizacją azbestu z jego posesji. Do tego typu świadczenia niepieniężnego zastosowanie znajduje zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że dofinansowanie to jest dokonywane w ramach programów rządowych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym osoby fizyczne nie otrzymały środków finansowych. Otrzymały one nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania obejmującego odbiór, transport i utylizację odpadów zawierających azbest.

Reasumując, wartość wykonanych usług, obejmujących odbiór, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest, realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach funduszu celowego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, stanowi dla osób fizycznych nieodpłatne świadczenie korzystające ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl