IPPB2/415-8/14-2/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-8/14-2/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2014 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji członka organu spółki kapitałowej prawa libańskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji członka organu spółki kapitałowej prawa libańskiego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obywatelem polskim i posiada w Polsce stałe miejsce zamieszkania i jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca osiąga w Polsce dochody, które są w Polsce opodatkowane zgodnie z polskim prawem.

W 2014 r. wnioskodawca zamierza pełnić funkcję członka organu osoby prawnej, spółki kapitałowej prawa libańskiego (zwanej dalej "Spółką"), która będzie miała siedzibę na terytorium Libanu. Spółka ta będzie libańskim rezydentem podatkowym. Spółka będzie spółką w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt c) Konwencji między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Libańską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 26 lipca 1999 r.

Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie z tytułu członkostwa w organie Spółki.

Wynagrodzenie to płatne będzie bezpośrednio na rachunek wnioskodawcy w Polsce z rachunku Spółki znajdującego się w Libanie lub w innym państwie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Pytanie nr 1

Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, wynagrodzenie z tytułu członkostwa w organie Spółki otrzymywane przez wnioskodawcę od Spółki z siedzibą w Libanie, będącej libańskim rezydentem podatkowym, będzie zwolnione w całości od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.

Pytanie nr 2

Czy wobec tego, że dochód uzyskany przez wnioskodawcę z tytułu członkostwa w organie Spółki otrzymywany przez wnioskodawcę od Spółki z siedzibą w Libanie, będącej libańskim rezydentem podatkowym, będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce, to dla ustalenia stawki podatku od pozostałego dochodu osiągniętego w Polsce - będzie miała zastosowanie stawka właściwa dla całego dochodu, tj. łącznie z dochodem osiągniętym za granicą (metoda wyłączenia z progresją).

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymywane z tytułu członkostwa w organie spółki otrzymywane przez wnioskodawcę od Spółki z siedzibą w Libanie i będącej libańskim rezydentem podatkowym nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Tezę tę Wnioskodawca opiera na treści i interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej "Ustawa") oraz przepisów Konwencji między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Libańską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (dalej "Konwencja") podpisanej w Bejrucie dnia 26 lipca 1999 r., (Dz. U. z 2004 r. Nr 244, poz. 2445).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. Ustawy wnioskodawca podlegał będzie obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Taka ocena wynika z faktu, że wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych (rodzina, rachunek bankowy, zamieszkanie w domu rodzinnym).

Jako polski rezydent podatkowy, wnioskodawca powinien rozliczać w Polsce zarówno swoje przychody osiągnięte w Polsce, jak i przychody z tytułu dochodów uzyskiwanych poza granicami Polski. Wnioskodawca uważa, że do opodatkowania dochodów osiąganych z tytułu członkostwa w organie Spółki otrzymywane przez wnioskodawcę od Spółki z siedzibą w Libanie ma zastosowanie art. 16 Konwencji.

Artykuł 16 Wynagrodzenia członków organów Spółki:

* Honoraria i inne podobne świadczenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w organach spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zdaniem wnioskodawcy w stosunku do dochodów wnioskodawcy z tytułu członkostwa w organie Spółki otrzymywanych przez wnioskodawcę od Spółki z siedzibą w Libanie będzie miał zastosowanie art. 24 ust. 1a) Konwencji:

Artykuł 24 Unikanie podwójnego opodatkowania:

W przypadku Polski podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący:

a. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Libanie, to Polska, z zastrzeżeniem postanowień pod literą b, zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania, Polska może, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, zastosować stawkę, jaka byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód nie był wyłączony spod opodatkowania.

Jednocześnie do wynagrodzenia członka organu spółki nie stosuje się art. 24 ust. 1b) Konwencji. Ponadto, w myśl art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

* do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

* ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

* ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić należy, iż przedmiotowe dochody wnioskodawcy z tytułu członkowstwa w organie Spółki libańskiej są zwolnione w całości z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce na podstawie art. 16 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt a) Konwencji z między Rzecząpospolitą

Polską a Republiką Libańską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Bejrucie dnia 26 lipca 1999 r.

Odpowiedź na pytanie nr 1

W świetle opisanego przyszłego stanu faktycznego, wynagrodzenie z tytułu członkostwa w organie Spółki otrzymywane przez wnioskodawcę od Spółki z siedzibą w Libanie, będącej libańskim rezydentem podatkowym, będzie zwolnione w całości od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.

Odpowiedź na pytanie nr 2

Wobec tego, że dochód uzyskany przez wnioskodawcę z tytułu członkostwa w organie Spółki otrzymywany przez wnioskodawcę od Spółki z siedzibą w Libanie, będącej libańskim rezydentem podatkowym, będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce, to dla ustalenia stawki podatku od pozostałego dochodu - osiągniętego w Polsce - będzie miała zastosowanie stawka właściwa dla całego dochodu, tj. łącznie z dochodem osiągniętym za granicą (metoda wyłączenia z progresją).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a cyt. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

Z opisu zdarzenia przyszłego zaprezentowanego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest obywatelem polskim i posiada w Polsce stałe miejsce zamieszkania i jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca osiąga w Polsce dochody, które są w Polsce opodatkowane zgodnie z polskim prawem. W 2014 r. wnioskodawca zamierza pełnić funkcję członka organu osoby prawnej, spółki kapitałowej prawa libańskiego (zwanej dalej "Spółką"), która będzie miała siedzibę na terytorium Libanu. Spółka ta będzie libańskim rezydentem podatkowym. Spółka będzie spółką w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt c) Konwencji między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Libańską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 26 lipca 1999 r. Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie z tytułu członkostwa w organie Spółki. Wynagrodzenie to płatne będzie bezpośrednio na rachunek wnioskodawcy w Polsce z rachunku Spółki znajdującego się w Libanie lub w innym państwie.

Zgodnie z art. 16 Konwencji z dnia 26 lipca 1999 r. zawartej między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Libańską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2004 r. Nr 244, poz. 2445) honoraria i inne podobne świadczenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w organach spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Postanowienie w umowie, że danego rodzaju dochód (honoraria i inne podobne należności)"może podlegać" opodatkowaniu w jednym z państw (najczęściej w państwie źródła) nie oznacza, że podatnik może wybrać państwo, w którym opodatkuje swój dochód i zapłaci podatek. Postanowienie to wskazuje natomiast, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w drugim państwie (państwie rezydencji). Przypisanie prawa do opodatkowania nie ma tutaj charakteru wyłączności.

W myśl ww. przepisu art. 16 Konwencji dochód osoby mającej zamieszkanie na terytorium Polski pełniącej funkcję członka zarządu lub rady nadzorczej w spółce mającej siedzibę na terytorium Libanu, może być opodatkowany w państwie źródła, tj. w Libanie oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce.

W celu zapobieżenia podwójnego opodatkowania tego dochodu w Polsce należy zastosować metodę, o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. a i b) Konwencji - metodę wyłączenia z progresją. Zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 lit. a Konwencji w przypadku Polski podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Libanie, to Polska z zastrzeżeniem postanowień pod literą b), zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania. Polska może przy obliczeniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, zastosować stawkę, jaka byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód nie był wyłączony spod opodatkowania.

Z kolei, stosownie do postanowień art. 24 ust. 1 lit. b ww. umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 może być opodatkowany w Libanie, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Libanie. Takie odliczenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia i który odnosi się do dochodu, uzyskanego w Libanie.

Oznacza to, iż dochód uzyskany przez podatnika z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej w spółce w Libanie jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli podatnik uzyskałby w danym roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany w Libanie powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Podatek określa się wówczas, stosownie do art. 27 ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż uzyskiwane przez Wnioskodawcę świadczenia będące honorariami i innymi podobnymi należnościami z tytułu pełnienia funkcji członka organu spółki kapitałowej prawa libańskiego podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 Konwencji, tj. w Libanie i w Polsce. Jednocześnie w Polsce należy uniknąć podwójnego opodatkowania, stosując określoną w art. 24 ust. 1 lit. a Konwencji w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. metodę wyłączenia z progresją.

Oznacza to, że dochód Wnioskodawcy uzyskany w Libanie będzie zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli Wnioskodawca uzyskuje inne dochody w roku podatkowym podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany w Libanie powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu Wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl