IPPB2/415-753/12-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-753/12-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 2 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dywidendy otrzymanej przez wspólnika spółki komandytowej z siedzibą w Polsce od spółki mającej osobowość prawną z siedzibą i miejscem zarządu na terytorium Cypru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dywidendy otrzymanej przez wspólnika spółki komandytowej z siedzibą w Polsce od spółki mającej osobowość prawną z siedzibą i miejscem zarządu na terytorium Cypru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (jest polskim rezydentem podatkowym). Wnioskodawca będzie wspólnikiem w spółce komandytowej z siedzibą w Polsce (dalej: Spółka komandytowa lub Spółka), która będzie posiadać udziały w spółce mającej osobowość prawną z siedzibą i miejscem zarządu na terytorium Republiki Cypru (dalej: Spółka cypryjska). Spółka komandytowa może osiągać dochody z tytułu posiadanych udziałów w Spółce cypryjskiej, w tym m.in. dywidendy.

W przyszłości możliwa jest zatem sytuacja, że Spółka, jako udziałowiec cypryjskiej spółki kapitałowej będzie otrzymywała dywidendę. Dochody obejmujące uzyskane dywidendy będą następnie dystrybuowane bezpośrednio do wspólników Spółki (w tym także do Wnioskodawcy) proporcjonalnie do posiadanych przez nich udziałów w Spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku otrzymania dywidendy przez polską Spółkę komandytową od spółki z Cypru, a następnie dystrybucji dochodu z tego tytułu do wspólników Spółki komandytowej (w tym do Wnioskodawcy), Wnioskodawca będzie uprawniony do obliczania wysokości podatku podlegającego zapłacie na terytorium Polski od dochodu przypadającego na niego proporcjonalnie do posiadanego udziału w spółce komandytowej oraz z uwzględnieniem podatku, jaki może być nałożony przez państwo cypryjskie, czyli o podatek wynoszący 10% wartości dywidendy (tekst jedn.: według stawki 9%).

Zdaniem Wnioskodawcy, dywidenda wypłacona przez Spółkę cypryjską polskiej Spółce komandytowej, następnie alokowana bezpośrednio Wnioskodawcy, będzie u Wnioskodawcy podlegać opodatkowaniu proporcjonalnie do posiadanego udziału w spółce komandytowej. Ponadto, uwzględniając postanowienia Umowy zawartej pomiędzy Polską a Cyprem, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia od podatku należnego w Polsce kwoty podatku w wysokości 10% kwoty dywidend.

Spółka komandytowa jest spółką osobową prawa handlowego i nie posiada osobowości prawnej. Fakt ten przesądza o tym, że nie jest ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka komandytowa nie podlega również opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, bowiem zgodnie z art. 1 Ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody osób fizycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 8 ust. 1 Ustawy PIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 Ustawy).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy PIT, źródłami przychodów są m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza oraz kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lita) - c).

W świetle przedstawionych wyżej przepisów uzyskane przez spółkę osobową przychody oraz poniesione koszty uzyskania przychodów podlegają rozliczeniu u jej wspólników proporcjonalnie do posiadanych przez nich udziałów w spółce. Natomiast dochód osiągnięty z tytułu udziału w spółce komandytowej stanowić będzie dla jej wspólnika - osoby fizycznej, dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu według skali (art. 27 ust. 1 Ustawy) lub po spełnieniu przez podatnika dodatkowych warunków - stałą stawką 19% PIT (art. 9a w zw. z art. 30c Ustawy PIT). Jednakże należy podkreślić, iż zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy PIT, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

W świetle powyższego dywidenda wypłacona przez spółkę mającą siedzibę w Republice Cypryjskiej na rzecz polskiej spółki komandytowej będzie stanowić dla osoby fizycznej wspólnika spółki komandytowej przychód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, niezależnie od faktu, że dywidenda wypłacona zostanie na rzecz spółki komandytowej.

Dywidenda nie będzie dla Wnioskodawcy stanowić przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, bowiem w myśl definicji zawartej w art. 5 pkt 6 Ustawy PIT, ilekroć w tej ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

1.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Mając zatem na względzie, iż przychody z tytułu otrzymanych dywidend pochodzą ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy PIT, nie stanowią one przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dodatkowo, przychody z działalności gospodarczej regulowane są w art. 14 Ustawy PIT. Ustęp 2 tego artykułu wyraźnie wymienia kategorie przychodów, które powinny być uznane za przychody z działalności gospodarczej i opodatkowane na zasadach dla nich przewidzianych. Należy podkreślić, że wśród nich Ustawodawca wyraźnie wymienia m.in. przychody z odsetek, podczas gdy kategoria dywidend nie jest objęta przedmiotową regulacją. Wobec tego zgodnie z intencją Ustawodawcy, przychody z tytułu otrzymanych dywidend nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W rezultacie zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy PIT od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Dochodów (przychodów) tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według skali.

W myśl art. 30a ust. 9 Ustawy PIT podatnicy o nieograniczonym obowiązku podatkowym, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Rolskiej przychody z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowania stawki 19%.

Zgodnie z art. 30a ust. 2 Ustawy PIT, przepisy regulujące opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 oraz 2 Umowy, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże dywidendy te mogą być również opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek wymierzony nie może przekroczyć 10 procent kwoty dywidend brutto.

W myśl art. 24 ust. 1 lit. b Umowy w Polsce podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułu 10, 11 i 12 Umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu na Cyprze. Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku wyliczonego przed dokonaniem potrącenia, która odnosi się do dochodu uzyskanego na Cyprze.

Na mocy przepisu szczególnego art. 24 ust. 3 Umowy uważa się, że podatek, o którym mowa w niniejszym artykule pod literą b) ustępu 1 i w ustępie 2 podlegający zapłaceniu w Umawiającym się Państwie obejmuje jakąkolwiek kwotę, która byłaby płatna z tytułu podatku z wyjątkiem jakiejkolwiek ulgi, zwolnienia lub innych obniżek przyznanych przez ustawodawstwo Umawiającego się Państwa. Jednakże z uwagi na odmienną interpretację tego przepisu w zależności od polskiej i angielskiej wersji językowej za poprawne uważa się twierdzenie, zgodnie z którym podatek, o którym mowa w tymże artykule, podlegający zapłaceniu w Umawiającym się Państwie, obejmuje jakąkolwiek kwotę, która byłaby płatna z tytułu podatku, gdyby nie jakiekolwiek ulgi, zwolnienia lub innych obniżek przyznanych przez ustawodawstwo Umawiającego się Państwa.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż takie rozumienie przepisów i związanych z tym wątpliwości interpretacyjnych i językowych zostało już wielokrotnie potwierdzone przez polskie organy podatkowe, w tym m.in. przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 20 lutego 2008 r., sygnatura akt IPPB1/415-8/08-2/AŻ,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 7 listopada 2008 r., sygnatura akt IP-PB1-415-953/08-2/AŻ,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 17 maja 2012 r., sygnatura akt IPPB2/415-288/12-2/AS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 25 kwietnia 2012 r., sygnatura akt IPPB2/415-142/12-2/LS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 kwietnia 2012 r., sygnatura akt IPPB2/415-206/12-2/LS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 29 marca 2012 r., sygnatura akt IPPB2/415-133/12-2/LS, lub

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 13 marca 2012 r., sygnatura akt IPPB2/415-143/12-2/AS.

Wobec powyższego, uwzględniając przytoczone powyżej przepisy Ustawy PIT oraz Umowy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dywidenda wypłacona przez Spółkę cypryjską polskiej Spółce komandytowej podlegać będzie opodatkowaniu na poziomie wspólników Spółki, proporcjonalnie do posiadanego przez nich udziału w zysku.

Opodatkowanie będzie podlegało zasadom określonym w art. 30a Ustawy PIT oraz postanowieniom art. 10 i 24 Umowy zawartej pomiędzy Polską a Cyprem. W rezultacie, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia od podatku należnego w Polsce kwoty podatku w wysokości 10% kwoty brutto dywidendy, który stanowiłby podatek do zapłacenia na Cyprze - niezależnie od tego, czy właściwe cypryjskie organy podatkowe faktycznie podatek ten pobiorą. Podatek dochodowy od osób fizycznych należny od Wnioskodawcy w Polsce zostanie zatem ostatecznie obliczony według stawki 9%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenie te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl