IPPB2/415-74/10-2/MG - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wartości zagranicznych wycieczek stanowiących nagrodę z tytułu uczestnictwa w promocji skierowanej do pełnomocników handlowych zatrudnionych w punktach bezpośredniej sprzedaży spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-74/10-2/MG Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wartości zagranicznych wycieczek stanowiących nagrodę z tytułu uczestnictwa w promocji skierowanej do pełnomocników handlowych zatrudnionych w punktach bezpośredniej sprzedaży spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wartości zagranicznych wycieczek stanowiących nagrodę z tytułu uczestnictwa w promocji skierowanej do pełnomocników handlowych zatrudnionych w punktach bezpośredniej sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wartości zagranicznych wycieczek stanowiących nagrodę z tytułu uczestnictwa w promocji skierowanej do pełnomocników handlowych zatrudnionych w punktach bezpośredniej sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w dniu 6 października 2009 r. ogłosiła konkurs skierowany do pełnomocników handlowych zatrudnionych w punktach bezpośredniej sprzedaży działających w ramach sieci dystrybucyjnej Spółki, prowadzonych na mocy umów o świadczenie usług dystrybucyjnych przez zewnętrzne podmioty. Wygraną w konkursie były trzy dwuosobowe wycieczki zagraniczne o szacowanej wartości około 1.500,00 zł każda, Spółka posiada regulamin konkursu. Wydanie nagrody w ramach konkursu Spółka dokumentuje przy pomocy protokołu przekazania. Odbiorcami nagród byli pracownicy wyznaczeni przez nagrodzonego uczestnika promocji. Nagrody przyznawane były za najwyższy poziom realizacji sprzedaży w ocenianym przez Spółkę przedziale czasowym. Konkurs wygrywała ta jednostka sprzedaży bezpośredniej, która osiągnęła najlepsze wyniki z przeliczenia jej średniej pozycji, według rankingu realizacji procentowej i ilościowej założonego celu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jak należy zakwalifikować przychody pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w promocji polegające na przyznaniu im wycieczek zagranicznych przez Spółkę.

2.

Czy wydane przez spółkę w ramach konkursu nagrody podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

3.

Czy wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie wycieczek zagranicznych wykorzystanych do organizowanego konkursu stanowią koszty uzyskania przychodu.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do pytania Nr 1 wniosku, natomiast wniosek w zakresie pytania Nr 2 w odniesieniu do ustawy o podatku od towarów i usług rozpatrzony został odrębną interpretacją indywidualną z dnia 17 lutego 2010 r. Wniosek w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w odniesieniu do pytania Nr 3 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną z dnia 29 marca 2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka jest zdania, iż w omawianym przypadku nie będą miały zastosowania zasady opodatkowania przewidziane w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z regulacją art. 30 ust. 1 pkt 2 od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 29 kwietnia 1998 r. Nr PO2/HD6065/97/0912 sprzedaż premiowa związana jest z nagrodą w określonej wysokości, przyznawaną każdemu nabywcy towaru, który spełni wymagane warunki, a zatem nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych. Cechami sprzedaży premiowej są w szczególności:

1.

powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub zakupu za określoną kwotę, zebrania określonej ilości punktów itp.,

2.

gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Z powyższego wypływa następujący wniosek - jeżeli nagrodę związaną z promocyjną sprzedażą towarów nie otrzymuje uczestnik konkursu, ale poszczególni jego pracownicy, to ciężko jest w tym przypadku zakwalifikować wycieczkę jako nagrodę związaną ze sprzedażą premiową i opodatkować na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Trzeba więc zaliczyć przedmiotową nagrodę do innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - a więc do nagród i innych nieodpłatnych świadczeń nienależących do przychodów określonych w art. 12-14 i 17, które podatnik będzie obowiązany samodzielnie rozliczyć.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl