IPPB2/415-727/09-4/AS - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych bonifikat udzielanych przez spółdzielnię mieszkaniową przy nabyciu lokali mieszkalnych przez ich dotychczasowych najemców.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-727/09-4/AS Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych bonifikat udzielanych przez spółdzielnię mieszkaniową przy nabyciu lokali mieszkalnych przez ich dotychczasowych najemców.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2009 r. (data wpływu 1 grudnia 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 26 lutego 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-727/09-2/AS z dnia 17 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania bonifikaty z tytułu wykupu lokali mieszkalnych przez ich najemców na preferencyjnych warunkach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania bonifikaty z tytułu wykupu lokali mieszkalnych przez ich najemców na preferencyjnych warunkach.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 17 lutego 2010 r. Nr IPPB2/415-727/09-2/AS na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku w zakresie przedstawienia dokumentu (odpowiednio wypis z KRS lub kopii urzędowo poświadczonego, odpisu pełnomocnictwa lub innego dokumentu), z którego wynika sposób reprezentacji Spółdzielni w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla osoby, która przedmiotowy wniosek podpisała; złożenie podpisu na kserokopii 4-ej strony wniosku w sytuacji, gdy osoba, która wniosek podpisała nie ma samodzielnego umocowania do reprezentacji oraz uzupełnienia przedstawionego zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie sposobu nabycia przez Spółdzielnię lokali mieszkalnych, których własność zamierza przenieść na najemców, w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie, tj. pismem z dnia 26 lutego 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r., data nadania w placówce pocztowej 1 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Walne Zgromadzenie członków Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej wyraziło zgodę na wykup na własność lokali mieszkalnych aktualnym i byłym gospodarzom domów (emerytom, rencistom) z uwzględnieniem 90 % bonifikaty ustalonej w stosunku do wartości rynkowej wykupywanego lokalu, przy czym wartość rynkowa lokalu określana będzie przez rzeczoznawcę majątkowego i według stanu na dzień dokonywanego wykupu. W związku z powyższym Zarząd Spółdzielni zamierza przenieść własność (sprzedaż) lokali mieszkalnych zajmowanych przez gospodarzy domów (dozorców) na ich rzecz. Zamieszkują oni w lokalach, które są własnością Spółdzielni na podstawie umów najmu zawartych w związku ze świadczeniem pracy i mogą wykupić na własność zajmowane przez nich lokale mieszkalne z uwzględnieniem 90 % bonifikaty ustalonej w stosunku do wartości rynkowej wykupionego lokalu zgodnie z ww. uchwałą Walnego Zgromadzenia i znowelizowanym paragrafem 14 ust. 2 Statutu Spółdzielni. Większość umów najmu zostało podpisanych dnia 2 stycznia 2003 r. Jedna umowa najmu została podpisana 2 stycznia 2002 r. Jeden z byłych gospodarzy posiada przydział lokalu mieszkalnego z dnia 26 czerwca 1981 r.

Spółdzielnia Budowlano - Mieszkaniowa jest następcą prawnym powstałym w wyniku podziału R. R wybudowała "Osiedle" z kredytu w latach 70-tych. Kredyt ten R zaciągnęła na m.in. budowę przedmiotowych mieszkań, został on w całości spłacony przez wszystkich członków Spółdzielni. Spółdzielnia powstała na podstawie Uchwały Zebrania Przedstawicieli Robotniczej Spółdzielni Mieszkaniowej M z dnia 22 czerwca 1999 r. w sprawie: podziału R i utworzenia Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej. Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa nabyła na podstawie ww. uchwały wszystkie składniki majątkowe w tym także lokale mieszkalne, których własność zamierza przenieść na najemców. Spółdzielnia uzyskała osobowość prawną 23 sierpnia 1999 r. po wpisaniu do rejestru. Uprawnieni nabywcy (gospodarze domów) nie są członkami Spółdzielni Budowlano - Mieszkaniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy najemcy (aktualni pracownicy i emeryci lub renciści) przy wykupie lokalu na preferencyjnych warunkach zgodnie z 90 % bonifikatą są zwolnieni z dochodu uzyskanego z tytułu różnicy między ceną rynkową a ceną wykupu (art. 21 ust. pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

2.

Czy Spółdzielnia jest zobowiązana pobrać zaliczkę na podatek dochodowy PIT lub zryczałtowany podatek o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku opodatkowania tego dochodu - art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy w przypadku najemców będących aktualnie pracownikami dochód ten należy łączyć z innymi dochodami w rozliczeniu rocznym PIT (art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gospodarze domów (dozorcy) są pracownikami Spółdzielni i zajmują lokale na podstawie umów najmu. W świetle art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych lokali mieszkalnych zajmowanych przez dotychczasowych najemców w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych lokali a ceną zakupu. Pracownicy spółdzielni (gospodarze domów) zajmują lokale służbowe będące własnością Spółdzielni, a Spółdzielnia mieszkaniowa jest dla nich zakładem pracy, stąd nasze stanowisko o zastosowaniu zwolnienia z naliczenia podatku PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali, a ceną zakupu.

Z treści powyższego przepisu wynika, iż prawo do zwolnienia w nim zawarte przysługuje w sytuacji zakupu zakładowego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego przez dotychczasowych najemców.

Z analizy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, tj. Walne Zgromadzenie członków Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej wyraziło zgodę na wykup na własność lokali mieszkalnych aktualnym i byłym gospodarzom domów (emerytom, rencistom) z uwzględnieniem 90% bonifikaty ustalonej w stosunku do wartości rynkowej wykupywanego lokalu. Zamieszkują oni w lokalach które są własnością Spółdzielni, na podstawie umów najmu zawartych w związku ze świadczeniem pracy i mogą wykupić na własność zajmowane przez nich lokale mieszkalne z uwzględnieniem Bonifikaty. Spółdzielnia Budowlano - Mieszkaniowa jest następcą prawnym powstałym w wyniku podziału Spółdzielni M, która wybudowała osiedle. Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa nabyła na podstawie uchwały wszystkie składniki majątkowe w tym także lokale mieszkalne, których własność zamierza przenieść na najemców.

Zatem, dochód osiągnięty w związku z preferencyjnym nabyciem lokalu, korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do pracowników oraz emerytów i rencistów będących najemcami lokali, którzy dokonają zakupu tych lokali.

Tym samym na Spółdzielni nie ciąży obowiązek pobrania zaliczek, czy też zryczałtowanego podatku dochodowego od najemców będących aktualnie pracownikami. Dochodu tego nie należy łączyć z innymi dochodami wynikającymi z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem jak już wskazano powyżej dochód ten korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy.

Reasumując:

Jeżeli jak wskazano we wniosku, przeniesienie własności lokali nastąpi w warunkach określonych w cytowanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to po stronie osób, na rzecz których własność zostanie przeniesiona, nie powstaje dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu realizacji przedmiotowej umowy. W konsekwencji po stronie nabywcy nie wystąpi przysporzenie majątkowe, a na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki poboru zaliczki na podatek lub zryczałtowany podatek o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz z art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla najemców lokali mieszkalnych, bowiem interpretacja wywiera skutek wyłącznie w stosunku do tego podmiotu, do którego jest skierowana.

Mając na uwadze, iż wniosek Spółdzielni o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla poszczególnych najemców - nabywców lokali mieszkalnych. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni spółdzielcy - najemcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl