IPPB2/415-708/12-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-708/12-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.) oraz piśmie z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu 6 listopada 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB2/415-708/12-2/AK z dnia 12 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia przychodu myśliwego i związanych z tym obowiązków płatnika - jest:

* prawidłowe - odnośnie obowiązku Wnioskodawcy jako płatnika z tytułu wypłaty myśliwemu rekompensaty w wysokości 20% wartości zwierzyny płowej,

* nieprawidłowe - w sytuacji kiedy myśliwy zabiera zwierzynę na użytek własny.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia przychodu myśliwego i związanych z tym obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Myśliwy po uzyskaniu zwierzyny ma dwie możliwości:

1.

Tuszę zwierzyny myśliwy zabiera na użytek własny,

2.

Tusze pozyskanej zwierzyny zdaje do punktu skupu.

Walne zgromadzenie Koła Łowieckiego uchwałą ustaliło opłatę za tuszę dzika w kwocie 150 zł, wpłacaną do kasy koła w przypadku gdy myśliwy zabiera zwierzynę na użytek własny. W pierwszym przypadku sporządzany zostaje protokół przekazania pozyskanej tuszy zwierzyny myśliwemu na użytek własny. W protokole podawana jest waga tuszy, kto i kiedy pozyskał zwierzę. Myśliwy wpłaca do kasy koła 150 zł za sztukę tuszy. Natomiast księgowy koła na podstawie protokołu określa wartość tuszy poprzez przemnożenie wagi i ceny obowiązującej w skupie za 1 kilogram (np. tusza waży 100 kg a cena w skupie wynosi 5 zł/kg co daje wartość 500 zł brutto minus opłatę zgodnie z uchwalą 150 zł pozostaje różnica wartość 350 zł.

Kwotę 350 zł uważa się jako przychód myśliwego z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9. Koło Łowieckie jest zobowiązane do wystawienia zgodnie z art. 42a ww. ustawy zeznania o osiągniętych przychodach z innych źródeł - PIT-8C. Natomiast myśliwi są obowiązani wykazać przychody z PIT - 8C w zeznaniu rocznym o osiągniętych dochodach za dany rok podatkowy.

W drugim przypadku myśliwy pozostawia w punkcie skupu informację kto, gdzie, kiedy z jakiego koła zdaje tuszę do punktu skupu z określeniem wagi - sporządzany jest protokół. Na podstawie tego dokumentu punkt skupu przekazuje środki finansowe na rachunek bankowy koła łowieckiego. Wartość tuszy określa się poprzez przemnożenie wagi i ceny za 1 kilogram obowiązującej w skupie.

W przypadku pozyskania zwierzyny płowej (sarna, jeleń), Koło wypłaca myśliwemu 20% wartości zwierzyny. Również tą kwotę ujmuje się w PIT -8C i postępuje się analogicznie jak w pierwszym przypadku.

Pismem Nr IPPB2/415-708/12-2/AK z dnia 12 października 2012 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wskazuje, iż "w drugim przypadku myśliwy pozostawia w punkcie skupu informację kto, gdzie, kiedy z jakiego koła zdaje tuszę do punktu skupu z określeniem wagi - sporządzany jest protokół. Na podstawie tego dokumentu punkt skupu przekazuje środki finansowe na rachunek bankowy koła łowieckiego. Wartość tuszy określa się poprzez przemnożenie wagi i ceny za 1 kilogram obowiązującej w skupie".

Mając na uwadze tak zakreślony stan faktyczny proszę wskazać - czy środki pieniężne, które punkt skupu przekazuje na rachunek koła łowieckiego pozostają na rachunku bankowym tego koła, czy są przekazywane myśliwemu z tytułu przekazanej przez niego zwierzyny do punktu skupu (w postaci np. rekompensaty) - informacji takiej nie zawiera przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego.

* czy opłata ustalona uchwałą walnego zgromadzenia Koła Łowieckiego za tuszę dzika wpłacana do kasy koła w przypadku, gdy myśliwy zabiera zwierzynę na użytek własny jest jednakowa dla wszystkich myśliwych.

W wyznaczonym terminie pismem z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu 6 listopada 2012 r.) Wnioskodawca dokonał uzupełnienia wniosku w którym doprecyzował, iż:

* opłata ustalona uchwałą walnego zgromadzenia koła łowieckiego za tuszę dzika wpłacana do kasy koła w przypadku, gdy myśliwy zabiera zwierzyną na użytek własny jest jednakowa dla wszystkich myśliwych.

W przypadku zwierzyny płowej (jeleń, sarna) środki pieniężne, które punkt skupu przekazuje na rachunek koła łowieckiego - 80% pozostaje na rachunku koła a 20% przekazywane są myśliwemu w postaci rekompensaty.

W przypadku tuszy dzika środki pieniężne, które punkt skupu przekazuje na rachunek koła łowieckiego - w 100% pozostają na rachunku koła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość pozyskanych przez myśliwych tusz zwierząt zabieranych na użytek własny, czy też odstawianych do punktu skupu jest przychodem myśliwego w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2010.51.307. j.t.) i czy w związku z powyższym Koło Łowieckie jest zobowiązane do wystawienia zgodnie z art. 42a ww. ustawy zeznania o osiągniętych przychodach z innych źródeł - PIT-8C. Natomiast myśliwi są obowiązani wykazać przychody w PIT - 8C w zeznaniu rocznym o osiągniętych dochodach za dany rok podatkowy.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pierwszą część pytania - dotyczącą obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika. Natomiast odnośnie obowiązku i sposobu rozliczenia się myśliwych w zeznaniu rocznym zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt. 9 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010.51.307. j.t./ K. jest zobowiązane do wystawienia zgodnie z art. 42a ww. ustawy zeznania o osiągniętych przychodach z innych źródeł PIT-8C.

Natomiast myśliwi są obowiązani wykazać przychody z PIT- 8C w zeznaniu rocznym o osiągniętych dochodach za dany rok podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe odnośnie obowiązku Wnioskodawcy jako płatnika z tytułu wypłaty myśliwemu rekompensaty w wysokości 20% wartości zwierzyny płowej, nieprawidłowe w sytuacji kiedy myśliwy zabiera zwierzynę na użytek własny.

Zgodnie generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż myśliwy po uzyskaniu zwierzyny: tuszę zwierzyny zabiera na użytek własny, wpłaca do kasy koła 150 zł za sztukę tuszy. Natomiast księgowy koła na podstawie protokołu określa wartość tuszy poprzez przemnożenie wagi i ceny obowiązującej w skupie za 1 kilogram (np. tusza waży 100 kg a cena w skupie wynosi 5 zł/kg co daje wartość 500 zł brutto minus opłatę zgodnie z uchwalą 150 zł pozostaje różnica wartość 350 zł. Kwotę 350 zł uważa się jako przychód myśliwego z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9. Albo tusze pozyskanej zwierzyny zdaje do punktu skupu a punkt skupu przekazuje środki finansowe na rachunek bankowy koła łowieckiego. W przypadku pozyskania zwierzyny płowej (sarna, jeleń), Koło wypłaca myśliwemu 20% wartości zwierzyny.

Rekompensata, o której mowa w przedmiotowej sprawie wypłacana myśliwym nie została wymieniona w katalogu zwolnień wymienionych w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z czym stanowi ona źródło przychodu podlegające opodatkowaniu.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowie jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycie w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę rekompensata wypłacana myśliwemu w wysokości 20% wartości zwierzyny z tytułu pozyskania zwierzyny płowej podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a tym samym koło łowieckie ma obowiązek na podstawie art. 42a ww. ustawy wystawić informację o przychodach z innych źródeł PIT-8C i poboru podatku. Natomiast o tym, czy kupno tusz dzika po cenach preferencyjnych stanowi dla nabywcy przychód decyduje okoliczność, czy takie świadczenie ustalone jest w jednakowej wysokości dla wszystkich myśliwych.

Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcie nieodpłatnego świadczenia. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem pojęcie to ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenie gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy (por. wyrok NSA z dn. 10 maja 2006 r. sygn. akt II FSK 313/06).

Z analizy przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Walne Zgromadzenia Koła Łowieckiego uchwałą uchwaliło opłatę za tuszę dzika w wysokości 150 zł, wpłacaną do kasy koła w przypadku gdy myśliwy zabiera zwierzyną na użytek własny jednakową dla wszystkich myśliwych.

Nawiązując do powyższej definicji świadczenia nieodpłatnego należy wskazać, iż myśliwy nie uzyskał korzyści kosztem Koła Łowieckiego bowiem Walne Zgromadzenie Koła Łowieckiego uchwałą uchwaliło opłatę za tuszę dzika w wysokości 150 zł.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę brak jest podstaw do zakwalifikowania wartości tuszy dzika udostępnionej do wykupu przez Koło Łowieckie myśliwemu jako przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile zasady wykupu tuszy dzika po cenie preferencyjnej są stosowane według jednolitych reguł wobec wszystkich myśliwych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl