IPPB2/415-70/11-5/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-70/11-5/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r.) oraz piśmie z dnia 18 marca 2011 r. (data nadania 22 marca 2011 r., data wpływu 24 marca 2011 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie organu Nr IPPB2/415-70/11-3/MG z dnia 15 marca 2011 r. (data nadania 15 marca 2011 r., data doręczenia 17 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz Ordynacji podatkowej w zakresie prawidłowości zaokrąglania zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od wygranych w konkursach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz Ordynacji podatkowej w zakresie prawidłowości zaokrąglania zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od wygranych w konkursach.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatek o wygranych w konkursach.

Spółka będąca organizatorem loterii i konkursów rozlicza się z urzędem skarbowym za pomocą deklaracji PIT-8A, przy zaistnieniu następującej sytuacji - zwycięzca otrzymał nagrodę w wysokości 1.111,11 zł, z czego 1.000 zł to nagroda, a 111,11 zł to podatek od tej nagrody (zgodnie z art. 30 ustawy, jest to 10% wartości wygranej lub nagrody). Organizator zobowiązany jest zapłacić podatek - rozlicza się przy pomocy deklaracji PIT-8A. Zgodnie z zasadami księgowości podatku nie płaci się w groszach, czyli - w zaistniałym stanie faktycznym organizator zobowiązany jest odprowadzić podatek w wysokości 111 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W związku z przedstawionym stanem faktycznym (przyszłym), co powinna uczynić Spółka w przypadku zaistnienia takiej sytuacji z kwotą 11 groszy, pozostałą z wyliczenia 10% od wartości nagrody (od kwoty 111,11 zł), a także jak powinna postąpić Spółka, jeżeli wysokość groszy w kwocie podatku przekroczy 50 groszy (np. 111,50 zł).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, wezwano Spółkę pismem z dnia 15 marca 2011 r. Nr IPPB2/415-70/11-3/MG (data nadania 15 marca 2011 r., data doręczenia 17 marca 2011 r.) do ich uzupełnienia poprzez:

* przedstawienie dokumentu (odpowiednio odpis z KRS lub urzędowo poświadczona za zgodność z oryginałem kopia odpisu z KRS), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla osoby, która przedmiotowy wniosek podpisała,

* przedstawienie stanowiska Spółki do sformułowanych we wniosku pytań.

Spółka uzupełniła braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 18 marca 2011 r. (data nadania 22 marca 2011 r., data wpływu 24.03.201 r.), w którym m.in. przedstawiła własne stanowisko odnośnie zadanych pytań, zgodnie z którym według Spółki kwoty groszowe, zgodnie z regułami matematycznymi oraz przepisami prawa, raz zaokrągla się w górę, raz zaokrągla się w dół i tak rozliczane są pozostające groszowe kwoty z podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od wygranych w konkursach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m.in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów - inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 omawianej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z kolei art. 41 ust. 1 i 4 ww. ustawy stanowią, że płatnicy (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Artykuł 42 ust. 1a ustawy stanowi, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zobowiązana jest do pobierania i odprowadzania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród z loterii i konkursów organizowanych przez Spółkę. Wątpliwości Spółki budzi kwestia prawidłowego naliczenia i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od nagrody w wysokości 1.111,11 zł.

Zgodnie z treścią art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Organ podatkowy wyjaśnia, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera w swej treści szczególnych regulacji dotyczących zaokrąglania. Z tego też względu w tym zakresie należy stosować przepisy ogólne zawarte w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Płatnik obliczając i pobierając zryczałtowany podatek dochodowy zobligowany jest do stosowania przepisu art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym, podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Należy podzielić stanowisko Spółki wyrażone w piśmie uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie tut. organu, iż kwoty groszowe, zgodnie z regułami matematycznymi oraz przepisami prawa raz zaokrągla się w górę, raz zaokrągla się w dół.

W związku z powyższym Spółka, jako płatnik w rozumieniu powołanego powyżej art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa obowiązana jest do prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania oraz obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowy według zasad przewidzianych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy podatkowej.

Zatem Spółka ustalając podstawę opodatkowania zobowiązana będzie, zgodnie z zasadami wyrażonymi w powołanym art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, wartość nagrody zaokrąglić do pełnych złotych, tj. do kwoty 1.111 zł i od tak ustalonej podstawy opodatkowania naliczyć 10% zryczałtowany podatek dochodowy, który również powinien zostać zaokrąglony do pełnych złotych, tj. do kwoty 111 zł. Natomiast jeżeli wysokość groszy w kwocie podatku przekroczy 50 groszy, wówczas stosownie do zasad wynikających z Ordynacji podatkowej końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy Spółka powinna podwyższyć do pełnych złotych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl