IPPB2/415-7/11-3/MK1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-7/11-3/MK1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatku specjalnego i funkcyjnego wypłacanego przez Wnioskodawcę delegowanemu prokuratorowi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatku specjalnego i funkcyjnego wypłacanego przez Wnioskodawcę delegowanemu prokuratorowi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 31 marca 2010 r. została utworzona Prokuratura Generalna jako powszechna jednostka organizacyjna prokuratury na mocy ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 7, poz. 39 z późn. zm.). Do 30 marca 2010 r. Prokuratura Krajowa była jedną z komórek organizacyjnych Ministerstwa Sprawiedliwości i nie było rozdziału urzędu Prokuratora Generalnego i stanowiska Ministra Sprawiedliwości. Na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy o prokuraturze Prokurator Generalny może delegować prokuratora powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury do Wnioskodawcy. Do dnia 30 marca 2010 r. prokuratorowi, który został delegowany do Wnioskodawcy całość wynagrodzenia (wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za długoletnią pracę, dodatek funkcyjny, dodatek specjalny) wypłacała prokuratura, w której prokurator był zatrudniony lub Wnioskodawca. W wyniku utworzenia Prokuratury Generalnej nastąpiła sytuacja, gdzie pracodawca (prokuratura) wypłaca prokuratorowi delegowanemu do Wnioskodawcy część wynagrodzenia, tj. wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za długoletnią pracę i inne składniki wynikające ze stosunku służbowego, natomiast Wnioskodawca dokonuje comiesięcznej wypłaty dodatku funkcyjnego (art. 62 ust. 1f ustawy o prokuraturze) oraz dodatku specjalnego w kwocie nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego (art. 50 ust. 8 ustawy o prokuraturze). Wypłacane dodatki są traktowane w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) za przychody ze stosunku pracy (stosunku służbowego), które podobnie jak wynagrodzenie zasadnicze, wynikają z pełnionych obowiązków służbowych (w związku z powołaniem prokuratora) i wypłacane są w sposób ciągły. W związku z tym dodatki te stanowią podstawę składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz stanowią przychód, od którego zostaje odprowadzona zaliczka na podatek dochodowy obliczona zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów i ulgi podatkowej, które nalicza prokuratura. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż podatek dochodowy jest obniżany na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 2 o kwotę składki zapłaconej ze środków podatnika na ubezpieczenie zdrowotne (7,75% podstawy wymiaru tej składki).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód delegowanego prokuratora, który stanowi wypłata dodatku specjalnego i funkcyjnego, mimo faktu, iż Wnioskodawcanie jest pracodawcą dla prokuratora, należy wykazać w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) w części E w wierszu 1 tj. "Należności ze stosunku: pracy, służbowego, spółdzielczego", czy w wierszu 12 tj. "Inne źródła".

Zdaniem Wnioskodawcy:

Składniki wynagrodzenia wypłacane przez Wnioskodawcaprokuratorowi delegowanemu w formie dodatków funkcyjnych i specjalnych są nierozerwalnie związane ze stosunkiem pracy i pełnieniem obowiązków (powołaniem prokuratora) oraz charakteryzują się stałością i powtarzalnością wypłacania i w związku z tym powinno się je wykazać w części E w wierszu pierwszym informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2.

działalność wykonywana osobiście;

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza;

4.

działy specjalne produkcji rolnej;

5.

(uchylony);

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c);

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

9.

inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 2008 r. Nr 7, poz. 39 z późn. zm.) Prokurator Generalny może delegować prokuratora powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury, a prokuratora wojskowej jednostki organizacyjnej prokuratury w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, do innej jednostki organizacyjnej prokuratury, a na wniosek Ministra Sprawiedliwości także do Wnioskodawcy lub innej jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości albo przez niego nadzorowanej, zgodnie z kwalifikacjami prokuratora. Prokurator Generalny w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej może również delegować prokuratora powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury do wojskowej jednostki organizacyjnej prokuratury. Delegowanie na okres dłuższy niż sześć miesięcy w ciągu roku może nastąpić tylko za zgodą prokuratora.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 31 marca 2010 r. została utworzona Prokuratura Generalna jako powszechna jednostka organizacyjna prokuratury na mocy ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze. Na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy o prokuraturze Prokurator Generalny może delegować prokuratora powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury do Wnioskodawcy. W wyniku utworzenia Prokuratury Generalnej nastąpiła sytuacja, gdzie pracodawca (prokuratura) wypłaca prokuratorowi delegowanemu do Wnioskodawcy część wynagrodzenia, tj. wynagrodzenie zasadnicze i dodatek za długoletnią pracę i inne składniki wynikające ze stosunku służbowego, natomiast Wnioskodawcadokonuje comiesięcznej wypłaty dodatku funkcyjnego (art. 62 ust. 1f ustawy o prokuraturze) oraz dodatku specjalnego w kwocie nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego (art. 50 ust. 8 ustawy o prokuraturze).

Na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z powołanego przepisu wynika zatem, iż poboru zaliczki na podatek dokonuje pracodawca. Wnioskodawcanie jest natomiast pracodawcą dla delegowanego prokuratora.

Ponadto w myśl postanowień art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 (tekst jedn. pracodawcy), art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11). Z powołanego przepisu wynika zatem, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych do sporządzenia rocznej informacji PIT-11 zobowiązuje wyłącznie pracodawcę oraz płatników określonych w art. 33 i 35 ww. ustawy.

Świadczenia wypłacane przez Wnioskodawce delegowanym prokuratorom niewątpliwie wynikają ze stosunku służbowego zawartego na podstawie powołania (art. 45 ust. 1 ustawy o prokuraturze), jednak z uwagi na fakt, iż nie są one wypłacane przez pracodawcę, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią dla tych prokuratorów przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W konsekwencji Wnioskodawcanie jest obowiązane do poboru zaliczek. Jednakże po zakończeniu roku Wnioskodawcapowinno sporządzić roczną informację PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania oraz fakt, iż dodatek specjalny i funkcyjny, nie jest wypłacany przez pracodawcę, ani podmiot pozostający w bezpośrednim stosunku prawnym z delegowanym prokuratorem należy wykazać powyższe świadczenia w informacji PIT-8C jako przychody z innych źródeł.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl