IPPB2/415-691/10-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-691/10-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 5 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania udziałów otrzymanych przez wspólnika będącego osobą fizyczną w wyniku likwidacji spółki z o.o. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania udziałów otrzymanych przez wspólnika będącego osobą fizyczną w wyniku likwidacji spółki z o.o.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna posiadał udziały w Spółce S. sp. z o.o. Spółka ta w dniu 19 listopada 2009 r. została przez Sąd Rejonowy, Wydział Krajowego Rejestru Sądowego wykreślona z Krajowego Rejestru Sadowego. Spółka nie podjęła działalności gospodarczej, nie posiadała środków trwałych, zobowiązań pracowniczych i wierzycieli. Utworzona została jako Spółka pracownicza w celu wzięcia udziału w bezpośredniej prywatyzacji przedsiębiorstwa P. "S.". W związku z nieosiągnięciem zamierzonego celu NWZW (Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Wspólników) podjęło uchwałę o jej likwidacji. Spółka z o.o. S. została zawiązana Umową Spółki i potwierdzona aktem notarialnym z dnia 31 stycznia 2007 r. oraz zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym dnia 20 lutego 2007 r. z późn. zm. z dnia 11 września 2007 r.

W okresie od 27.06.2007 do 9 lipca 2007 r. odbyły się negocjacje z przedstawicielami Urzędu Wojewódzkiego i MSP (Ministerstwa Skarbu Państwa), których przedmiotem była cena za Przedsiębiorstwo, deklaracje dotyczące poziomu zatrudnienia oraz założenia inwestycyjne. Zakończono je 9 lipca 2007 r. podpisaniem protokołu ostatecznych uzgodnień. W dniu 22 października 2007 r. Zarząd Spółki S. Sp. z o.o., otrzymał pismo z Wydziału Infrastruktury Urzędu Wojewódzkiego o nie wyrażeniu zgody przez Delegaturę Ministra Skarbu Państwa na bezpośrednią prywatyzację przedsiębiorstwa P. "S." przez oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania, spółce z udziałem pracowników bez przedstawienia realnego zabezpieczenia na kwotę 1 450 000,00 zł. Ponieważ Zarząd Spółki nie był w stanie przedstawić zadowalających Delegaturę MSP (Ministerstwa Skarbu Państwa) propozycji odnośnie ww. kwoty zabezpieczenia, Postanowieniem Wojewody z dnia 29 stycznia 2008 r. odstąpiono od prowadzenia procesu prywatyzacyjnego przedsiębiorstwa P. "S.".

W dniu 18 stycznia 2008 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Wspólników spółki z o.o. "S." podjęło uchwały o likwidacji spółki. Obsługa księgowa spółki wychodząc z założenia, że podatek liczony jest od przychodu - dochodu faktycznie uzyskanego - (gdy udziałowcem jest osoba fizyczna, 19-proc.) zwracając udziały wspólnikom spółki (osobom fizycznym), jako płatnik nie pobrała zryczałtowanego podatku i nie wpłaciła go na konto urzędu skarbowego. Udziałowcy otrzymali ok. 20% mniej pieniędzy niż wynosiły ich wkłady na udziały w spółce (koszty utrzymania i funkcjonowania spółki oraz kradzież części pieniędzy będących w posiadaniu spółki). Spółka nie podjęła działalności gospodarczej, nie posiada środków trwałych i zobowiązań pracowniczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w takim przypadku Wnioskodawca jako osoba fizyczna, były udziałowiec Spółki jest zobowiązany do zapłacenia 19-proc. podatku od wartości otrzymanych udziałów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Likwidacja spółki z o.o. łączy się z konsekwencjami podatkowymi po stronie udziałowców. Jeśli udziałowcem jest osoba fizyczna - zastosowanie znajdą przepisy u.p.d.o.f. Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób (udziałowców) będzie wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej. Trzeba od niego zapłacić 19 proc. podatku (art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f.). Podatek dochodowy płaci się od dochodu uzyskanego ze sprzedaży (odpłatnego zbycia). Nie łączy się go z innymi dochodami, w tym z opodatkowanymi stawką liniową dochodami z działalności gospodarczej (art. 30b ust. 5 u.p.d.o.f.). Dochodem jest różnica między przychodem a kosztami jego uzyskania. W tym przypadku wydaje się nieuzasadnione stwierdzenie ze uzyskany został przychód i że mamy do czynienia z wartością przekazywanego majątku czy z udziałem w zyskach - udziałowcy ponieśli duże straty, spółka nie prowadziła działalności gospodarczej.

W przekonaniu tym utrzymuje także znane udziałowcom stanowisko urzędów skarbowych, które jako organy podatkowe zajmują stanowisko korzystne dla podatników i uznają, że w wypadku osób fizycznych opodatkowana jest tylko nadwyżka wartości zwróconego majątku nad wydatkami na jego nabycie w likwidowanej spółce. Jest to bowiem "dochód faktycznie uzyskany" (tak np. Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu w interpretacji z 27 kwietnia 2007 r. 1425/034/415/4/2007). Podkreślić należy, iż organy podatkowe zauważają absurdalność sytuacji wynikającej z nieadekwatnego traktowania osób prawnych i osób fizycznych oraz sprzeczności wynikającej z definiowania dochodu. W wydanych interpretacjach wskazuje się, że podatnikowi (osobie fizycznej) przysługuje prawo pomniejszenia przychodu podatkowego z tytułu likwidacji spółki kapitałowej o koszt nabycia unicestwianych udziałów (interpretacja z 14 kwietnia 2008 r., sygn. IBPB2/415-98/08/MZ). Teza taka wynika również z pisma Ministerstwa Finansów (pismo z dnia 15 listopada 2006 r., sygn. DD3-602-169/RM/06/MB7-7936).

Przyjęto w procesie likwidacyjnym Spółki ze przytoczone interpretacje urzędów podatkowych wskazanych przepisów mają w tym przypadku zastosowanie. Zwłaszcza, że udziałowcy Spółki ponieśli dotkliwe straty i otrzymali ok. 20% mniej pieniędzy niż wynosiły ich wkłady na udziały w spółce, a Spółka nie podjęła działalności gospodarczej, nie posiadała środków trwałych zobowiązań pracowniczych. Utworzona została jako Spółka pracownicza - warunek formalny - w celu wzięcia udziału w bezpośredniej prywatyzacji przedsiębiorstwa - P. "S.".

Wnioskodawca nadmienia, że w tej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, nie ma kontroli podatkowej i postępowania przed sądem administracyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak wynika z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c ww. ustawy stanowi, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni).

Z treści art. 24 ust. 5 pkt 3 ww. ustawy wynika, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, w tym z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 30a ust. 6 ww. ustawy).

Przepisy art. 286 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) stanowią, że pozostały po zaspokojeniu wierzycieli majątek dzieli się między wspólników w stosunku do ich udziałów. Przepisy powyższe nie wskazują jak ustalić wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, a jedynie określają sposób podziału tego majątku. Zasad ustalania wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki nie wyrażają wprost również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc jednak pod uwagę powyżej powołane przepisy należy uznać, iż opodatkowaniu podlega różnica między wartością majątku otrzymanego w wyniku likwidacji a wydatkami poniesionymi na objęcie lub nabycie udziałów (akcji). Zatem zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku podziału majątku likwidowanej osoby prawnej pobiera się od wartości majątku otrzymanego w wyniku likwidacji (przychodu z likwidacji), pomniejszonego o poniesione wydatki na nabycie lub objęcie udziałów.

Na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni.

W konsekwencji wartość majątku otrzymanego w związku likwidacją osoby prawnej, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji). Natomiast różnica pomiędzy wartością majątku otrzymanego w wyniku likwidacji a wydatkami poniesionymi na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca był udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która została zlikwidowana. W związku z powyższym Wnioskodawca otrzymał zwrot wniesionych udziałów, jednakże było to ok. 20% mniej pieniędzy niż wyniósł jego wkład na udziały w spółce.

Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymany przez Wnioskodawcę zwrot wartości posiadanych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w związku z jej likwidacją jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50a ww. ustawy, tj. do wysokości wniesionego przez niego do tej spółki wkładu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl