IPPB2/415-672/13-2/MK1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-672/13-2/MK1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznanego przez Spółkę rabatu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznanego przez Spółkę rabatu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (Wnioskodawca), jako podmiot posiadający koncesję na obrót energią elektryczną, sprzedaje energię elektryczną m.in. klientom indywidualnym dalej:, którzy zużywają ją do własnych celów.

Spółka nie posiada własnych urządzeń przesyłowych, którymi mogłaby być dostarczona energia. W konsekwencji, dla realizacji dostawy konieczne jest zawarcie przez Klientów dodatkowej umowy o świadczenie usług dystrybucji. Umowy takie zawierane są z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego

Zasady rozliczania sprzedanej energii elektrycznej przez Spółkę, na warunkach wybranej przez Klienta taryfy, określają przed wszystkim Ogólne Warunki Umowy. Zgodnie z OWU, rozliczenia pomiędzy Spółką a Klientami dokonywane są na podstawie faktur VAT.

W celu prowadzenia i intensyfikacji sprzedaży energii elektrycznej Spółka zamierza wprowadzić program rabatowy dla Klientów. Zasady Programu przedstawiać się będą następująco:

* Klient w zamian za polecenie energii elektrycznej sprzedawanej przez Spółkę innej osobie otrzymywał będzie od Spółki rabat w określonej wysokości od kwoty wynagrodzenia należnego Spółce od Klienta z tytułu dostaw energii zrealizowanych na jego rzecz.

* Przyznany rabat będzie wykazywany w fakturze VAT wystawionej przez Spółkę jako "Rabat za poleconego odbiorcę".

* Każda nowa osoba, która zdecyduje się zawrzeć ze Spółką umowę sprzedaży energii elektrycznej, będzie mogła wskazać osobę (Klienta), która poleciła jej skorzystanie z dostaw energii elektrycznej realizowanych przez Spółkę. Spółka na podstawie tej informacji zidentyfikuje odpowiedniego Klienta i udzieli mu rabatu w określonej kwocie od każdego poleconego odbiorcy.

* W Regulaminie Programu zawarte zostaną ponadto wszystkie warunki, jakie musi spełniać Klient, aby mógł skorzystać z obniżenia wynagrodzenia za energię elektryczną. Regulamin będzie określał m.in. takie kwestie jak:

o w Programie nie mogą brać udziału osoby będące pracownikami Spółki oraz członkowie ich najbliższej rodziny, małżonkowie, wstępni, zstępni i rodzeństwo.

o Program będzie dotyczył Klientów, którzy polecili skorzystanie z energii elektrycznej sprzedawanej przez Spółkę innej osobie i nie zalegają ze spłatą wynagrodzenia należnego Spółce.

Polecenie oferty Spółki innym osobom będzie zależne wyłącznie od woli Klienta. Klienta ze Spółką nie będzie łączył żaden stosunek prawny typu jakakolwiek umowa o świadczenie usług, zlecenie itp. Przystąpienie Klienta do Programu następowało będzie poprzez akceptację Regulaminu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota rabatu przyznawanego przez Spółkę nie będzie stanowiła przychodu dla Klienta i tym samym na Spółce nie będzie spoczywał obowiązek wystawiania informacji PIT 8-C.

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty rabatu nie będą stanowiły przychodów Klientów z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. Konsekwentnie, Spółka nie będzie zobowiązana, na podstawie art. 42a w związku z art. 20 ust. 1 ustawy p.d.o.f. do wystawienia informacji PIT-8C dla Klientów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy p.d.o.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa p.d.o.f. wskazuje 8 źródeł przychodów. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy p.d.o.f., jednym ze źródeł przychodów są tzw. inne źródła.

Stosownie do przepisu art. 20 ust. 1 ustawy p.d.o.f., za przychody z innych źródeł o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu fundusz emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie przez ustawodawcę zwrotu w "szczególności" wskazuje, iż katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty a wymienione w nim są jedynie przykładowe przychody z tego źródła. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł jest każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Jednocześnie art. 11 ust. 1 ustawy p.d.o.f. stanowi, iż przychodami, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Podsumowując powyższe uznać należy, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkie dochody osiągane przez podatnika, w tym z innych źródeł, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Odnosząc to do analizowanego stanu faktycznego, wskazać należy iż uzyskanie rabatu przez uprawniony do tego podmiot (tu: Klienta), nie powinno być kwalifikowane jako przychód podatkowy w rozumieniu przepisów ustawy o p.d.o.f. Jakkolwiek ustawa p.d.o.f. nie definiuje pojęcia "rabat" to niemniej, zgodnie z wykładnią językową należy go rozumieć jako formę zniżki ceny przyznawanej nabywcy w wypadku spełnienia przez niego warunków określonych przez sprzedającego. A zatem udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów, w sytuacji spełnienia przez nabywcę określonych warunków.

Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r. poz. 385) przez "cenę" należy rozumieć wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W przypadku gdy cena towarów / usług ulega zmniejszeniu na skutek udzielonego rabatu, zapłacona kwota stanowi dla nabywcy rzeczywistą cenę zakupu towaru / usługi. A zatem udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.

Mając na względzie powyższe, należy uznać, iż w analizowanym stanie faktycznym nie będzie dochodzić do powstawania przychodu podatkowego po stronie Klientów na skutek otrzymania przez nich rabatu od Spółki. Wynika to z faktu, iż wynagrodzenie Spółki po rabacie stanowić będzie dla nich rzeczywistą cenę zakupu energii elektrycznej w danym okresie rozliczeniowym.

Wskazany powyżej sposób traktowania rabatu na gruncie ustawy p.d.o.f., uzasadnia również fakt, że Program Spółki skierowany jest do potencjalnie nieograniczonego kręgu odbiorców (tekst jedn.: każdego Klienta). W takiej sytuacji przyznanie rabatu nie ma indywidualnego charakteru i tym samym nie istnieje możliwość przypisania przychodu określonej osobie.

Podsumowując powyższe, uznać należy, iż kwoty rabatu nie będą stanowiły przychodów Klientów z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy p.d.o.f. W konsekwencji, Spółka nie będzie zobowiązana, na podstawie art. 42a w związku z art. 20 ust. 1 ustawy p.d.o.f. do wystawienia Informacji PIT-8C dla Klientów (wobec braku powstania przychodu nie wystąpi obowiązek sporządzania deklaracji PIT-8C).

Stanowisko Spółki, potwierdza m.in. pogląd Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy zaprezentowany w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2012 r., sygn. ITPB1/415-1051/12/MR: "Uwzględniając powyższe, jeśli w rzeczywistości - jak wskazano we wniosku - kręg uprawnionych do zakupów z rabatem będzie potencjalnie nieograniczony oraz warunki udzielania rabatów będę jednakowe dla wszystkich uczestników programu, to nie powstanie u nich przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia stosownych informacji podatkowych."

Analogiczny pogląd zaprezentowany został przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 8 stycznia 2013 r., sygn. IPPB2/415-934/12-2/AK, czy też z dnia 26 listopada 2012 r., sygn. IPPB2/415-779/12-4/MG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z treści powołanych powyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie, których mamy do czynienia z przyrostem mienia, osiągniętym przysporzeniem majątkowym mającym konkretny wymiar finansowy. Tak, więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku, których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, jako podmiot posiadający koncesję na obrót energią elektryczną, sprzedaje energię elektryczną m.in. klientom indywidualnym, którzy zużywają ją do własnych celów. W celu prowadzenia i intensyfikacji sprzedaży energii elektrycznej Spółka zamierza wprowadzić program rabatowy dla Klientów. Klient w zamian za polecenie energii elektrycznej sprzedawanej przez Spółkę innej osobie otrzymywał będzie od Spółki rabat w określonej wysokości od kwoty wynagrodzenia należnego Spółce od Klienta z tytułu dostaw energii zrealizowanych na jego rzecz. Przyznany rabat będzie wykazywany w fakturze VAT wystawionej przez Spółkę jako "Rabat za poleconego odbiorcę". Każda nowa osoba, która zdecyduje się zawrzeć ze Spółką umowę sprzedaży energii elektrycznej, będzie mogła wskazać osobę (Klienta), która poleciła jej skorzystanie z dostaw energii elektrycznej realizowanych przez Spółkę. Spółka na podstawie tej informacji zidentyfikuje odpowiedniego Klienta i udzieli mu rabatu w określonej kwocie od każdego poleconego odbiorcy. W Regulaminie Programu zawarte zostaną ponadto wszystkie warunki, jakie musi spełniać Klient, aby mógł skorzystać z obniżenia wynagrodzenia za energie elektryczną. Regulamin będzie określał m.in. takie kwestie jak:

* w Programie nie mogą brać udziału osoby będące pracownikami Spółki oraz członkowie ich najbliższej rodziny, małżonkowie, wstępni, zstępni i rodzeństwo.

* Program będzie dotyczył Klientów, którzy polecili skorzystanie z energii elektrycznej sprzedawanej przez Spółkę innej osobie i nie zalegają ze spłatą wynagrodzenia należnego Spółce.

Polecenie oferty Spółki innym osobom będzie zależne wyłącznie od woli Klienta. Klienta ze Spółką nie będzie łączył żaden stosunek prawny typu jakakolwiek umowa o świadczenie usług, zlecenie itp. Przystąpienie Klienta do Programu następowało będzie poprzez akceptację Regulaminu.

Termin "rabat", zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza "zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust" (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).

W praktyce udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. "Ceną" - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r. poz. 385) - jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, to w rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru. Przy czym w przypadku rabatu nie zawsze występuje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rabat jest neutralny podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do zakupów z rabatem jest potencjalnie nieograniczony.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przyznane przez Wnioskodawcę klientom świadczenie w postaci rabatu w zamian za polecenie energii elektrycznej sprzedawanej przez Spółkę, nie będzie miało indywidualnego charakteru. Przyznanie rabatu będzie w takiej sytuacji czynnością obojętną podatkowo. Nie powstanie przychód z tytułu otrzymania częściowo nieodpłatnych świadczeń dla klientów korzystających z rabatu. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia klientom, informacji PIT-8C o wysokości przychodów, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl