IPPB2/415-668/12-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-668/12-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2012 r. (data wpływu 20 lipca 2012 r.) oraz piśmie z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie z dnia 5 września 2012 r. Nr IPPB2/415-668/12-2/AK o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu niektórych wydatków związanych z budową domu letniskowego, który będzie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu niektórych wydatków związanych z budową domu letniskowego, który będzie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni rozpoczęła budowę domu jednorodzinnego. Decyzja pozwolenia na budowę wydana została na budowę domu letniskowego, gdyż miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa przeznaczenie terenu na cele zabudowy budynkami rekreacji indywidualnej w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Miejscowy plan zagospodarowania w tej miejscowości nie jest spójny i działki, położone obok siebie, bądź przylegające do siebie posiadają przeznaczenie pod budownictwo mieszkaniowe bądź budownictwo rekreacyjne. Planowana jest zmiana Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego z rekreacji na budownictwo mieszkaniowe.

Wnioskodawczyni natomiast aktualnie buduje dom, do którego chce się przeprowadzić i w nim zamieszkać. Nie będzie to dom rekreacyjny, lecz dom mieszkalny, całoroczny (dom jest murowany z bloczka betonowego).

Powierzchnia zabudowy wynosi 87,65 m2, a powierzchnia użytkowa to 91,60 m2. Budynek składa się z dwóch kondygnacji oraz piwnicy. Zgodnie z projektem na parterze znajduje się pokój dzienny z kuchnią, 1 sypialnia i łazienka, natomiast na piętrze są 3 sypialnie i łazienka. Dom będzie posiadał pełne wyposażenie we wszystkie instalacje niezbędne do całorocznego zamieszkania. W piwnicy znajdować się będzie kotłownia z kotłem do ogrzewania węglem bądź drewnem, co dodatkowo podkreśla całoroczne wykorzystanie budowanego domu.

Symbol Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) dla domu będącego przedmiotem wniosku - PKOB 1110, nazwa grupowania: budynki mieszkalne jednorodzinne, klasa: samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp.

Pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. Nr IPPB2/415-521/12-2/AK oraz IPPP1/443-629/12-2/IGo wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku między innymi poprzez:

* wskazanie czy w wybudowanym budynku Wnioskodawczyni będzie mieszkać na stałe, czy będą to sporadyczne okresowe pobyty (np. w celach wypoczynkowych).

* Czy pozwolenie na budowę wydane jest na imię i nazwisko Wnioskodawczyni.

* Czy budynek w całości zostanie przeznaczony na cele mieszkaniowe czy również na działalność gospodarczą.

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek terminie. W nadesłanym uzupełnieniu wskazała, iż: wybudowany dom będzie jej docelowym miejscem zamieszkania. Obecnie Wnioskodawczyni czasowo przebywa w Warszawie, gdzie pracuje, ale jej docelowym centrum życiowym po wybudowaniu domu będzie S., miasto rodzinne, tj. Z. (miejscowość oddalona o 6 km od miasta S.). Pozwolenie na budowę jest wydane na nazwisko Wnioskodawczyni. Budynek w całości będzie wyłącznie przeznaczony na indywidualne cele mieszkaniowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy budowany przez Wnioskodawczynię dom można zaliczyć do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, dla którego stosuje się stawkę 8% podatku od towarów i usług.

2.

Czy Wnioskodawczyni uprawniona jest do skorzystania ze zwrotu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

3.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego usługi związane z budową domu powinny podlegać opodatkowaniu VAT według stawki 8%.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku Nr 2. Odpowiedź na pytania oznaczone Nr 1 i 3 zostanie rozpatrzona w odrębnym piśmie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 2

Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania ze zwrotu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym uprawnionymi do ubiegania się o zwrot VAT są osoby fizyczne, które we własnym zakresie (nie w ramach działalności gospodarczej) dokonują zakupu materiałów budowlanych na budowę budynku mieszkalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W myśl art. 2 pkt 1 ww. ustawy, przez budynek mieszkalny rozumie się budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nim urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Stosownie do przepisów art. 3 ust. 2 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. były opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką podstawową 22% a od dnia 1 stycznia 2011 r. materiały te są opodatkowane stawką podatku VAT 23%.

Z treści art. 3 ust. 4 tej ustawy wynika, iż dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ww. ustawy, prawo do zwrotu przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Decydujące znaczenie dla kwalifikacji danego obiektu budowlanego jako budynku mieszkalnego jest przeznaczenie budynku. Nie jest istotna klasyfikacja statystyczna danego obiektu budowlanego. Charakteru budynku nie determinuje także treść miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, czy też treść decyzji o warunkach zabudowy lub o pozwoleniu na budowę. Istotne znaczenie ma tylko to, czy dany obiekt został wzniesiony w celu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i czy potrzeby takie może zaspokajać.

Potrzeby mieszkaniowe są zaspokajane przez wybudowanie budynku, w którym Wnioskodawczyni będzie mieszkała.

Z przedstawionego stanu faktycznego i nadesłanego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni rozpoczęła budowę domu jednorodzinnego. Decyzja pozwolenia na budowę wydana została na budowę domu letniskowego, gdyż miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa przeznaczenie terenu na cele zabudowy budynkami rekreacji indywidualnej w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Miejscowy plan zagospodarowania w tej miejscowości nie jest spójny i działki, położone obok siebie, bądź przylegające do siebie posiadają przeznaczenie pod budownictwo mieszkaniowe bądź budownictwo rekreacyjne. Planowana jest zmiana Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego z rekreacji na budownictwo mieszkaniowe.

Wnioskodawczyni natomiast aktualnie buduje dom, do którego chce się przeprowadzić i w nim zamieszkać. Nie będzie to dom rekreacyjny, lecz dom mieszkalny, całoroczny (dom jest murowany z bloczka betonowego). Pozwolenie na budowę jest wydane na nazwisko Wnioskodawczyni. Budynek w całości będzie wyłącznie przeznaczony na indywidualne cele mieszkaniowe.

A zatem, jeżeli całoroczny budynek "letniskowy" będzie służył zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni tj. będzie spełniał funkcję mieszkalną (lokum, w którym koncentruje się życie rodzinne), to - po spełnieniu wszystkich warunków określonych w ustawie - przysługuje Wnioskodawczyni prawo do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z realizowaną inwestycją.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl