IPPB2/415-652/10-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-652/10-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni posiada akcje P. Do 6 października 2009 r. przysługiwało Wnioskodawczyni pierwszeństwo w zakupie akcji nowej emisji lub złożenia zlecenia sprzedaży posiadanych praw poboru. Zaistniałe okoliczności uniemożliwiły Wnioskodawczyni dokonania w obowiązującym terminie sprzedaży posiadanych praw poboru, z których uzyskałaby dochód bez konieczności ponoszenia kosztów. W tej sytuacji Wnioskodawczyni skorzystała z możliwości zakupu akcji nowej emisji.

Z uzyskanego w B. kredytu bankowego zakupiła akcje nowej emisji za kwotę 13.527,09 zł, następnie akcje sprzedała za 21.612,50 zł. Wnioskodawczyni spłaciła kredyt bankowy i uzyskała dochód w kwocie 8.085,41 zł, od którego zgodnie z otrzymaną informacją na druku PIT-8C zapłaciła należny podatek w kwocie 1.536 zł W miesiącu kwietniu bieżącego roku Wnioskodawczyni otrzymała korektę informacji PIT-8C, w którym przychód w kwocie 21.612,50 zł pomniejszono tylko o kwotę 202,09 zł, za dochód przyjęto 21.410,41 zł W związku z tym należny podatek wzrósł o kwotę 2.523 zł, tj. do kwoty 4.068 zł. Gdyby Wnioskodawczyni sprzedała akcje pracownicze, otrzymane ponad 4 lata temu, to nie korzystałaby z kredytu bankowego na zakup akcji nowej emisji.

Obojętnie jaka obowiązuje kolejność sprzedaży akcji dochód jest identyczny, bo powinien być rzeczywisty, realny, którym można dysponować. Wnioskodawczyni do dyspozycji miała tylko kwotę 8.085,41 zł, a nie 21.410,41 zł. Rozliczenie kosztów można przenieść na następne lata w przypadku braku przychodu w roku, w którym są ponoszone. W przypadku Wnioskodawczyni wszystko możliwe jest do rozliczenia w jednym roku, tj. 2009, tak jak to ujęto w pierwszej wersji PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Dlaczego przy rozliczeniu dochodu za 2009 rok Wnioskodawczyni nie może uwzględnić kosztów uzyskania przychodu, tj. kosztów takich jakie faktycznie poniosła i czy może być taki przepis, który zobowiązuje podatnika do zapłaty podatku od większego dochodu niż faktycznie uzyskał.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Za rok podatkowy 2009 Wnioskodawczyni ma nadpłatę w podatku w kwocie 2.532 zł, ponieważ pierwsza wersja informacji na druku PIT-8C jest prawidłowa, uwzględnia ona nie tylko przychód ale i koszty jakie Wnioskodawczyni poniosła celem uzyskania tego przychodu, a dochód wynika z różnicy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W przypadku poniesienia w danym roku podatkowym straty ze źródła przychodów, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Przepis ust. 3 ma zastosowanie do strat z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną, papierów wartościowych, w tym z odpłatnego zbycia pożyczonych papierów wartościowych (sprzedaż krótka) i odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających, oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, co wynika z przepisu art. 9 ust. 6 ww. ustawy. W przypadku poniesienia w danym roku straty z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, konieczne jest złożenie zeznania podatkowego, co wynika z art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c) tego przepisu.

Artykuł 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

W myśl art. 30b ust. 5 ww. ustawy dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Stosownie do art. 30b ust. 6 ustawy rozliczenie ww. dochodów następuje na zasadzie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, składanym do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym (PIT-38), wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z odpłatnego zbycia akcji i obliczyć należny podatek dochodowy.

Użyte przez ustawodawcę w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowanie "koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu" należy rozumieć w ten sposób, że za koszty uzyskania przychodu uznawane będą tylko te wydatki, które pozostają z przychodem w związku o charakterze przyczynowo-skutkowym. Ustawodawca regulując zasady ustalania kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia m.in. akcji zezwala zatem, aby koszty nabycia tych akcji pomniejszały przychód do opodatkowania, jednocześnie uzależniając ich wysokość od sposobu nabycia zbywanych akcji.

W związku z powyższym istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy ma ustalenie sposobu nabycia przez Wnioskodawczynię przedmiotowych akcji, aby określić jakie wydatki Wnioskodawczyni poniosła na ich nabycie oraz w jakiej wysokości, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia akcji. W przedmiotowym wypadku Wnioskodawczyni nabyła akcje za gotówkę.

Należy zwrócić uwagę, iż użycie przez ustawodawcę określenia "wydatki na nabycie" oznacza, że do kosztów uzyskania przychodów - ale dopiero z chwilą sprzedaży papierów wartościowych, zalicza się wydatki bezpośrednio warunkujące ich nabycie, tj. takie, bez których poniesienia skuteczne nabycie papierów wartościowych nie byłoby możliwe. Przy czym wskazać należy, iż w przypadku nabycia papierów wartościowych za środki uzyskane z kredytu bankowego, spłata tego kredytu nie stanowi kosztu nabycia tych akcji. Zatem skoro wydatki poniesione na nabycie akcji pomniejszają przychód do opodatkowania, to kredyt bankowy zaciągnięty na ich nabycie nie może stanowić kosztu podatkowego. Natomiast w tak rozumianych kosztach mieszczą się koszty kredytu takie jak zapłacone prowizje bankowe i odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup akcji.

Należy podkreślić, że w wypadku nabycia akcji za środki pochodzące z kredytu bankowego, odliczeniu od przychodu podlega kwota wydatkowana na ich nabycie, tj. gotówka wydatkowana na zakup akcji, a nie spłata kredytu, nawet jeżeli kwoty te są zbieżne.

Mając na uwadze powyższe uregulowania zawarte w cytowanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i w opisanym stanie faktycznym, do kosztów uzyskania przychodu Wnioskodawczyni może zaliczyć wydatki faktycznie poniesione, tj. wartość wydatku na nabycie akcji, oraz w pełnej wysokości zapłacone prowizje bankowe i odsetki od udzielonego kredytu bankowego na zakup tych akcji. Nie stanowi kosztów uzyskania spłata samego kredytu zaciągniętego na zakup akcji.

Wydatki te są kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży akcji w roku, w którym został uzyskany przychód ze sprzedaży tych akcji.

Końcowo wskazać należy, iż nie jest możliwe w niniejszym postępowaniu o wydanie interpretacji konkretne określenie wartości przychodów, kosztów uzyskania przychodów oraz dochodu.

W odniesieniu do dokonanych przez Wnioskodawczynię wyliczeń i przeliczeń, organ informuje, iż ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji tut. organu. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy. W związku z powyższym tut. organ nie może odnieść się do wyliczeń wskazanych przez Wnioskodawczynię. W postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej organ przedstawia swoje stanowisko odnośnie zasad opodatkowania, a nie odnosi się co do konkretnych wartości przedstawionych przez Wnioskodawcę.

Reasumując, należy stwierdzić, iż z tytułu sprzedaży akcji na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu w wysokości 19% dochodu podlega dochód stanowiący różnicę między sumą przychodu uzyskanego ze sprzedaży akcji a kosztami uzyskania przychodów ustalonych zgodnie z art. 30b ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym należy zauważyć, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy jedynie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, który nie musi odzwierciedlać stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, gdyż tut. Organ w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. W konsekwencji jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl