IPPB2/415-628/10-4/MS1 - Opodatkowanie dochodów z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, nabytych w drodze dziedziczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-628/10-4/MS1 Opodatkowanie dochodów z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, nabytych w drodze dziedziczenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2010 r. (data wpływu 8 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, nabytych w drodze dziedziczenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, nabytych w drodze dziedziczenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 27 maja 2004 r. (Dz. U.04.146.1546 z późn. zm.)

Obecnie Spółka zarządza m.in. kilkunastoma funduszami inwestycyjnymi otwartymi, w tym funduszami utworzonymi przed dniem 1 grudnia 2001 r. Fundusze zarządzane przez Spółkę zbywają i odkupują jednostki uczestnictwa na żądanie uczestników. W praktyce zdarzają się sytuacje, iż uczestnik danego funduszu umiera. W takiej sytuacji, po upływie określonego czasu, do funduszu zgłaszają się spadkobiercy uczestnika i przedstawiają funduszowi prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku. Jednocześnie, albo w okresie późniejszym, spadkobierca składa funduszowi zlecenie odkupienia odziedziczonych po spadkodawcy jednostek uczestnictwa.

Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, wobec czego pismem z dnia 10 sierpnia 2010 r. Nr IPPB2/415-628/10-2/MS1, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* przedstawienie dokumentu (odpowiednio wypis z KRS lub kopii urzędowo poświadczonego odpisu), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla Pana Jakuba K. oraz Pana Piotra D., którzy przedmiotowy wniosek podpisali, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wnioskodawca uzupełnił braki w terminie pismem z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data nadania 17 sierpnia 2010 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku odkupienia od spadkobiercy jednostek uczestnictwa nabytych w drodze dziedziczenia od zmarłego uczestnika, który spełnił ustawowe przesłanki zwolnienia, o którym mowa w art. 52a pkt 3) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) fundusze inwestycyjne nie są zobligowane do pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy p.d.o.f., funduszem kapitałowym jest m.in. fundusz inwestycyjny działający na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 27 maja 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.). Oznacza to, iż fundusze inwestycyjne zarządzane przez Spółkę są funduszami kapitałowymi w rozumieniu ustawy p.d.o.f.

Artykuł 41 ust. 4 ustawy p.d.o.f. stanowi, iż płatnicy, o których mowa w ust. 1 (m.in. fundusze kapitałowe) są zobowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Fundusze zarządzane przez Spółkę, co do zasady, przy odkupieniu jednostek uczestnictwa od uczestnika (a więc, w momencie dokonania przez uczestnika odpłatnego zbycia tych jednostek uczestnictwa), dokonują poboru 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu uczestnika (zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy p.d.o.f.).

Niemniej jednocześnie Spółka pragnie wskazać, iż obowiązek poboru 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu uczestnika nie występuje w przypadku, gdy dochód uzyskany przez uczestnika funduszu inwestycyjnego korzysta ze zwolnienia przewidzianego przez ustawodawcę w art. 52a pkt 3) ustawy p.d.o.f.

Zgodnie z art. 52a pkt 3) ustawy p.d.o.f., dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5) ustawy p.d.o.f. są zwolnione od podatku dochodowego, jeżeli dochody te są wypłacane podatnikowi (uczestnikowi) na podstawie umów zawartych lub zapisów dokonanych przez podatnika przed dniem 1 grudnia 2001 r.

Mając na względzie powyższe, zauważyć należy, iż prawo do omawianego zwolnienia ma charakter przedmiotowy i dotyczy ono dochodów z tytułu udziału w funduszu kapitałowym uzyskiwanych na podstawie umów zawartych lub zapisów dokonanych przez dniem 1 grudnia 2001 r.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest zapytanie, czy prawo do zwolnienia przewidzianego w art. 52a pkt 3) ustawy p.d.o.f. przysługuje spadkobiercy zmarłego uczestnika funduszu inwestycyjnego, który nabył jednostki uczestnictwa przed dniem 1 grudnia 2001 r. i spełnił warunki do zastosowania zwolnienia.

Zdaniem Spółki, spełnienie przez spadkodawcę warunków zwolnienia wynikających z art. 52a pkt 3) ustawy p.d.o.f. - a zatem nabycie przez spadkodawcę jednostek uczestnictwa na podstawie umów zawartych (zapisów dokonanych) przed dniem 1 grudnia 2001 r. - oznacza, iż spadkodawca nabył prawo do zwolnienia. Bez znaczenia dla istnienia prawa spadkodawcy do zwolnienia jest moment uzyskania dochodu.

Mając na względzie powyższe zauważyć należy, iż pomimo faktu, że jednostki uczestnictwa nie zostały zbyte przez spadkodawcę to prawo do zwolnienia od podatku dochodu z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa istniało w chwili śmierci spadkodawcy, gdyż spełnił on warunki wynikające z art. 52a pkt 3 ustawy p.d.o.f.

Zgodnie z art. 97 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) spadkobiercy podatnika (tu: spadkobiercy zmarłego uczestnika funduszu) przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Wskazać należy iż w prawie podatkowym nie zdefiniowano ani pojęcia praw i obowiązków majątkowych", ani też niemajątkowych". Niemniej pojęcia te próbowano dookreślić w prawie cywilnym, zwracając uwagę na bezpośredni wpływ praw mjątkowych na interes ekonomiczny podmiotu i brak takiego bezpośredniego oddziaływania w przypadku uprawnień niemajątkowych (1).

Zdaniem Spółki, prawo do zwolnienia z podatku (wynikające z ustawy p.d.o.f., wskazywane powyżej) jest bezpośrednio uwarunkowane interesem ekonomicznym uprawnionego (tu: spadkobiercy) i tym samym stanowi ono prawo majątkowe, o którym mowa w art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej. (Wskazać przy tym należy, iż zgodnie z art. 3 pkt 6 Ordynacji podatkowej przewidziane w prawie podatkowym zwolnienie jest ulgą podatkową.)

Spółka pragnie dodać, iż powyższy pogląd podzielany jest zarówno przez sądy administracyjne, jak i przedstawicieli doktryny.

Przykładem stanowiska prezentowanego w omawianej kwestii przez sądy administracyjne jest m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dni 22 stycznia 2008 r. (sygn. III SA/Wa 1592/07), w którym czytamy co następuje:

"Prawo do zwolnienia od podatku od odsetek od obligacji (w pewnych uwarunkowaniach) istniało w chwili śmierci J.J. (spadkodawcy) i jako prawo majątkowe o którym mowa w art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej może przejąć Skarżąca, oczywiście pod warunkiem, że spadkobierca spełniał ustawowe przesłanki zwolnienia"

Przedstawiciele doktryny (2) podnoszą natomiast, iż:

" (...) sukcesją w przypadku spadkobierców objęte są jedynie te majątkowe prawa i obowiązki które wynikają z przepisów prawa podatkowego. Będzie to więc np. prawo do zapłaty podatku w odroczonym terminie płatności, (...)" prawo rozliczenia straty, prawo do ulgi podatkowej." (3)

Mając na względzie powyższe, zdaniem Spółki zwolnienie wynikające z art. 52a pkt 3 ustawy p.d.o.f. - jako prawo majątkowe, o którym mowa w art. 97 § 1. Ordynacji podatkowej - przechodzi w ramach sukcesji na spadkobiercę zmarłego uczestnika funduszu inwestycyjnego, który spełnił ustawowe warunki tego zwolnienia. Oznacza to, iż dochód uzyskany przez spadkobiercę korzystał będzie ze zwolnienia od podatku.

Spółka pragnie przy tym wskazać, iż tożsamy z powyższym pogląd zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2009 r. (sygn. IPPB2/415-30/09-2/MK) uznając, iż:

"Dziedzicząc zatem spadek po bracie Wnioskodawczyni wstąpiła w całość praw i obowiązków brata. W nauce prawa wskazuje się zaś powszechnie, iż sukcesja podatkowa dotyczy ulg, a zatem podobnie, - czyli jak prawo majątkowe - zdaniem Wnioskodawczyni potraktować należy zwolnienie z art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji zdaniem Wnioskodawczyni odziedziczyła Ona prawo do skorzystania ze zwolnienia w zakresie odziedziczonych po zmarłym bracie 6000 jednostek uczestnictwa w OFI.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe."

Stanowisko w omawianej kwestii zostało zaprezentowane również w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 24 listopada 2009 r. (sygn. I SA/Kr 1201/09), w którym wskazane zostało co następuje:

"Prawo do zwolnienia od podatku z tytułu wykupu jednostek uczestnictwa (w pewnych uwarunkowaniach) istniało w chwili śmierci spadkodawcy i jako prawo majątkowe, o którym mowa w art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej przejęła skarżąca M. K. (...) Należy przy tym zaznaczyć, iż sukcesją w przypadku spadkobierców objęte są jedynie te majątkowe prawa i obowiązki, które wynikają z przepisów prawa podatkowego. Będzie to więc np. prawo do zapłaty podatku w odroczonym terminie płatności uprawnienie do zwrotu nadpłaty, prawo zwrotu podatku lub różnicy podatku naliczonego, prawo rozliczenia straty, czy też prawo do ulgi podatkowej."

Podsumowując, zdaniem Spółki w przypadku odkupienia jednostek uczestnictwa nabytych przez uczestnika w drodze dziedziczenia od spadkodawcy, który spełnił warunki zwolnienia przewidzianego w art. 52a pkt 3) ustawy p.d.o.f., obowiązek poboru podatku nie powstanie.

Mając na względzie powyższe Spółka wnosi jak na wstępie.

Przypisy:

(1) C. Kosikowski, L. Etel, R. Dowinger, P. Pietrasz, S. Presnarowicz, Ordynacja podatkowa. Komentarz. Wydanie 2.; str.436.

(2) C. Kosikowski, L. Etel, R. Dowinger, P. Pietrasz, S. Presnarowicz, Ordynacja podatkowa. Komentarz. Wydanie 2.; str.437.

(3) Analogicznie B. Adamiak, J. Borkowski, R. Mastalski, J. Zubrzycki Ordynacja podatkowa. Komentarz 2007.; str. 479,:

"Następstwo prawne spadkobierców dotyczy w pierwszym rzędzie praw majątkowych, które w znacznej mierze determinują zakres przedmiotowy sukcesji podatkowej spadkobierców. Prawa te mają przede wszystkim swój materialny i wymienny kształt. Przejawiają się one w szczególności w obowiązku zapłaty podatku, prawie do zwrotu nadpłaconego podatku, czy też prawie do ulgi podatkowej."

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Za przychody z kapitałów pieniężnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Stosownie zaś do zapisu art. 5a pkt 14 powołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych oznacza to fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Zasady i terminy umarzania jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, umarzania albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych w tych funduszach lub w inny sposób unicestwiania tytułów udziału w funduszach kapitałowych określone są w statutach funduszy kapitałowych.

Dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% uzyskanego dochodu.

Zryczałtowany podatek, o którym mowa, stosownie do zapisów art. 30a ust. 6 ustawy pobiera się po pomniejszeniu przychodu o koszty jego uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

W myśl przepisów art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Należy zauważyć, że zwolnieniu z podatku dochodowego z tytułu uczestnictwa funduszach kapitałowych o którym mowa w art. 52a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy może podlegać dochód a nie przychód, oczywiście o ile zostaną spełnione przesłanki wynikające z tegoż artykułu.

Rozważenia wymaga zatem czy dochód uzyskany z tytułu wykupienia przez Spółkę odziedziczonych przez spadkobierców zmarłych uczestników funduszy, jednostek uczestnictwa, których stali się właścicielami, może podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy, na które to zwolnienie powołuje się Spółka.

Zgodnie z art. 52a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy zwolnione są z podatku dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5, jeżeli dochody te są wypłacane podatnikowi na podstawie umów zawartych lub zapisów dokonanych przez podatnika przed dniem 1 grudnia 2001 r., zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych w związku z przystąpieniem podatnika do programu oszczędzania z funduszem kapitałowym, bez względu na formę tego programu - w zakresie dochodów z tytułu wpłat (wkładów) do funduszu dokonanych począwszy od dnia 1 grudnia 2001 r., z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 58 i 59.

Z wyżej przytoczonego przepisu wynika, że aby zwolnienie miało miejsce, dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 muszą spełniać łącznie następujące przesłanki:

* dochody te są wypłacane podatnikowi,

* są wypacane podatnikowi na podstawie umów lub zapisów dokonanych przed dniem 1 grudnia 2001 r.,

* są wypacane podatnikowi na podstawie umów lub zapisów dokonanych przez podatnika.

Wykładnia językowa art. 52a ust. 1 pkt 3 wyraźnie wskazuje, że aby wymienione w nim zwolnienie miało zastosowanie, to dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych muszą być po pierwsze wypłacone podatnikowi na podstawie umów zawartych lub zapisów dokonanych przed dniem 1 grudnia 2001 r., po drugie dochody te wypłacane są na podstawie umów czy też zapisów, które powinny być zawarte (umowa) lub też dokonane (zapis) przez tegoż podatnika.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tworzy fundusze inwestycyjne, którymi następnie zarządza. Fundusze zarządzane przez Spółkę zbywają i odkupują jednostki uczestnictwa na żądanie uczestników. W praktyce zdarzają się sytuacje, iż uczestnik danego funduszu umiera. W takiej sytuacji, po upływie określonego czasu, do funduszu zgłaszają się spadkobiercy uczestnika i przedstawiają funduszowi prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku. Jednocześnie, albo w okresie późniejszym, spadkobierca składa funduszowi zlecenie odkupienia odziedziczonych po spadkodawcy jednostek uczestnictwa.

Odnosząc się do argumentu Spółki, że zgodnie z treścią art. 97 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Ordynacja podatkowa, spadkobiercy podatnika (tu: spadkobiercy zmarłego uczestnika funduszu) przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Należy zauważyć, że w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym, spadkobiercy nabywają w drodze spadku jednostki uczestnictwa w Funduszu Inwestycyjnym, natomiast zwolnienie przedmiotowe zawarte w art. 52a ust. 1 pkt 3 dotyczy dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, tym samym przedmiotem sukcesji nie mogło być zwolnienie, które w momencie nabycia spadku nie istniało, ponieważ przedmiotem spadku nie były dochody z tytułu uczestnictwa w funduszu kapitałowym, a jedynie jednostki uczestnictwa w tymże funduszu. Oznacza to, że w analizowanym przypadku przedmiotem sukcesji wynikającej z ww. art. 97 § 1 ww. ustawy były jednostki uczestnictwa w otwartym funduszu inwestycyjnym, a nie zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać wreszcie należy, że wszelkie zwolnienia zawsze przysługują określonym podmiotom, po spełnieniu przez nie wskazanych warunków. Bez znaczenia jest czy ulga bądź zwolnienie ma charakter podmiotowy czy przedmiotowy. Zwolniony jest bowiem albo podatnik dzięki samemu faktowi, że posiada określony status, albo zwolniony jest dochód osiągnięty przez tego podatnika. Stąd z ulgi i zwolnienia zawsze korzystać będzie określony podmiot. Ulga i zwolnienie jest prawem mającym charakter osobisty, które przysługuje określonemu podmiotowi i nie podlega dziedziczeniu, jest przywilejem stanowiącym wyjątek od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Zwrócić uwagę należy na treść art. 922 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) zgodnie, z którym nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami. Oznacza to, że prawo do ulgi i zwolnienia nigdy nie było i nie jest prawem dziedzicznym, gdyż przysługuje wyłącznie podatnikowi, który spełnia warunki do skorzystania z niego.

Należy podkreślić, iż prawo podatnika wynikające z art. 52a ustawy powstaje w momencie powstania obowiązku podatkowego, a więc wiąże się z faktem uzyskania dochodu. Ma on zatem odniesienie podmiotowe tylko do osoby uzyskującej taki dochód. U spadkodawcy nie powstał obowiązek podatkowy z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa, a zatem nie miał on prawa do zwolnienia z art. 52a ustawy. W konsekwencji nie mogą zostać nabyte przez spadkobiercę prawa, których spadkodawca nie posiadał.

Reasumując stanowisko Spółki, że dochody z tytułu odkupienia przez Spółkę od spadkobiercy jednostek uczestnictwa nabytych w drodze dziedziczenia od zmarłego uczestnika funduszu podlegają zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w treści art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać za nieprawidłowe.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku na mocy art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie organ podatkowy pragnie wyjaśnić, że powołana we wniosku interpretacja indywidualna została wydana w indywidualnej sprawie innego wnioskodawcy i nie może stanowić źródła praw i obowiązków dla innych podatników. W świetle stanowiska zaprezentowanego w niniejszej interpretacji, rozstrzygnięcie w niej zawarte, na podstawie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej może być zmienione przez Ministra Finansów, z uwagi na nieprawidłowość.

Odnosząc się do wskazanego we wniosku wyroku sądu, należy stwierdzić, iż dotyczy on konkretnej sprawy podatnika osądzonego w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące. Natomiast nie jest on źródłem powszechnie obowiązującego prawa i nie jest wiążący dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl