IPPB2/415-622/07-4/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-622/07-4/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2007 r. (data wpływu 28 grudnia 2007 r.) oraz piśmie z dnia 12 marca 2008 r. (data nadania 13 marca 2008 r., data wpływu 14 marca 2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-662/07-2/IŚ z dnia 5 marca 2008 r. (data nadania 6 marca 2008 r., data doręczenia 11 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na braki formalne, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 5 marca 2008 r. Nr IPPB2/415-662/07-2/IŚ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* przedstawienie dokumentu, z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów;

* przesłanie aktualnego pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Spółki z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego;

* skonkretyzowanie pytań i przyporządkowanie tych pytań do danego podatku, w szczególności poprzez doprecyzowanie pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ Spółka jako osoba prawna nie jest podatnikiem tego podatku - co najwyżej może w określonej sytuacji występować w charakterze płatnika;

* uzupełnienie i skonkretyzowanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) w kontekście sformułowanego w jasny sposób pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz przedstawienie własnego stanowiska w tej sprawie

Wniosek uzupełniono w wyznaczonym terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - X utworzona Decyzją Nr (...) z dn. 24 marca 1964 r. przez Wydział R........ w celu wspólnego użytkowania rolniczego posiadanych gruntów - wspólnoty gruntowej, utrzymująca się tylko z wydzierżawiania posiadanej ziemi, płatnik VAT, CIT i podatku gruntowego, niezarejestrowana w AR i MR - Decyzja Nr (...) z dn. 10 października 2005 r. (nieuznana za podmiot prowadzący działalność gospodarczą), nie zarejestrowana w KRS.

Dnia 19 grudnia 2007 r. Spółka dokonała sprzedaży aktem notarialnym Repertorium A N......... i fakturą VAT na rzecz Skarbu Państwa - Generalnej Dyrekcji D...... działek:

* nr x, y,z, z obrębu X G.K.,

* nr w, z obrębu Y G.K.,

* v, k, z obrębu Z G.K.

o łącznym obszarze 7,3908 ha wraz naniesieniami za łączną kwotę 2.540.864,72 zł - powyższa kwota obejmuje cenę netto 2.082.676,00 zł oraz VAT w stawce 22% w kwocie 458.188,72 zł oraz działkę

* "a", z obrębu Z G.K.

o powierzchni 0,2106 ha za kwotę 63.127,68 zł - powyższa cena obejmuje cenę netto w kwocie 51.744,00 zł oraz VAT w stawce 22% w kwocie 11.383,68 zł pod warunkiem, że Burmistrz Miasta i Gminy G K nie wykona prawa pierwokupu.

Sprzedaż działki 2/13 stanie się bezskuteczna o ile Burmistrz Miasta i Gminy G K wykona pierwokup - Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty G w G K zwróci kupującemu otrzymaną cenę.

Ceny sprzedaży za działki b, c, d, e, f, g, zostaną zapłacone w całości na konto Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty G w G K w terminie 30 dni od dnia podpisania umowy.

Cena za działkę "a", rozłożona została w następujący sposób:

30.000,00 zł w terminie 30 dni od podpisania powyższej umowy, a kwota 33.127,68 zł w terminie 30 dni od podpisania ostatecznej umowy przenoszącej własność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Z kontekstu sformułowanych pytań wynika, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Spółka w istocie pyta:

Jakie są formy i stawki opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwot otrzymanych przez Spółkę dla Zagospodarowania Wspólnoty G (bądź, które Spółka otrzyma) ze sprzedaży przedmiotowych nieruchomości przy podziale między uprawnionych do udziału w tej Spółce.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 pkt 28 u.p.d.o.f. określa w pełni prawo zwolnienia przedmiotowego.

Współwłaściciele, którzy uzyskają od Wspólnoty należne przychody, wynikające z podziału kwoty zbycia części gruntów są wolne od podatku.

Spółka ponadto przedstawia, iż zgodnie ze stanowiskiem AR i MR wyrażonym w decyzji Nr (...) z dn. 10 października 2005 r. odmawiającej wpisu do ewidencji producentów i nadania numeru identyfikacyjnego X"Spółki wspólnot g (zarządy) nie posiadają gospodarstw rolnych oraz nie użytkują gruntów wspólnotowych".

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych uprawnione do pobierania pożytków są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne, które w ciągu ostatniego roku przed dniem wejścia w życie ustawy faktycznie korzystały z tej wspólnoty.

Zgodnie z decyzją Nr (...) Dyrektora Oddziału Regionalnego AR i MR w W utrzymującą odmowę wpisu i nadania numeru identyfikacyjnego - mimo, że wspólnoty g z mocy obowiązujących przepisów prawa są osobami prawnymi, to zgodnie z ich statutem nie mogą prowadzić działalności gospodarczej.

Wspólnota G w polskim prawie cywilnym to nieruchomość stanowiąca przedmiot współwłasności o pewnych szczególnych cechach. Jej istotą jest uprawnienie do korzystania ze wspólnego gruntu. Spółki dla zagospodarowania wspólnot gruntowych powstały w wyniku decyzji administracyjnych, aby zarządzać tymi niepodzielnymi nieruchomościami.

Wobec powyższego Spółka wyraża opinię, iż podział środków pochodzących ze zbycia przez Spółkę (organu zarządzającego w imieniu współwłaścicieli nieruchomością - wspólnotą gruntową) nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa (i innemu kontrahentowi niż Skarb Państwa) między uprawnionych do udziału w spółce dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako podział między współwłaścicieli niepodzielnej własności, środków pochodzących z jej zbycia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z ustawą z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.), każda wspólnota musi działać na zasadach i w trybie określonym tą ustawą. Osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty (art. 14 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot g).

Spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu (art. 14 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot g).

Członkami Spółki są osoby uprawnione do udziału we wspólnocie g (art. 16 ust. 1 cyt. ustawy o zagospodarowaniu wspólnot g).

Za zobowiązania spółki odpowiada spółka całym swoim majątkiem (art. 20 ust. 1).

Członkowie Spółki odpowiadają za zobowiązania Spółki tylko do wysokości wartości ich udziałów w tej wspólnocie, jeżeli chodzi jednak o zobowiązania spółki utworzonej do zagospodarowania gruntów określonych w art. 1 ust. 2 - odpowiednio do wysokości udziału w korzyściach osiąganych z tych gruntów (art. 20 ust. 2).

Sprzedaży gruntu Wspólnoty może dokonać tylko Spółka, za pośrednictwem przewidzianych w statucie organów, które są jedynymi uprawnionymi podmiotami do reprezentowania wspólnoty na zewnątrz.

Udziałowcy wspólnoty nie mają uprawnień do reprezentowania wspólnoty na zewnątrz, między innymi do podpisywania aktów sprzedaży.

Członkowie wspólnoty nie posiadają również wszystkich praw wynikających z przepisów kodeksu cywilnego, dotyczących współwłasności rzeczy, gdyż jest to współwłasność szczególnego rodzaju i rządząca się przepisami ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.

W przedstawionym stanie faktycznym X jako osoba prawna i jako organ zarządzający w imieniu współwłaścicieli dokonała sprzedaży nieruchomości (zamierza w przyszłości dokonać także dalszej sprzedaży gruntów wspólnotowych) i na tym tle zgłosiła wątpliwości co do formy i stawek opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przedmiotowych transakcji w odniesieniu do członków wspólnoty, tj. osób uprawnionych do podziału kwoty uzyskanej z tych operacji.

Jeśli chodzi o osoby fizyczne, które to w zakresie podatku dochodowego podlegają regulacjom ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawy (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) należy podkreślić, iż ustawa ta z założenia przewiduje powszechność opodatkowania. W szczególności zasadę tę określa art. 9 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis ten oznacza, że opodatkowaniem nie są objęte wyłącznie dochody podlegające zwolnieniom wskazanym w tych przepisach.

Artykuł 10 powołanej ustawy zawiera specyfikację źródeł przychodów, wśród nich w ust. 1 pkt 7 wskazane są jako źródło przychodów kapitały pieniężne.

Jednocześnie - stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, m.in. inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały.

W myśl art. 24 ust. 5 cytowanej ustawy dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.

Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 tej ustawy od innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Płatnicy, w tym osoby prawne, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych określonych, m.in. w art. 30a ust. 1.

Kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego płatnicy wpłacają w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik właściwy według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posada siedziby (art. 42 ust. 1).

Ponadto w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy są obowiązani przesłać urzędowi skarbowemu właściwemu według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (obecnie formularz PIT-8AR), o czym traktuje ust. 1a ww. artykułu.

Odnosząc powyższe uregulowania do stanu faktycznego przedstawionego w sprawie, należy podkreślić, iż w związku ze sprzedażą nieruchomości przez X członkowie Wspólnoty uzyskują przychód nie ze sprzedaży nieruchomości (ponieważ to nie oni dokonują sprzedaży lecz Wspólnota) - a uzyskują przychód z podziału kwoty uzyskanej ze sprzedaży w proporcji do posiadanych udziałów, czyli uzyskują przychód z udziału w zyskach osób prawnych.

W tym stanie rzeczy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalniający przychody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, jeżeli nie utraciły one w związku z tą sprzedażą charakteru rolnego lub leśnego - nie ma zastosowania.

W rozpatrywanej sprawie dla określenia stawek i formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przesądzające znaczenie ma więc właściwa kwalifikacja od strony źródeł przychodów uzyskanych przez członków kwot.

Reasumując: środki pochodzące z tej sprzedaży nieruchomości podzielne pomiędzy członków Wspólnoty podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19%, zgodnie z przepisem art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka jako płatnik podatku dochodowego winna obliczyć, potrącić i wpłacić ten podatek, na konto urzędu skarbowego właściwego według siedziby Spółki, a także złożyć roczną deklarację na druku PIT- 8AR - w terminach określonych w powołanych wyżej przepisach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl