IPPB2/415-604/12-2/AK - PIT w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń za świadczenie usług doradztwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-604/12-2/AK PIT w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń za świadczenie usług doradztwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń za świadczenie usług doradztwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń za świadczenie usług doradztwa

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową z siedzibą na terytorium Polski, specjalizującą się w produkcji innowacyjnych dodatków żywieniowych oraz doradztwie żywieniowym świadczonym dla przemysłu paszowego i hodowców zwierząt gospodarskich.

Działalność operacyjna Spółki obejmuje zarówno rynek krajowy jak również rynki zagraniczne Spółka planuje podjęcie współpracy z osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu w ewidencji działalności gospodarczej (dalej: OF). Na podstawie umowy zawartej w ramach działalności gospodarczej, OF będzie świadczył na rzecz Spółki usługi doradcze obejmujące.

1.

badanie / analizę rynku, monitoring cenowy, znajomość wielkości rynku na dany produkt i konkurencji działającej w danym kraju;

2.

bieżącą analizę decyzji inwestycyjnych podejmowanych przez Spółkę,

3.

doradztwo i wstępne opracowanie programu strategii biznesowej dla Spółki w kontekście działań na rynku krajowym i rynkach zagranicznych.

Fakt świadczenia i wykonania powyższych usług niematerialnych będzie podlegał szczegółowej ewidencji obejmującej m.in. sporządzone raporty, analizy.

Począwszy od lutego 2005 r. OF sprawuje w Spółce funkcję Prezesa zarządu. Podstawą sprawowanej funkcji jest uchwała Zgromadzenia Wspólników Spółki o powołaniu OF na członka zarządu. Zarówno w latach ubiegłych, jak również w przyszłości, OF nie jest i nie będzie zatrudniony w Spółce na podstawie umowy o pracę, kontraktu menedżerskiego lub innej umowy cywilnoprawnej.

Jako Prezes zarządu, a jednocześnie Dyrektor Generalny, OF zajmuje się prowadzeniem spraw Spółki wspólnie z innym członkiem zarządu oraz jej reprezentowaniem na zewnątrz zgodnie z unormowaniami kodeksu spółek handlowych oraz postanowieniami aktów wewnętrznych obowiązujących w Spółce. W szczególności do jego obowiązków należy m.in. dbanie o wyniki ekonomiczne oraz gospodarcze w skali całej Spółki, odpowiedzialność za pion sprzedaży i marketingu, koordynacja pracy zarządu, kształtowanie polityki płacowej w oparciu o regulamin wynagradzania, wykonywanie w odniesieniu do pracowników Spółki uprawnień i obowiązków pracodawcy w rozumieniu Kodeksu pracy, podpisywanie umów handlowych oraz rozporządzanie majątkiem Spółki. Od momentu powołania na stanowisko Prezesa zarządu OF otrzymuje wynagrodzenie przyznane na mocy uchwały Zgromadzenia Wspólników.

W przypadku świadczenia usług przez OF na podstawie Umowy o współpracę, dla celów realizacji powyższej Umowy OF będzie mógł świadczyć usługi osobiście, jak i przy pomocy swoich pracowników lub współpracowników (podwykonawców). Jednocześnie, OF będzie ponosił pełne ryzyko gospodarcze i odpowiedzialność za rezultat usług doradczych wykonywanych w ramach Umowy o współpracę. Ponadto OF, jako niezależny przedsiębiorca, nie będzie podlegać kierownictwu Spółki w związku z wykonywaniem na jej rzecz usług doradczych co podkreśla fakt, iż charakter usług doradczych nie wymaga ich wykonywania wyłącznie w miejscu wyznaczonym przez Spółkę jako zlecającego te czynność.

Po rozpoczęciu świadczenia usług przez OF na rzecz Spółki OF nadal będzie pełnił funkcję Prezesa zarządu i za czynności wykonywane na tym stanowisku będzie, tak jak dotychczas, otrzymywał osobne wynagrodzenie.

W konsekwencji, Spółka będzie wypłacała na rzecz OF wynagrodzenia z dwóch odrębnych tytułów:

* wynagrodzenie przyznane na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników z tytułu czynności wykonywanych jako Prezes zarządu, oraz

* wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez OF usług w ramach działalności gospodarczej, na podstawie faktur wystawianych zgodnie z postanowieniami przyszłej Umowy o współpracy. Wnioskodawca zwraca uwagę, treść Umowy o współpracę nie będzie wyłączała możliwości świadczenia usług przez OF na rzecz innych podmiotów niepowiązanych kapitałowo bądź organizacyjnie z Wnioskodawcą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na Spółce będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych OF z tytułu wyżej wskazanych usług doradczych, wykonywanych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej OF.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych OF z tytułu wyżej wskazanych usług doradczych, wykonywanych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej OF.

UZASADNIENIE

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W świetle powyższych przepisów obowiązek poboru zaliczek przez płatnika uzależniony jest od tego czy wypłacane wynagrodzenie stanowi dla otrzymującego przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.f. Poszczególne kategorie przychodów zaliczonych do przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymieniono w art. 13 ww. ustawy. W konsekwencji w myśl art. 13 pkt 7 ustawy o p.d.o.f., za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru zaliczek z tytułu wynagrodzenia wypłacanego OF za wykonywanie czynności Prezesa zarządu.

W przypadku natomiast, gdy uzyskiwany przychód będzie stanowił przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o p.d.o.f., na Wnioskodawcy jako podmiocie dokonującym wypłaty wynagrodzenia, zgodnie z przepisami ustawy o p.d.o.f., nie spoczywają obowiązki obliczenia, poboru i wpłaty na konto urzędu skarbowego zaliczek na p.d.o.f. Powyższe wynika z literalnego brzmienia art. 41 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., zgodnie z którym pobór zaliczek przez płatnika następuje w sytuacji wypłaty wynagrodzenia stanowiącego przychód z działalności wykonywanej osobiście lub praw majątkowych dla otrzymującego - płatnik nie jest więc zobowiązany do poboru zaliczek w odniesieniu do przychodów podatnika kwalifikowanych jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sytuacji OF prowadzi własną działalność gospodarczą i w ramach tej działalności zamierza świadczyć usługi doradcze na rzecz Spółki, co nie wyklucza też świadczenia tych usług na rzecz innych podmiotów gospodarczych. Wykonane usługi będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez OF na rzecz Wnioskodawcy.

Okoliczność, że OF będzie jednocześnie otrzymywała od Spółki osobne wynagrodzenie za wykonywanie czynności Prezesa zarządu Spółki nie będzie miała wpływu na obowiązki Spółki w stosunku do wynagrodzenia wypłacanego za świadczenie przez OF usług doradczych w ramach działalności gospodarczej.

Spółka podkreśla, że zakres czynności, których istotą będzie doradztwo na rzecz Spółki, nie będzie pokrywać się z zakresem czynności wykonywanych przez OF w ramach pełnienia funkcji Prezesa zarządu w szczególności, przedmiotem Umowy o współpracę nie będą czynności związane z bieżącym prowadzeniem spraw Spółki i jej reprezentowaniem na zewnątrz w zakresie przewidzianym unormowaniami kodeksu spółek handlowych. Zakres usług doradczych wynikających z postanowień Umowy o współpracy będzie odnosił się wyłącznie do doradztwa w ściśle określonym i specjalistycznym zakresie, odrębnym od czynności wykonywanych jako członek zarządu.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż usługi świadczone przez OF na rzecz Wnioskodawcy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej nie można zakwalifikować jako wykonywanych w ramach pełnienia funkcji Prezesa zarządu. Zatem na gruncie ustawy o p.d.o.f. przychody uzyskiwane przez te osoby z tytułu wykonywanych usług stanowić będą przychody z prowadzonej przez OF pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zaliczek na p.d.o.f., z tytułu wypłacanego wynagrodzenia na podstawie otrzymanych od OF faktur VAT, za świadczone przez OF usługi doradcze.

Reasumując, mając na uwadze, że:

1.

ustawa o p.d.o.f. zobowiązuje płatnika do poboru zaliczek na p.d.o.f. z tytułu wypłacanych wynagrodzeń stanowiących m.in. przychody z działalności wykonywanej osobiście,

2.

ustawa o p.d.o.f. nie przewiduje obowiązku poboru zaliczek przez płatnika z tytułu wynagrodzeń stanowiących przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej,

3.

usługi doradcze świadczone przez OF w ramach jego działalności gospodarczej na podstawie Umowy o współpracę ze Spółką nie będą przychodami z tytułu pełnienia funkcji Prezesa zarządu Spółki,

4.

z tytułu sprawowania funkcji Prezesa zarządu OF otrzymuje i będzie otrzymywał odrębne wynagrodzenie określone w stosownej uchwale Zgromadzenia Wspólników, od którego Spółka pobiera i będzie pobierać zaliczki na podatek p.d.o.f.,

- Spółka nie będzie zobligowana do poboru zaliczek od wynagrodzeń wypłacanych OF za usługi doradcze realizowane na rzecz Spółki w ramach własnej działalności gospodarczej OF.

Stanowisko Wnioskodawcy co do zakresu obowiązków płatnika wypłacających świadczenia z tytułu usług doradczych znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, m.in. w:

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 grudnia 2011 r. (IPPB1/415-867/11- 4/IF),

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 stycznia 2011 r. (ITPB1/415 -1031b/10/MR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

* pkt 2 - działalność wykonywana osobiście,

* pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie dokonywał wypłat wynagrodzenia osobie fizycznej, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie świadczyć usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej na rzecz Wnioskodawcy stosownie do zawartych umów. Począwszy od lutego 2005 r. OF sprawuje w Spółce funkcję Prezesa zarządu. Podstawą sprawowanej funkcji jest uchwała Zgromadzenia Wspólników Spółki o powołaniu OF na członka zarządu. Zarówno w latach ubiegłych, jak również w przyszłości, OF nie jest i nie będzie zatrudniony w Spółce na podstawie umowy o pracę, kontraktu menedżerskiego lub innej umowy cywilnoprawnej. Wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez OF usług w ramach działalności gospodarczej, wypłacane będzie na podstawie faktur.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opierając się na przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż usługi świadczone przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na rzecz Wnioskodawcy - wykonywane w ramach tej działalności - stanowić będą przychody z prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu wypłacanego wynagrodzenia za wykonywanie opisanych we wniosku usług.

Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli wykonywane przez osoby fizyczne, w ramach zawartych umów o świadczenie usług, czynności w rzeczywistości (choćby częściowo) nosiły znamiona kontraktu menadżerskiego mogą zostać uznane za umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowę o podobnym charakterze, co dla wnioskodawcy skutkować będzie powstaniem obowiązku płatnika, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl