IPPB2/415-571/13-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-571/13-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2013 r. (data wpływu 7 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-571/13-2/MG z dnia 7 października 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika oraz obowiązkach informacyjnych w przypadku zwrotu środków zgromadzonych na IKZE - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Wnioskodawcy obowiązkach płatnika oraz obowiązkach informacyjnych w przypadku zwrotu środków zgromadzonych na IKZE.

Pismem z dnia 7 października 2013 r. IPPB2/415-571/13-2/MG Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie ciągu dokumentów (oryginału lub kopii urzędowo poświadczonej za zgodność z oryginałem), z których wynika umocowanie do występowania z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej, tj. stosowne umocowanie dla osób, które przedmiotowy wniosek podpisały. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 10 października 2013 r., natomiast w dniu 17 października 2013 r. (w terminie) pismem z dnia 16 października 2013 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca X (dalej-"X") jest osobą prawną, dobrowolnym funduszem emerytalnym w rozumieniu ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189 z późn. zm.). X. jest zarządzany i reprezentowany przez swój organ jakim jest Powszechne Towarzystwo Emerytalne X Spółka Akcyjna.

X prowadzi rachunki indywidualnych kont zabezpieczenia społecznego (dalej: "IKZE") zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205 z późn. zm., dalej". "ustawa o IK EKE i KZE").

X dokonuje wypłaty na rzecz swoich klientów (oszczędzających, podmiotów gromadzących środki na IKZE) środków pieniężnych uprzednio wpłaconych przez tych klientów na IKZE, w tym także środków przekazanych na IKZE z indywidualnych kont emerytalnych, dalej:"IKE" (zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 75, poz. 398 z późn. zm.), do końca 2012 r. oszczędzający może przenieść środki zgromadzone na IKE do IKZE. Wartość przeniesionych środków stanowi wpłatę na IKZE) m.in. tytułem:

a.

zwrotu środków zgromadzonych na IKZE w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKZE przez którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej - zgodnie z art. 37 ustawy o IKE/IKZE;

b.

zwrotu środków pieniężnych wpłaconych przez oszczędzającego na IKZE ponad roczny limit wpłat (w ustawie o IKE/IKZE brak przepisu nakazującego zwrot nadpłaconych składek, analogicznego do art. 13 ust. 5 w odniesieniu do IKE, jednak Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Komisja Nadzoru Finansowego nakazują zwrot nadpłaconych środków także w stosunku do IKZE).

Z uwagi na fakt, że pomiędzy momentem wpłaty środków przez oszczędzającego na IKZE ponad dopuszczalny limit a momentem zwrotu tych środków oszczędzającemu przez OFE, może nastąpić wzrost wartości jednostek rozrachunkowych X., wypłata (kwota nadpłacona) dokonana na rzecz oszczędzającego może być wyższa od kwoty wpłaconej. Wynika to z tego, że stwierdzenie faktu przekroczenia limitu wpłat na IKZE w danym roku kalendarzowym dla danego oszczędzającego może nastąpić w terminie znacznie późniejszym niż sama wpłata składek na IKZE z uwagi na ograniczone możliwości weryfikacji czy dana kwota wpłaty na IKZE mieści się w granicach limitu indywidualnego właściwego dla danego oszczędzającego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy w przypadku zwrotu środków zgromadzonych na IKZE oszczędzającemu następującemu w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKZE:

* X. jest zobowiązany do pobrania jako płatnik zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy od osób fizycznych.

* X. jest zobowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przekazania jej do oszczędzającego oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego.

* w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie z pkt 1 lit. b powyżej: czy X. zobowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przekazania jej do oszczędzającego oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego, powinien w tej informacji wykazać jako przychód całą zwracaną kwotę.

* X. jest zobowiązany do sporządzenia informacji o dokonaniu wypłaty z IKZE (IKZE-1) oraz do przekazania jej do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla oszczędzającego.

2. Czy w przypadku dokonania przez X. zwrotu środków pieniężnych wpłaconych przez oszczędzającego na IKZF ponad roczny limit wpłat na IKZE, gdy zwrot kwoty nadpłaconej dokonany na rzecz oszczędzającego nie jest wyższy od kwoty wpłaconej:

* X. jest zobowiązany do pobrania jako płatnik zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy od osób fizycznych.

* X. jest zobowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przekazania jej do oszczędzającego oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego.

* X. jest zobowiązany do sporządzenia informacji o dokonaniu wypłaty z IKZE (IKZF-1) oraz do przekazania jej do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla oszczędzającego.

3. Czy w przypadku dokonania przez X. zwrotu środków pieniężnych wpłaconych przez oszczędzającego na IKZE ponad roczny limit wpłat na IKZE, gdy zwrot kwoty nadpłaconej dokonany na rzecz oszczędzającego jest wyższy od kwoty wpłaconej:

* X. jest zobowiązany do pobrania jako płatnik zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy od osób fizycznych.

* X. jest zobowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przekazania jej do oszczędzającego oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego.

* w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie z pkt 3 lit. b powyżej: czy X. zobowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przekazania jej do oszczędzającego oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego, powinien w tej informacji wykazać jako przychód jedynie nadwyżkę (dodatnią różnicę) pomiędzy kwotą nadpłaconą ponad ustawowy limit na IKZE a kwotą zwrotu dokonaną przez X. (tekst jedn.: czy przychodem będzie jedynie ta część zwracanej kwoty, która odpowiada wzrostowi wartości jednostek X.).

* X. jest zobowiązany do sporządzenia informacji o dokonaniu wypłaty z IKZE (IKZE-1) oraz do przekazania jej do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla oszczędzającego.

Zdaniem Wnioskodawcy,

1. W przypadku zwrotu środków zgromadzonych na IKZE oszczędzającemu następującemu w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKZE:

* X. nie jest zobowiązany do pobrania jako płatnik zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy od osób fizycznych;

* DEF jest zobowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przekazania jej do oszczędzającego oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego;

* X. powinien w informacji PIT-8C wykazać jako przychód całą zwracaną kwotę;

* X. nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji o dokonaniu wypłaty z IKZE (IKZE-1) oraz do przekazania jej do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla oszczędzającego;

2. W przypadku dokonania przez X. zwrotu środków pieniężnych wpłaconych przez oszczędzającego na IKZE ponad roczny limit wpłat na IKZE, gdy zwrot kwoty nadpłaconej dokonany na rzecz oszczędzającego nie jest wyższy od kwoty wpłaconej:

* X. nie jest zobowiązany do pobrania jako płatnik zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy od osób fizycznych;

* DEF nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przekazania jej do oszczędzającego oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego;

* X. nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji o dokonaniu wypłaty z IKZE (IKZE 1) oraz do przekazania jej do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla oszczędzającego;

3. W przypadku dokonania przez X. zwrotu środków pieniężnych wpłaconych przez oszczędzającego na IKZE ponad roczny limit wpłat na IKZE, gdy zwrot kwoty nadpłaconej dokonany na rzecz oszczędzającego jest wyższy od kwoty wpłaconej:

* X. nie jest zobowiązany do pobrania jako płatnik zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy od osób fizycznych;

* X. jest obowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przekazania jej do oszczędzającego oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego;

* X. powinien w informacji PIT-8C wykazać jako przychód jedynie nadwyżkę (dodatnią różnicę) pomiędzy kwotą nadpłaconą ponad ustawowy limit na IKZE a kwotą zwrotu dokonaną przez X. (tekst jedn.: przychodem będzie jedynie ta część zwracanej kwoty, która odpowiada wzrostowi wartości jednostek X.);

* X. nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji o dokonaniu wypłaty z IKZE (IKZE-1) oraz do przekazania jej do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla oszczędzającego.

UZASADNIENIE do pytań z pkt 1 powyżej

Na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy o IKE/IKZE, zwrot środków zgromadzonych na IKZE następuje w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKZE przez którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej (ustawa o IKE/IKZE nie przewiduje częściowego zwrotu z IKZE).

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.f.") definiuje różne źródła przychodów. Zakwalifikowanie określonego przysporzenia do konkretnego źródła przychodów determinuje zasady opodatkowania takiego przysporzenia. Dodać przy tym należy, iż przychodem podatkowym jest, co do zasady, każde trwałe przysporzenie majątkowe osoby fizycznej. Zgodnie z konstrukcją u.p.d.o.f., brak możliwości zakwalifikowania trwałego przysporzenia uzyskanego przez osobę fizyczną do konkretnie zdefiniowanego przez ustawodawcę jednego z 8 źródeł przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 1 - 8 u.p.d.o.f.), oznacza, iż przysporzenie to stanowi przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 u.p.d.o.f.).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego.

Mając na uwadze powyższe, zwrot środków zgromadzonych na IKZE następujący w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKZE. (także w przypadku gdy wypłacone z IKZE środki zostały uprzednio przekazane z IKE do IKZE) stanowi przychód z tzw. innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej (18%, 32%).

Stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 9 i ust. 11 u.p.d.o.f., fundusz emerytalny zobowiązany jest do pobierania jako płatnik zaliczek miesięcznych od dokonywanych wypłat na rzecz oszczędzających tylko od środków wypłacanych zgodnie z art. 34a ust. 3 ustawy o IKE/IZE, tj. w ratach. Niniejszym, w przypadku zwrotu środków zgromadzonych na IKZE następującego w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKZE, X. nie jest zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Oszczędzający powinien samodzielnie wykazać przychód z tego tytułu (tzw. przychód z innych źródeł) w deklaracji rocznej i odprowadzić należny podatek do urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o IKE/IKZE, instytucja finansowa lub syndyk, dokonując wypłaty, o której mowa w art. 34 ust. 1 pkt 1 art. 34a ust. 1 pkt 1 lub art. 46, są obowiązani do sporządzenia i przekazania informacji o dokonaniu wypłaty jednorazowej albo o dokonaniu wypłaty pierwszej raty do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla oszczędzającego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła wypłata. Zwrot środków zgromadzonych na IKZE następujący w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKZE nie został wskazany w tym przepisie jako obligujący X. do sporządzenia i przekazania informacji o dokonaniu wypłaty z IKZE (IKZE-1). Niniejszym, X. nie jest zobowiązany do przekazania informacji IKZE-1, o której mowa w art. 22 ustawy o IKE/IKZE.

Natomiast X jest zobowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przesłania jej do oszczędzającego oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego w terminie do końca lutego następującego po roku, w którym doszło do zwrotu, stosownie do art. 42a u.p.d.o.f. W tej informacji X powinien wykazać jako przychód całą zwracaną kwotę.

Powyższe potwierdzają organy podatkowe, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 28 sierpnia 2012 r. nr IPPB2/415-531/12-5/MK uznał za prawidłowe stanowisko płatnika:

"u.p.d.o.f. nie przewiduje szczególnej regulacji odnoszącej się do obowiązków Towarzystwa w przypadku zwrotu z IKZE w trybie art. 37 ust. 1 lub 2 ustawy o IKE i IKZE (w razie wypowiedzenia urnowy przez którąkolwiek ze stron albo wygaśnięcia umowy, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty z IKZE lub wypłaty transferowej) oraz art. 14 ust. 4 ustawy o IKE i IKZE (w razie likwidacji lub upadłości Towarzystwa). Tym samym, jako że zgodnie z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. zwrot z IKZE stanowi dla oszczędzającego przychód z innych źródeł, na Towarzystwie nie ciążą w tym przypadku obowiązki płatnika.

Jednocześnie, zgodnie z art. 42a u.p.d.o.f. Towarzystwo jest w takim przypadku obowiązane sporządzić informację o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku nierezydentów - urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Informację tą Towarzystwo sporządza na formularzu PIT-8C i wykazuje w części D formularza przychód w wysokości całkowitej kwoty zwrotu z IKZE".

Podsumowując w przypadku zwrotu środków zgromadzonych na IKZE oszczędzającemu następującemu w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKZE:

a. X nie jest zobowiązany do pobrania jako płatnik zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy od osób fizycznych;

b. X. jest zobowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przekazania jej do oszczędzającego oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego;

c. X powinien w informacji PIT-8C wykazać jako przychód całą zwracaną kwotę;

d. X nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji o dokonaniu wypłaty z IKE (IKZE-1) oraz do przekazania jej do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla oszczędzającego.

UZASADNIENIE do pytań z pkt 2-3 powyżej

X.

dokonuje zwrotu środków pieniężnych wpłaconych przez oszczędzającego na IKZE ponad roczny limit wpłat. Z uwagi na fakt, że pomiędzy momentem wpłaty środków przez oszczędzającego na IKZE ponad dopuszczalny limit a momentem zwrotu tych środków oszczędzającemu przez X., może nastąpić wzrost wartości jednostek rozrachunkowych X, wypłata (kwota nadpłacona) dokonana na rzecz oszczędzającego może być wyższa od kwoty wpłaconej.

X.

jako fundusz emerytalny nie stanowi funduszu kapitałowego w rozumieniu art. 5a pkt 14 u.p.d.o.f. Niniejszym, wypłaty z X. nie mogą zostać zakwalifikowane jako przychody z kapitałów pieniężnych, przychodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (art. 17 ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.f.).

Ponadto, zwrot nadpłaconych środków (ponad limit dopuszczalny ustawą o IKE/IKZE) nie spełnia przesłanek do zakwalifikowania go do żadnego ze źródeł przychodów wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 u.p.d.o.f. W konsekwencji, omawiane przysporzenie należy zakwalifikować do innych źródeł, do których zalicza się m.in. wypłaty i zwrot z IKZE (art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f.).

Należy również zauważyć, że trwałe przysporzenie po stronie oszczędzającego występuje jedynie w zakresie różnicy pomiędzy nadpłaconą kwotą a zwróconą kwotą (ta dodatnia różnica może powstać w wyniku wzrostu wartości jednostek rozrachunkowych X. pomiędzy momentem wpłaty środków przez oszczędzającego na IKZE ponad dopuszczalny limit a momentem zwrotu tych środków oszczędzającemu przez X.). Tylko bowiem taka kwota (dodatnia różnica) stanowi realne przysporzenie, wzbogacenie oszczędzającego.

Mając na uwadze powyższe, X. z tytułu zwrotu środków pieniężnych wpłaconych przez oszczędzającego na IKZE ponad roczny limit wpłat, zarówno w przypadku gdy zwracana kwota jest nie wyższa niż wpłacona kwota jak i gdy zwracana kwota jest wyższa od kwoty wpłaconej, nie jest zobowiązany do pobrania jako płatnik zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy od osób fizycznych. Oszczędzający powinien samodzielnie wykazać przychód z tego tytułu (tzw. przychód z innych źródeł) w deklaracji rocznej i odprowadzić należny podatek do urzędu skarbowego.

Natomiast, obowiązek sporządzenia i przekazania przez X. informacji PIT-8C jest uzależniony od tego czy z tytułu zwrotu powstanie po stronie oszczędzającego przychód podatkowy (trwałe przysporzenie majątkowe). Niniejszym, w przypadku dokonania przez X. zwrotu środków pieniężnych wpłaconych przez oszczędzającego na IKZE ponad roczny limit wpłat na IKZE, gdy zwrot kwoty nadpłaconej dokonany na rzecz oszczędzającego nie jest wyższy od kwoty wpłaconej, nie powstanie po stronie oszczędzającego przysporzenie (przychód), a X. nie będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.

Zaś w przypadku zwrotu środków pieniężnych wpłaconych przez oszczędzającego na IKZE ponad roczny limit wpłat na IKZE, gdy zwrot kwoty nadpłaconej dokonany na rzecz oszczędzającego jest wyższy od kwoty wpłaconej, powstanie po stronie oszczędzającego przysporzenie (przychód), a X. będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C. Przychodem oszczędzającego podlegającym uwzględnieniu w PIT-8C powinna być jedynie nadwyżka (dodatnia różnica) pomiędzy kwotą nadpłaconą ponad ustawowy limit na IKZE a kwotą zwrotu dokonaną przez X. (innymi słowy, przychodem będzie jedynie ta część zwracanej kwoty, która odpowiada wzrostowi wartości jednostek X.).

X. z tytułu zwrotu środków pieniężnych wpłaconych przez oszczędzającego na IKZE ponad roczny limit wpłat, zarówno w przypadku gdy zwracana kwota jest nie wyższa niż wpłacona kwota jak i gdy zwracana kwota jest wyższa od kwoty wpłaconej, nie będzie natomiast zobowiązany do przekazania informacji IKZE-1, o której mowa w art. 22 ustawy o IKE/IKZE.

Wskazane powyżej stanowisko potwierdzają organy podatkowe w już wydanych interpretacjach podatkowych, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 12 lutego 2013 r. (Nr IPPB2/415-1030/12-2/MK) uznał za prawidłowe stanowisko podatnika:

"W dacie dokonania przelewu zwrotnego, powstanie po stronie oszczędzającego przychód podlegający opodatkowaniu PIT w wysokości dodatniej różnicy pomiędzy kwotą zwrotnego przelewu a kwotą nadpłaty ponad indywidualny limit wpłat na IKZE, co skutkować będzie powstaniem przychodu z tzw. innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, co powinno skutkować powstaniem obowiązku wystawienia imiennej informacji podatkowej PIT-8C.

Stosownie bowiem do art. 42a ustawy o PIT. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarcza, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Tym samym, po stronie Spółki istnieje obowiązek udokumentowania uzyskania przez Oszczędzającego przychodu oraz wystawienia informacji podatkowej PIT-8C, jako przychód z tzw. innego źródła".

Podsumowując:

2. W przypadku dokonania przez X. zwrotu środków pieniężnych wpłaconych przez oszczędzającego na IKZE ponad roczny limit wpłat na IKZE, gdy zwrot kwoty nadpłaconej dokonany na rzecz oszczędzającego nie jest wyższy od kwoty wpłaconej:

* X. nie jest zobowiązany do pobrania jako płatnik zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy od osób fizycznych;

* X. nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT8C) i przekazania jej do oszczędzającego oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego;

* X. nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji o dokonaniu wypłaty z IKZE (IKZE-1) oraz do przekazania jej do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla oszczędzającego;

3. W przypadku dokonania przez X. zwrotu środków pieniężnych wpłaconych przez oszczędzającego na IKZE ponad roczny limit wpłat na IKZE, gdy zwrot kwoty nadpłaconej dokonany na rzecz oszczędzającego jest wyższy od kwoty wpłaconej:

* X. nie jest zobowiązany do pobrania jako płatnik zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy od osób fizycznych;

* X. jest zobowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przekazania jej do oszczędzającego oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego;

* X. powinien w informacji PIT-8C wykazać jako przychód jedynie nadwyżkę (dodatnią różnicę) pomiędzy kwotą nadpłaconą ponad ustawowy limit na IKZE a kwotą zwrotu dokonaną przez X. (tekst jedn.: przychodem będzie jedynie ta część zwracanej kwoty, która odpowiada wzrostowi wartości jednostek X.);

* X. nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji o dokonaniu wypłaty z IKZE (IKZE-1) oraz do przekazania jej do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla oszczędzającego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl