IPPB2/415-565/09-2/LK - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń otrzymanych przez żołnierzy zawodowych z tytułu dofinansowania wypoczynku dzieci żołnierzy, dopłat do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy, dopłat do wypoczynku żołnierzy oraz członków ich rodzin, pełnego pokrycia kosztów wypoczynku dzieci żołnierzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-565/09-2/LK Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń otrzymanych przez żołnierzy zawodowych z tytułu dofinansowania wypoczynku dzieci żołnierzy, dopłat do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy, dopłat do wypoczynku żołnierzy oraz członków ich rodzin, pełnego pokrycia kosztów wypoczynku dzieci żołnierzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2009 r. (data wpływu 11 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych:

*

jest prawidłowe

*

w części dotyczącej opodatkowania wypoczynku dla żołnierzy i członków jego rodziny oraz zwolnienia z tytułu dofinansowania wypoczynku dzieci żołnierzy,

*

jest nieprawidłowe

*

w części dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego całej dopłaty do wypoczynku.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypoczynku dla żołnierzy i członków jego rodziny oraz zwolnienia z tytułu dofinansowania wypoczynku dzieci żołnierzy, oraz zwolnienia od podatku dochodowego całej dopłaty do wypoczynku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stosownie do postanowień art. 68 ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 z późn. zm.) żołnierzowi zawodowemu przysługują określone świadczenia socjalno-bytowe. Powyższe należności są realizowane na podstawie:

*

Rozporządzenia MON z dnia 24 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych, małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjalno-bytowych (Dz. U. Nr 135, poz. 1452 z późn. zm.);

*

Decyzji Nr 103/MON/PSSS Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 kwietnia 2005 r. w sprawie zasad organizacji wypoczynku w ramach programu osłonowego "Tanie wczasy".

Na podstawie powołanych wyżej przepisów wypłacane są:

*

dofinansowanie do wypoczynku dzieci. Należność przysługuje żołnierzom zawodowym na wszystkie dzieci będące na jego utrzymaniu. Warunkiem jest pobyt zorganizowany w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym;

*

dopłata do turnusów rehabilitacyjnych. Należność przysługuje żołnierzom zawodowym na każde dziecko będące na jego utrzymaniu posiadające aktualne orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub grupie inwalidzkiej albo przyznany zasiłek pielęgnacyjny;

*

dopłata do wypoczynku w ramach programu osłonowego "Tanie wczasy". Świadczenie przysługuje członkom rodziny żołnierza. Wyżywienie i zakwaterowanie żołnierza oraz członków jego rodziny na 14-dniowych turnusach finansowane jest z budżetu państwa;

*

pełne pokrycie kosztów wypoczynku dziecka. Należność przysługuje, jeśli dochód na osobę w rodzinie żołnierza zawodowego za okres 12-tu miesięcy poprzedzających miesiąc w którym żołnierz złożył wniosek nie przekracza 40 % najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza zawodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenia otrzymane przez żołnierzy zawodowych z tytułu:

*

dofinansowania zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym;

*

dopłata do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych;

*

dopłata do wypoczynku w ramach programu "Tanie wczasy" dla żołnierza oraz członków jego rodziny;

*

pełne pokrycie kosztów wypoczynku dzieci żołnierza zawodowego

korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., czy też stanowią przychód żołnierza zawodowego z tytułu stosunku służbowego podlegają opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Otrzymane na podstawie Rozporządzenia MON z dnia 24 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych, małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjalno-bytowych a także Decyzji Nr 103/MON/PSSS Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 kwietnia 2005 r. w sprawie zasad organizacji wypoczynku w ramach programu osłonowego "Tanie wczasy":

*

dofinansowanie zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.

*

dopłata do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.

*

dopłata do wypoczynku w ramach programu "Tanie wczasy" dla żołnierza oraz członków jego rodziny nie jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych i stanowi przychód żołnierza zawodowego z tytułu stosunku służbowego

*

pełne pokrycie kosztów wypoczynku dzieci żołnierza zawodowego nie jest objęte zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych i stanowi przychód żołnierza zawodowego z tytułu stosunku służbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

*

prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wypoczynku dla żołnierzy i członków jego rodziny oraz zwolnienia z tytułu dofinansowania wypoczynku dzieci żołnierzy,

*

nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego całej dopłaty do wypoczynku.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, że kwota sfinansowania wypoczynku żołnierza i jego rodziny stanowi przychód żołnierza.

Na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

a. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,

b. z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Natomiast w myśl § 11 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych, małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjalno-bytowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 135, poz. 1452 z późn. zm.), żołnierzowi zawodowemu oraz jego małżonkowi i dzieciom pozostającym na jego utrzymaniu przysługuje prawo do korzystania z następujących rodzajów świadczeń socjalno-bytowych:

1.

dofinansowanie zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym,

2.

dopłaty do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych,

3.

dopłaty do wypoczynku w ramach programu "Tanie wczasy",

4.

pełnego pokrycia kosztów wypoczynku dziecka żołnierza zawodowego.

A zatem w zależności od źródła finansowania dopłat do wypoczynku lub pobytu na leczeniu, zwolnienie podatkowe jest limitowane kwotowo, albo też nielimitowane. Jeżeli dopłata pochodzi z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub udzielana jest zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra, zwolnienie podatkowe jest nielimitowane. Odrębne przepisy to w szczególności akty wykonawcze wydawane przez branżowych ministrów dotyczące funkcjonariuszy różnych służb mundurowych. W przypadku Jednostki Wojskowej jest to Minister Obrony Narodowej.

Niezbędnym do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest posiadanie dokumentu (faktury VAT, rachunku, dowodu wpłaty k.p., przelewu bankowego), z którego będzie wynikało, co najmniej: nazwa i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego wpłata została dokonana (w razie wątpliwości należy zwrócić się do z zapytaniem do usługodawcy, czy świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, lub czy zajmuje się statutowo tego typu działalnością), tytuł zapłaty (tekst jedn. zapłata za wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko), imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku, imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty, kwotę i datę dokonania zapłaty.

Zatem w przedmiotowej sprawie zwolnieniu od podatku podlegać będą dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, natomiast dopłaty do wypoczynku osób dorosłych będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy przy tym zaznaczyć, iż art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został powołany błędnie przez Wnioskodawcę gdyż artykuł ten nie dotyczy przedmiotowej sprawy i został uchylony przez art. 1 pkt 14 lit. a) tiret piąte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz. U. z 2006 Nr 217, poz. 1588) zmieniającej min. ustawę z dniem 1 stycznia 2007 r. Błędnie powołany artykuł nie wpływa na rozstrzygnięcie sprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl