IPPB2/415-558/12-6/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-558/12-6/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) oraz pismach uzupełniających braki formalne (data nadania 22 sierpnia 2012 r., data wpływu 27 sierpnia 2012 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-558/12-2/MK i Nr IPPB5/423-489/12-2/JC z dnia 9 sierpnia 2012 r. (data nadania 13 sierpnia 2012 r., data doręczenia 20 sierpnia 2012 r.) i (data nadania 17 września 2012 r., data wpływu 18 września 2012 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-558/12-4/MK i Nr IPPB5/423-489/12-4/JC z dnia 6 września 2012 r. (data nadania 6 września 2012 r., data doręczenia 11 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wartości świadczeń związanych z uczestnictwem w konferencji pracowników klientów i potencjalnych klientów spółki - jest:

* prawidłowa - w części dotyczącej braku powstania przychodu po stronie uczestników konferencji w części szkoleniowej.

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wartości świadczeń związanych z uczestnictwem w konferencji pracowników klientów i potencjalnych klientów spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje zorganizowanie konferencji wyjazdowej w wynajętej sali w centrum konferencyjnym w kraju lub za granicą. Związana ona będzie z promocją produktów i reklamą Spółki. Uczestnikami konferencji będą wybrani przez przedstawicieli regionalnych Wnioskodawcy pracownicy klientów i przyszłych klientów z branży z potencjałem zakupu produktów Spółki. Celem konferencji będzie zapoznanie ich z ofertą spółki w zakresie sprzedawanych pomp i armatury, ich właściwości, zastosowania i działania, z nowymi produktami wprowadzanymi na rynek, co w konsekwencji w przyszłości prowadzić będzie do zwiększenia sprzedaży.

Konferencja składać się będzie z dwóch części: szkoleniowej i gastronomiczno - rozrywkowej.

I.

Część szkoleniowa obejmować będzie:

1.

wykład prowadzony przez pracownika Wnioskodawcy na temat prezentacji produktów Spółki K. i zastosowania ich w instalacjach, nowych rozwiązań technologicznych.

2.

zwiedzanie wybranych obiektów referencyjnych (oczyszczalni ścieków, biogazowni, zakładów produkcyjnych - browaru, wieżowców / biurowców, hotelu) gdzie zastosowano wcześniej pompy i armaturę K.

3.

zwiedzanie fabryki spółki należącej do grupy K. za granicą,

II.

Część gastronomiczno - rozrywkowa dla pracowników klientów i potencjalnych klientów Spółki obejmować będzie:

1.

rejs statkiem,

2.

kurs nurkowania,

3.

zwiedzanie kopalni,

4.

zwiedzanie muzeum techniki.

5.

bilety na mecz piłkarski,

6.

uroczysta kolacja / obiad wraz z oprawą muzyczną,

Całość wydatków związanych z konferencją ponoszona będzie przez spółkę. W czasie konferencji nie zostaną przekazane żadne prezenty uczestnikom.

Organizacja konferencji zostanie zlecona hotelowi centrum konferencyjnemu "który zajmie się między innymi wynajmem sali na szkolenie "zapewnieniem uczestnikom zakwaterowania, dojazdu lub przelotu do miejsca szkolenia, serwisu kawowego, obiadu w czasie szkolenia oraz zorganizowaniem części gastronomiczno - rozrywkowej.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w przedmiocie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez wskazanie:

* czy przedmiot interpretacji indywidualnej ma dotyczyć zgodnie z zadanym we wniosku pytaniem Nr 2 skutków podatkowych dotyczących części II (gastronomiczno rozrywkowej) związanych z uczestnictwem w konferencji zaproszonych pracowników klientów Spółki oraz potencjalnych klientów. Bowiem przedstawiając własne stanowisko do zadanego pytania Nr 2 w przedmiocie podatku dochodowego o osób fizycznych zostało przedstawione również stanowisko Spółki w zakresie skutków podatkowych z związanych z uczestnictwem w konferencji zaproszonych pracowników klientów Spółki oraz potencjalnych klientów w części I (szkoleniowej) związanych z finansowaniem tzw. usług pomocniczych. Natomiast wniosek nie zawiera sformułowanego w tym przedmiocie pytania.

* zatem organ podatkowy wskazał, że jeżeli interpretacja ma zostać wydana również w tym przedmiocie, należy sprecyzować pytania i przyporządkować je do przedstawionego zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz doprecyzować przedstawione zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie co będzie się składać na wartość świadczeń związanych z uczestnictwem w konferencji w części (I) szkoleniowej.

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono:

Opis stanu faktycznego zdarzenia przyszłego (do pytania nr 3) w przedmiocie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - część szkoleniowa konferencji:

Część szkoleniowa konferencji wyjazdowej związanej z promocją produktów i reklamą Spółki obejmować będzie koszty i świadczenia:

* Wynajem sali na wykład i prezentację filmu o grupie K.,

* dowozu lub przelotu uczestników (wybranych pracowników klientów i przyszłych klientów z branży z potencjałem zakupu naszych produktów) do miejsca szkolenia z siedziby naszej Spółki lub ich miejsca zamieszkania,

* dojazd do fabryk grupy K. za granicą - producentów sprzedawanych przez Spółkę pomp i armatury,

* zakwaterowanie uczestników szkolenia w hotelu niedaleko od miejsca szkolenia,

* serwis kawowy i lunch w czasie szkolenia,

do kosztów szkolenia Spółka zaliczać będzie też koszty związane z delegacjami pracowników Spółki

* nżynierów opiekujących się zaproszonymi uczestnikami konferencji, prowadzącymi wykład związany z zakresem działania, produktami, historią itp. grupy K. i oprowadzającymi uczestników po fabryce

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w przedmiocie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez wskazanie:

W przedmiocie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

* wskazanie, czy uczestnicy konferencji, tj. wybrani przez przedstawicieli regionalnych Spółki pracownicy klientów i przyszłych klientów z branży są wysyłani przez swoich pracodawców w ramach delegacji, i uczestniczą w konferencji w ramach obowiązków służbowych.

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono:

* Uczestnicy konferencji szkoleniowej mającej na celu rozpowszechnienie informacji o oferowanych przez nas produktach i dostępnych pompach i armaturze to pracownicy naszych klientów i potencjalnych klientów. Uczestniczą oni w konferencji w ramach swoich obowiązków służbowych na podstawie swoich delegacji służbowych. Zapraszani są drogą oficjalną przez Spółkę. Konferencje mają wymiar merytoryczny i są związane z charakterem obowiązków służbowych zaproszonych osób z branż, do których towary dostarcza lub chce dostarczać nasza Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy koszt planowanej konferencji w części szkoleniowej (l) będzie kosztem uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku właściwego udokumentowania wydatków.

2.

Czy wartość świadczeń związanych z uczestnictwem w konferencjach związanych z promocją i reklamą naszej spółki w części gastronomiczno-rozrywkowej (II) stanowić będzie dla zaproszonych pracowników klientów i potencjalnych klientów przychód z tytułu otrzymanych nieodpłatnych świadczeń i czy podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 21 ust. 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy wartość świadczeń związanych z uczestnictwem w konferencjach związanych z promocją i reklamą spółki w części szkoleniowej (1) stanowić będzie dla zaproszonych pracowników klientów i potencjalnych klientów przychód z tytułu otrzymanych nieodpłatnych świadczeń i czy podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 21 ust. 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie Nr 2 i 3 wniosku w przedmiocie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odpowiedź w zakresie pytania Nr 1 w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębnym rozstrzygnięciu.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 2

Wartość świadczeń związanych z uczestnictwem w konferencji związanej z promocją i reklamą naszej spółki w części szkoleniowej (1) konferencji (razem z usługami pomocniczymi - lunchem, zakwaterowaniem, przelotem do miejsca szkolenia) nie będzie stanowić dla zaproszonych pracowników klientów i potencjalnych klientów przychodu z tytułu otrzymanych nieodpłatnie świadczeń o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast bilety (II - pkt 1, 2, 3, 4, i 5) rejs statkiem, kurs nurkowania, zwiedzanie kopalni, i muzeum techniki, na mecz piłkarski) będą stanowić nieodpłatnie otrzymane świadczenie dla uczestnika zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uczestniczenie w kolacji / obiedzie z oprawą muzyczną (II - pkt 6) nie będzie stanowić nieodpłatnie otrzymanego przychodu dla uczestników - pracowników klientów Spółki i potencjalnych klientów zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dlatego, że opłata za przygotowanie tej części płacona jest ryczałtowo za część gastronomiczną i oprawę muzyczną i nie można ustalić rzeczywistego kosztu poniesionego na każdego uczestnika.

Ad. 3.

Wartość świadczeń związanych z uczestnictwem w konferencji związanej z promocją i reklamą naszej spółki w części szkoleniowej (I) konferencji nie będzie stanowić dla zaproszonych pracowników klientów i potencjalnych klientów przychodu z tytułu otrzymanych nieodpłatnie świadczeń o podatku dochodowym od osób fizycznych

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej braku powstania przychodu po stronie uczestników konferencji w części szkoleniowej, natomiast w pozostałym zakresie za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, ustawodawca wymienił tzw. "inne źródła".

Zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne jeszcze przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Jednocześnie podkreślić należy, iż o zasadności kwalifikacji świadczeń podatników nie może decydować nazwa określonej czynności prawnej, nadana przez strony. Przesądzające znaczenie ma rzeczywisty charakter danego zdarzenia gospodarczego (czynności prawnej).

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (PIT-8C).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz z jego uzupełnienia będącego odpowiedzią na przesłane wezwania wynika, że Spółka planuje zorganizowanie konferencji wyjazdowej w wynajętej sali w centrum konferencyjnym w kraju lub za granicą. Konferencja związana będzie z promocją produktów i reklamą Spółki.

Uczestnikami konferencji będą pracownicy klientów i przyszłych klientów z branży z potencjałem zakupu produktów Spółki. Celem konferencji będzie zapoznanie ich z ofertą spółki w zakresie sprzedawanych pomp i armatury, ich właściwości, zastosowania i działania, z nowymi produktami wprowadzanymi na rynek, co w konsekwencji w przyszłości prowadzić będzie do zwiększenia sprzedaży.

Konferencja składać się będzie z dwóch części: szkoleniowej i gastronomiczno - rozrywkowej. Konferencje szkoleniowe będą miały wymiar merytoryczny, ich celem będzie rozpowszechnienie informacji o oferowanych przez Spółkę produktach i dostępnych pompach i armaturze i będą związane z charakterem obowiązków służbowych zaproszonych osób z branż, do których towary dostarcza lub chce dostarczać Spółka. Część szkoleniowa obejmować będzie koszty i świadczenia dotyczące - Wynajmu sali na wykład i prezentacji filmu o grupie K., dowozu lub przelotu uczestników (wybranych pracowników klientów i przyszłych klientów z branży z potencjałem zakupu produktów Spółki) do miejsca szkolenia z siedziby Spółki lub ich miejsca zamieszkania, dojazd do fabryk grupy K. za granicą - producentów sprzedawanych przez Spółkę pomp i armatury, - zakwaterowanie uczestników szkolenia w hotelu, serwis kawowy i lunch w czasie szkolenia.

Uczestnicy konferencji szkoleniowej będą reprezentować swoich pracodawców w ramach powierzonych im obowiązków służbowych, na podstawie wystawionych przez pracodawcę delegacji służbowych.

Część gastronomiczno - rozrywkowa dla pracowników klientów i potencjalnych klientów Spółki obejmować będzie: rejs statkiem, kurs nurkowania, zwiedzanie kopalni, zwiedzanie muzeum techniki, bilety na mecz piłkarski, uroczysta kolacja / obiad wraz z oprawą muzyczną.

Całość wydatków związanych z konferencją ponoszona będzie przez spółkę.

W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość czy wartość świadczeń związanych z uczestnictwem w konferencjach związanych z promocją i reklamą spółki w części szkoleniowej oraz w części gastronomiczno-rozrywkowej stanowić będzie dla zaproszonych pracowników klientów i potencjalnych klientów przychód z tytułu otrzymanych nieodpłatnych świadczeń i czy podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 21 ust. 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustosunkowując się do stanowiska Spółki odnośnie pytania Nr 3 dotyczącego uczestnictwa pracowników klientów i potencjalnych klientów Spółki z branży z potencjałem zakupu produktów Spółki w części szkoleniowej, organ podatkowy stwierdza, iż należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że udział pracowników w tym przedsięwzięciu nie stanowi dla uczestniczących w nim osób świadczenia nieodpłatnego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych bowiem jak wynika z otrzymanego uzupełnienia wniosku będącego odpowiedzią na przesłane wezwanie osoby te uczestnicząc w szkoleniu reprezentowały Spółkę (pracodawcę) w ramach powierzonych im obowiązków służbowych.

Organ podatkowy nie podziela natomiast stanowiska Spółki w zakresie pytania Nr 2 dotyczącego uczestnictwa pracowników klientów i potencjalnych klientów Spółki z branży z potencjałem zakupu produktów Spółki w części gastronomiczno - rozrywkowej.

Mając na uwadze wyżej przywołane uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że wartość świadczeń związanych z uczestnictwem pracowników klientów i potencjalnych klientów Spółki w części gastronomiczno - rozrywkowej będzie stanowiła nieodpłatne świadczenie dla osób uczestniczących.

Nieistotne jest przy tym, co i ile dana osoba skonsumuje i z jakich atrakcji przewidzianych w części gastronomiczno - rozrywkowej skorzysta, gdyż koszty zakupu poszczególnych postawionych do dyspozycji świadczeń ponoszone będą niezależnie od tego czy zaproszone osoby skorzystają z nich w pełnym zakresie, czy też nie. Istotnym dla celów podatkowych jest to, że świadczenia związane z częścią gastronomiczno - rozrywkową zostaną postawione uczestnikom do ich dyspozycji. Wartość nieodpłatnego świadczenia stanowić będzie koszt jednostkowy udziału poszczególnych uczestników. Poruszoną przez Spółkę kwestię trudności w ustaleniu dokładnej listy osób uczestniczących w części gastronomiczno - rozrywkowej, należy uznać za problem organizacyjny, możliwy do rozwiązania. Jeżeli odpłatność za przygotowanie tej części płacona jest ryczałtowo, koszt całkowity należy podzielić przez liczbę wszystkich uczestników, którzy wezmą w niej udział, a następnie przypisać tak obliczoną kwotę do przychodu z innych źródeł uczestników. Podzielić należy zdanie wyrażone przez Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 3 czerwca 1998 r. sygn. akt I SA/Ka 1719/96 stwierdził, iż "ewentualne trudności towarzyszące indywidualizacji świadczeń na rzecz poszczególnych pracowników mają charakter drugorzędny i nie mogą wpływać na byt i zakres obowiązku podatkowego." Tak więc, problemy techniczne związane z ujednoliceniem ogólnej kwoty w formie ryczałtu nie mogą prowadzić do niemożności wyodrębnienia jaka wartość opłacanej kwoty przypada na danego uczestnika imprezy. Stanowisko tutejszego organu potwierdza również uchwała 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 maja 2010 r. sygn. II FPS 1/10. Sąd przesądził w niej jednoznacznie, że nieodpłatne świadczenie to już samo zagwarantowanie pracownikowi, jak również innym uprawnionym osobom możliwości skorzystania z uprawnienia. O powstaniu przychodu nie decyduje natomiast okoliczność faktycznego skorzystania ze świadczenia.

Dla pracowników klientów i potencjalnych klientów Spółki będzie to przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej zastosowania do uzyskanego przez uczestników części gastronomiczno-rozrywkowej przychodu zwolnienia wynikającego z ww. art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych organ podatkowy stwierdza, że w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nie znajdzie ono zastosowania.

Z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przedmiotowe zwolnienie dotyczy nieodpłatnych świadczeń uzyskiwanych przez podatników, którzy nie są związani ze świadczeniodawcą żadnym stosunkiem cywilnoprawnym.

Podstawową przesłanką zastosowania omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia w związku z jego promocją lub reklamą.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "nieodpłatnego świadczenia". Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za "nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN Warszawa 2003 r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno - reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne takie jak: kalendarze, upominki i drobne prezenty w postaci materiałów piśmiennych. Tym samym nieodpłatne świadczenie to świadczenie stanowiące przysporzenie tylko po stronie obdarowanego nie związane z żadnym wzajemnym zobowiązaniem "obdarowanego" na rzecz "darczyńcy".

Ponadto, żeby stwierdzić, czy przedmiotowe świadczenia korzystają z ww. zwolnienia należy rozstrzygnąć czy są one otrzymywane przez uczestników w związku z promocją lub reklamą Spółki.

Przyjmując definicję promocji i reklamy zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, za reklamę uważa się rozpowszechnianie informacji o towarach i ich zaletach, natomiast promocja obejmuje rozmaite czynności zwłaszcza reklamowe, wystawiennicze, podjęte dla poinformowania o walorach oferowanego produktu. Promocja i reklama ma co do zasady na celu zwiększenie popytu na towary lub usługi sprzedawane przez podmiot prowadzący akcję promocyjne i reklamowe. Jednakże zasadą jest, iż reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu.

W świetle powyższego nieodpłatne świadczenie związane z częścią gastronomiczno - rozrywkową nie nosi znamion reklamy lub promocji, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne. Jak wskazała Spółka taka sytuacja nie będzie miała miejsca podczas organizowanej konferencji.

W konsekwencji równowartość świadczeń związanych z częścią gastronomiczno - rozrywkową obejmująca rejs statkiem, kurs nurkowania, zwiedzanie kopalni, zwiedzanie muzeum techniki, bilety na mecz piłkarski, uroczystą kolację / obiad wraz z oprawą muzyczną otrzymanych przez uczestników konferencji będzie stanowiła przychód z innych źródeł, do którego nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy.

Zatem na Spółce będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dla uczestników konferencji nie będących pracownikami Spółki stosownie do przepisu ww. art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując

* wartość świadczeń związanych z uczestnictwem w konferencjach związanych z promocją i reklamą spółki w części gastronomiczno-rozrywkowej stanowić będzie dla zaproszonych pracowników klientów i potencjalnych klientów przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy.W konsekwencji na Spółce będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dla uczestników konferencji nie będących pracownikami Spółki zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

* wartość świadczeń związanych z uczestnictwem w konferencjach związanych z promocją i reklamą spółki w części szkoleniowej nie będzie stanowić dla zaproszonych pracowników klientów i potencjalnych klientów przychodu z tytułu otrzymanych nieodpłatnie świadczeń bowiem uczestnicy szkolenia reprezentowali Spółkę (pracodawcę) w ramach powierzonych im obowiązków służbowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl