IPPB2/415-557/11/13-9/S/AK - Określenie obowiązków spółki z o.o., jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu przyznawania nagród w konkursach organizowanych przez spółkę dla pracowników, kontrahentów oraz pracowników kontrahentów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-557/11/13-9/S/AK Określenie obowiązków spółki z o.o., jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu przyznawania nagród w konkursach organizowanych przez spółkę dla pracowników, kontrahentów oraz pracowników kontrahentów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, sygn. akt III SA/Wa 453/12 (data wpływu 29 stycznia 2013 r.) - stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2013 r. na wezwanie Nr IPPB2/415-557/11/12-7/AK z dnia 26 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki, jako płatnika podatku dochodowego z tytułu opodatkowania nagród przekazywanych uczestnikom konkursów organizowanych przez Spółkę - jest:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej obowiązków Spółki jako płatnika w odniesieniu do sposobu opodatkowania osób zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej w sytuacji, kiedy konkursy kierowane są łącznie do dwóch bądź trzech grup osób określonych we wniosku,

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki, jako płatnika podatku dochodowego z tytułu opodatkowania nagród przekazywanych uczestnikom konkursów organizowanych przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (zwany dalej; Spółką) organizuje konkursy mające na celu wsparcie sprzedaży produktów Spółki w kolekturach, tj. miejscach sprzedaży gier hazardowych organizowanych przez Spółkę. Konkursy są przeprowadzane na podstawie zatwierdzonych przez Zarząd Spółki albo Dyrektora Oddziału regulaminów konkursów.

Nagrody konkursowe są przyznawane osobom fizycznym prowadzącym sprzedaż produktów Spółki w kolekturach, które osiągnęły najlepsze wyniki sprzedaży w danym przedziale czasu. Nagrodami mogą być: pieniądze, rzeczy, bony towarowe. Zorganizowanie konkursu pozwala wyłonić i wyróżnić najbardziej skutecznych sprzedawców, a poprzez zaangażowanie sprzedawców w rywalizacji konkursowej ma za zadanie zwiększenie globalnej sprzedaży produktów Spółki.

Wśród potencjalnych uczestników konkursów, którym mogą zostać przyznane nagrody należy wyodrębnić trzy grupy uczestników - osób fizycznych:

* osoby fizyczne prowadzące sprzedaż produktów Spółki w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej (zwane dalej; kolektorami prawnymi);

* osoby fizyczne sprzedające produkty Spółki jako jej pracownicy bądź też zleceniobiorcy (nieprowadzący działalności gospodarczej w tym zakresie), które łączy ze Spółką umowa o pracę albo cywilnoprawna umowa zlecenia (zwane dalej zbiorczo: kolektorami fizycznymi);

* osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę u kontrahentów Spółki, którzy mają zawarte z nią umowy agencyjne na pośrednictwo w sprzedaży jej produktów (zwani dalej; pracownikami kontrahenta). Spółki nie łączy z pracownikami kontrahenta żadna umowa o pracę albo cywilnoprawna.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, tut. organ podatkowy pismem z dnia 8 września 2011 r. Nr IPPB2/415-557/11-2/AK (data nadania 8 września 2011 r., data odbioru 14 września 2011 r.) wezwał Spółkę do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

* uiszczenie dodatkowej kwoty opłaty w wysokości 40 zł, z uwagi na to, że złożony przez Spółkę wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zagadnienia z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - odnośnie skutków podatkowych dla zwycięzców konkursu, który został skierowany do kolektorów prawnych tj. osób prowadzących działalność gospodarczą oraz do kolektorów fizycznych i pracowników kontrahentów tj. osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej.

Spółka uzupełniła braki formalne wniosku w ustawowym terminie, wpłaty dokonano w dniu 20 września 2011 r.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie skutków podatkowych związanych ze sposobem opodatkowania nagród dla zwycięzców konkursu, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej. W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Według jakich zasad należy opodatkować nagrody przekazywane zwycięzcom organizowanych przez Spółkę konkursów skierowanych do kolektorów prawnych, kolektorów fizycznych oraz pracowników kontrahentów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka uważa, że należy przyjąć następujące zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyznawanych nagród konkursowych.

(Kolektorzy fizyczni) - Spółka przyjmuje, że wartość nagród przyznanych kolektorom fizycznym powinna zostać doliczona do ich przychodów jakie uzyskują oni ze stosunku pracy albo umowy zlecenia. Jest to konsekwencją tego, że kolektorzy fizyczni biorą udział w konkursie oraz mają szansę otrzymania nagrody w nim przewidzianej właśnie dlatego, że łączy ich ze Spółką umowa o pracę bądź też umowa zlecenia. Dlatego przychód z tytułu otrzymania nagrody należy przyporządkować do głównego źródła przychodów, z którym się on wprost wiąże. Będą miały tutaj zastosowanie odpowiednio uwagi dotyczące zasad opodatkowania nagród otrzymanych przez kolektora prawnego.

W omawianym przypadku Spółka wystąpi w charakterze płatnika i uwzględni wartość przyznanej nagrody w przychodach osiąganych przez kolektora fizycznego z tytułu łączącego go ze Spółką stosunku prawnego (umowy o pracę/zlecenia). Mając na uwadze, że przychody kolektorów fizycznych ze stosunku pracy albo umowy zlecenia są opodatkowane według skali podatkowej, to także przychód z tytułu otrzymanych przez nich nagród - jako część przychodu ze stosunku pracy albo umowy zlecenia - zostanie opodatkowany według tych samych reguł.

Analogiczne stanowisko zostało zaaprobowane w interpretacji Ministra Finansów z dnia 22 marca 2010 r. IPPB1/415-960/09-4/AG.

(Pracownicy kontrahentów) - Spółka uważa, że w przypadku wydania nagrody dla pracowników kontrahenta spoczywa na niej obowiązek pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o jakim jest mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. Działa więc w tym przypadku w charakterze płatnika podatku dochodowego, na którym spoczywają obowiązki przewidziane m.in. w art. 41 ust. 4 i ust. 7 u.p.d.o.f.

Spółki nie łączy z pracownikami kontrahenta żadna formalnoprawna więź. Dlatego nie można, tak jak to było w przypadku kolektorów prawnych oraz fizycznych, przyporządkować przychodu z tytułu otrzymania przez pracownika kontrahenta nagrody do jakiegoś innego wiodącego źródła przychodu jaki uzyskiwałby on od Spółki. W konsekwencji, ze względu na fakt, że nagrody zostały uzyskane przez pracowników kontrahenta w związku z ich udziałem w konkursie zorganizowanym przez Spółkę, to powinny zostać opodatkowane na podstawie ww. przepisów, które wprost mają zastosowanie do omawianej sytuacji.

Analogiczne stanowisko zostało zaaprobowane w interpretacji Ministra Finansów z dnia 22 marca 2010 r. IPPB1/415-960/09-4/AG.

Mając na uwadze powyższe, Spółka prosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska wyrażonego w niniejszej sprawie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wydał na podstawie ww. wniosku interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Nr IPPB2/415-557/11-4/AK z dnia 28 września 2011 r., w której uznał stanowisko Spółki za prawidłowe - w części dotyczącej obowiązków Spółki jako płatnika w odniesieniu do sposobu opodatkowania osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę u kontrahentów Spółki,

nieprawidłowe - w części dotyczącej obowiązków Spółki jako płatnika w odniesieniu do sposobu opodatkowania osób zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.

W powyższej interpretacji stwierdzono, iż przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników Spółki, zleceniobiorców oraz pracowników kontrahentów będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Opodatkowanie nagród, którymi w przedmiotowej sprawie będą świadczenia rzeczowe, nagrody pieniężne oraz bony musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tegoż artykułu.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem pismem z dnia 13 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.) Wnioskodawca wezwał tut. Organ do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na powyższe tut. Organ pismem z dnia 6 grudnia 2011 r. Nr IPPB2/415-557/11-6/AK (skutecznie doręczonym w dniu 8 grudnia 2011 r.) stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, podtrzymując argumentację zawartą w interpretacji.

W dniu 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 11 stycznia 2012 r.) Strona złożyła za pośrednictwem tut. Organu skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na wydaną interpretację indywidualną Nr IPPB2/415-557/11-4/AK z dnia 28 września 2011 r.

Wyrokiem z dnia 9 listopada 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 453/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację i stwierdził, że uchylona interpretacja nie może być wykonana w całości.

W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, iż podstawowym warunkiem uznania interpretacji indywidualnej za prawidłową jest stwierdzenie, że wyrażone w niej stanowisko organu zajęte zostało na tle stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę. Tylko bowiem wtedy, gdy zgodność taka istnieje, interpretacja indywidualna może spełnić przypisaną jej funkcję informacyjną i ochronną, tj. dostarczy wnioskodawcy informacji przydanych w określonej sytuacji i w takiej właśnie sytuacji uchroni go przed negatywnymi skutkami zastosowania się do interpretacji organu. Nie ulega wątpliwości, że konsekwencje rozbieżności między stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) opisanym we wniosku i rzeczywistością obciążają wnioskodawcę. Z drugiej jednak strony wnioskodawca, który we wniosku przedstawił określone okoliczności faktyczne ma prawo oczekiwać, że udzielona mu interpretacja będzie okoliczności te uwzględniała i to na ich tle organ wyrazi swój pogląd, o ile nie zgodzi się ze stanowiskiem wnioskodawcy. Sąd ocenia zgodność stanowiska organu z przepisami prawa w odniesieniu do stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji.

Z przedstawionego we wniosku o interpretację stanu faktycznego wynikało, że Skarżąca organizuje konkursy mające na celu wsparcie sprzedaży produktów spółki. Konkursy przeprowadzane są na podstawie regulaminów. W konkursie wyłaniany jest najbardziej skuteczny sprzedawca. Konkursy kierowane są do trzech grup uczestników.

Zdaniem Sądu w rozpatrywanej sprawie stanowisko organu, który zakwestionował prawidłowość stanowiska skarżącego, nie przystaje do stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) opisanego we wniosku o interpretację. Innymi słowy pogląd organu wyrażony został z uwzględnieniem okoliczności innych niż podane przez skarżącego we wniosku. Jakkolwiek organ w zaskarżonej interpretacji przedstawił stan faktyczny taki sam jak opisany we wniosku, to uzasadniając własny pogląd powołał się na okoliczności, które z wniosku tego nie wynikały. Zdaniem organu jeżeli organizowane konkursy skierowane będą łącznie wszystkich grup uczestników, to uzyskanych nagród nie można będzie zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy, czy z działalności wykonywanej osobiście, gdyż możliwość udziału w konkursie nie wynika z faktu zatrudnienia.

Skarżąca we wniosku nie podała zaś, że organizowane konkursy skierowane będą łącznie do wszystkich grup wymienionych we wniosku. Co prawda Skarżąca rozgraniczyła poszczególne grupy uczestników konkursów i w odrębny sposób przeanalizowała konsekwencje podatkowe dla każdej z nich, to jednak we wniosku o interpretację nie wskazała, iż konkursy organizowane są dla każdej z tych grup z osobna. Tymczasem organ uzasadnił swoje stanowisko tak, jakby wyrażał je na tle stanu faktycznego, w którym Skarżąca adresuje konkursy zawsze łącznie do wszystkich grup uczestników określonych we wniosku. Podkreślić należy raz jeszcze - nic takiego nie wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Zdaniem Sądu nie wystarczy zaś zająć stanowisko - musi być ono adekwatne do okoliczności faktycznych. Dopiero wówczas prawidłowość tego stanowiska może być poddana ocenie merytorycznej, ponieważ dopiero wtedy, gdy wydając interpretację organ wziął pod uwagę właściwy stan faktyczny, merytoryczna ocena prawidłowości interpretacji nie staje się w istocie udzieleniem tej interpretacji przez Sąd. Sąd nie udziela interpretacji, a zatem nie może, z pominięciem interpretacji dokonanej przez organ, ocenić prawidłowości stanowiska wnioskodawcy. Kontroli Sądu nie jest bowiem poddawane stanowisko wnioskodawcy, a interpretacja indywidualna wydana przez organ upoważniony przez Ministra Finansów. Sąd bada, czy zaskarżona interpretacja została udzielona zgodnie z przepisami prawa i z uwzględnieniem okoliczności faktycznych wskazanych przez wnioskodawcę na etapie jej wydawania. Tylko poprzez ocenę prawidłowości interpretacji i w zakresie, w jakim jej udzielono, Sąd może wypowiedzieć się również co do merytorycznego zagadnienia przedstawionego we wniosku o interpretację. Sąd obowiązany jest skorygować wadliwy pogląd organu zajęty w przedmiocie zagadnienia zgłoszonego przez wnioskodawcę, ale pogląd ten musi dotyczyć stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego w wniosku. W przeciwnym razie wypowiedź Sądu będzie równała się udzieleniu interpretacji, do czego obowiązany jest organ. Zaznaczyć należy, że wskazanie przez organ określonych przepisów prawa i wynikających z nich zasad opodatkowania, nawet gdy są one właściwe, nie jest wystarczające jako stanowisko organu, jeżeli nie zostały one przeniesione - niejako dopasowane na grunt konkretnego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W rozpatrywanej sprawie, w uwagi na wskazaną wyżej rozbieżność między okolicznościami faktycznymi opisanymi przez Skarżącą we wniosku o wydanie interpretacji oraz okolicznościami wskazanymi przez organ w uzasadnieniu własnego stanowiska, Sąd uznał zaskarżoną interpretację za wydaną z naruszeniem przepisów postępowania, tj. art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej. Naruszenie to mogło mieć i miało istotny wpływ na wynik sprawy.

Sąd wskazał, iż Dyrektor Izby Skarbowej ponownie rozpatrzy wniosek Skarżącej o wydanie interpretacji. Uwzględni przy tym okoliczności faktyczne takie, jak zostały przedstawione w zamieszczonym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego. Natomiast powstałe wątpliwości co do stanu faktycznego odnośnie kręgu adresatów konkursów, wyjaśni w trybie art. 169 § 1 O.p. w związku z art. 14h O.p. poprzez wezwanie wnioskodawcy o uzupełnienie braków wniosku.

Mając na uwadze powyższe pismem z dnia 26 lutego 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* doprecyzowanie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego poprzez wskazanie czy konkursy organizowane przez Spółkę, które mają na celu wsparcie sprzedaży produktów Spółki w kolektorach kierowane są łącznie do wszystkich grup osób określonych we wniosku, czy też oddzielnie do każdej z grup wskazanych w opisie stanu faktycznego.

Proszę wskazać krąg adresatów organizowanych przez spółkę konkursów

* czy dla każdej z grup wskazanych w opisie stanu faktycznego i dla każdego z przeprowadzonych konkursów sporządzany jest oddzielny regulamin konkursu.

Pismem z dnia 11 marca 2013 r. pełnomocnik Spółki udzielił odpowiedzi na wezwanie w której wskazał, iż: Spółka organizuje konkursy, które mogą być kierowane:

* tylko do jednej z grup osób określonych we wniosku, tj. tylko do kolektorów prawnych, albo tylko do kolektorów fizycznych, albo tylko do pracowników kontrahentów;

* łącznie do dwóch albo trzech grup osób określonych we wniosku.

W związku z tym, adresatami konkursów organizowanych przez Spółkę mogą być tylko osoby wchodzące w skład jednej grupy osób określonych we wniosku (np. tylko pracownicy kontrahenta), albo osoby należące do dwóch bądź trzech grup osób określonych we wniosku.

Regulamin konkursu jest sporządzany dla organizowanych konkursów i uwzględnia on krąg jego adresatów. Oznacza to, że regulamin może zostać sporządzony oddzielnie dla konkursu skierowanego tylko do jednej z grupy osób wymienionych we wniosku. Mogą być także sporządzane regulaminy na przeprowadzenie konkursu, którego uczestnikami będą dwie albo trzy grupy osób wskazanych we wniosku i wówczas taki regulamin ma zastosowanie do większej niż jedna grupy osób.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 listopada 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 453/12 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązków Spółki jako płatnika w odniesieniu do sposobu opodatkowania osób zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej w sytuacji, kiedy konkursy kierowane są łącznie do dwóch bądź trzech grup osób określonych we wniosku, prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania. O tym, czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu, czy także inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

Stosownie do art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i odpowiedzi na wezwanie wynika, że Spółka organizuje konkursy na podstawie zatwierdzonych przez Zarząd Spółki albo Dyrektora Oddziału regulaminów konkursów.

Nagrody konkursowe są przyznawane osobom fizycznym prowadzącym sprzedaż produktów Spółki w kolekturach, które osiągnęły najlepsze wyniki sprzedaży w danym przedziale czasu. Nagrodami mogą być: pieniądze, rzeczy, bony towarowe. Zorganizowanie konkursu pozwała wyłonić i wyróżnić najbardziej skutecznych sprzedawców, a poprzez zaangażowanie sprzedawców w rywalizacji konkursowej ma za zadanie zwiększenie globalnej sprzedaży produktów Spółki. Potencjalnymi uczestnikami konkursów, którym mogą zostać przyznane nagrody są:

* osoby fizyczne prowadzące sprzedaż produktów Spółki w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej (zwane dalej; kolektorami prawnymi);

* osoby fizyczne sprzedające produkty Spółki jako jej pracownicy bądź też zleceniobiorcy (nieprowadzący działalności gospodarczej w tym zakresie), które łączy ze Spółką umowa o pracę albo cywilnoprawna umowa zlecenia (zwane dalej zbiorczo: kolektorami fizycznymi);

* osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę u kontrahentów Spółki, którzy mają zawarte z nią umowy agencyjne na pośrednictwo w sprzedaży jej produktów (zwani dalej; pracownikami kontrahenta). Spółki nie łączy z pracownikami kontrahenta żadna umowa o pracę albo cywilnoprawna. Konkursy, mogą być kierowane:

* tylko do jednej z grup osób określonych we wniosku, tj. tylko do kolektorów prawnych, albo tylko do kolektorów fizycznych, albo tylko do pracowników kontrahentów;

* łącznie do dwóch albo trzech grup osób określonych we wniosku.

W związku z tym, adresatami konkursów organizowanych przez Spółkę mogą być tylko osoby wchodzące w skład jednej grupy osób określonych we wniosku (np. tylko pracownicy kontrahenta), albo osoby należące do dwóch bądź trzech grup osób określonych we wniosku.

Regulamin konkursu jest sporządzany dla organizowanych konkursów i uwzględnia on krąg jego adresatów. Oznacza to, że regulamin może zostać sporządzony oddzielnie dla konkursu skierowanego tylko do jednej z grupy osób wymienionych we wniosku. Mogą być także sporządzane regulaminy na przeprowadzeni konkursu, którego uczestnikami będą dwie albo trzy grupy osób wskazanych we wniosku i wówczas taki regulamin ma zastosowanie do większej niż jedna grupy osób.

Jeżeli zatem organizowane przez Spółkę konkursy skierowane będą łącznie do dwóch albo trzech grup osób określonych we wniosku, którymi oprócz pracowników Spółki będą także osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej, osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę u kontrahentów Spółki oraz współpracownicy będący osobami fizycznymi prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą, nie można zakwalifikować uzyskanych przez laureatów konkursów nagród do przychodów odpowiednio ze stosunku pracy, czy też działalności wykonywanej osobiście, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikała z łączącego Spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy i umowy cywilnoprawnej.

Natomiast jeżeli konkursy będą kierowane przez Spółkę tylko do pracowników lub też osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej wówczas uzyskany przychód z tytułu otrzymanej nagrody należy zakwalifikować odpowiednio do przychodów ze stosunku pracy lub przychodów z innych źródeł.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących zasady opodatkowania nagród.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m.in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów - inne źródła.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś". Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród".

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i uzupełnienia jak już wskazano powyżej wynika, że Spółka organizuje konkursy na podstawie zatwierdzonych przez Zarząd Spółki albo Dyrektora Oddziału regulaminów konkursów. Nagrody otrzymają osoby, które osiągną najlepsze wyniki sprzedaży w danym przedziale czasu. Czyli wystąpią elementy niezbędne do uznania działań Spółki za konkurs, a zatem spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników Spółki, zleceniobiorców oraz pracowników kontrahentów w sytuacji kiedy konkurs będzie łącznie kierowany do dwóch bądź trzech grup osób wskazanych we wniosku będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Natomiast przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników Spółki i zleceniobiorców w sytuacji kiedy konkurs będzie kierowany oddzielnie do pracowników i oddzielnie do zleceniobiorców należy zakwalifikować do przychodów określonych w art. 12 ust. 1 i art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Od tych świadczeń pracodawca jest zobowiązany pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych - zgodnie z zasadami określonymi w art. 32 i następnych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.,

Natomiast jeżeli konkurs kierowany będzie tylko do pracowników kontrahenta wówczas przychód z tytułu uzyskanej nagrody należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł i opodatkować na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie nagród, którymi w przedmiotowej sprawie będą świadczenia rzeczowe, nagrody pieniężne oraz bony musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tegoż artykułu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl