IPPB2/415-548/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-548/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w X..., przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu oraz obowiązku płatnika:

* w części dotyczącej powstania przychodu - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu oraz obowiązku płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca podał, że Wojewódzkie Fundusze posiadają osobowość prawną, prowadzą działalność w zakresie udzielania pożyczek, dotacji i dopłat do realizacji inwestycji i innych zadań ekologicznych na podstawie przepisów art. 400 oraz następnych ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150).

Fundusze, w związku z prowadzoną działalnością, która nie jest działalnością gospodarczą, nie podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego oraz do żadnego innego rejestru. Zgodnie z art. 411 ust. 1 pkt 2 oraz art. 411 ust. 10 ww. ustawy, Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej WFOŚiGW) mogą udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie kredytów, pożyczek lub dotacji, a także na dopłaty do oprocentowania udzielanych na ten cel preferencyjnych kredytów bankowych i pożyczek.

Dopłaty przyznawane są w uchwale Zarządu WFOŚiGW w oparciu o złożony przez osobę fizyczną wniosek. Zarząd w uchwale określa koszt całkowity zadania, kwotę kredytu, okres kredytowania, okres karencji, termin zakończenia zadania, termin uzyskania efektu ekologicznego, wskaźnik dopłaty, kwotę dopłaty. Przyznanie dopłaty przez WFOŚiGW stanowi podstawę do wystąpienia przez wnioskodawcę do banku, z którym Fundusz zawarł umowę o współpracy z wnioskiem o udzielenie kredytu. Dofinansowanie w formie dopłat do oprocentowania kredytów nie wymaga zawarcia odrębnej umowy pomiędzy Funduszem a wnioskodawcą. Brak zawarcia umowy kredytowej Wnioskodawcy z bankiem w terminie 6 miesięcy od dnia podjęcia uchwały o przyznaniu dopłaty powoduje, że po upływie tego okresu uchwała traci moc.

Realizacja dopłaty następuje w momencie wystawienia przez bank noty odsetkowej. Fundusz na podstawie tej noty, w związku z podjętą wcześniej uchwałą przekazuje bankowi kwotę, która stanowi dopłatę do oprocentowania kredytu udzielonego przez bank osobie fizycznej na zadanie z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. W nocie odsetkowej bank wskazuje numer kredytu. Podstawą przekazania środków z przyznanej dopłaty jest:

* umowa o współpracy zawarta pomiędzy bankiem a Funduszem,

* uchwała w sprawie przyznania dopłaty,

* umowa zawarta pomiędzy bankiem a wnioskodawcą.

Kwota dopłaty jest uzależniona od wysokości kredytu, okresu kredytowania, okresu karencji oraz od wskaźnika stopy redyskonta weksli, w zależności od dziedziny ochrony środowiska, w której realizowane jest zadanie planowane do dofinansowania dopłatą do kredytu, tj. ochrony wód i gospodarki wodnej, ochrony atmosfery, ochrony powierzchni ziemi itp.

Gotowość Funduszu do dofinansowania zadania w formie dopłaty do oprocentowania kredytu nie jest jednoznaczna z późniejszym udzieleniem kredytu przez bank. Ryzyko kredytowe związane z udzieleniem kredytu leży po stronie banku, który podejmuje ostateczną decyzję o jego udzieleniu. Odsetki od kwoty wypłaconego kredytu są naliczane przez bank i podlegają spłacie w okresach miesięcznych.

W sytuacji, gdy wnioskodawca wykorzysta kredyt niezgodnie z przeznaczeniem lub nie osiągnie zamierzonego efektu ekologicznego, zobowiązany jest do zwrotu kwoty dopłaty wraz z karą umowną w wysokości 20% tej kwoty. Bank działając na wniosek Funduszu dokonuje przekwalifikowania kredytu z dopłatą Funduszu na kredyt komercyjny, przy spłacie którego całość odsetek od kredytu pokrywa Wnioskodawca. Windykację od Wnioskodawcy całości należności Funduszu i banku prowadzi bank.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy i w jakim momencie powstaje przychód osoby fizycznej z tytułu dopłaty do oprocentowania kredytu udzielonego przez bank na realizację zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, którego realizacja przez osobę fizyczną jest preferowana przez Fundusz, w związku z treścią przepisu art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 124 w związku z art. 9, art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Na kim: na Funduszu czy na banku, który udzielił kredytu z dopłatą Funduszu, ciążą obowiązki o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy - Funduszu, przychód osoby fizycznej z tytułu opisanej dopłaty powstaje w momencie przekazania przez Fundusz bankowi środków finansowych, na podstawie wystawionej przez bank noty, w związku z obciążeniem odsetkami kredytu udzielonego osobie fizycznej, której Fundusz przyznał dopłatę.

Wnioskodawca podaje, iż dopłata nie może być uruchomiona dopóki bank nie udzieli osobie fizycznej kredytu i wystawi Funduszowi noty odsetkowej, dlatego też - zdaniem Wnioskodawcy, przychód ten podlega opodatkowaniu na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca uważa, że zgodnie z treścią tego przepisu za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności dopłaty. Stwierdzono również, iż podstawową zasadą wprowadzoną ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 9, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz od dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, analiza powołanych przepisów wskazuje na to, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 124 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego są wyłącznie dopłaty do oprocentowania kredytów preferencyjnych stosowane na podstawie ustawy z dnia 8 września 2006 r. o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania. Dopłaty do oprocentowania kredytów preferencyjnych stosowane przez Fundusz, na podstawie ustawy - Prawo ochrony środowiska nie zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania, co zdaniem Wnioskodawcy oznacza, że na podstawie powołanego art. 20 ust. 1 ww. ustawy, dopłaty udzielane osobom fizycznym podlegają opodatkowaniu.

Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 42a cyt. ustawy, osoby prawne które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są zobowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz Urzędowi Skarbowemu, właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Zdaniem Wnioskodawcy obowiązki określone w art. 42a ww. ustawy, ciążą na banku, ponieważ Fundusz na podstawie noty odsetkowej wystawionej przez bank przekazuje bankowi kwotę dopłaty do odsetek obciążających kredyt udzielony osobie fizycznej. Wnioskodawca stwierdza, iż dopłata nie jest realizowana do rąk osoby fizycznej, dlatego Fundusz nie ma wiedzy kiedy bank uznaje, że kredytobiorca spłacił obciążające go odsetki.

Wnioskodawca zaznacza, że dopłata z Funduszu powoduje, iż kredyt staje się preferencyjnym. Wnioskodawca wskazuje, że oznacza to, iż kredytobiorcę zawsze obciąża obowiązek zapłaty odsetek bankowi. Dopłata powoduje, że kredytobiorca w konsekwencji płaci bankowi niższą kwotę odsetek. Wnioskodawca wskazuje, że prawidłowa realizacja obowiązków nałożonych przez art. 42a cyt. ustawy wymaga dostępu do dokumentów źródłowych, którymi nie dysponuje Fundusz lecz bank, który udzielił kredytu z dopłatą.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione w tym artykule.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić zatem w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Mając powyższe na względzie, wartość otrzymanego przez kredytobiorcę dofinansowania do kredytu bankowego stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 42a wyżej ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż realizacja dopłaty następuje w momencie wystawienia przez bank noty odsetkowej. Fundusz na podstawie tej noty, w związku z podjętą wcześniej uchwałą, przekazuje bankowi kwotę, która stanowi dopłatę do oprocentowania kredytu udzielonego przez bank osobie fizycznej na zadanie z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

W tym więc momencie powstaje u kredytobiorcy przychód podlegający opodatkowaniu.

Zaznaczyć należy, że to Fundusz jest jednostką, która przekazuje bankowi kwotę dofinansowania i zapewne posiada dokładne i jednoznaczne informacje z jakiego tytułu (do czyjego kredytu) dokonuje przekazania środków finansowych na rzecz banku. Informacje te stanowią podstawę do określenia osoby świadczeniobiorcy.

Zatem na Funduszu - jednostce faktycznie udzielającej świadczenia - ciążą obowiązki, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl