IPPB2/415-546/13-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-546/13-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wykupu przez emitenta produktów strukturyzowanych w postaci bankowych papierów dłużnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wykupu przez emitenta produktów strukturyzowanych w postaci bankowych papierów dłużnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: "Bank") w ramach prowadzonej działalności gospodarczej emituje Bankowe Papiery Wartościowe. Podstawą emisji ww. papierów jest Ustawa z dnia 29 sierpnia 1991 r. Prawo bankowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.) (dalej: Prawo bankowe), Zgodnie z art. 89 powyższej ustawy banki mogą emitować bankowe papiery wartościowe na warunkach podawanych do publicznej wiadomości. Z kolei zgodnie z art. 90 Prawa bankowego bankowy papier wartościowy służy gromadzeniu przez banki środków pieniężnych w złotych lub w innej walucie wymienialnej i zawiera w nazwie wyrazy "bankowy papier wartościowy", a jego treść obejmuje:

1.

wartość nominalną,

2.

zobowiązanie banku do:

a.

naliczenia określonego oprocentowania według ustalonej stopy procentowej,

b.

dokonania wypłaty oznaczonej kwoty osobie uprawnionej, w określonych terminach; osoba uprawniona nie może żądać od banku wykupu papieru przed upływem terminu, o ile treść papieru nie stanowi inaczej,

3.

oznaczenie posiadacza papieru wartościowego, jeżeli jest to papier imienny, lub adnotację, że jest to papier wartościowy na okaziciela,

4.

zasady przenoszenia praw wynikających z papieru wartościowego

5.

numer papieru wartościowego i datę emisji,

6.

podpisy osób upoważnionych do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych banku,

Bankowe Papiery Wartościowe emitowane przez Bank są nabywane przez klientów po wartości nominalnej i są produktami strukturyzowanymi, co oznacza że stopa procentowa w warunkach emisji nie jest określona wartościowo, lecz wg ustalonego algorytmu uwzględniającego takie czynniki, jak np: kształtowanie się indeksów giełdowych, cen surowców, itp., co oznacza, że jej ostateczna wartość będzie znana dopiero w momencie wykupu papierów. Konstrukcja Bankowego Papieru Wartościowego może, ale nie musi zapewniać 100% ochronę kapitału w dniu wykupu (możliwe są również konstrukcje obarczone ryzykiem inwestycyjnym wiążącym się z możliwością utraty części zainwestowanego kapitału w przypadku realizacji negatywnego scenariusza).

Bank przewiduje, iż mogą zdarzyć się sytuacje, w których klienci przedstawią do wykupu Bankowe Papiery Wartościowe nabyte w drodze spadku lub darowizny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. W jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania przy wykupie Bankowych Papierów Wartościowych, nabytych uprzednio w drodze spadku lub darowizny.

2. Czy w przypadku wykupu Bankowych Papierów Wartościowych nabytych w drodze spadku lub darowizny do ustalenia kosztu nabycia należy zastosować art. 5a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z tytułu Bankowych Papierów Wartościowych osiągany przez klienta w momencie wykupu stanowi przychód z tytułu odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, który zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361) powinien zostać opodatkowany 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dyskonto oznacza, że kupujący płaci na nabycie papieru wartościowego mniejszą kwotę, niż wynika to z nominału. Nie oznacza to jednak, że nabywca w chwili zakupu uzyskuje walor o wartości określonej ceną nominalną. Nabyty papier uzyska ową wartość dopiero po upływie określonego czasu, kiedy nastąpi moment zapadalności. Im bliżej do tego terminu, tym wartość papieru rośnie. Bez względu na to, czy dyskonto jest kwalifikowane jako swego rodzaju odsetki naliczone z góry, lecz płacone w momencie wykupu papieru wartościowego przez emitenta, czy też jako różnica pomiędzy ceną nominalną a ceną emisyjną (realizowaną w momencie wykupu) - podstawę opodatkowania stanowi dyskonto faktycznie otrzymane. Istota tych papierów polega bowiem na tym, że ich emitent poprzez sprzedaż uzyskuje od nabywców określoną kwotę pieniężną, którą jest zobowiązany zwrócić w terminie oznaczonym na danym papierze wartościowym oraz zapłacić określoną kwotę dyskonta lub procent za korzystanie z pieniędzy nabywcy papieru wartościowego. Jeżeli zatem przychód uzyskany w ramach oferowanego przez Bank produktu opartego na bankowych papierach wartościowych wypełniałby cechy dyskonta, to podstawę opodatkowania należałoby ustalić z uwzględnieniem art. 5a pkt 12 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności zatem w przypadku nabycia papierów wartościowych w drodze darowizny dyskonto oznacza różnicę pomiędzy ceną wykupu a ceną zakupu tych papierów przez darczyńcę.

Ze względu na fakt, iż konstrukcja Bankowych Papierów Wartościowych nie przewiduje nabywania ich poniżej określonej w charakterystyce Instrumentu wartości nominalnej, zdaniem Banku definicja dyskonta w omawianym przypadku nie znajdzie zastosowania. W tej sytuacji trudno jest znaleźć podstawy prawne wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które bezpośrednio i jednoznacznie wskazywałyby na sposób opodatkowania walorów uzyskanych przez beneficjenta w momencie wykupu Bankowych Papierów Wartościowych.

W omawianym przypadku wartość Bankowych Papierów Wartościowych w momencie ich wykupu będzie zależeć od kształtowania się indeksów giełdowych, cen surowców itp. W opinii Banku, potencjalny wzrost wartości Bankowego Papieru Wartościowego powinien generować w momencie wykupu przychód z odsetek opodatkowany podatkiem zryczałtowanym. Pomimo, iż taka kwalifikacja nie wynika wprost z przepisów podatkowych to w opinii Banku, głównym argumentem za takim traktowaniem świadczenia jest sama charakterystyka Bankowych Papierów Wartościowych, omówiona w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku.

Mając powyższe na uwadze, zgodnie z art. 30a ust. 6 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Na tle tej regulacji oraz powyższej argumentacji w przypadku wykupu Bankowego Papieru Wartościowego nabytego uprzednio w drodze spadku lub darowizny, wobec braku możliwości zastosowania regulacji w art. 5a pkt 12, wydaje się uzasadnione pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego od pełnej wartości Bankowych Papierów Wartościowych.

Mając na uwadze powyższe, Bank prosi o potwierdzenie swojego stanowiska,

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki i dyskonta od papierów wartościowych.

Należy podkreślić, iż w rozumieniu art. 5a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dyskonto stanowi różnicę między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez emitenta a ceną zakupu papieru wartościowego na rynku pierwotnym lub wtórnym, a w przypadku nabycia papierów wartościowych w drodze spadku lub darowizny dyskonto oznacza różnicę pomiędzy ceną wykupu a ceną zakupu tych papierów przez spadkodawcę lub darczyńcę.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zgodnie z treścią art. 30a ust. 6 powołanej wyżej ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - 4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a i 5d. Ww. przepis wprost wskazuje, że obliczając zryczałtowany podatek dochodowy od przychodu uzyskanego z tytułu odsetek i dyskonta, osiągniętego przychodu nie pomniejsza się o koszty uzyskania przychodów.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca - Bank oferuje klientom emitowane przez Bank Bankowe Papiery Wartościowe będące produktami strukturyzowanymi. Bankowe Papiery wartościowe są nabywane przez klientów po wartości nominalnej. Stopa procentowa w warunkach emisji nie jest określona wartościowo, lecz wg ustalonego algorytmu uwzględniającego takie czynniki, jak np: kształtowanie się indeksów giełdowych, cen surowców, itp., co oznacza, że jej ostateczna wartość będzie znana dopiero w momencie wykupu papierów. Konstrukcja Bankowego Papieru Wartościowego może, ale nie musi zapewniać 100% ochronę kapitału w dniu wykupu (możliwe są również konstrukcje obarczone ryzykiem inwestycyjnym wiążącym się z możliwością utraty części zainwestowanego kapitału w przypadku realizacji negatywnego scenariusza).

Bank przewiduje iż mogą zdarzyć się sytuacje, w których klienci przedstawią do wykupu Bankowe Papiery Wartościowe nabyte w drodze spadku lub darowizny.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania przy wykupie Bankowych Papierów Wartościowych, nabytych uprzednio w drodze spadku lub darowizny oraz czy ustalając ich koszt nabycia należy zastosować art. 5a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze wyżej przywołane uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny i opis zdarzenia przeszłego organ podatkowy stwierdza co następuje.

Konstrukcja Bankowych Papierów Wartościowych będących produktami strukturyzowanymi nie przewiduje nabywania ich poniżej określonej w charakterystyce instrumentu wartości nominalnej, a ich wartość w momencie wykupu uzależniona jest od zaistnienia określonych okoliczności np. od kształtowania się indeksów giełdowych, cen surowców, itp., co oznacza, że ich ostateczna wartość będzie znana dopiero w momencie wykupu.

Należy zauważyć, że warunkowa płatność stanowi potencjalny zysk inwestora (klienta Banku) uzależniony jednak od wyniku instrumentu bazowego, a nie od generalnych możliwości płatniczych i ryzyka kredytowego emitenta.

Z powyższego wynika, że przychód stanowiący wynagrodzenie od Bankowych Papierów Wartościowych będących produktami strukturyzowanymi, pomimo, że jest inny niż odsetkowy lub dyskontowy sposób ustalenia wynagrodzenia z tytułu ich posiadania - stanowi przychód, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy i w związku z tym również podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Mając powyższe na uwadze oraz dyspozycję ww. przepisu art. 30a ust. 6 ww. ustawy zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Na tle tej regulacji oraz powyższej argumentacji w przypadku wykupu Bankowego Papieru Wartościowego nabytego uprzednio w drodze spadku lub darowizny, wobec braku możliwości zastosowania regulacji w art. 5a pkt 12, uzasadnionym jest pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego od pełnej wartości Bankowych Papierów Wartościowych stanowiących produkt strukturyzowany.

Zatem w dniu wykupu przez emitenta Bankowych Papierów Wartościowych będących produktami strukturyzowanymi nabytymi w drodze spadku lub darowizny, powstanie obowiązek obliczenia i pobrania podatku dochodowego.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 ustawy podatkowej, płatnicy, o których mowa w ust. 1, a więc osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4 - 5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Reasumując:

* podstawę opodatkowania przy wykupie Bankowych Papierów Wartościowych, nabytych uprzednio w drodze spadku lub darowizny stanowi otrzymane wynagrodzenie bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, które podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z dyspozycja przepisu art. 30a ust. 1 pkt 2,

* w przypadku wykupu przez emitenta nabytych w drodze spadku lub darowizny Bankowych Papierów Wartościowych stanowiących produkt strukturyzowany, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od pełnej ich wartości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl