IPPB2/415-542/07-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-542/07-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu 12 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania realizacji prawa "Warrant..." jako przychodu z kapitałów pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania realizacji prawa "Warrant..." jako przychodu z kapitałów pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest pracownikiem Spółki A Sp. z o.o. (zwana dalej "P" lub "Spółka") z siedzibą w Polsce. P, Spółka A z siedzibą w Szwajcarii oraz spółka X z siedzibą w G należą do międzynarodowej grupy spółek A. Jako pracownik spółki P Wnioskodawca uczestniczy w międzynarodowym planie motywacyjnym tzw. "Management Incentive Programme" (zwanym dalej "MIP"). Administratorem przedmiotowego planu jest spółka A.

W ramach planu MIP Wnioskodawcy przyznano nieodpłatnie tzw. "Warrant...". Reprezentują one niezbywalne prawo do otrzymania, pod pewnymi warunkami, w dniu realizacji prawa określonej kwoty (zwanej dalej: "kwotą rozliczenia") od X. Kwota ta będzie stanowić ekwiwalent wartości warrantów na akcje spółki X (zwane dalej: "Warrantami") w dniu realizacji prawa. "Warrant..." stanowią prawa reprezentowane przez zapisy księgowe w rejestrze założonym i przechowywanym przez X.

Wysokość kwoty rozliczenia będzie ustalona jako iloczyn:

1.

ceny rynkowej Warrantów oraz

2.

ilości otrzymanych "Warrant...".

W związku z tym, iż Warranty są instrumentami zbywalnymi, notowanymi na szwajcarskiej giełdzie papierów wartościowych (Virt-X), ich cena rynkowa dla celów określenia kwoty rozliczenia będzie ustalona według notowania giełdowego z dnia realizacji przez pracownika praw z tytułu "Warrant...".

Realizacja praw z tytułu "Warrant..." zależy od decyzji Wnioskodawcy, jednakże, zgodnie z postanowieniami planu MIP może ona nastąpić w określonych ramach czasowych tj. nie wcześniej jednak niż po trzech latach od chwili przyznania pracownikowi tychże praw (tzw. "okres restrykcyjny"). Ponadto, realizacja praw z tytułu "Warrant..." musi nastąpić w ciągu 30 kolejnych dni kalendarzowych następujących po ogłoszeniu półrocznego lub rocznego wyniku finansowego grupy A. Realizacja praw powinna objąć co najmniej pięć jednostek "Warrant...".

Prawa z tytułu "Warrant..." mogą zostać utracone przez Wnioskodawcę (jeśli np. ustanie zatrudnienie Wnioskodawcy w Spółce przed upływem okresu restrykcyjnego). Powyższe nie dotyczy przypadków, w których w tym okresie pracownik zostanie zatrudniony przez inną spółkę z grupy A lub osiągnie wiek emerytalny.

Należy podkreślić, iż w żadnym momencie funkcjonowania planu Wnioskodawca nie staje się właścicielem akcji A ani też właścicielem przedmiotowych Warrantów.

W związku z wdrożeniem przez spółkę X przedmiotowego planu, P jest obciążona kosztami "Option Value" tj. kosztami, których wysokość jest uzależniona od liczby przyznanych jej pracownikom praw z tytułu "Warrant..." oraz częścią ogólnych kosztów administracyjnych poniesionych przez spółkę X w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy realizacja "Warrant..." powoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu z kapitałów pieniężnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających stanowią przychody z kapitałów pieniężnych.

W świetle tej ustawy za pochodne instrumenty finansowe uważa się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538). Na gruncie tego przepisu instrumentami finansowymi są, między innymi, nie będące papierami wartościowymi: (...) opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężne.

Posiadacz pochodnego instrumentu finansowego jest uprawniony do uzyskania świadczenia, zaś jego wystawca jest obowiązany do realizacji zobowiązania, w określonym terminie i na określonych warunkach, wyznaczanych w odniesieniu do ceny umownej instrumentu bazowego, na którym oparty został pochodny instrument finansowy. Jedną z form realizacji pochodnego instrumentu finansowego jest żądanie zapłaty odpowiedniej kwoty rozliczenia.

Zgodnie z powszechnym stanowiskiem prezentowanym przez doktrynę, warranty stanowią swego rodzaju opcję (tj. pochodny instrument finansowy). W ramach planu MIP wartość Warrantu ustalana jest w oparciu o wartość rynkową akcji X. Z kolei kwota rozliczenia z tytułu realizacji "Warrant..." ustalana jest właśnie w oparciu o wartość Warrantów. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy "Warrant..." stanowią swego rodzaju opcje na opcje bądź równoważny instrument finansowy rozliczany pieniężnie. W tym kontekście, mieszczą się w definicji pochodnych instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a w konsekwencji spełniają definicję pochodnych instrumentów finansowych, zawartą w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, realizacja praw z tytułu "Warrant..." powoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości opisanej powyżej kwoty rozliczenia. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji przepisów prawa podatkowego udzielonej co do zbliżonego stanu faktycznego, wydanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie - Koźlu (sygn.: PDIB/415-9/06) z dnia 22 listopada 2006 r. jak również interpretacji wydanej przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach (sygn.: PDFN/415-97/2006) z dnia 19 września 2006 r., zgodnie z którą: "... dochód uzyskany w momencie otrzymania kwoty rozliczenia w związku z uczestnictwem Wnioskodawcy w programie opcyjnym stanowi źródło przychodu o którym mowa w art. 110 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 17 ust. 1 pkt 10 tejże ustawy."

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy przychód powstały w wyniku realizacji "Warrant A..." powinien być traktowany jako zysk z kapitałów pieniężnych i w rozumieniu art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowany 19% stawką podatkową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłego różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl