IPPB2/415-541/12-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-541/12-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki, jako płatnika z tytułu nieodpłatnego objęcia (nabycia) lub nabycia na preferencyjnych warunkach przez pracowników Spółki akcji spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki, jako płatnika z tytułu nieodpłatnego objęcia (nabycia) lub nabycia na preferencyjnych warunkach przez pracowników Spółki akcji spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka należy do grupy kapitałowej X. Grupa kapitałowa X posiada zasięg ogólnoświatowy, a spółki wchodzące w skład grupy X działają na kilku kontynentach, świadcząc głównie usługi finansowe, przede wszystkim usługi związane z ubezpieczeniami na życie. Dominującą spółką w Grupie X jest spółka XY, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, której akcje notowane są na giełdzie w Londynie.

W Grupie funkcjonuje wiele programów motywacyjnych dla kluczowych pracowników zatrudnionych w różnych spółkach należących do grupy X. Programy motywacyjne oparte na planach akcyjnych prowadzi wyłącznie spółka XY, gdyż to jej akcje są wydawane lub sprzedawane pracownikom. Są to plany przeznaczone dla wybranych pracowników Grupy, pełniących kluczowe stanowiska w Grupie.

S... (dalej "SRP" lub "Plan") to jeden z globalnych planów akcyjnych prowadzonych przez Spółkę XY. Wszelkie zasady oraz warunki przyznawania i realizacji opcji na akcje oraz akcji o ograniczonych prawach regulowane są postanowieniami tego Planu. Plan ten został zatwierdzony uchwałą walnego zgromadzenia akcjonariuszy XY.

Zgodnie z Planem brytyjska spółka przyznaje wybranym pracownikom niezbywalne, warunkowe prawo do nabycia w przyszłości swoich akcji. Realizacja powyższego prawa jest możliwa dopiero po upływie zdefiniowanego w Planie 3 letniego "okresu zastrzeżonego" i polega na tym, że pracownicy Spółki mogą akcje brytyjskiej spółki nabyć nieodpłatnie (w przypadku akcji o ograniczonych prawach) albo płacąc preferencyjną cenę określoną w dniu przyznania (w przypadku opcji na akcje).

W czasie obowiązywania trzyletniego okresu zastrzeżonego nagrodzony nie ma prawa do wykonywania prawa głosu czy otrzymywania dywidendy. Po jego upływie, wraz z "dniem nabycia uprawnień" nagrodzony może nabyte akcje zatrzymać na swoim rachunku maklerskim, bądź zbyć na giełdzie w Londynie.

Warunkiem otrzymania nagrody jest pozostawania w stosunku zatrudnienia z jakąkolwiek spółką z grupy X, do dnia nabycia uprawnień. Celem wprowadzenia i funkcjonowania Planu jest zwiększenie wartości rynkowej grupy X dla akcjonariuszy, a nie poprawa wyników lokalnej spółki - bezpośredniego pracodawcy nagrodzonych.

Zastrzec należy, że Wnioskodawca nie został w żaden sposób obciążony kosztami realizacji Planu.

Plan SRP to plan wprowadzony przez XY w drodze uchwały podjętej przez akcjonariuszy spółki XY na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy w dniu 8 maja 2008 r.

Członkowie zarządu Spółki, którzy są zatrudnieni na umowę o pracę, w roku 2008 zostali objęci regionalnym programem motywacyjnym XYZ 2008 przeznaczonym dla kadry kierowniczej spółek z regionalnej grupy S, stanowiącej integralną część globalnej grupy X. Oprócz wypłaconej w roku 2009 nagrody pieniężnej wynikającej z tego programu, zostali również objęci Planem akcyjnym XY.

Po przystąpieniu do Planu akcyjnego XY członkowie zarządu Spółki w lipcu 2009 zostali indywidualnie poinformowani przez XY o przyznaniu (award) im w kwietniu 2009 r. opcji do zakupu akcji po cenie opcyjnej oraz o warunkowym przyznaniu (award) prawa do nieodpłatnego nabycia akcji XY. Prawa te można zrealizować po upływie 3 lat. Spółka XY określiła warunki ziszczenia się tych praw - jednym z tych warunków było, aby wskaźnik zysku netto na jedną akcję (EPS) przekroczył Indeks Cen Detalicznych (Retail Prices Index) Zjednoczonego Królestwa o 9 procent składanych przez 3 lata. Warunek ten został spełniony i po upływie 3 lat, tj. w kwietniu 2012 r. członkowie zarządu Spółki objęli nieodpłatnie akcje oraz skorzystali z opcji zakupu akcji po cenie opcyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w momencie nieodpłatnego objęcia (nabycia) lub nabycia na preferencyjnych warunkach akcji O. plc z siedzibą w Wielkiej Brytanii, po stronie pracownika Spółki powstaje przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu, a na Spółce ciążą obowiązki płatnika z tego tytułu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f. stanowi, że przychodami podlegającymi opodatkowaniu oprócz otrzymanych lub postanowionych do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniędzy i wartości pieniężnych są również: wartość świadczeń w naturze oraz innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f.). Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b u.p.d.o.f.).

Dodatkowo, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyróżnia i definiuje określone źródła przychodów. Przychody ze stosunku pracy są zdefiniowane jako "wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych" (art. 12 ustawy u.p.d.o.f.). Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje również szereg innych źródeł przychodów, m.in.: przychody z kapitałów pieniężnych (art. 17 u.p.d.o.f.), przychody z działalności gospodarczej (art. 14 u.p.d.o.f.), czy przychody z innych źródeł (art. 20 u.p.d.o.f.). Zgodnie z art. 31 u.p.d.o.f., zakład pracy, jako płatnik, ma obowiązek obliczenia i pobierania zaliczek na podatek od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody m.in. ze stosunku pracy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera również przepisy, które w sposób szczególny regulują zasady ustalania dochodu. Jednym z nich jest art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f., który stanowi, że dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Tę zasadę stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji, a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. Przepis powyższy ma zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (art. 24 ust. 12a u.p.d.o.f.).

Odnosząc powyższe regulacje do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, zdaniem Spółki, z chwilą nieodpłatnego objęcia (nabycia) lub nabycia na preferencyjnych warunkach akcji spółki XY po stronie pracownika Spółki powstaje dochód podlegający opodatkowaniu, jednakże na mocy art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. moment powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu zostaje odroczony w czasie do chwili sprzedaży objętych akcji. Będzie to wówczas dochód z kapitałów pieniężnych, określony w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a u.p.d.o.f., z którego poszczególni pracownicy winni rozliczyć się osobiście. Na Spółce nie będą zatem ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu.

Powyższa teza uzasadniona jest faktem, że w przedstawionym stanie faktycznym zrealizowane zostały wszystkie warunki określone w art. 24 ust. 11 i 12a u.p.d.o.f., tzn. akcje XY zostały objęte (nabyte) przez pracowników Spółki na podstawie Planu, który zatwierdzony został uchwałą walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki będącej emitentem akcji - XY, a siedziba XY znajduje się na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Zastrzec należy, iż od 1 stycznia 2011 r. przepis art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. nie zawiera już ograniczenia wyłącznie do "objęcia" akcji nowej emisji. Od tej daty obejmuje swoim zakresem również "nabycie" akcji emitenta na rynku wtórnym.

W związku z realizacją dyspozycji art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. następuje odroczenie opodatkowania uzyskanego przez pracownika dochodu do momentu odpłatnego zbycia akcji. Będzie to wówczas, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a u.p.d.o.f. przychód z kapitałów pieniężnych, który podlega opodatkowaniu na zasadach art. 30b ust. 1 u.p.d.o.f. a nagrodzeni zobowiązani będą do osobistego rozliczenia z tego tytułu, po zakończeniu roku podatkowego (art. 45 u. p.d. o.f.).

Dodać przy tym należy, iż zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z dnia 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt: II FSK 1665/10): "Celem regulacji prawnej art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f., możliwym do uzasadnionego odczytania z jego treści, jest zapobieżenie podwójnego opodatkowania - z tytułu objęcia i następnego zbycia akcji. Jak przedstawiono w prawodawczym uzasadnieniu wprowadzenia do obowiązywania przepisu art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. (Sejm RP III kadencji, druk sejmowy nr 1955; http://www.sejm.gov.pl oraz http://www.senat.gov.pl): "w przypadku powstania dodatniej różnicy pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie - różnica ta nie będzie podlegać opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji. Tym samym zostanie wyeliminowany efekt podwójnego opodatkowania tych samych dochodów. (...) Przepis art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. nie stanowi definitywnego zwolnienia podatkowego; przesuwa tylko w czasie datę powstania obowiązku podatkowego z tytułu objęcia akcji, tak krajowych, jak i niekrajowych. Interes podatkobiorcy uwzględniony i zabezpieczony natomiast zostanie systemowo poprzez opodatkowanie zbycia tych akcji, albowiem, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a u.p.d.o.f., stanowi ono podstawę powstania opodatkowanego przychodu z kapitałów pieniężnych. Należy zwrócić uwagę, że przesunięcie, na podstawie art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f., daty opodatkowania do czasu zbycia objętych akcji, ma na celu uniknięcie podwójnego opodatkowania i opodatkowanie ostatecznego przysporzenia, które zrealizuje się w czasie sprzedaży objętych akcji. Samo objęcie akcji poniżej ich wartości rynkowej oznacza jedynie, że wartość obejmowanych akcji jest poniżej ich wartości rynkowej w dniu ich objęcia. Wartość akcji z dnia objęcia, jest jednak tylko wyceną wartości akcji, która się zmienia wraz ze zmianą kursu akcji".

Jak wynika z powyższego wyroku Ustawodawca wprowadza art. 24 ust. 11 jako przepis szczególny, aby uniknąć podwójnego opodatkowania. Dzięki temu, opodatkowanie wystąpi tylko raz - gdy wystąpi realne przysporzenie - tzn. wtedy, gdy podatnik otrzyma realną korzyść ze sprzedaży akcji.

Co istotne, wyżej przedstawione stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego stanowi w zasadzie jednomyślny pogląd judykatury w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku akcyjnych i opcyjnych planów motywacyjnych skierowanych do pracowników czy menedżerów. Potwierdzają to kolejne wyroki: wyrok NSA z dnia 5 października 2011 r. (sygn. akt. II FSK 517/10), wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2011 r. (sygn. akt. II FSK 1410/10), wyrok NSA z dnia 27.04.2011 (sygn. akt. II FSK 2176/09), wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 grudnia 2010 r. (sygn. akt. III SA/Wa 2675/10), wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2010 r. (sygn. akt. III SA/Wa 567/09), wyrok WSA w Kielcach z dnia 3 grudnia 2009 r. (sygn. akt. I SA/Ke 427/09), wyrok WSA w Warszawie z 23 września 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 411/09) oraz wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 września 2009 r. (sygn. akt. III SA/Wa 570/09).

Podsumowując, z chwilą nieodpłatnego objęcia (nabycia) lub nabycia na preferencyjnych warunkach akcji spółki XY po stronie pracownika Spółki powstaje dochód podlegający opodatkowaniu, jednakże na mocy art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. moment powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu zostaje odroczony w czasie do chwili sprzedaży objętych akcji. Będzie to wówczas dochód z kapitałów pieniężnych, określony w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a u.p.d.o.f., z którego poszczególni pracownicy winni rozliczyć się osobiście. Na Spółce nie będą zatem ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie obowiązków płatnika lub innych obowiązków informacyjnych ciążących na Spółce w odniesieniu do zadanego pytania.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1.

obliczenie,

2.

pobranie,

3.

wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl przepisów art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.

W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka należy do grupy kapitałowej X. Grupa kapitałowa posiada zasięg ogólnoświatowy, a spółki wchodzące w skład grupy działają na kilku kontynentach. Dominującą spółką w Grupie jest spółka XY, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, której akcje notowane są na giełdzie w Londynie. W Grupie funkcjonuje wiele programów motywacyjnych dla kluczowych pracowników zatrudnionych w różnych spółkach należących do Grupy. Programy motywacyjne oparte na planach akcyjnych prowadzi wyłącznie spółka XY, gdyż to jej akcje są wydawane lub sprzedawane pracownikom. Są to plany przeznaczone dla wybranych pracowników Grupy, pełniących kluczowe stanowiska w Grupie. Plan SRP to jeden z globalnych planów akcyjnych prowadzonych przez Spółkę XY. Wszelkie zasady oraz warunki przyznawania i realizacji opcji na akcje oraz akcji o ograniczonych prawach regulowane są postanowieniami tego Planu. Plan ten został zatwierdzony uchwałą walnego zgromadzenia akcjonariuszy XY. Zgodnie z Planem brytyjska spółka przyznaje wybranym pracownikom niezbywalne, warunkowe prawo do nabycia w przyszłości swoich akcji. Realizacja powyższego prawa jest możliwa dopiero po upływie zdefiniowanego w Planie 3 letniego okresu zastrzeżonego i polega na tym, że pracownicy Spółki mogą akcje brytyjskiej spółki nabyć nieodpłatnie (w przypadku akcji o ograniczonych prawach) albo płacąc preferencyjną cenę określoną w dniu przyznania (w przypadku opcji na akcje). W czasie obowiązywania trzyletniego okresu zastrzeżonego nagrodzony nie ma prawa do wykonywania prawa głosu, czy otrzymywania dywidendy. Po jego upływie, wraz z dniem nabycia uprawnień, nagrodzony może nabyte akcje zatrzymać na swoim rachunku maklerskim, bądź zbyć na giełdzie w Londynie. Warunkiem otrzymania nagrody jest pozostawania w stosunku zatrudnienia z jakąkolwiek spółką z Grupy, do dnia nabycia uprawnień. Spółka nie została w żaden sposób obciążona kosztami realizacji Planu. Plan SRP to plan wprowadzony przez spółkę XY w drodze uchwały podjętej przez akcjonariuszy spółki XY na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy w dniu 8 maja 2008 r. Członkowie zarządu Spółki, którzy są zatrudnieni na umowę o pracę, w roku 2008 zostali objęci regionalnym programem motywacyjnym XYZ 2008 przeznaczonym dla kadry kierowniczej spółek z regionalnej grupy, stanowiącej integralną część globalnej grupy X. Oprócz wypłaconej w roku 2009 nagrody pieniężnej wynikającej z tego programu, zostali również objęci Planem XY. Po przystąpieniu do Planu akcyjnego członkowie zarządu Spółki w lipcu 2009 zostali indywidualnie poinformowani przez XY o przyznaniu (award) im w kwietniu 2009 r. opcji do zakupu akcji po cenie opcyjnej oraz o warunkowym przyznaniu (award) prawa do nieodpłatnego nabycia akcji XY. Prawa te można zrealizować po upływie 3 lat. Spółka brytyjska określiła warunki ziszczenia się tych praw - jednym z tych warunków było, aby wskaźnik zysku netto na jedną akcję (EPS) przekroczył Indeks Cen Detalicznych (Retail Prices Index) Zjednoczonego Królestwa o 9% składanych przez 3 lata. Warunek ten został spełniony i po upływie 3 lat, tj. w kwietniu 2012 r. członkowie zarządu Spółki objęli nieodpłatnie akcje oraz skorzystali z opcji zakupu akcji po cenie opcyjnej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane uregulowania prawne wskazać należy, iż pracownicy Spółki w ramach realizacji planu akcyjnego XY SRP objęli nieodpłatnie oraz skorzystali z opcji zakupu akcji po cenie opcyjnej, spółki XY z siedzibą w Wielkiej Brytanii, czyli od podmiotu, z którym nie wiąże ich stosunek pracy. Podmiotem udostępniającym akcje jest spółka z Wielkiej Brytanii, a nie spółka polska, która jest pracodawcą. Zatem na Wnioskodawcy, nie ciążą obowiązki płatnika, czy też obowiązki informacyjne.

Jak już powyżej wskazano warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu lub w przypadku obowiązków informacyjnych dokonywanie wypłat należności lub świadczeń przez ten podmiot.

Reasumując, skutki podatkowe nieodpłatnego objęcia (nabycia) lub nabycia na preferencyjnych warunkach akcji spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii, nie rodzą po stronie Spółki zatrudniającej pracowników obowiązków płatnika, o których mowa w art. 31 ustawy podatkowej, ani obowiązków informacyjnych wynikających z przepisu art. 42c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nie będzie wykonywać wobec swoich pracowników praw i obowiązków płatnika, zatem nieuprawnionym jest przez tutejszy organ rozpatrywanie w niniejszej interpretacji skutków podatkowych powstałych po stronie pracowników Wnioskodawcy z tytułu nieodpłatnego objęcia (nabycia) lub nabycia na preferencyjnych warunkach akcji spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii.

Odnosząc się do powołanych przez Spółkę wyroków sądów administracyjnych, mających potwierdzać słuszność poglądu Spółki, wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw osadzonych w określonym stanie faktycznym, różniącym się od stanu faktycznego będącego przedmiotem sporu i w tych tylko sprawach, rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Dodatkowo należy podkreślić, że przywołane przez Spółkę ww. rozstrzygnięcia dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl