IPPB2/415-525/07-2/SR - Zastosowanie ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego przekazanego protokołem zdawczo-odbiorczym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 10 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-525/07-2/SR Zastosowanie ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego przekazanego protokołem zdawczo-odbiorczym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego przekazanego protokołem zdawczo - odbiorczym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego przekazanego protokołem zdawczo - odbiorczym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 23 kwietnia 2004 r. Wnioskodawca zawarł umowę o budowę lokalu Nr (...) z X Sp. z o.o. (inwestorem powierniczym Spółdzielni Mieszkaniowej). W dniu 6 maja 2005 r. uchwałą Nr (...) został przyjęty w poczet członków Spółdzielni Mieszkaniowej. W dniu 6 czerwca 2005 Wnioskodawca podpisał z ww. Spółdzielnią Mieszkaniową umowę zobowiązującą do ustanowienia odrębnej własności lokalu po jego wybudowaniu i dokonaniu podziału nieruchomości. W dniu 19 października 2005 r. Wnioskodawca odebrał mieszkanie protokołem zdawczo-odbiorczym od wykonawcy nowo wybudowanego budynku przy ul. G. Tego dnia podpisał on także oświadczenie, iż otrzymuje klucze do swojego lokalu i wykonywane prace w tym lokalu są na jego odpowiedzialność. Od tego momentu Wnioskodawca zaczął kupować materiały potrzebne na remont przedmiotowego mieszkania. Na wszystkie poniesione koszty od 19 października 2005 r. posiada faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy protokół zdawczo - odbiorczy z dnia 19 października 2005 r. jest wystarczającym dokumentem mówiącym o tytule prawnym do lokalu, upoważniającym do skorzystania z ulgi remontowo - modernizacyjnej na zakup materiałów potrzebnych do remontu lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku, począwszy od dnia 19 października 2005 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy protokół zdawczo-odbiorczy jest dokumentem upoważniającym do skorzystania z ulgi na remont nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego, a co za tym idzie, wszystkie wydatki poniesione od dnia otrzymania protokołu zdawczo-odbiorczego może on odliczyć od podatku dochodowego. Według Wnioskodawcy protokół zdawczo-odbiorczy jest uznawany za tytuł prawny do lokalu, a według ustawy mieści się on w tzw. innym stosunku zobowiązaniowym.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na interpretacje Nr 1442/DP-II/4110-93/AP/06 oraz Nr US40-DF2/415-10/VII/2006. Według Wnioskodawcy, zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. oraz w związku z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), podatek dochodowy zmniejsza się, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Za tytuł prawny do lokalu uważa się m.in.:

*

akt własności budynku lub lokalu mieszkalnego,

*

umowę użyczenia,

*

umowę najmu lub dzierżawy,

*

przydział lokalu (decyzja)

*

inny stosunek zobowiązany, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Wnioskodawca uważa, iż należy przyjąć, że protokół zdawczo - odbiorczy jest dokumentem potwierdzającym posiadanie tytułu prawnego do lokalu, a wydatki poniesione przez Niego, związane z nowo wybudowanym lokalem mieszkalnym przekazanym protokołem zdawczo - odbiorczym, będą mogły być odliczone w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej. Poza tym Wnioskodawca posiada również umowę zobowiązującą do ustanowienia odrębnej własności lokalu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., w związku z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), wydatki poniesione latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. Zgodnie z regulacją prawną, zawartą w art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Przedmiotowe wydatki podlegają odliczeniu jeżeli:

1.

zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),

2.

dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),

3.

nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, a także nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek innej formie (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

4.

dotyczą prac remontowych i modernizacyjnych wymienionych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21 grudnia 1996 r., opublikowanym w (Dz. U. Nr 156, poz. 788) (art. 27a ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Warunkiem uprawniającym do skorzystania z ulgi remontowo - modernizacyjnej jest posiadanie tytułu prawnego do remontowanego lub modernizowanego lokalu (budynku) mieszkalnego. Za tytuł prawny do lokalu (budynku) mieszkalnego uważa się m.in.:

*

własność,

*

umowę użyczenia,

*

umowę najmu lub dzierżawy,

*

inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Jednocześnie organ podatkowy zwraca uwagę, iż ustawodawca nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem remontu i modernizacji, jednak nie ulega wątpliwości, że pojęć tych nie można utożsamiać z budową. Remont i modernizacja mogą być prowadzone dopiero po uprzednim wybudowaniu budynku, w przeciwnym razie nie istnieje przedmiot remontu. Nie można bowiem remontować (modernizować) czegoś, co nie zostało jeszcze wybudowane. Tym samym, do zakończenia procesu inwestycyjnego polegającego na budowie budynku mieszkalnego nie mamy do czynienia z jego remontem ani modernizacją.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje momentu zakończenia budowy, jak też oddania obiektu do użytkowania. Zagadnienia te regulują przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.), zgodnie z którymi o zakończeniu budowy świadczy spełnienie przez inwestora warunków do użytkowania obiektu budowlanego, a w szczególności złożenie zawiadomienia, o którym mowa w art. 54 ww. ustawy. Przepis ten określa bowiem, iż do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie wymagane jest pozwolenie na budowę, można przystąpić, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosił sprzeciwu w drodze decyzji.

Zatem, stosownie do ww. przepisów, zakończenie budowy ma miejsce w momencie zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o tym fakcie. Brak stosownego zgłoszenia wskazuje, że w sensie prawnym i faktycznym budowa przedmiotowego domu nie została jeszcze zakończona, a zatem budynek nie spełnia jednego z koniecznych warunków, a mianowicie: nie jest faktycznie zajmowany - użytkowany na podstawie tytułu prawnego. Wydatki mieszkaniowe poniesione na rzecz tego budynku, do czasu zakończenia jego budowy, nie mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej.

W opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym protokół zdawczo - odbiorczy stanowi tytuł prawny potwierdzający istnienie innego stosunku zobowiązaniowego, z którego wynika prawo do lokalu, o ile remont i modernizacja były prowadzone dopiero po uprzednim zakończeniu budowy. Tym samym wydatki na remont i modernizację przedmiotowego lokalu ponoszone po dacie przekazania lokalu protokołem zdawczo - odbiorczym uprawniają do odliczeń od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl