IPPB2/415-517/11-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-517/11-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 13.06.2011) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 5 sierpnia 2011 r., data wpływu 8 sierpnia 2011 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-517/11-2/MK z dnia 27 lipca 2011 r. (data nadania 28 lipca 2011 r., data doręczenia 3 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym otrzymaniem akcji włoskiej spółki kapitałowej przez pracowników Wnioskodawcy w ramach udziału w Programie oraz wynikających z powyższego obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym otrzymaniem akcji włoskiej spółki kapitałowej przez pracowników Wnioskodawcy w ramach udziału w Programie oraz wynikających z powyższego obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bank (dalej: Wnioskodawca) jest członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej Grupa), której członkowie mają siedziby i funkcjonują głównie w krajach Unii Europejskiej. Podmiotem dominującym dla Wnioskodawcy (i innych spółek z Grupy) jest U. S.p.A., osoba prawna z siedzibą we Włoszech (Emitent).

Emitent przygotował program adresowany do pracowników członków Grupy, w tym do pracowników Wnioskodawcy, polegający na oferowaniu nabycia akcji Emitenta (Program). W ramach Programu akcje Emitenta mogą być nabywane przez pracowników Wnioskodawcy, jak również innych spółek z Grupy z siedzibą Polsce, za ich własne środki finansowe, po zadeklarowaniu przez nich kwoty, którą zamierzają wydać na zakup akcji Emitenta. Podejmując decyzję o przystąpieniu do Programu pracownik Wnioskodawcy (Uczestnik Programu) będzie musiał zadeklarować kwotę, którą zamierza wydatkować na zakup akcji Ogólna kwota przeznaczana przez Uczestnika Programu na zakup akcji nie może przekroczyć 6,5% ogólnej kwoty wynagrodzenia za pracę Uczestnika Programu za okres roczny lub kwoty 20000 euro. Decyzję o przystąpieniu do Programu oraz o kwocie przeznaczonej na zakup akcji Uczestnik Programu będzie podejmował w terminie od października 2011 r. do grudnia 2012 r., zaś nabywanie akcji za środki Uczestników Programu (inwestowanie) będzie mieć miejsce od stycznia 2012 r. do grudnia 2012 r. Akcje te będą nabywane na rynku wtórnym (Emitent nie dokonuje emisji akcji na potrzeby programu).

Oprócz akcji nabywanych przez ww. pracowników dodatkowo Emitent przyznaje Uczestnikom Programu nieodpłatne akcje, uprzednio nabyte przez Emitenta w tym celu na rynku wtórnym. Ilość akcji nieodpłatnych jest ustalana odpowiednio do ilości akcji nabytych przez Uczestników Programu za własne środki, tj. za każde nabyte 3 akcje Uczestnik Programu otrzyma od Emitenta nieodpłatnie 1 akcję. Akcje nieodpłatne będą przyznane po zakończeniu okresu inwestowania. Jednak w przypadku rezygnacji przez Uczestnika w okresie inwestowania (trwającym od stycznia 2012 r. do grudnia 2012 r.) z udziału w Programie utraci on prawo do akcji nieodpłatnych. Ponadto w przypadku dokonania zbycia przez Uczestnika nabytych przez niego akcji w okresie od stycznia 2013 do stycznia 2016 utraci on przyznane mu akcje nieodpłatne proporcjonalnie do ilości sprzedanych akcji inwestycyjnych (zostaną one sprzedane przez Emitenta i zachowa on środki finansowe uzyskane z tej sprzedaży).

Dodatkowym warunkiem utrzymania przez Uczestnika Programu praw do akcji nieodpłatnych jest pozostawanie w stosunku pracy z jakąkolwiek spółką z Grupy, jednak nie traci on tych praw w przypadkach wygaśnięcia stosunku pracy takich jak przejście na emeryturę, ustanie stosunku pracy z uwagi na niezdolność do pracy. Również w przypadku wygaśnięcia stosunku pracy wskutek śmierci Uczestnika Programu prawa do akcji nieodpłatnych nie wygasają lecz przechodzą na jego spadkobierców. Wskazanie kręgu osób uprawnionych do nabywania akcji Emitenta na preferencyjnych warunkach (tj. iż są nimi pracownicy Grupy) jest potwierdzone w uchwale Walnego Zgromadzenia Wspólników Emitenta.

Warunki Programu są potwierdzane w memorandum informacyjnym sporządzanym przez Emitenta zgodnie z przepisami regulującymi zasady przeprowadzania oferty publicznej (ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych).

Zatem funkcjonowanie Programu opiera się wyłącznie na relacji pomiędzy Emitentem (który podejmuje stosowaną uchwałę wskazującą krąg osób uprawnionych do udziału w Programie, określa warunki nabycia akcji, sporządza memorandum informacyjne zgodne z przepisami o ofercie publicznej etc.), a Uczestnikami Programu.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 27 lipca 2011 r. Nr IPPB2/415-517/11-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* wskazania kto będzie ponosił koszty Programu związane z nieodpłatnym otrzymaniem akcji przez pracowników Wnioskodawcy, nabytych przez Emitenta na rynku wtórnym.

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie, wyjaśniono, że:

Koszty Programu związane z nieodpłatnym otrzymaniem akcji przez Uczestników Programu będących pracownikami Wnioskodawcy, nabytych przez Emitenta na rynku wtórnym, ponosi Emitent, a następnie koszty te są zwracane Emitentowi przez Wnioskodawcę. Zasada ta ma zastosowanie do wszystkich członków Grupy w odniesieniu do ich pracowników, którzy zdecydowali się uczestniczyć w Programie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy do dochodów uzyskiwanych przez pracowników Wnioskodawcy w związku z przyznawanymi im w ramach Programu nieodpłatnymi akcjami mają zastosowanie przepisy art. 24 ust. 11, 12 i 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w dacie nabycia tych akcji dochód ten nie podlega opodatkowaniu, i w konsekwencji w dacie nabycia tych akcji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki w zakresie deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów wynikających z udziału w Programie uczestników będących pracownikami Wnioskodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dochód uzyskany przez pracowników będących Uczestnikami Programu nie podlega opodatkowaniu w dacie nabycia akcji nieodpłatnych, natomiast zgodnie z art. 24 ust. 11, 12 i 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowane będą dochody uzyskane ze zbycia akcji nieodpłatnie nabytych, na zasadach właściwych dla opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych (art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Dyspozycja przepisów art. 24 ust. 11, 12 i 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu od 1 stycznia 2011 r. nie budzi żadnych wątpliwości interpretacyjnych. W świetle nowelizacji ww. ustawy dokonanej z mocą od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisy te potwierdzają, iż również w przypadku akcji spółek z krajów Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli w stanie faktycznym takim, jak opisany w niniejszym wniosku, w dacie nabycia akcji na warunkach preferencyjnych nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, natomiast przychody uzyskiwane przez Uczestników Programu zostają opodatkowane dopiero po dokonaniu przez nich zbycia akcji. Spełniony jest również warunek, aby uprawnienie Uczestników Programu wynikało z uchwały walnego zgromadzenia, bowiem Emitent podejmuje uchwałę wskazującą krąg uprawnionych Uczestników Programu, tj. pracowników Grupy, czyli także pracowników Wnioskodawcy.

Stanowisko to jest potwierdzane w orzecznictwie sądów administracyjnych, np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 kwietnia 2011 r. II FSK 1410/10.

Natomiast w dacie, w której Uczestnik Programu dokona odpłatnego zbycia akcji Emitenta przyznanej mu nieodpłatnie, uzyska on przychód z kapitałów pieniężnych, który będzie opodatkowany stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 pkt 7, art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) i art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z dyspozycją ww. przepisów do przychodów z kapitałów pieniężnych zalicza się m.in. przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych, a w tej kategorii mieszczą się akcje Emitenta. Obowiązek złożenia zeznania podatkowego wykazującego te przychody i zapłaty podatku ciąży wyłącznie na podatniku, czyli Uczestniku Programu, zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 i ust. 4 pkt 2 ww. ustawy.

W związku z tym na Wnioskodawcy jako na pracodawcy nie będą ciążyć w dacie uzyskania przez Uczestnika akcji na preferencyjnych warunkach jakiekolwiek obowiązki w zakresie deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów wynikających z udziału w Programie Uczestników będących pracownikami Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnikom w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 11 ust. 2a omawianej ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej której członkowie mają siedziby i funkcjonują głównie w krajach Unii Europejskiej. Podmiotem dominującym dla Wnioskodawcy i innych spółek z Grupy jest U. S.p.A., osoba prawna z siedzibą we Włoszech (Emitent).

Pracownicy Wnioskodawcy oraz członkowie Grupy uczestniczą w programie polegającym na oferowaniu nabycia akcji Emitenta. W ramach Programu akcje Emitenta mogą być nabywane przez pracowników Wnioskodawcy, jak również innych spółek z Grupy z siedzibą Polsce, za ich własne środki finansowe, po zadeklarowaniu przez nich kwoty, którą zamierzają wydać na zakup akcji Emitenta.

Decyzję o przystąpieniu do Programu oraz o kwocie przeznaczonej na zakup akcji Uczestnik Programu będzie podejmował w terminie od października 2011 r. do grudnia 2012 r., zaś nabywanie akcji za środki Uczestników Programu (inwestowanie) będzie mieć miejsce od stycznia 2012 r. do grudnia 2012 r. Akcje te będą nabywane na rynku wtórnym (Emitent nie dokonuje emisji akcji na potrzeby programu).

Oprócz akcji nabywanych przez ww. pracowników dodatkowo Emitent przyznaje Uczestnikom Programu nieodpłatne akcje, uprzednio nabyte przez Emitenta w tym celu na rynku wtórnym. Ilość akcji nieodpłatnych jest ustalana odpowiednio do ilości akcji nabytych przez Uczestników Programu za własne środki.

Za każde nabyte trzy akcje Uczestnik Programu otrzyma od Emitenta nieodpłatnie 1 akcję.

Akcje nieodpłatne będą przyznane po zakończeniu okresu inwestowania.

Warunkiem, by akcje zostały przyznane pracownikowi nieodpłatnie, jest posiadanie przez Pracownika zakupionych akcji przez okres od stycznia 2013 do stycznia 2016. W przypadku rezygnacji przez Uczestnika w okresie inwestowania z udziału w Programie utraci on prawo do akcji nieodpłatnych. Ponadto w przypadku dokonania zbycia przez Uczestnika nabytych przez niego akcji w okresie od stycznia 2013 do stycznia 2016 utraci on przyznane mu akcje nieodpłatne proporcjonalnie do ilości sprzedanych akcji inwestycyjnych (zostaną one sprzedane przez Emitenta i zachowa on środki finansowe uzyskane z tej sprzedaży).

Dodatkowym warunkiem utrzymania przez Uczestnika Programu praw do akcji nieodpłatnych jest pozostawanie w stosunku pracy z jakąkolwiek spółką z Grupy, jednak nie traci on tych praw w przypadkach wygaśnięcia stosunku pracy takich jak przejście na emeryturę, ustanie stosunku pracy z uwagi na niezdolność do pracy. Również w przypadku wygaśnięcia stosunku pracy wskutek śmierci Uczestnika Programu prawa do akcji nieodpłatnych nie wygasają lecz przechodzą na jego spadkobierców.

Wskazanie kręgu osób uprawnionych do nabywania akcji Emitenta na preferencyjnych warunkach (tj. iż są nimi pracownicy Grupy) jest potwierdzone w uchwale Walnego Zgromadzenia Wspólników Emitenta.

Koszty Programu związane z nieodpłatnym otrzymaniem akcji przez Uczestników Programu będących pracownikami Wnioskodawcy, nabytych przez Emitenta na rynku wtórnym, ponosi Emitent. Niemniej jednak Wnioskodawca, jako pracodawca osób uczestniczących w programie jest obciążany przez Emitenta kosztami związanymi z zakupem akcji otrzymanych nieodpłatnie przez pracowników Wnioskodawcy, którzy zdecydowali się uczestniczyć w Programie.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia dotycząca skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym otrzymaniem akcji przez jego pracowników i ewentualnie ciążących na nim obowiązków płatnika.

Przepis art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 1 tego artykułu wymienione są przychody m.in. przychody ze stosunku pracy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot "w szczególności" oznacza, że wymienione w art. 12 ust. 1 ww. ustawy kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia, a więc każda forma przysporzenia majątkowego (tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna) mająca swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy, a zatem, wszystko co pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy - o ile nie stanowi wymienionego w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodu zwolnionego od podatku lub dochodu, od którego został zaniechany pobór podatku na podstawie przepisów Ordynacja podatkowa - podlega opodatkowaniu ze źródła przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie natomiast do treści art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1.

obliczenie,

2.

pobranie,

3.

wpłacenie-podatku, zaliczki lub raty.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl przepisów art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.

W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jak wynika z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego pracownicy przystępujący do programu w 2013 r. otrzymają nieodpłatnie akcje po spełnieniu wszystkich warunków uczestnictwa w programie.

Zatem mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne i prawne należy zauważyć, że pracownicy Spółki w momencie nieodpłatnego otrzymania akcji Spółki będącej podmiotem dominującym mającej siedzibę we Włoszech staną się ich właścicielami i będą dysponować prawami i przywilejami należnymi akcjonariuszom (z tym momentem uzyskają prawo do czerpania korzyści wynikających z akcji). Tym samym po stronie pracowników Wnioskodawcy w momencie realizacji uprawnienia do nieodpłatnego otrzymania akcji (po podjęciu decyzji o przystąpieniu do programu oraz po dokonaniu nabycia akcji za własne środki) niewątpliwie będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe z uwagi na fakt, że aby uczestnik programu mógł czerpać korzyści z akcji musiałby nabyć akcje za określoną cenę, a w związku z nieodpłatnym nabyciem nie poniósł takich wydatków. Operacja ta wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przez uczestnika Programu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten będzie odpowiadać wartości rynkowej otrzymanych nieodpłatnie akcji zagranicznej spółki kapitałowej.

Należy jednak zauważyć, iż ustawodawca odroczył moment powstania obowiązku podatkowego dotyczącego dochodu uzyskanego z tytułu nabycia przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, akcji spółek, których siedziba mieści się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o czym stanowi przepis art. 24 ust. 11 w zw. z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu ustawy obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

Bowiem na mocy art. 1 pkt 16 lit. f) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), nadano nowe brzmienie art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r., zgodnie, z którym, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy).

Natomiast ustawodawca na mocy art. 1 pkt 16 lit. g) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478) dodał do przepisu art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nowy ustęp 12a, który stanowi, że przepisy ust. 11 i 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zgodnie z przepisem art. 13 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), przepisy ustaw zmienianych w art. 1-3, w brzmieniu nadanym znowelizowaną ustawą, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionych strat) od dnia 1 stycznia 2011 r., z wyjątkiem:

1.

art. 6 ust. 2 i 2a ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,

2.

art. 21b ust. 6 ustawy, o której mowa w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą

- które mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2010 r.

Mając na uwadze uregulowania prawne wynikające z treści zacytowanego art. 24 ust. 11 w zw. z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., z uwagi na to, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym pracownicy Wnioskodawcy nabędą nieodpłatnie akcje, które zostaną przez Emitenta zakupione, a następnie przekazane w ramach Programu wprowadzonego na podstawie stosownej uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy. Emitenta będącego podmiotem zagranicznym mającym siedzibę we Włoszech, w momencie nieodpłatnego nabycia akcji spółki z siedzibą we Włoszech nie wystąpi po stronie pracowników Wnioskodawcy dochód do opodatkowania w postaci wartości rynkowej nabytych nieodpłatnie akcji.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż po stronie pracowników Wnioskodawcy nie powstanie przychód ze stosunku pracy a na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika, ani żadne inne obowiązki informacyjne.

Reasumując ponieważ nieodpłatne przekazanie akcji Spółki kapitałowej z siedzibą we Włoszech na rzecz pracowników Wnioskodawcy w ramach wprowadzonego Programu nastąpi na podstawie stosownej uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki z siedzibą we Włoszech, po stronie pracowników Wnioskodawcy pomimo pokrycia przez niego kosztów związanych z nieodpłatnym nabyciem akcji, nie wystąpi dochód do opodatkowania w postaci wartości rynkowej nabytych nieodpłatnie akcji. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika, ani żadne inne obowiązki informacyjne.

Końcowo - odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego należy stwierdzić, iż w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wyroki nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację, nawet jeżeli kształtuje określoną linię orzeczniczą. Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Dlatego tut. organ nie może w oparciu o powołany wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdzić stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl