IPPB2/415-514/12-2/MS1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-514/12-2/MS1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przez organizatora konkursu wartości nagród przekazanych zwycięzcom jest:

* prawidłowe w części dotyczącej konkursów organizowanych zarówno dla pracowników jak i współpracowników Spółki oraz

* nieprawidłowe w części dotyczącej konkursów organizowanych wyłącznie dla pracowników Spółki.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przez organizatora konkursu wartości nagród przekazanych zwycięzcom.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem i dystrybutorem szerokiej gamy produktów konsumpcyjnych (artykułów spożywczych oraz artykułów żywnościowych dla zwierząt). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca podejmuje szereg akcji motywacyjnych, które mają na celu wsparcie sprzedaży jego produktów, zwiększenie rozpoznawalności marek na rynku, poprawę produktywności i efektywności Spółki oraz poprawę funkcjonalności procesów w Spółce, itp. Przykładami takich działań mogą być konkursy skierowane do:

* pracowników Spółki (czyli do osób zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umowy o pracę),

* pracowników tymczasowych (czyli do osób świadczących pracę na rzecz Spółki na podstawie skierowania przez agencję pracy tymczasowej działającej na podstawie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, Dz. U. z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 z późn. zm. - zgodnie z art. 2 ww. ustawy pracownicy tymczasowi nie są pracownikami Spółki w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy),

* sprzedawców zatrudnionych u kontrahentów Spółki (czyli do osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej przez podmioty gospodarcze, które wykonują usługi na rzecz Spółki).

Pracownicy tymczasowi i sprzedawcy zatrudnieni u kontrahentów Spółki w dalszej części wniosku będą zwani: "współpracownikami".

Zasady konkursów są każdorazowo szczegółowo opisane w regulaminach. Zgodnie z ich treścią w konkursach przewidziano:

* element rywalizacji pozwalający na wyłonienie zwycięzców,

* bezpośrednią rywalizację pomiędzy uczestnikami konkursów o te same nagrody (regulaminy przewidują jednolite warunki rywalizacji dla wszystkich adresatów danego konkursu);

* wyłonienie zwycięzców przez komisję konkursową według ustalonych i obiektywnych kryteriów,

* ograniczoną liczbę zwycięzców,

* wydanie nagród zwycięzcom.

Możliwość wzięcia udziału w konkursach nie wynika z umów o pracę lub innych umów łączących Spółkę i uczestników konkursów, ale z odrębnych regulaminów konkursów sporządzonych i opublikowanych przez Spółkę.

Dodatkowo, czynności wykonywane w ramach zadań w konkursach skierowanych tylko do pracowników Spółki nie są związane z ich codziennymi obowiązkami służbowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, czy Spółka jako organizator konkursów skierowanych zarówno do jej pracowników, jak i współpracowników rywalizujących pomiędzy sobą na jednolitych warunkach o te same nagrody, będzie zobowiązana pobrać od wartości nagród przekazywanych zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.f... (dotyczy zdarzenia przyszłego)

2.

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, czy Spółka jako organizator konkursów, których uczestnikami będą jej pracownicy wykonujący w ramach konkursów czynności niezwiązane z ich codziennymi obowiązkami służbowymi, będzie zobowiązana pobrać od wartości nagród przekazywanych zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.f... (dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego)

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako organizator konkursów skierowanych zarówno do jej pracowników, jak i współpracowników rywalizujących pomiędzy sobą na jednolitych warunkach o te same nagrody, będzie zobowiązana pobrać od wartości nagród przekazywanych zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.f.

2.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako organizator konkursów, których uczestnikami będą jej pracownicy wykonujący w ramach konkursów czynności niezwiązane z ich codziennymi obowiązkami służbowymi, będzie zobowiązana pobrać od wartości nagród przekazywanych zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.f.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

1.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 1.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ("p.d.o.f."), opodatkowaniu p.d.o.f. podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c przedmiotowej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z kolei art. 10 ustawy o p.d.o.f. wymienia źródła przychodów, które podlegają opodatkowaniu p.d.o.f., wśród których wymienione są także "inne źródła". Ustawodawca jako przykład innych źródeł, podaje w art. 20 ustawy o p.d.o.f. także nagrody.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.f., od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Ustawa o p.d.o.f. nie zawiera definicji pojęcia "konkurs". Przepisy przywołanej ustawy wskazują na poszczególne rodzaje akcji (np. konkurs, sprzedaż premiowa), tym niemniej nie podają ich definicji. W innych ustawach również brak jest legalnej definicji pojęcia "konkurs. Definicje powoływane w praktyce podatkowej (tekst jedn.: piśmiennictwie organów podatkowych, wyrokach sądów administracyjnych) zostały stworzone w oparciu m.in. o definicje słownikowe.

Definicje słownikowe opisują konkurs jako pewien rodzaj konkurencji, współzawodnictwo, tj. "możność wyboru przez eliminację najlepszych", "ubieganie się o pierwszeństwo" lub "przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac" itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będący formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy, bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria.

Z powyższych definicji wynika, iż konkurs powinien zawierać przede wszystkim tzw. czynnik rywalizacji, co oznacza, że jego uczestnicy powinni współzawodniczyć ze sobą o zajęcie jak najwyższego miejsca poprzez wykonanie wyznaczonego zadania. Czynnikiem rywalizacji może być poziom wiedzy, liczba zbieranych punktów przyznawanych za wykonane zadania lub inne obiektywne kryterium pozwalające wyłonić najlepszych.

Odnosząc powyższe do zasad organizowanych przez Spółkę akcji skierowanych do jej pracowników i współpracowników, można wskazać następujące przesłanki pozwalające na ich uznanie za konkursy:

* istnienie regulaminów konkursów określających zasady wyboru zwycięzców,

* ograniczenie liczby zwycięzców (nagrody nie mogą otrzymać wszyscy uczestnicy konkursów),

* wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji o zdobycie nagród przyznawanych za osiągnięcie najlepszych wyników,

* wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminami przebieg akcji (komisja konkursowa),

* wydanie zwycięzcom nagród.

W świetle powyższego, należy uznać, że organizowane przez Spółkę akcje motywacyjne stanowią konkursy w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Ustawa o p.d.o.f. zawiera specyficzne i jednoznaczne regulacje dotyczące sposobu opodatkowania nagród otrzymywanych w konkursach, które są zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 2. Zgodnie z tym przepisem, przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o ile nie będzie miało zastosowania zwolnienie z opodatkowania w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 68. W konsekwencji, biorąc pod uwagę fakt, iż akcje organizowane przez Spółkę spełniają warunki do uznania ich za konkursy, wygrane przyznawane pracownikom i współpracownikom Spółki w ramach tych konkursów podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla opodatkowania nagród w konkursach, tj. w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.f. podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Podobne stanowisko przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 5 października 2011 r., sygn. IPPB1/415-648/11-4/EC. W świetle tego pisma", (...) konkursy jakie Spółka przeprowadza posiadają regulamin, wskazane są kryteria, na podstawie których są wyłaniani zwycięzcy, czyli wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkurs, a zatem spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych". Zgodnie z podejściem zaprezentowanym w powyższej interpretacji, nagrody przekazywane w ramach konkursu podlegają opodatkowaniu przewidzianemu w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.f. niezależnie od statusu osób, którym są wydawane. Oznacza to, że nagrody przekazywane zarówno pracownikom, jak i współpracownikom organizatora, powinny podlegać opodatkowaniu na tych samych zasadach. Zgodnie z treścią regulaminów, uczestnikami organizowanych przez Spółkę konkursów są zarówno pracownicy, jak i współpracownicy Spółki. A zatem świadczenie będące nagrodą w konkursach może otrzymać nie tylko pracownik w rozumieniu art. 12 ust. 4 ustawy o p.d.o.f., lecz także inna osoba niezwiązana ze Spółką stosunkiem pracy.

W ocenie Spółki, w stosunku do nagród przekazywanych w konkursach skierowanych do niejednorodnej grupy adresatów, tj. w stosunku do nagród przekazywanych każdemu ze zwycięzców należy stosować te same zasady opodatkowania. Stąd w omawianym przypadku, ze względu na fakt, że w konkursach będą uczestniczyć zarówno pracownicy, jak i współpracownicy, zdaniem Spółki, wartość nagród otrzymywanych przez nich w konkursach powinna być jednolicie kwalifikowana dla celów podatkowych, tj. wszystkie przychody uzyskiwane w ramach konkursów powinny być opodatkowane zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2.

Spółka zwraca w tym miejscu uwagę, że możliwość wzięcia udziału w konkursach nie wynika z umów o pracę lub innych umów łączących Spółkę i uczestników konkursów (zasady przeprowadzenia konkursów są określone w odrębnych regulaminach). Stąd, spośród źródeł przychodów zawartych w zamkniętym katalogu w art. 10 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., przychody z tytułu nagród uzyskiwanych przez zwycięzców w konkursach organizowanych przez Spółkę powinny zostać zakwalifikowane jednolicie jako przychody z innych źródeł i opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Stanowisko prezentowane przez Spółkę wyraził także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 8 listopada 2011 r., (sygn. ILPB1/415-971/11-2/AMN),: "Jeżeli zatem organizowany przez Wnioskodawcę konkurs skierowany będą łącznie do grupy uczestników, którymi oprócz pracowników Spółki będą także współpracownicy niebędący pracownikami Spółki, tj. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej działające w oparciu o umowę cywilnoprawną zawartą z Wnioskodawcą pracownicy leasingowi zatrudniani przez agencje pracy tymczasowej, pracownicy Spółek prawa cywilnego oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie można zakwalifikować uzyskanych przez laureatów konkursów nagród do przychodów odpowiednio ze stosunku pracy, czy też działalności wykonywanej osobiście, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikała z łączącego Spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy i umowy cywilnoprawnej. (...) W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących zasady opodatkowania nagród".

Także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2011 r. (sygn. IPPB1/4I5-848/11-2/EC), podkreślił, że: "stwierdzić należy, iż opisane przez Spółkę wygrane uzyskane przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników spółki, zleceniobiorców, pracowników kontrahentów oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, zasadne będzie zatem zastosowanie jednolitych zasad opodatkowania w odniesieniu do wszystkich uczestników konkursów i uzyskiwanych przez nich nagród, tj. zgodne z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.f.

Spółka podkreśla, że powyższe podejście w zakresie opodatkowania nagród w konkursach skierowanych do zróżnicowanej grupy adresatów, w tym do pracowników Spółki i pracowników tymczasowych znajduje oparcie w wiążących interpretacjach podatkowych, przykładowo w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 października 2011 r. (sygn. IPPB1/415-848/11-2/EC),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 listopada 2011 r., (sygn. ILPB1/415-971/11-2/AMN),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 października 2011 r. (sygn. IPPB1/415-835/11-2/MS),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 grudnia 2011 r. (sygn. IPPB2/415-869/11-2/AS),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 października 2010 r. (sygn. ILPB1/415-1058/10-2/IM).

Zasady opodatkowania nagród uzyskiwanych przez zwycięzców w konkursach pozostają w ścisłym związku z obowiązkami Spółki jako płatnika wymienionymi w art. 41 ust. 4 i ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i ust. 2. Ustawy o p.d.o.f.

W konsekwencji, odnosząc wspomniane regulacje do konkursów, w których Spółka będzie wydawać nagrody wyłonionym zwycięzcom, w myśl art. 41 ust. 4 przedmiotowej ustawy, Spółka jako płatnik będzie zobowiązana pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych. Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych nie będą pieniądze, zwycięzcy konkursów jako podatnicy będą zobowiązani wpłacić Spółce kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody).

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy, Spółka zobowiązana będzie także do przekazywania kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrała zaliczki (podatek) na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według jej miejsca siedziby. Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy Spółka będzie zobowiązana w terminie do końca stycznia roku następnego po roku podatkowym przesłać do właściwego urzędu skarbowego roczną deklarację PIT-8AR.

2.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 2.

Jak wspomniano powyżej, spełnienie przestanek do uznania danej akcji za konkurs decyduje o zasadności opodatkowania nagród w niej przyznanych 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym nagród przekazywanych zwycięzcom w wyniku jej rozstrzygnięcia. Należy podkreślić, że podobnie jak w przypadku akcji skierowanych do pracowników i współpracowników, także akcje skierowane tylko do pracowników Spółki w pełni spełniają przesłanki pozwalające na uznanie ich za konkursy w rozumieniu przepisów prawa podatkowego. W konsekwencji, nagrody przyznawane pracownikom Spółki w ramach konkursów podlegają zdaniem Spółki, opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.f.

Podkreślenia wymaga fakt, iż czynności wykonywane w ramach zadań w konkursach skierowanych do pracowników Spółki nie należą do zakresu ich codziennych obowiązków służbowych, a możliwość wzięcia udziału w tych akcjach nie wynika z umów o pracę zawartych przez pracowników ze Spółką. W konsekwencji, brak uzasadnienia stosowania zasad opodatkowania nagród przekazywanych pracownikom w konkursach na zasadach innych, niż wskazano powyżej. W szczególności, zdaniem Spółki, nieuzasadnione jest stosowanie art. 12 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. dotyczącego przychodów ze stosunku pracy.

Potwierdzeniem takiego stanowiska jest wspomniana powyżej interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wydana w dniu 5 października 2011 r., sygn. IPPB1/415-648/11-4/EC. Interpretacja dotyczyła konkursu zorganizowanego dla jednolitej grupy uczestników, tj. dla osób prowadzących samodzielną działalność gospodarczą a zadania konkursowe związane były z zakupami dokonywanymi w przez uczestników konkursu. W świetle tego pisma, status adresatów konkursu nie ma wpływu na kwalifikację podatkową przychodów uzyskiwanych przez nich w konkursach. W szczególności, w myśl przedmiotowej interpretacji fakt, iż uczestnikami konkursu są osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą nie decyduje o uznaniu wartości nagród otrzymywanych przez nich w konkursach jako dodatkowego przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Decydujące znaczenie natomiast ma kwalifikacja podatkowa akcji, w której przekazywane są świadczenia. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, skoro organizowana akcja spełnia przesłanki stanowiące o zakwalifikowaniu jej jako konkurs, należy stosować zasady opodatkowania przychodu wymienione w przepisach dotyczących konkursu, tj. art. 30 ust. 1 pkt 2. W konsekwencji, wartość nagród otrzymywanych w organizowanym konkursie skierowanym do osób fizycznych prowadzących działalność, w świetle tej interpretacji, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, wartość nagród otrzymywanych w akcjach stanowiących w rozumieniu przepisów prawa podatkowego konkursy podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 1. Dodatkowo, na Spółce ciążyć będą obowiązki płatnika wymienione w art. 41 ust. 4 i ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i ust. 2. Ustawy o p.d.o.f. (omówione przy stanowisku Spółki odnoszącym się do pkt 1).

3.

Podsumowanie.

Reasumując, stwierdzić należy, iż opisane przez Spółkę wygrane uzyskane przez zwycięzców konkursów skierowanych zarówno do pracowników, jak i współpracowników oraz konkursów skierowanych do pracowników należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.f. W konsekwencji, od przychodów z tytułu przekazywanych wygranych Spółka zobowiązana będzie pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej konkursów organizowanych zarówno dla pracowników jak i współpracowników Spółki oraz nieprawidłowe w części dotyczącej konkursów organizowanych wyłącznie dla pracowników Spółki.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś". Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród".

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Natomiast na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z treści wniosku wynika, że konkursy jakie Spółka organizuje posiadają regulaminy, wskazane są kryteria na podstawie, których są wyłaniani zwycięzcy, wskazane są również osoby odpowiedzialne za przebieg konkursu - komisja konkursowa, czyli występują elementy niezbędne do uznania ich za konkurs, a zatem spełnione zostają warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem co do zasady, wygrane w grach i konkursach podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Powyższe artykuły nie dotyczą jednak świadczeń otrzymanych przez pracownika finansowanych przez pracodawcę.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka przeprowadza konkursy kierowane łącznie do grupy uczestników, którymi są pracownicy Spółki, pracownicy tymczasowi, sprzedawcy zatrudnieni u kontrahentów Spółki. Celem konkursów jest wsparcie sprzedaży produktów zwiększenie rozpoznawalności marek na rynku, poprawę produktywności i efektywności Spółki oraz poprawę funkcjonalności procesów w spółce. Zasady konkursów są każdorazowo opisane w regulaminach. Zgodnie z ich treścią w konkursach przewidziano: - element rywalizacji pozwalający na wyłonienie zwycięzców,

* bezpośrednią rywalizację pomiędzy uczestnikami konkursów o te same nagrody (regulaminy przewidują jednolite warunki rywalizacji dla wszystkich adresatów danego konkursu);

* wyłonienie zwycięzców przez komisję konkursową według ustalonych i obiektywnych kryteriów,

* ograniczoną liczbę zwycięzców,

* wydanie nagród zwycięzcom.

Możliwość wzięcia udziału w Konkursie nie będzie wynikać z umów o pracę lub innych umów łączących Spółkę i uczestników konkursów, ale z odrębnych regulaminów konkursów sporządzonych i opublikowanych przez Spółkę.

W przypadku, gdy konkurs adresowany jest zarówno do pracowników Spółki, jak i osób nie będących pracownikami Spółki, możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikać z łączącego Wnioskodawcę z laureatami konkursu, stosunku pracy. Zatem w tym przypadku będziemy mieć do czynienia z konkursem w rozumieniu cytowanego powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym w myśl art. 41 ww. ustawy Spółka jako płatnik obowiązana jest pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych świadczeń (wypłat) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa powyżej nie są pieniądze, obowiązkiem podatnika jest wpłacenie płatnikowi należnego zryczałtowanego podatku dochodowego, przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia, co ściśle wynika z art. 41 ust. 7 ww. ustawy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe. Zatem uzyskane nagrody za udział w konkursach organizowanych przez Spółkę, skierowanych do pracowników oraz współpracowników Spółki, stanowić będą przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym Spółka powinna pełnić obowiązki płatnika tego podatku, w myśl art. 41 ust. 7 ww. ustawy.

Przechodząc do analizy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w części dotyczącej konkursów organizowanych wyłącznie dla pracowników Spółki należy odwołać się do przepisów regulujących przychody ze stosunku pracy.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przepis art. 12 ust. 1 ww. ustawy nie zawiera zamkniętego katalogu świadczeń stanowiących przychód ze stosunku pracy, natomiast z unormowań ust. 4 tego artykułu można wyprowadzić wniosek, że dla uznania czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decydujące znaczenie ma okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy też inna osoba nie będąca związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

Natomiast z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które otrzymane zostało przez pracownika, w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą.

Z uwagi na powyższe w przypadku gdy konkurs adresowany jest wyłącznie do pracowników Spółki, możliwość wzięcia udziału w konkursie będzie wynikać z łączącego firmę z laureatami konkursu stosunku pracy. Tym samym wszystkie świadczenia, które otrzymają osoby fizyczne (pracownicy) od pracodawcy będącego organizatorem konkursu dla pracowników, należy kwalifikować jako przychód ze stosunku pracy. Wartość otrzymanych przez pracowników firmy organizującej konkurs nagród spowoduje uzyskanie przez tych pracowników podlegającego opodatkowaniu przychodu, o jakim jest mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego wysokość, w sytuacji nagród rzeczowych bądź rzeczowo-pieniężnych, winna być ustalona na podstawie art. 11 ww. ustawy.

Należy podkreślić, iż bez znaczenia pozostaje fakt, że udział w konkursie nie pozostaje w żadnym związku z zakresem obowiązków wynikających ze stosunku pracy. Istotne jest, że otrzymane świadczenie pozostaje w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z łączącym ich z pracodawcą stosunkiem pracy. W tym przypadku ów stosunek pracy jest warunkiem udziału w konkursie. Gdyby dana osoba nie była pracownikiem Spółki, nie wzięłaby udziału w konkursie i tym samym nie otrzymałaby przychodu z tytułu wygranej.

W wyniku powyższego należy uznać, iż stanowisko Spółki odnoszące się do tej części stanu faktycznego jest nieprawidłowe, bowiem uzyskane nagrody za udział w konkursach organizowanych przez Spółkę, skierowanych wyłącznie do pracowników Spółki, należy zakwalifikować do przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ww. ustawy i opodatkować łącznie z pozostałymi przychodami z tego źródła przychodu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. tj. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl