IPPB2/415-51/09-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-51/09-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2009 r. (data wpływu 28 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności wypłacanych na podstawie umowy zlecenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności wypłacanych na podstawie umowy zlecenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni zamierza podpisać z firmą w styczniu 2009 r. umowę zlecenia Nr 1 od dnia 1 lutego 2009 r. do dnia 30 kwietnia 2009 r. na łączna kwotę 450 zł. Wnioskodawczyni nie jest i nie będę zatrudniona w tej firmie na podstawie umowy o pracę. W umowie zlecenia będzie punkt mówiący o tym, że firma ma wypłacać Wnioskodawczyni wynagrodzenie w następujący sposób:

do 10 marca 2009 r. - 150 zł

do 10 kwietnia 2009 r. - 150 zł

do 30 kwietnia 2009 r. - 150 zł

do 10 czerwca 2009 r. - 150 zł

Przedmiotem zawartej umowy zlecenia ma być wykonanie kosztorysów.

Ponadto w maju najprawdopodobniej ta sama firma podpisze z Wnioskodawczynią umowę zlecenia Nr 2 od 25 maja 2009 r. do 30 maja 2009 r. na kwotę 190,00 zł na sprzątanie pomieszczeń po remoncie. Płatność do 10 czerwca 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od wypłaty w marcu 2009 r. kwoty 150,00 zł z umowy Nr 1- powinien być pobrany zryczałtowany podatek dochodowy.

2.

Czy od wypłaty w kwietniu 2009 r. 2 razy po 150,00 zł z umowy Nr 1 - powinien być pobrany zryczałtowany podatek dochodowy od obu wypłat.

3.

Czy od wypłaty w czerwcu 2009 r. 150,00 zł z umowy Nr 1 i 190,00 zł z umowy Nr 2 - powinien być pobrany zryczałtowany podatek dochodowy od obu wypłat.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawczyni uważa, iż zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 5 od wypłat z umowy od 1 lutego 2009 r. do 30 kwietnia 2009 r. pomimo, że należność określona w umowie wynosi łącznie 450,00 zł czyli przekracza 200.00 zł powinien być pobrany zryczałtowany podatek dochodowy w miesiącach marcu i czerwcu, gdyż miesięczna kwota wypłat będzie niższa od 200,00 zł tj. po 150,00 zł.

Natomiast łączna wypłata w kwietniu wyniesie 300 zł i przekroczy kwotę ryczałtu równą 200.00 zł W tej sytuacji w kwietniu nie będzie podatku zryczałtowanego.

Jeżeli druga umowa od dnia 25 maja 2009 r. do 30 maja 2009 r. zostanie podpisana, to w czerwcu Wnioskodawczyni otrzyma łącznie 340,00 zł ale z różnych tytułów tj. wykonanie kosztorysów i za sprzątanie. W art. 30 ust. 1 pkt 5a jest napisane: "z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie 200,00 zł."

Zatem od obydwu wypłat (tj. 150 zł i 190 zł) powinien być pobrany zryczałtowany podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 13 pkt 8 ww. ustawy - za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

* z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, iż na płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Jednakże, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., ustawodawca ukonstytuował w art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy odmienne zasady opodatkowania dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście spełniających określone warunki. Zgodnie z tym przepisem, od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu. Zryczałtowany podatek od przychodów wymienionych wyżej pobierany jest bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy). Dodatkowo, przychody te nie łączą się z dochodami podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej, co wynika z art. 30 ust. 8 ustawy. Z kolei, przepis art. 41 ust. 4 ustawy obliguje płatnika do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z ww. tytułu. Płatnik przekazuje kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę, miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania płatnika (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, płatnik do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesyła do urzędu deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym do urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę, miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania płatnika, co bezpośrednio wynika z art. 42 ust. 1a ustawy.

Analiza normy wyrażonej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

* suma należności określona w umowie lub umowach z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł oraz

* umowa lub umowy zawarte są z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni pisze, że podpisze z tą samą firmą dwie umowy zlecenia - jedną na wykonanie kosztorysów, a drugą na sprzątanie pomieszczeń po remoncie. Pierwsza umowa zostanie zawarta na okres 3 miesięcy na kwotę 600,00 zł - kwota ta wynika z przedstawionego harmonogramu wypłata przez Wnioskodawczynię, tj. w m-cu marcu -150,00 zł, w m-cu kwietniu 300,00 zł i w m-cu czerwcu 150,00 zł Z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika jaka należność przypada za dany miesiąc, a to oznacza, iż nie są spełnione warunki do zastosowania ryczałtu, tym samym płatnik powinien pobrać zaliczkę na podatek.

Natomiast druga umowa zlecenia zostanie zawarta z tym samym zleceniodawcą w miesiącu maju, na okres od 25.05.2009 do 30 maja 2009 r. na kwotę 190,00 zł, a więc kwotę niższą niż 200,00 zł miesięcznie.

Bez znaczenia pozostaje kwestia rozliczenia Wnioskodawczyni z zleceniodawcą, tj. czy należności zostaną wypłacone w ratach czy jednorazowo. Ważna dla zastosowania zryczałtowanego 18% podatku jest kwota na jaką została zawarta przedmiotowa umowa tzn. żeby nie przekroczyła kwoty 200,00 zł miesięcznie.

W kontekście przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawczyni jest nieprawidłowe.

Z zawartej pierwszej umowy zlecenia na okres 3 miesięcy wynika, iż kwota należności przekroczy wartość 200,00 zł a nie wynika z niej, jaka należność przypada za dany miesiąc. W związku z powyższym płatnik zobowiązany będzie pobrać zaliczkę na podatek według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy.

Natomiast w stosunku do umowy Nr 2 zawartej w maju 2009 r. na kwotę niższą niż 200, 00 zł, tj. 190,00 zł przy wypłacie należności, płatnik zobowiązany będzie do opodatkowania wypłaconej kwoty zryczałtowanym 18% podatkiem pod warunkiem, iż Wnioskodawczyni nie zawrze z tego samego tytułu kolejnych umów w danym miesiącu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl