IPPB2/415-486/08-3/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-486/08-3/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu 14 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku płatnika pobierania od dochodów otrzymywanych przez trenerów z tytułu wynagrodzeń uzyskiwanych w ramach umów cywilnoprawnych, jak i na podstawie umów o pracę, w związku z realizowaniem projektów Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (PO KL), zaliczek na podatek dochodowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku płatnika pobierania od dochodów otrzymywanych przez trenerów z tytułu wynagrodzeń uzyskiwanych w ramach umów cywilnoprawnych, jak i na podstawie umów o pracę, w związku z realizowaniem projektów Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (PO KL), zaliczek na podatek dochodowy.

Pismem z dnia 12 czerwca 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek poprzez złożenie aktualnego wypisu z KRS potwierdzający umocowanie do występowania z wnioskiem przez Pana M. oraz Pana P.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o., zwana dalej Wnioskodawcą jest firmą doradczo - szkoleniową. Bogata oferta szkoleniowa Wnioskodawcy obejmuje również liczne projekty współfinansowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).

Obecnie realizowane są objęte dofinansowaniem w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) na lata 2004-2006 projekty, z których ostatni ma być zrealizowany, zamknięty do czerwca roku 2008.

Ponadto Wnioskodawca zamierza ubiegać się w przyszłym roku o nowe dotacje, które będą przyznawane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (PO KL).

Wnioskodawca jako beneficjent realizujący projekt wyłoniony do dofinansowania w ramach PO KL podpisze z właściwą instytucją wdrażającą umowę o dofinansowanie projektu, zawierającą m.in. określenie wysokości przyznanych środków, trybu ich przekazywania oraz harmonogram dokonywania wydatków. Środki na realizację projektu będą wypłacane jako dotacja rozwojowa - w formie zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy, utworzony specjalnie dla danego projektu.

Podobny mechanizm finansowania dotyczy projektów aktualnie realizowanych w ramach SPO RZL. Wszystkie wydatki, w tym wynagrodzenia wypłacane w związku z wykonywaniem programu, Wnioskodawca realizuje z konta głównego.

Okresowo, na podstawie zgromadzonych dokumentów poświadczających wydatkowanie środków stanowiących koszty kwalifikowalne w projektach, Wnioskodawca dokonuje refundacji z konta wydzielonego (na które wpływają dofinansowania) na konto główne.

Środki finansowe z EFS Wnioskodawca otrzymuje za pośrednictwem instytucji wdrażającej (w przypadku projektów Wnioskodawcy jest to Państwowa Agencja...). Można nadmienić, że instytucją zarządzającą w przypadku obu programów jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, natomiast funkcje instytucji płatniczej wypełnia Ministerstwo Finansów. Stopa dofinansowania projektów realizowanych przez Wnioskodawcę wynosi od 60 do 80% wydatków objętych pomocą publiczną (co odpowiada kosztom bezpośrednim szkoleń oraz części kosztów pośrednich przypisanych do projektu) i 100% wydatków objętych pomocą pozostałą.

Wnioskodawca przygotowuje projekty o charakterze zamkniętym, kierując je do oznaczonych firm. Firmy te wysyłają swoich pracowników na szkolenia, jakie Wnioskodawca organizuje w ramach poszczególnych projektów. Biorąc pod uwagę cele, jakie legły u podstaw EFS, uczestnicy szkoleń stanowią grupę docelową, krąg odbiorców (beneficjentów) ostatecznych.

Od strony Wnioskodawcy, który w procesie wykorzystania środków wspólnotowych jest beneficjentem końcowym (Projektodawca), projekty są i będą realizowane przez trenerów prowadzących szkolenia. Przy tym z trenerami zawierane są albo umowy cywilnoprawne - umowy o świadczenie usług szkoleniowych, umowy "zlecenia", albo umowy o pracę. W tym drugim przypadku umowy opatrzone są aneksami, w których wprost określona jest część wynagrodzenia, jaką trener otrzymuje za świadczenie pracy w ramach danego projektu. Na tych samych zasadach (umowy cywilnoprawne albo umowy o pracę) z niektórymi trenerami zawierane są dodatkowe umowy o świadczenie innych usług mających dla realizacji projektu niebagatelne znaczenie (usługi zarządzania projektami, usługi doradcze w zakresie wykonania analiz potrzeb oraz analiz efektywności szkoleń).

Najistotniejsze elementy stanu faktycznego są zatem następujące: Wnioskodawca realizuje ze środków pochodzących z EFS projekty, które polegają na organizowaniu, przygotowywaniu szkoleń dla przedsiębiorców; czynności merytoryczne w ramach projektu (przede wszystkim prowadzenie szkoleń) wykonują trenerzy zaangażowani przez Wnioskodawcę na mocy różnych umów (o pracę, cywilnoprawnych).

Uprzedzając przytoczone poniżej własne stanowisko, Wnioskodawca wskazuje, iż jego zdaniem dochody otrzymywane przez trenerów z tytułu wynagrodzeń uzyskiwanych przez nich zarówno w ramach umów cywilnoprawnych, jak i na podstawie umów o pracę - ale w związku z bezpośrednim realizowaniem projektów SPO RZL (a od roku 2008 również PO KL), a nadto jako dochody pochodzące ze środków Unii Europejskiej - podlegają przewidzianemu w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnieniu przedmiotowemu.

Jednakże Wnioskodawca nie chcąc narażać się na sankcje przewidziane w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa za niewypełnianie obowiązków płatnika pobiera i uiszcza od tych dochodów zaliczki na podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zamiarem Wnioskodawcy jest zaprzestanie w najbliższej przyszłości dokonywania poboru i wpłat zaliczek na podatek od wskazanych dochodów trenerów (wynagrodzenia finansowane ze środków EFS w związku z realizowanymi obecnie i w przyszłości projektami w ramach SPO RZL, PO KL).

Czy Wnioskodawca będzie mógł zaprzestać pobierania od dochodów otrzymywanych przez trenerów z tytułu wynagrodzeń uzyskiwanych przez nich zarówno w ramach umów cywilnoprawnych, jak i na podstawie umów o pracę - ale w związku z bezpośrednim realizowaniem projektów SPO RZL, zaliczek na podatek w świetle treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnia zastosowanie przewidzianego w tym przepisie zwolnienia od zaistnienia dwóch przesłanek: środki finansowe pochodzić muszą z bezzwrotnej pomocy (m.in. z Unii Europejskiej), a nadto podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Odnośnie pierwszej przesłanki pojawiały się wątpliwości, zdaniem Wnioskodawcy nieuzasadnione, czy środki otrzymywane na realizację projektów z EFS pochodzą z bezzwrotnej pomocy - w związku z faktem, że beneficjenci przedmiotowe środki otrzymują za pośrednictwem polskiego budżetu. Wątpliwości te rozwiewają niedawne orzeczenia sądów administracyjnych.

Wnioskodawca podziela stanowisko prezentowane w najnowszym orzecznictwie, wedle którego skoro regulacja art. 21 ust. 1 pkt 46 odsyła w sposób ogólny do "pochodzenia" środków bezzwrotnej pomocy, to w istocie chodzi tu o pierwotne źródło, z którego pochodzi dochód. Nie ma znaczenia fakt, iż wypłata środków następuje za pośrednictwem podmiotów krajowych, w tym przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania, ani też to, czy środki wypłacane są bezpośrednio beneficjentom, czy też pośrednio, jako refundacja wcześniej poniesionych wydatków. Decydować powinno to, kto realnie finansuje programy pomocowe, bez względu na ustanowione wewnętrznie w kraju procedury przekazywania środków. Tak również uznał WSA w Rzeszowie (wyrok z 21 sierpnia 2007 r., I SA/Rz 400/07) stwierdzając: "ustawodawca użył sformułowania "pochodzą", przy czym w ustawie brak jest definicji legalnej tego użytego sformułowania, co oznacza, że treść tego wyrażenia należy odczytywać zgodnie z jego semantycznym znaczeniem. Nie może budzić wątpliwości, że w języku powszechnym "pochodzą" obejmuje również taką sytuację, że pewne środki dany podmiot wydatkuje początkowo ze środków własnych lub uzyskanych (pożyczonych) od Skarbu Państwa, a następnie następuje refinansowanie tych środków z Unii Europejskiej. Chodzi bowiem o to, że w istocie środki te pochodzą z funduszy bezzwrotnych Unii Europejskiej".

Warto przytoczyć również stanowisko sądu warszawskiego, który zauważył, iż "generalna zasada udzielania pomocy ze środków Unii Europejskiej stanowi, że wszelkie fundusze i programy pomocowe finansowane przez Unię Europejską są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym" i zasady tej "nie może niweczyć przyjęty model dystrybucji tejże pomocy przez poszczególne państwa członkowskie dla jej beneficjentów, tj. podmiotów bezpośrednio realizujących zadania i cele, na które przeznaczone zostały określone środki pomocowe." Wymóg pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy jest zachowany także i wtedy, gdy przedmiotowe środki w ostatecznym rozrachunku (podkreślenie Sądu) pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej" (tak WSA w Warszawie III SA/Wa 1755/07 z 24 stycznia 2008 r. oraz ten sąd w wyroku z 29 stycznia 2008 r., sygn. III SA/Wa 1896/07; WSA w Gliwicach w orzeczeniach z 24 października 2007 r. w sprawach I SA/Gl 308/07, I SA/Gl 309/07, I SA/Gl 195/07 oraz w wyroku z dnia 12 grudnia 2007 r. w sprawie I SA/Gl 482/07; także uzasadnienie wyroku WSA w Poznaniu z 14 września 2007 r., sygn. I SA/Po 620/07; wyroki WSA z Krakowa I SA/Kr 1418/06 z 13 kwietnia 2007 r., I SA/Kr 1555/06 z 13 czerwca 2007 r.).

Podobnie, bez znaczenia jest jakie rozwiązanie finansowo-księgowe przyjmie Wnioskodawca co do sposobu wypłaty wynagrodzenia (z którego rachunku następuje płatność z głównego czy wydzielonego) Inne rozumienie tego przepisu prowadziłoby do poszerzenia przesłanek przedmiotowego zwolnienia (co również w świetle przywołanego orzecznictwa należałoby niedopuszczalne).

Trzeba również mieć na uwadze ratio legis zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: środki z funduszy europejskich winny być maksymalnie wykorzystane, mają służyć przedsiębiorcom, dawać impuls do rozwoju - jako takie winny być wolne od obciążeń fiskalnych. Opodatkowanie tych środków przez państwo pomniejszałoby znaczną ich część, naruszając tym samym przepisy prawa wspólnotowego oraz zasadę redystrybucji funduszy Unii Europejskiej.

Również procedura przekazywania środków została ukształtowana w taki właśnie sposób, aby ułatwić potencjalnym beneficjentom dostęp do środków wspólnotowych i ich wykorzystanie - przez uwolnienie ich od oczekiwania na środki (w przypadku Wnioskodawcy z EFS), oraz zdjęcie z nich ciężaru rozliczeń finansowych z UE. Nie oznacza to jednak, że środki otrzymywane przez beneficjentów nie pochodzą z bezzwrotnej pomocy UE (z EFS).

W przedstawionym stanie faktycznym spełniona jest także druga przesłanka zwolnienia. Cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy realizują bezpośrednio konkretne osoby fizyczne, trenerzy powiązani z Wnioskodawcą umowami cywilnoprawnymi i umowami o pracę. Przy czym Wnioskodawca uznaje, iż "bezpośrednim realizowaniem celu" będzie w tym konkretnym przypadku prowadzenie przez trenerów objętych dofinansowaniami szkoleń, jak również wykonywanie przez nich innych czynności merytorycznych - doradztwa w zakresie wykonania analiz potrzeb oraz analiz efektywności szkoleń i usług w zakresie zarządzania projektami.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenia wypłacane trenerom jako pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, wolne są w tej części od podatku dochodowego, w związku z czym Wnioskodawca będzie mógł zaprzestać w powyższym zakresie pobierania od tych dochodów zaliczek na podatek dochodowy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, iż od podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnione są te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zwolnienie z podatku dochodowego, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uwarunkowane jest równoczesnym spełnieniem obu wskazanych w tym przepisie przesłanek.

Powyższy przepis wskazuje, że przedmiotowe zwolnienie przysługuje wtedy, gdy środki pomocowe pochodzą ze źródeł wymienionych w tym przepisie i przyznane są podmiotom będącym beneficjentami pomocy. Zwolnienie to obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (SAPARD, ISPA, PHARE), natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest beneficjentem realizującym projekty ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), które polegają na organizowaniu szkoleń dla przedsiębiorców w ramach projektów współfinansowanych z Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) na lata 2004-2006.

Ponadto Wnioskodawca zamierza ubiegać się w przyszłym roku o nowe dotacje, które będą przyznawane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (PO KL).

Wnioskodawca jako beneficjent realizujący projekt wyłoniony do dofinansowania w ramach P K podpisze z właściwą instytucją wdrażającą umowę o dofinansowanie projektu, zawierającą m.in. określenie wysokości przyznanych środków, trybu ich przekazywania oraz harmonogram dokonywania wydatków. Środki na realizację projektu będą wypłacane jako dotacja rozwojowa - w formie zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy, utworzony specjalnie dla danego projektu.

Podobny mechanizm finansowania dotyczy projektów aktualnie realizowanych w ramach SPO RZL.

Środki finansowe z EFS Wnioskodawca otrzymuje za pośrednictwem instytucji wdrażającej, którą jest Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Instytucją zarządzającą w przypadku obu programów jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, natomiast funkcje instytucji płatniczej wypełnia Ministerstwo Finansów. Stopa dofinansowania projektów realizowanych przez Wnioskodawcę wynosi od 60 do 80% wydatków objętych pomocą publiczną (co odpowiada kosztom bezpośrednim szkoleń oraz części kosztów pośrednich przypisanych do projektu) i 100% wydatków objętych pomocą pozostałą.

Wnioskodawca przygotowuje projekty o charakterze zamkniętym, kierując je do oznaczonych firm. Firmy te wysyłają swoich pracowników na szkolenia, jakie Wnioskodawca organizuje w ramach poszczególnych projektów.

Projekty są i będą realizowane przez trenerów (przede wszystkim prowadzenie szkoleń) zaangażowanych przez Wnioskodawcę na mocy umów cywilnoprawnych - umowy o świadczenie usług szkoleniowych, umowy "zlecenia", albo umowy o pracę. Na tych samych zasadach (umowy cywilnoprawne albo umowy o pracę) z niektórymi trenerami zawierane są dodatkowe umowy o świadczenie innych usług mających niebagatelne znaczenie dla realizacji projektu (usługi zarządzania projektami, usługi doradcze w zakresie wykonania analiz potrzeb oraz analiz efektywności szkoleń).

Wszystkie wydatki, w tym wynagrodzenia wypłacane w związku z wykonywaniem programu, Wnioskodawca realizuje z konta głównego.

Okresowo, na podstawie zgromadzonych dokumentów poświadczających wydatkowanie środków stanowiących koszty kwalifikowalne w projektach, Wnioskodawca dokonuje refundacji z konta wydzielonego (na które wpływają dofinansowania) na konto główne.

Europejski Fundusz Społeczny wchodzi w skład funduszy strukturalnych, tj. zasobów finansowych Unii Europejskiej służących realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom, sektorom gospodarek państw członkowskich. Służy on ponadto realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych w tym Europejskiego Funduszu Społecznego regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju o Narodowym Planie Rozwoju 2004 - 2006 w celu realizacji Planu tworzy się:

1.

sektorowe programy operacyjne,

2.

regionalne programy operacyjne,

3.

inne programy operacyjne,

4.

strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Programy, o których mowa w pkt 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych - o czym stanowi art. 8 ust. 2 ustawy.

Określenie "publiczne środki wspólnotowe", w myśl art. 2 pkt 11 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej (Załącznik Nr 10), służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Pomoc, jaką otrzymuje Beneficjent na realizację projektów współfinansowanych z Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) na lata 2004-2006, pochodzi w takim przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Innymi słowy finansowanie wydatków ponoszonych w ramach EFS dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych.

Środki pomocowe z Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) na lata 2004-2006 w części współfinansowane z budżetu państwa nie mogą być również uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w stanie prawnym obowiązującym do końca 2006 r.

Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami jednostki realizujące projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych mogą ubiegać się o środki na prefinansowanie. Beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej, a tylko takie pochodzenie środków finansowych warunkuje zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych przy realizacji programu uzależnione jest więc od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata

Wobec powyższego wynagrodzenia osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych, jak i na podstawie umowy o pracę w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 nie będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w momencie ich wypłaty nie były finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w tym przepisie.

W przedmiotowej sprawie przy realizacji projektów współfinansowanych z Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) na lata 2004-2006 nie zostanie więc spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie.

W konsekwencji, wynagrodzenia dla osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych - umowy o świadczenie usług szkoleniowych, umowy "zlecenia", albo umowy o pracę, w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich na lata 2004-2006, nie będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w momencie ich wypłaty nie są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w tym przepisie.

Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, stosownie do przepisu art. 31 i 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług szkoleniowych, umowy "zlecenia"), stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy.

Wynagrodzenia osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę przy realizacji nowych dotacji, które będą przyznawane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (PO KL) podlegały będą nowej regulacji ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r., która reguluje status prawny środków pomocowych.

Ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) dodano do ustawy z 30 dnia czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) art. 106 ust. 2 pkt 3a, według którego "dotacjami" są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Dotacje rozwojowe, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 202 ust. 2 pkt 2), mogą być udzielane:

1.

jednostkom sektora finansów publicznych, oraz

2.

innym podmiotom będącym beneficjentami tych środków, oraz

3.

podmiotom, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (Instytucjom Zarządzającym, Instytucjom Pośredniczącym i Instytucjom Pośredniczącym II stopnia (Instytucjom Wdrażającym).

Na mocy art. 1 pkt 14 lit. a) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) dodany został art. 21 ust. 1 pkt 129, który wszedł w życie 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Należy przy tym zwrócić uwagę na definicję beneficjenta w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.). Beneficjentami, w rozumieniu powyższej ustawy mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby fizyczne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Wynagrodzenia osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę przy realizacji nowych dotacji, które będą przyznawane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (PO KL) nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania, ponieważ na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wszedł w życie 1 stycznia 2007 r., wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Beneficjentem pomocy, któremu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (PO KL) przyznana zostanie przedmiotowa dotacja będzie Wnioskodawca, a zatem wynagrodzenia trenerów zatrudnionych przez Wnioskodawcę przy realizacji nowych dotacji, które będą przyznawane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (PO KL) nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skutkuje to tym, że dochody uzyskane z tytułu wynagrodzeń wypłacanych trenerom w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (PO KL) nie będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, stosownie do przepisu art. 31 i 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług szkoleniowych, umowy "zlecenia"), stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy.

Reasumując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż wynagrodzenia osób fizycznych uzyskiwane w ramach umów cywilnoprawnych, jak i na podstawie umowy o pracę, w związku z realizowaniem projektów Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (PO KL), nie będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W konsekwencji od przedmiotowych dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, stosownie do przepisu art. 31 i 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług szkoleniowych, umowy "zlecenia"), stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl