IPPB2/415-485/10-4/MG - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, nabytego w drodze dziedziczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-485/10-4/MG Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, nabytego w drodze dziedziczenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 22 lipca 2010 r., data wpływu 26 lipca 2010 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-485/10-2/MG i Nr IPPB2/436-169/10-2/AF z dnia 12 lipca 2010 r. (data nadania 12 lipca 2010 r., data doręczenia 16 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu dokonania w 2010 r. sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w drodze dziedziczenia po zmarłym ojcu Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu dokonania w 2010 r. sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w drodze dziedziczenia po zmarłym ojcu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wraz z rodzeństwem - Ewą Ż. i Adamem Ż. nabył, w drodze dziedziczenia po zmarłym ojcu Zdzisławie Ż., z dniem 16 listopada 2007 r. udziały - po 1/3 każdy - we współwłasności gospodarstwa rolnego.

W skład gospodarstwa wchodziły działki rolne: Nr 286/53 o pow. 0,3 ha, Nr 286/54 o pow. 0,3 ha, Nr 286/55 o pow. 0,2490 ha, Nr 286/56 o pow. 0,1048 ha. Łączna powierzchnia gospodarstwa wynosi 0,9538 ha (1,5738 ha przeliczeniowego). Grunty te są sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków, prowadzonej w Starostwie Powiatowym, jako grunty orne w klasie II. Strony odprowadzają podatek rolny od powierzchni gruntów 1,5738 ha. W dniu 20 kwietnia 2010 r. Wójt Gminy wydał decyzje o warunkach zabudowy dla działek 286/53, 286/54 i 286/55, zgodnie z którymi działki te są przeznaczone pod jednorodzinną zabudowę mieszkaniową, natomiast działki podlegają ochronie prawnej zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266 z późn. zm.).

W dniu 7 maja 2010 r. własność działki Nr 286/55 o pow. 0,2490 ha została przeniesiona w drodze sprzedaży na osobę trzecią.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 12 lipca 2010 r. Nr IPPB2/415-485/10-2/MG i Nr IPPB2/436-169/10-2/AF wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:

* daty śmierci ojca Wnioskodawcy,

* czy i ewentualnie kiedy spadkodawcy dokonali działu spadku lub zniesienia współwłasności odziedziczonych gruntów. Jeśli tak, to czy po dokonaniu tych czynności udział Wnioskodawcy w nabytych nieruchomościach w drodze spadku odpowiada wielkości udziału spadkowego, czy też ewentualnie uległ powiększeniu.

* czy po wydaniu decyzji przez Wójta Gminy o warunkach zabudowy dla działek 286/53, 286/54 i 286/55, zgodnie z którą działki zostały przeznaczone pod jednorodzinną zabudowę mieszkaniową nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży w dalszym ciągu była sklasyfikowana w ewidencji gruntów, jako użytki rolne stanowiące część gospodarstwa rolnego.

* czy działkę Nr 286/55 o pow. 0,2490 będącą przedmiotem sprzedaży Wnioskodawca zbył łącznie z pozostałymi współwłaścicielami jako udział we współwłasności.

* czy w wyniku dokonanej sprzedaży przedmiotowa nieruchomość utraciła charakter rolny.

* wskazanie zamiaru nabywcy, co do przeznaczenia nieruchomości oraz okoliczności związane z tą transakcją.

Braki uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

* Ojciec Wnioskodawcy zmarł w dniu 16 listopada 2007 r.,

* Spadkobiercy (Wnioskodawca i jego dwoje rodzeństwa) nie dokonali działu spadku, ani nie znieśli współwłasności odziedziczonych gruntów. Wielkość udziałów w spadku nie uległa zmianie (po 1/3 na każdego z dziedziczących),

* po wydaniu decyzji Wójta Gminy o warunkach zabudowy dla działek 286/53, 286/54 i 286/55 nieruchomość podlegająca sprzedaży nadal była sklasyfikowana w ewidencji gruntów jako użytki rolne stanowiące część gospodarstwa rolnego,

* działka Nr 286/55 o pow. 0,2490 ha, będąca przedmiotem sprzedaży, została zbyta łącznie przez wszystkich współwłaścicieli jako udział we współwłasności.

* w wyniku sprzedaży działka nie utraciła charakteru rolnego. Nabywca w czasie sprzedaży ustnie deklarował przeznaczenie tej działki na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych własnych i rodziny (budowa domu jednorodzinnego bez zmiany przeznaczenia gruntów).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku ze sprzedażą części nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, przed upływem pięciu lat od chwili nabycia, Strony będą zobowiązane uiścić podatek od spadków i darowizn lub podatek dochodowy od tej czynności.

2.

W razie odpowiedzi twierdzącej - czy wydatkowanie uzyskanego przychodu ze sprzedaży nieruchomości na własne cele mieszkaniowe w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży zwalnia od obowiązku uiszczenia podatku dochodowego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania dotyczącego podatku od spadków i darowizn wniosek został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną Nr IPPB2/436-169/10-4/AF z dnia 5 sierpnia 2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Takiego obowiązku nie ma. Nieruchomość odziedziczona przez Wnioskodawcę i jego rodzeństwo jest gospodarstwem rolnym.

Spełnia ona wymogi określone w art. 1 i art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.), zgodnie z którymi za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, które zostały sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej lub innych osób.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.f. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Sam fakt sprzedaży działki nie ma wpływu na zmianę jej charakteru. Zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy, grunt ten podlega ochronie przewidzianej w ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Sama decyzja zezwala jedynie na zabudowę nieruchomości jednorodzinnym domem mieszkalnym. Jak już wspomniano odziedziczona nieruchomość spełnia warunki określone w definicji gospodarstwa rolnego, zawarte w art. 1 i art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Zgodnie z powyższym sprzedana nieruchomość spełnia warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.f., a przychód uzyskany z jej sprzedaży jest wolny od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle powyższych argumentów dokonana czynność sprzedaży przedmiotowej nieruchomości rolnej jest wolna od podatku dochodowego.

Niezależnie od tego, zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f. wydatkowanie uzyskanego przychodu ze sprzedaży nieruchomości na własne cele mieszkaniowe, w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży, zwalnia od obowiązku uiszczenia podatku dochodowego. Przepis ten nie rozróżnia już pojęcia nieruchomość rolna, ograniczając się jedynie do szerszej definicji "nieruchomość", nie rozróżniając jej rodzaju ani przeznaczenia. Zgodnie z przytoczoną decyzją o warunkach zabudowy, sprzedana nieruchomość może być zabudowana jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym, czyli może zaspokajać cele mieszkaniowe jej właścicieli. W związku z tym twierdzenie, że wydatkowanie, w ciągu dwóch lat, przychodów uzyskanych z jej sprzedaży na cele mieszkaniowe zwalnia od podatku dochodowego jest jak najbardziej uzasadnione.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich część oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym stanie faktycznym dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma data nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wraz z rodzeństwem nabył, w drodze dziedziczenia po zmarłym ojcu, z dniem 16 listopada 2007 r. (data śmierci spadkodawcy) udziały - po 1/3 każdy - we współwłasności gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym do opodatkowania przychodu ze sprzedaży tej nieruchomości mają zatem zastosowanie przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w ww. brzmieniu od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; przy czym zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Z powyższego unormowania wynika, że dla zaistnienia zwolnienia, przewidzianego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, muszą zaistnieć łącznie dwie przesłanki. Pierwsza z nich ma charakter pozytywny i polega na sprzedaży całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Druga zaś ma charakter negatywny, a mianowicie nie może nastąpić utrata charakteru rolnego lub leśnego tych gruntów w związku z ich sprzedażą.

Rozpatrując pierwszą przesłankę o charakterze pozytywnym należy w tym miejscu odnieść się do przepisów Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek - to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. Stosownie do zapisu art. 924 i 925 Kodeksu, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia. W myśl natomiast art. 1035 Kodeksu cywilnego, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych z zachowaniem przepisów niniejszego tytułu.

Zatem spadkobiercy nabywają spadek z chwilą jego otwarcia i z tą chwilą powstaje między nimi wspólność majątku spadkowego. Wspólność ta powstaje ex lege i dotyczy majątku spadkowego traktowanego jako całość. Spadkobierca ma udział w spadku, a nie w poszczególnych składnikach spadku.

Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym przedmiotem sprzedaży był nabyty wcześniej w drodze spadku udział w gospodarstwie rolnym.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gruntów rolnych. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej. Natomiast zgodnie z art. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Stosownie natomiast do art. 46 § 1 ustawy - Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Zgodnie z powyższym możemy wyróżnić: nieruchomości gruntowe, nieruchomości budynkowe i lokalowe.

Gospodarstwo rolne jest swoistego rodzaju nieruchomością gruntową. Jak zostało wskazane powyżej spadkobierca ma udział w spadku, przez co posiada również udział w nieruchomości. Zatem w przedmiotowej sprawie sprzedaż udziału w gospodarstwie rolnym należy traktować jako sprzedaż części gospodarstwa rolnego (części nieruchomości).

Wobec powyższego, pierwsza przesłanka została przez Wnioskodawcę spełniona.

Analizując możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozważyć przesłankę dotyczącą konieczności zachowania charakteru rolnego lub leśnego gruntu.

Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego.

Dokonana przez Wnioskodawcę ocena stanu prawnego przedmiotowego gruntu (działki podlegają ochronie prawnej zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych) potwierdza jedynie status prawny gruntu. Tymczasem ustawodawca warunkuje zastosowanie zwolnienia przedmiotowego od tego, by nie zmienił się charakter zbywanego gruntu, a nie jego status prawny.

Ponadto Wnioskodawca użył sformułowania, iż "w wyniku sprzedaży działka nie utraciła charakteru rolnego, a nabywca w czasie sprzedaży ustnie deklarował przeznaczenie tej działki na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych własnych i rodziny (budowa domu jednorodzinnego bez zmiany przeznaczenia gruntów)". Analizując zatem przedstawione informacje w stanie faktycznym oraz we własnym stanowisku wskazać należy, iż Wnioskodawca nie posiada wiedzy, czy na gruncie tym będzie prowadzona działalność inna niż rolnicza, nie jest znany faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości.

Należy wskazać, iż zastosowanie zwolnienia leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że przedmiotowy grunt w wyniku sprzedaży nie utracił charakteru rolnego oraz, że nabywca nie zmienił przeznaczenia po dokonaniu zakupu.

Jeżeli Wnioskodawcy nie są znane, ani zamiary z jakimi nabywca gruntu dokona jego zakupu, ani sposób faktycznego wykorzystania po zakupie tego gruntu, to nieuprawnionym jest twierdzenie Wnioskodawcy, iż w wyniku sprzedaży nie zmieni się charakter gruntu. Zakup gruntu przez kupującego przy jednoczesnym braku wiedzy zbywającego grunt rolny o zamiarach nabywcy co do sposobu wykorzystywania tego gruntu, wprost eliminuje możliwość zastosowania przez zbywającego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawodawca wprowadzając przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy miał na celu ochronę areału gruntów rolnych. Zatem przepis ten stanowi preferencję podatkową dla tych podatników, którzy sprzedają nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego nabywcom, którzy będą je użytkować bez zmiany rolnego charakteru tych gruntów.

Wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowo uregulowany w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejem, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania.

Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie sądowo-administracyjnym poglądem, przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.

Reasumując, sprzedaż udziału w nieruchomości gruntowej skutkuje powstaniem przychodu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, gdyż jeden z warunków w postaci braku utraty charakteru rolnego nie został zachowany.

Zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy w związku ze sprzedażą gospodarstwo rolne utraci charakter rolny. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Okoliczność, czy dane nieruchomości w wyniku sprzedaży utraciły charakter rolny, czy też nie utraciły charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Jednocześnie wyjaśnienia wymaga, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują zwolnienia przedmiotowego dla przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości lub praw nabytych pomiędzy dniem 1 stycznia 2007 r. a dniem 31 grudnia 2008 r. w części wydatkowanej na tzw. "własne cele mieszkaniowe".

W związku ze zmianą sposobu opodatkowania kwot uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2009 r., na podstawie ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), ustawodawca w art. 8 ust. 1 tej ustawy wskazał, że do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W powołanym przepisie ustawodawca zatem jednoznacznie wskazał, że pomimo wprowadzonych od dnia 1 stycznia 2009 r. nowych zasad opodatkowania przychodu (dochodu) ze sprzedaży nieruchomości (w tym wprowadzenia nowego katalogu ulg związanych z przeznaczeniem środków uzyskanych z tej sprzedaży), zasady opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości nabytych w latach 2007 i 2008 nie uległy zmianie, wobec czego do przychodu ze sprzedaży tych nieruchomości należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W konsekwencji zasady opodatkowania, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw obejmują również wszelkie ulgi i zwolnienia odnoszące się do dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości nabytych lub wybudowanych w dniach od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., które obowiązywały na dzień 31 grudnia 2008 r.

Natomiast zwolnienie, dotyczące możliwości przeznaczenia przychodu ze sprzedaży nieruchomości na własne cele mieszkaniowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dodane zostało przez art. 1 pkt 11 lit. a) ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Powyższa zmiana weszła w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. i ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych od 1 stycznia 2009 r.

Reasumując dochód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego przed upływem pięciu lat od chwili nabycia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, ponieważ w wyniku sprzedaży nie został zachowany jeden z warunków w postaci braku utraty charakteru rolnego sprzedanej nieruchomości gruntowej. Natomiast do uzyskanego przychodu, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie znajduje zastosowania, ponieważ przedmiotowe zwolnienie dotyczy uzyskanych dochodów (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych od 1 stycznia 2009 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl