IPPB2/415-481/13-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-481/13-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu 3 lipca 2013 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne z dnia 29 lipca 2013 r. (data wpływu 31 lipca 2013 r.) na wezwanie organu Nr IPPB2/415-481/13-2/EL z dnia 18 lipca 2013 r. (data nadania 18 lipca 2013 r., data doręczenia 23 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi przyłączenia do sieci kanalizacyjnej oraz wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi przyłączenia do sieci kanalizacyjnej oraz wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w 2011 r. zawierała umowy z osobami fizycznymi na wykonanie przyłączy kanalizacyjnych do nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych lub będących w ich posiadaniu. Za wykonaną usługę, zgodnie z zawartymi umowami, Spółka pobrała jedynie 10% kosztów wykonania prac, a pozostała kwota w wysokości 90% kosztów wykonania pochodziła ze środków finansowych posiadanych przez Spółkę. Zatem, de facto, Spółka dopłacała 90% wartości wykonywanej inwestycji z własnych środków finansowych w taki sposób, iż płaciła podwykonawcom za wykonanie przyłączy kanalizacyjnych do nieruchomości.

Pismem z dnia 18 lipca 2013 r. Nr IPPB2/415-481/13-2/EL wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków wniosku poprzez wskazanie:

* z jakiego źródła pochodzą środki, w ramach których Spółka dofinansowała wykonanie przyłączy kanalizacyjnych nieruchomości (np. z programów rządowych, z dotacji itd.).

* czy dofinansowanie w wysokości 90% wartości przyłączy było przyznane na jednakowych warunkach dla wszystkich mieszkańców.

Pismem z dnia 29 lipca 2013 r. (data nadania 29 lipca 2013 r., data wpływu 31 lipca 2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie, w kwestii doprecyzowania stanu faktycznego wyjaśniono, że:

* Przedmiotowe środki pochodzą, tak jak wskazano we wniosku, ze środków własnych Spółki, przede wszystkim z wypracowanego przez Spółkę zysku z prowadzonej przez Spółkę działalności. Nie są to środki pochodzące z programów rządowych, z dotacji, funduszy etc.

* Możliwość skorzystania z dofinansowania do przedmiotowej inwestycji posiadały osoby zamieszkujące na terenie gminy, ale tylko tam, gdzie istniała techniczna możliwość wykonania przyłączy kanalizacyjnych do nowo położonych przez Spółkę sieci kanalizacyjnych. Zatem, z dofinansowania mogli skorzystać jedynie mieszkańcy, których nieruchomości znajdowały się w obrębie ulic, gdzie Spółka budowała nowe sieci kanalizacyjne. Warunkiem skorzystania z dofinansowania była techniczna możliwość wykonania przyłącza kanalizacyjnego dla danej nieruchomości oraz podpisanie stosownej umowy pomiędzy Spółką oraz mieszkańcem, który chciał z takiego dofinansowania skorzystać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota dofinansowania otrzymana przez osoby fizyczne od Spółki stanowi przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji rodzi dla Spółki obowiązek wystawienia oraz przesłania informacji PIT-8C do osób, które z takiego dofinansowania skorzystały.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana kwota dofinansowania stanowi, stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: z 2012 r. poz. 361 z późn. zm., zwana dalej "Ustawą o PIT ") przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT. Jednocześnie otrzymana przez osobę fizyczną kwota dofinansowania nie korzysta z żadnego przewidzianego w Ustawie o PIT zwolnienia z opodatkowania przychodu, w szczególności ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 114, 129 oraz 137 Ustawy o PIT. W konsekwencji Spółka miała obowiązek wystawić oraz przesłać do osób fizycznych, które skorzystały z dofinansowania informację PIT-8C.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm., zwana dalej "Ordynacją podatkową") zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne, niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie przez ustawodawcę zwrotu "w szczególności" wskazuje na to, iż katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie przykładowym wyliczeniem najbardziej typowych przychodów z tego źródła. Jednocześnie ustawodawca wskazuje, iż wśród przychodów z innych źródeł znajdują się dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 Ustawy o PIT. Przychody wskazane w art. 12-14 i 17 Ustawy o PIT to przychody, które swoje źródło mają w stosunku pracy, pozarolniczej działalności gospodarczej, działalności wykonywanej osobiście oraz są to przychody z kapitałów pieniężnych. Tym samym wskazane przepisy nie znajdą zastosowania w opisanym stanie faktycznym.

Spółka podziela pogląd, zgodnie z którym przyjmuje się definicję nieodpłatnego świadczenia dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych. Pogląd ten jest zgodny ze stanowiskiem organów podatkowych. W tym miejscu Spółka pragnie przykładowo wskazać interpretację indywidualną z dnia 17 sierpnia 2012 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPB1/415-311/12-2/MD), w której organ stwierdził, iż: "Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczając nieodpłatne świadczenie do czynników kształtujących podstawę opodatkowania nie precyzuje, co należy rozumieć pod tym pojęciem. W celu ustalenia jego znaczenia, w tym m.in. dla celów podatkowych, zasadne jest sięgnięcie w pierwszej kolejności do reguł wykładni gramatycznej. Należy zatem odwołać się do znaczenia, jaki ten zwrot ma w języku potocznym. Zgodnie z wykładnią gramatyczną odpłacać to "oddawać komuś coś w zamian", odpłatny zaś to "taki, za który się płaci, wymagający zapłacenia, zwrot kosztów" (Nowy Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 2002 r.). Dla celów podatkowych przez "nieodpłatne świadczenia" należy więc rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika, mające konkretny wymiar finansowy. Wskazać przy tym należy, iż zgodnie z art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Powstanie przychodu ze świadczeń nieodpłatnych należy zatem rozważyć zawsze wtedy, gdy podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymuje bez obowiązku świadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa, bądź innego świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera również definicji "rzeczy". Stąd też sięgnąć należy do ustawy - Kodeks cywilny, która w przepisie art. 45 stanowi, iż rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko "przedmioty materialne". Innymi słowy, rzeczami są takie dobra, które odpowiadają łącznie następującym wymaganiom: są materialnymi częściami przyrody (przedmioty materialne) oraz mają charakter samoistny, tzn. są na tyle wyodrębnione, że mogą być w obrocie traktowane jako dobra samoistne".

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym osoby fizyczne, które zawarły ze Spółką umowy na wykonanie przyłączy kanalizacyjnych do nieruchomości otrzymały od Spółki świadczenie w postaci pokrycia 90% kosztów wykonania przedmiotowej inwestycji. W praktyce, Spółka pokryła koszty wykonania inwestycji z własnych środków finansowych, dokonując zapłaty swoim podwykonawcom za wybudowanie przyłączy kanalizacyjnych do nieruchomości. Tym samym osoby fizyczne, które pokryły z własnych środków jedynie 10% kosztów inwestycji otrzymały nieodpłatnie świadczenie w postaci przyłącza kanalizacyjnego, za które zapłaty dokonała Spółka.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż osoba fizyczna, której Spółka sfinansowała 90% inwestycji polegającej na wybudowaniu przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości uzyskała od Spółki nieodpłatne świadczenie w postaci przedmiotowego przyłącza, którego wartość jest równa wskazanej kwocie dofinansowania. Jednocześnie nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowanej w 90% przedmiotowej inwestycji nie mieści się w kategorii przychodów wskazanych w przez ustawodawcę w art. 12-14 i 17 Ustawy o PIT. Takie świadczenie mieści się jednak w kategorii przychodów wskazanych przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT i na podstawie art. 9 ust. 1 tej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ustawodawca w art. 21 ust. 1 Ustawy o PIT wskazał przychody zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wśród wymienionych w wyżej wymienionych przepisie kategorii przychodów zwolnionych z opodatkowania wątpliwości odnośnie opisanego stanu faktycznego mogą budzić zapisy art. 21 ust. 1 pkt 114, 129 oraz 137 powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114 Ustawy o PIT wolna od podatku jest "wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów".

Spółka jest osobą prawną, spółką prawa handlowego i jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością została utworzona oraz funkcjonuje w oparciu o ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. Otrzymane przez osobę fizyczną świadczenie w postaci dofinansowania wykonania przedmiotowej inwestycji pochodzi z własnych środków finansowych Spółki. Nie są to jednocześnie środki pochodzące z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Tym samym wskazane zwolnienie nie znajdzie zastosowania w opisanym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy o PIT wolne od podatku są "dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego".

Powyższe oznacza, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od:

1.

źródła finansowania, tj. podmiotu wypłacającego dotacje oraz

2.

ustalenia, czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego można wywnioskować, iż Spółka przyznała osobom fizycznym pewien rodzaj dotacji w formie dofinansowania do budowy przyłączy kanalizacyjnych. Kwota dofinansowania pochodziła z własnych środków Spółki.

Zgodnie z art. 126 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm., zwana dalej "Ustawą o finansach publicznych"), dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie Ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Dofinansowanie do przyłączy kanalizacji sanitarnej nie pochodzi z budżetu państwa, ani z budżetu jednostki samorządu. Środki wypłacane przez Spółkę nie są również dotacjami celowymi w rozumieniu przepisów Ustawy o finansach publicznych. Dotacjami celowymi są środki przekazywane przez państwowe i samorządowe fundusze celowe. Jak wynika zatem z powyższego, żadna z przesłanek, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie, a od wystąpienia których uzależnione jest zwolnienie podatkowe, nie wystąpiła w przypadku dofinansowania udzielonego przez Spółkę do wykonania przyłączy kanalizacyjnych do nieruchomości.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że otrzymane przez osoby fizyczne dofinansowanie nie może być uznane za dotację w rozumieniu przepisów Ustawy o finansach publicznych. Nie może być tym samym zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy o PIT.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 Ustawy o PIT wolne od podatku są "środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 Sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.)."

Powyższy przepis także nie znajdzie zastosowania w opisanym stanie faktycznym z uwagi na fakt, iż osoby fizyczne, które otrzymują od Spółki świadczenie w postaci dofinansowania wykonania przyłącza kanalizacyjnego nie są uczestnikami projektu, w którym wypłacane są środki pomocowe w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich. Takie osoby, decyzją Spółki otrzymują dofinansowanie wykonania inwestycji, a środki, z których dofinansowane są przedmiotowe inwestycje są środkami własnymi Spółki. Ponadto, sama wysokość dofinansowania jest ustalana tylko i wyłącznie przez Spółkę oraz nie znajduje podstawy w innych dokumentach, w szczególności w ustawach, rozporządzeniach, programach, etc. Zatem, przychód z tytułu dofinansowania wykonania przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości nie korzysta z żadnego zwolnienia, które ustawodawca przewidział w art. 21 Ustawy o PIT.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 42a Ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z pkt 9 tego artykułu źródłem przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których, mamy do czynienia z przyrostem mienia. Podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być zatem tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, że Spółka w 2011 r. zawierała umowy z osobami fizycznymi na wykonanie przyłączy kanalizacyjnych do nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych lub będących w ich posiadaniu. Za wykonaną usługę, zgodnie z zawartymi umowami Spółka pobrała 10% kosztów wykonania prac, a pozostała kwota w wysokości 90% kosztów wykonania pochodziła ze środków własnych Spółki, pochodzących przede wszystkim z wypracowanego zysku z prowadzonej przez Spółkę działalności. Spółka dopłacała zatem 90% wartości wykonywanej inwestycji, płacąc podwykonawcom za wykonanie przyłączy kanalizacyjnych do nieruchomości. Możliwość skorzystania z dofinansowania do przedmiotowej inwestycji posiadały osoby zamieszkujące na terenie gminy, ale tylko tam, gdzie istniała techniczna możliwość wykonania przyłączy do nowo położonych przez Spółkę sieci kanalizacyjnych. Z dofinansowania mogli skorzystać jedynie mieszkańcy, których nieruchomości znajdowały się w obrębie ulic, gdzie Spółka budowała nowe sieci kanalizacyjne. Warunkiem skorzystania z dofinansowania była techniczna możliwość wykonania przyłącza kanalizacyjnego dla danej nieruchomości oraz podpisanie stosownej umowy pomiędzy Spółką oraz mieszkańcem, który chciał z takiego dofinansowania skorzystać.

W wyniku analizy przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że możliwość skorzystania przez osoby fizyczne z dofinansowania do wykonania przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości adresowana była do wszystkich osób spełniających określone w niej warunki, tj. osób zamieszkujących na terenie gminy, tam gdzie istniała techniczna możliwość wykonania przyłączy do nowo położonych przez Spółkę sieci kanalizacyjnych oraz podpisanie stosownej umowy pomiędzy Spółką a mieszkańcem.

Tym samym, dofinansowanie otrzymane przez osoby fizyczne nie ma charakteru indywidualnego i nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, z uwagi na to, że dofinansowanie nie ma charakteru indywidualnego, adresowane jest do wszystkich osób spełniających określone warunki, zatem nie powoduje powstania po stronie korzystających z dofinansowania osób przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Spółce nie ciąży obowiązek wystawiania i przekazania osobom korzystających z dofinansowania informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl