IPPB2/415-471/08-2/SR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-471/08-2/SR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 13 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z realizacji opcji na akcje - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z realizacji opcji na akcje.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako pracownik spółki Y Polska S. A. (dalej: Y) w latach 2004 - 2007 brał udział w programach opcyjnych (dalej: Programy Opcyjnie) funkcjonujących w ramach grupy X, w latach 2005 - 2007 w programie Odroczonych Premii Akcyjnych (dalej: Program DSBS) oraz w roku 2004 w programie Planów Akcyjnych (dalej: Program ESOS).

Program DSBS polega na umożliwieniu wybranym pracownikom grupy X (dalej: Uczestnicy) objęcia opcji na akcje (dalej: Opcje), a w konsekwencji ich realizacji i objęcia akcji Spółki X p.l.c. (dalej: Spółka zagraniczna).

Realizacja Opcji w przyszłości jest bezpłatna. Uczestnik nie ma prawa do zastawienia, sprzedaży lub odstąpienia Opcji.

Przyznane w ramach tego programu Opcje zostaną automatycznie zrealizowane po upływie trzech lat od momentu ich przyznania (dalej: Okres restrykcji). Uczestnik programu nie jest uprawniony do otrzymania jakichkolwiek dywidend lub ich ekwiwalentu należnych za czas trwania Okresu restrykcji.

Warunkiem skorzystania z możliwości realizacji Opcji jest kontynuowanie zatrudnienia w spółkach z grupy X przez określony okres czasu.

W drodze wyjątku Opcje mogą jednak zostać również zrealizowane w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy ze spółką z grupy X.

Realizacja Opcji może nastąpić w dwojaki sposób:

* w większości przykładów, Opcje są realizowane po upływie Okresu restrykcji i Uczestnicy Programu otrzymują akcje Spółki zagranicznej w ilości, która została ustalona w momencie przyznania Opcji,

* w wyjątkowych sytuacjach, uregulowanych w wewnętrznych przepisach grupy X, Uczestnik Programu DSBS pod postacią Opcji, otrzymuje na tych samych warunkach tzw. phantom shares. Przyznanie phantom shares oznacza otrzymanie przez Uczestnika określonej liczby specjalnie w tym celu stworzonego instrumentu finansowego tzw. Notional Ordinary Shares; (dalej; NOS). W momencie realizacji NOS Uczestnik programu nie uzyskuje akcji Spółki zagranicznej, a jedynie otrzymuje wypłatę gotówkową będącą równowartością ceny akcji na dzień przed upływem Okresu restrykcji, których liczba została przypisana mu przed rozpoczęciem Okresu restrykcji.

W przypadku Wnioskodawcy, uzyskane w ramach Programu DSBS Opcje zostaną zrealizowane na oba sposoby - Opcje przyznane w ramach edycji Programu DSBS z 2007 r. zostaną zrealizowane według pierwszego scenariusza, natomiast opcje uzyskane w ramach edycji w latach 2005 i 2006 zostaną zrealizowane według drugiego scenariusza.

Główne cechy Programu ESOS, co do zasady, nie różnią się od założeń Programu DSBS, jednakże w przypadku Programu ESOS realizacja Opcji przez Uczestnika (lub otrzymanie przez Uczestnika płatności gotówkowej na podstawie przypisanych NOS) nie następuje automatycznie po upływie Okresu restrykcji, a w dowolnym momencie w przeciągu 7 lat od jego zakończenia. Dodatkowo w przypadku opuszczenia spółki z grupy X, Uczestnik ma prawo zrealizować opcje w ciągu 12 miesięcy od daty zakończenia współpracy.

Program ESOS również przewiduje dwie formy realizacji opcji.

W przypadku Wnioskodawcy Opcje uzyskane w ramach edycji Programu ESOS w 2004 r. zostaną zrealizowane w formie wypłaty gotówkowej.

Koszty związane z funkcjonowaniem Programów (m.in. koszty nabycia akcji na rynku wtórnym) są przenoszone przez Spółkę zagraniczną na tę spółkę, na rzecz której Uczestnik wykonuje pracę w momencie rozpoczęcia uczestnictwa w danej edycji planu. W przypadku Wnioskodawcy będzie to Spółka polska (w przypadku edycji Programów w latach 2004 i 2005) oraz Spółka B... d. o.o. z siedzibą w S, Bośnia (w przypadku edycji Programów w latach 2006 i 2007).

Wartość przysporzenia wynikającego z realizacji Opcji oraz wartość samych Opcji nie jest znana aż do momentu ich realizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją uprawnień wynikających z udziału w Programach DSBS i ESOS powinno być, niezależnie od sposobu realizacji, zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy opisane powyżej przysporzenie majątkowe z tytułu realizacji uprawnień wynikających z uczestnictwa w programach DSBS i ESOS powinno być niezależnie od sposobu realizacji, zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż: nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, a także prawo wieczystego użytkowania gruntów.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, będącym przepisem szczególnym w odniesieniu do art. 10 powyższej ustawy, przychodami z kapitałów pieniężnych są przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Artykuł 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż przez pojęcie pochodne instrumenty finansowe należy rozumieć instrumenty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538).

Stosownie do tego przepisu pochodnymi instrumentami finansowymi są (niebędące papierami wartościowymi):B

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,

d.

opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,

e.

prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),

f.

inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie, dopuszczenie.

Z kolei, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 149, poz. 1674) instrument pochodny - instrument finansowy, to taki, którego:

a.

wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości, i

b.

nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych,

c.

rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, iż przedmiotowe Opcje stanowią instrumenty finansowe, w rozumieniu przepisu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym potencjalne przychody wynikające z realizacji Opcji, których wysokość jest uzależniona od wartości akcji Spółki zagranicznej, spełniają przesłanki z art. 17 ww. ustawy i w związku z tym stanowią przychód z kapitałów pieniężnych.

Powyższe znajduje potwierdzenie z uwagi na fakt, że:

* wartość NOS jest kalkulowana w oparciu o cenę akcji Spółki zagranicznej,

* Opcje, uprawniające Uczestnika Programów do uzyskania określonej liczby NOS, nie wymagają od Uczestnika ponoszenia wydatków początkowych, a ich wartość zależy bezpośrednio od zmiany warunków rynkowych i ustalenie jej jest możliwe dopiero w momencie realizacji Opcji, oraz

* realizacja praw wynikających z Opcji następuje w przyszłości.

Jako, że uzyskanie przez Uczestników jakiejkolwiek korzyści majątkowej z tytułu udziału w Programach możliwe jest jedynie poprzez realizację Opcji, nie ma możliwości zaliczenia przychodów z tego tytułu do innych (niż kapitały pieniężne) źródeł przychodów.

Pogląd zmierzający w tym samym kierunku potwierdził również w swoim wyroku z 19 marca 2004 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygnatura III SA 2501/02) oraz Minister Finansów w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 26 października 2007 r. (sygn. IPPB1/415-24/07-5/ES).

Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami, w opinii Wnioskodawcy, przychód uzyskany z tytułu realizacji Opcji, powinien być zakwalifikowany jako przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, niezależnie od tego, na który z przedstawionych powyżej sposobów zostaną one zrealizowane (otrzymanie akcji Spółki zagranicznej czy też uzyskanie wypłaty gotówkowej, której wysokość byłaby uzależniona od wartości akcji Spółki zagranicznej stanowiących w tym przypadku instrument bazowy).

W myśl artykułu 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów podatkowych, podatek dochodowy wynosi 19%. Natomiast stosownie do treści art. 30b ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, dochodem z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tego tytułu a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku WSA oraz wskazanej interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl