IPPB2/415-464/07-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-464/07-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 29 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania polisy ubezpieczeniowej opłacanej przez Spółkę na rzecz członka zarządu jest - prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania polisy ubezpieczeniowej opłacanej przez Spółkę na rzecz członka zarządu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny:

W dniu 22 czerwca 2007 r. Spółka z o.o. z siedzibą w Polsce zawarła umowę ubezpieczenia na okres 21 czerwca 2007 r. do 20 czerwca 2008 r. ze Spółką Akcyjną jako Ubezpieczycielem. Tytułem powyższej umowy jest Ubezpieczenie Szkód Powstałych w Następstwie Roszczeń z Tytułu Odpowiedzialności Członków Organów Niepublicznej Spółki Kapitałowej. Ubezpieczyciel w ramach ubezpieczenia pokrywa: szkody, koszty obrony, koszty postępowania przygotowawczego, grzywny i kary cywilnoprawne, koszty odzyskania dobrego imienia - wynikające z Roszczenia podniesionego w okresie ubezpieczenia lub okresie dodatkowym przez: Spółkę, udziałowców, pracowników, organy nadzoru, syndyka masy upadłościowej, kontrahentów, zewnętrznych doradców lub konsultantów, pozostałe osoby trzecie - przeciwko Ubezpieczonemu z tytułu nieprawidłowego działania, jakiego dopuścił się on działając w charakterze: Członka Organów, Założyciela Spółki, Pracownika.

Z definicji Członek Organów oznacza osobę fizyczną będącą w przeszłości, obecnie lub w przyszłości członkiem zarządu, rady nadzorczej lub prokurentem Spółki bądź osobę fizyczną zajmującą inne stanowisko, które w myśl mających zastosowanie przepisów prawa obcego państwa określone jest jako równorzędne do stanowiska członka zarządu, członka rady nadzorczej lub prokurenta. Składka ubezpieczeniowa została podzielona na cztery raty płatne po 4 809,75 zł do 10 lipca 2007 r., do 21 września 2007 r., do 21 grudnia 2007 r., do 21 marca 2008 r.

W dniu 17 lipca 2007 r. obywatel Republiki Węgierskiej został powołany przez Zgromadzenie Wspólników na Członka Zarządu Firmy i funkcję tę pełni od 1 sierpnia 2007 r. Osoba ta nie jest rezydentem i nie osiąga innych przychodów na terenie Polski. W miesiącu wrześniu 2007 r. została zapłacona rata składki ubezpieczeniowej. Kwota zapłaconej składki została zakwalifikowana jako przychód z działalności wykonywanej osobiście Członków Zarządu w #189; części. W skład Zarządu Spółki wchodzi dwóch członków. Od kwoty tego przychodu został naliczony i odprowadzony do Urzędu Skarbowego zryczałtowany podatek w wysokości 20%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy kwotę zapłaconej składki należy zakwalifikować do przychodu z działalności wykonywanej osobiście przez obywatela Republiki Węgierskiej.

2.

Czy od kwoty tego przychodu należy naliczyć i odprowadzić podatek w wysokości 20%.

3.

Czy z uwagi na brak innych przychodów uzyskiwanych przez obywatela Republiki Węgierskiej, od których byłoby możliwe potrącenie kwoty podatku Członek Zarządu powinien wpłacić tę kwotę do Firmy, która ten podatek za niego odprowadziła.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad 1. Kwotę zapłaconej składki z tytułu ubezpieczenia OC Zarządu należy zakwalifikować do przychodu z działalności wykonywanej osobiście przez obywatela Republiki Węgierskiej (art. 13 ust. 7)

Ad 2.Od przychodu stanowiącego składkę ubezpieczeniową OC Zarządu należy naliczyć i odprowadzić zryczałtowany podatek w wysokości 20% (art. 29 ust. 1 pkt 1)

Ad 3. Członek Zarządu będący obywatelem Republiki Węgierskiej powinien wpłacić kwotę podatku z uwagi na brak możliwości potrącenia tej kwoty z przychodu, którym jest opłacona przez niego składka ubezpieczeniowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

* pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

* działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

* działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Na podkreślenie zasługuje fakt, że powyższy katalog nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do art. 16 Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Węgierską z dnia 7 listopada 1995 r. (Dz. U. Nr 125, poz. 602) w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.

W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania należy zastosować metodę, o której mowa w art. 24 ust. 1 polsko - węgierskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (wyłączenie z progresją). Zgodnie z nim jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie uzyskuje dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to Państwo pierwsze zwolni taki dochód lub majątek od podatku zgodnie z postanowieniami ust. 2 i 3.

Jak zawarto w przedmiotowym wniosku w dniu 17 lipca 2007 r. obywatel Republiki Węgierskiej został powołany przez Zgromadzenie Wspólników na Członka Zarządu. Osoba ta nie jest rezydentem i nie osiąga innych przychodów na terenie Polski.

W ww. sytuacji sprawowania funkcji zarządzania na podstawie aktu powołania, otrzymana korzyść jest zaliczana do przychodów z działalności wykonywanej osobiście o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego artykułu za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody otrzymane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. W związku z tym przychodem osób wykonujących swoje obowiązki, na podstawie powołania są wszelkie otrzymane przez nich w związku z tym powołaniem przychody, a więc także przedmiotowa składka.

Kwestię opodatkowania wynagrodzeń z tego tytułu uzyskanych przez nierezydentów reguluje art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zgodnie z którym podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a (tj. nierezydentów), przychodów m.in. z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6 - 9 - pobiera w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

W myśl art. 29 ust. 2 cytowanej ustawy przepis ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym dla niego oświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej, zwanym dalej "certyfikatem rezydencji".

Jak wynika z treści powyższych przepisów, określone w nich zasady mają zastosowanie do osób, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli od osób, które nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy).

W związku z powyższym, mając na względzie, iż przedmiotowa umowa została zawarta dla członka zarządu, słuszne jest stanowisko Spółki, iż składka ubezpieczeniowa opłacona przez Spółkę będzie przychodem członka zarządu w momencie jej zapłacenia przez Spółkę oraz podlega opodatkowaniu 20% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie ze znowelizowanym art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli przedmiotem:

1.

wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2,

2.

świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4,

3.

świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz

* nie są pieniądze, podatnik jest zobowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Stosownie do art. 11 ust. 2a pkt 2 ww. ustawy jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione (a tak jest w tym przypadku) to wartość pieniężną tych nieodpłatnych świadczeń ustala się według cen zakupu.

Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego we wniosku w miesiącu wrześniu 2007 r. została zapłacona rata składki ubezpieczeniowej. Kwota zapłaconej składki została zakwalifikowana jako przychód z działalności wykonywanej osobiście Członków Zarządu w #189; części. W skład Zarządu Spółki wchodzi dwóch członków. Od kwoty tego przychodu został naliczony i odprowadzony do Urzędu Skarbowego zryczałtowany podatek w wysokości 20%.

Podatek zapłacony przez płatnika - Spółkę w 2007 r. stanowi dla członka zarządu przychód z innych źródeł. Tym samym mając na uwadze przepis art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru PIT-8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl