IPPB2/415-463/07-2/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-463/07-2/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2007 r. (data wpływu 29 listopada 2007 r.) oraz piśmie z dnia 24 stycznia 2008 r. (data nadania 25 stycznia 2008 r., data wpływu 28 stycznia 2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/436-150/07-2/AA z dnia 15 stycznia 2008 r. (data nadania 16 stycznia 2008 r., data doręczenia 22 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu otrzymanych nieodpłatnie akcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu otrzymanych nieodpłatnie akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zatrudniony na stanowisku Prezesa Spółki X Polska Sp. z o.o. Podstawą prawną zatrudnienia nie jest umowa o pracę. Wnioskodawca jest zatrudniony na wymienionym stanowisku wskutek uchwały, która nie wykreowała stosunku pracy.

Spółka X Polska Sp. z o.o. jest spółką filialną międzynarodowej korporacji działającej pod firmą X Corporation. Spółka X Polska Sp. z o.o. należy do Grupy Kapitałowej X tworzonej przez X Corporation, X Polska Sp. z o.o. i szereg innych spółek.

X Corporation zainicjowała program motywacyjny adresowany do niektórych osób zatrudnionych w spółkach należących do Grupy Kapitałowej X, między innymi do osób sprawujących funkcje w organach zarządzających tych spółek. Celem programu jest dalszy rozwój i wzrost zarówno samej X Corporation jak i innych spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej X. Zasady programu określa dokument zatytułowany "2005 E. Compensation Plan of X C" (dalej: Plan 2005).

Najważniejszym celem Planu 2005 jest motywowanie adresatów programu do wykonywania ich obowiązków w ramach spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej X z najwyższą możliwą starannością.

Wspomniany cel jest realizowany poprzez skorelowanie interesów adresatów programu z interesami akcjonariuszy X Corporation w ten sposób, że adresaci programu otrzymują możliwość objęcia akcji X Corporation na zasadach wynikających z Planu 2005. Plan 2005 stwarza X Corporation narzędzia do motywowania i nagradzania osób o szczególnym znaczeniu dla zapewnienia dalszego rozwoju i sukcesu X Corporation. Zważywszy, że Wnioskodawca - jako osoba fizyczna powołana uchwałą do sprawowania funkcji w organie zarządzającym spółki X Polska Sp. z o.o. - należy do katalogu osób objętych zakresem podmiotowym Planu 2005, w dniu 1 września 2007 r. Wnioskodawca otrzymał pierwsze tzw. przyznanie (V....) z otrzymanej wcześniej puli tzw. zastrzeżonych jednostek akcyjnych (R.u.S).

Zgodnie z postanowieniami Planu 2005 zastrzeżone jednostki akcyjne (R.U.S) nie są akcjami, lecz sui generis promesą sukcesywnego otrzymywania akcji w zakreślonym terminie i w ustalonych proporcjach procentowych pod warunkiem dalszego wykonywania obowiązków członka organu zarządzającego Spółki X Polska Sp. z o.o. (bądź dalszego pozostawania w innym stosunku prawnym objętym Planem 2005). Przyznanie (Ve....) oznacza natomiast uzyskanie uprawnienia do swobodnego dysponowania (w tym odpłatnego zbywania) objętymi przyznaniem akcjami X Corporation. W ramach danego przyznania (V.....) Wnioskodawca otrzymuje akcje w procentowej proporcji do zastrzeżonych jednostek akcyjnych, zgodnie z informacjami zawartymi w zawiadomieniu o przyznaniu (Notice of R.A.U.S).

Zatem w dniu 1 września 2007 r. Wnioskodawca uzyskał przychód w postaci prawa do swobodnego dysponowania akcjami X Corporation w ilości 125 akcji. Zgodnie z Planem 2005 wysokość przychodu ustala się wg ceny rynkowej przyznanych akcji obowiązującej w dacie przyznania. W przypadku Wnioskodawcy wysokość przychodu wyniosła, więc 8.571, 94 zł. (osiem tysięcy pięćset siedemdziesiąt jeden złotych 94/100). Wysokość przychodu ustalono w oparciu o następujące działanie: 125 akcji x 24,50 USD x kurs średni NBP 2,7990. Zgodnie z postanowieniami Planu 2005 do czasu Przyznania (V....) Wnioskodawca nie dysponuje żadnymi prawami z akcji, gdyż w przypadku zastrzeżonych jednostek akcyjnych (R.U.S) - inaczej niż to ma miejsce w przypadku akcji zastrzeżonych (R.S) - akcje nie są w ogóle obejmowane przez beneficjenta aż do chwili ich Przyznania (V....). Zgodnie z postanowieniami Planu 2005, jeżeli podatnik będzie pozostawał w kolejnych latach podatkowych na dotychczasowym stanowisku (bądź w innym stosunku prawnym objętym Planem 2005), to istnieje możliwość otrzymania przez Wnioskodawcę dalszych akcji, aż do wyczerpania puli otrzymanych zastrzeżonych jednostek akcyjnych. W razie ustania stosunku prawnego będącego podstawą partycypacji Wnioskodawcy w programie z przyczyn innych niż śmierć, przejście na emeryturę bądź powstanie stanu niezdolności do pracy, wszystkie zastrzeżone jednostki akcyjne, w oparciu o które podatnik nie uzyskał jeszcze akcji, ulegają przepadkowi, W związku z pierwszym przyznaniem mającym miejsce we wrześniu 2007 r. Wnioskodawca wpłacił zaliczkę miesięczną zgodnie z przepisem art. 44 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w oparciu o formularz podatkowy PIT - 53.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym wartość dotychczas otrzymanych przez Wnioskodawcę akcji X Corporation powinna być dla celów podatkowych kwalifikowana jako darowizna w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, i w konsekwencji podlegać opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w przepisach tejże ustawy, w tym zgodnie z jej art. 17a.

2.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym wartość dotychczas otrzymanych przez Wnioskodawcę akcji powinna być dla celów podatkowych kwalifikowana jako przychód z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 13 pkt 7 tejże ustawy, czy też jako przychód z tzw. innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy oraz art. 20 ust. 1 tejże ustawy.

3.

W przypadku stwierdzenia, iż w zaistniałym stanie faktycznym wartość dotychczas otrzymanych przez Wnioskodawcę akcji X Corporation powinna być kwalifikowana jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, czy do tego przychodu znajduje zastosowanie art. 44 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odpowiedź na pytania Nr 2 i 3 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej.

Wniosek w zakresie pytania Nr 1 zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wartość dotychczas otrzymanych przez Wnioskodawcę akcji X Corporation powinna być dla celów podatkowych kwalifikowana jako przychód z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 13 pkt 7 tejże ustawy. Do tego przychodu stosuje się art. 44 ust. 1a pkt 3 tejże ustawy. W ocenie Wnioskodawcy w zaistniałym stanie faktycznym wartość dotychczas otrzymanych przez podatnika akcji X Corporation nie powinna być dla celów podatkowych kwalifikowana jako przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe stanowisko oparte jest na następujących przesłankach: zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca został objęty programem regulowanym przez Plan 2005 ze względu na fakt, że sprawuje funkcję członka organu zarządzającego w Spółce X Polska Sp. z o.o. należącej do Grupy Kapitałowej X. Nie ulega zatem wątpliwości, że gdyby Wnioskodawca nie wykonywał osobiście działalności w organie zarządzającym wymienionej spółki, to nie otrzymałby rozważanego tu przychodu. Z tych przyczyn należy stwierdzić, że główną i podstawową przyczyną uzyskania tego przychodu jest osobiste wykonywanie przez podatnika działalności w organie zarządzającym. W konsekwencji należy sierdzić, że źródłem rozważanego przychodu jest działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższa kwalifikacja prowadzi do stwierdzenia, że w niniejszej sprawie powinien znaleźć zastosowanie art. 44 ust. 1a pkt 3 ustawy. Ten ostatni przepis wyraźnie dopuszcza, aby przychody pochodzące ze źródła, o którym mowa w art. 13 pkt 7 rozważanej tu ustawy były osiągane bez pośrednictwa płatników. W konsekwencji okoliczność, że podmiotem przekazującym akcje jest podmiot inny niż X Polska Sp. z o.o., czyli podmiot nie będący płatnikiem, nie przekreśla zasadności kwalifikowania źródła rozważanego przychodu jako działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 13 pkt 7. Mając na względzie zasadę rozłączności źródeł przychodów, należy stwierdzić, że z chwilą przyporządkowania danego przychodu do jednego ze źródeł przychodów, określonych w przepisie innym niż art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ten ostatni przepis nie może wejść w zastosowanie. Zatem w opisanym stanie faktycznym art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajduje zastosowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał nieodpłatnie akcje spółki zagranicznej, w ramach programu motywacyjnego adresowanego do niektórych osób zatrudnionych w spółkach należących do grupy kapitałowej, między innymi do osób sprawujących funkcje w organach zarządzających tych spółek.

Nabycie akcji w efekcie realizacji jednostek programu wywołuje skutek w postaci uzyskania przez uczestnika przychodu. W sytuacji, kiedy akcje zostały nieodpłatnie przekazane Wnioskodawcy bezpośrednio przez zagraniczną spółkę, z którą nie łączy Wnioskodawcę stosunku powołania czy też stosunku pracy, zastosowanie będzie miała umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta między Polską a państwem, z którego Wnioskodawca uzyska nieodpłatnie akcje. Zgodnie z art. 21 ust. 1 Modelowej Konwencji OECD dochody, do których nie mają zastosowania pozostałe przepisy umowy podlegają opodatkowaniu tylko w miejscu zamieszkania.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód ten odpowiada wartości otrzymanych nieodpłatnie akcji.

Jeśli koszty programu są ponoszone przez spółkę, w której pełni Pan funkcje prezesa, wówczas wartość otrzymanych nieodpłatnie akcji stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na spółce ciąży obowiązek odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ww. ustawy, który stanowi, iż osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują świadczeń z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4 - 9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkowa określona w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (19%). Płatnik na wniosek podatnika oblicza i pobiera w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy, stosując zamiast najniższej stawki określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (19%), wyższą stawkę podatkową określoną w tej skali.

Natomiast w przypadku, gdy koszty programu są ponoszone przez podmiot, z którym Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek prawny, wówczas wartość otrzymanych nieodpłatnie akcji stanowi przychód z innych źródeł określany w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że jest to tylko wyliczenie przykładowe i przychodami z innych źródeł są jeszcze inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie; w niniejszym przypadku przychody wynikające z nieodpłatnego otrzymania przez prezesa polskiej spółki akcji spółki zagranicznej.

Do dochodu z tytułu otrzymania nieodpłatnych akcji spółki zagranicznej, z którą Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek prawny, nie znajdzie zastosowanie art. 44 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl