IPPB2/415-460/14-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-460/14-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) oraz piśmie z dnia 1 września 2014 r. (data nadania 1 września 2014 r., data wpływu 3 września 2014 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie organu Nr IPPB2/415-460/14-2/MG z dnia 21 sierpnia 2014 r. (data nadania 21 sierpnia 2014 r., data doręczenia 25 sierpnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wygranej w konkursie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz określenia podmiotu będącego płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku z tytułu organizowanego konkursu - jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wygranej w konkursie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz uznania Spółki jako płatnika w sytuacji, gdy konkurs zorganizuje i przeprowadzi agencja marketingowa, natomiast Spółka wyda uczestnikom konkursu nagrody (pytanie nr 2 pkt a),

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wygranej w konkursie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz określenia podmiotu będącego płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku z tytułu organizowanego konkursu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu powierzchni komercyjnej w wielkopowierzchniowym Centrum Handlowym (dalej: Centrum). Duża konkurencja w branży, a przede wszystkim powstająca w dość szybkim tempie liczba podobnych obiektów komercyjnych, zmusza Wnioskodawcę do podejmowania działań mających na celu uatrakcyjnienie pod względem komercyjnym centrum handlowego. Działania te skoncentrowane są nie tylko na prowadzeniu różnorakich kampanii reklamowych w środkach masowego przekazu, ale również na organizowaniu imprez kulturalnych i konkursów dla osób odwiedzających centrum handlowe (Klientów zakupujących towary i usługi w sklepach najemców Centrum). Dzięki tego rodzaju wydarzeniom, Centrum odwiedzane jest przez większą rzeszę konsumentów, przez co jego atrakcyjność komercyjna, wyrażona również w stawkach czynszu powierzchni handlowej, ulega systematycznej poprawie. Związek przeprowadzanych akcji marketingowych z szeroko rozumianą działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jest zatem niezaprzeczalny, bowiem poniesione w związku z tymi działaniami koszty pośrednio przedkładają się na osiągane przychody w postaci czynszów.

Wnioskodawca przewiduje, że każdy z konkursów będzie organizowany na podstawie regulaminu dostępnego zarówno na terenie Centrum, jak i zamieszczonego na stronie internetowej Centrum (lub podmiotu, któremu Wnioskodawca zleci przeprowadzenie Konkursu). W zależności od konkretnego przypadku, a przede wszystkim od skali przedsięwzięcia, Wnioskodawca będzie organizował Konkursy indywidualnie, albo w ramach umowy o współpracę z Najemcą prowadzącym sklep w Centrum Wnioskodawcy, bądź też zleci organizację i przeprowadzenie Konkursu profesjonalnej agencji marketingowej (dalej Agencja Marketingowa). Wnioskodawca zakłada przy tym, że każdorazowo umowa o organizację konkursu będzie przewidywała regulacje, które będą wskazywały podmiot odpowiedzialny za ewentualny pobór zryczałtowanego podatku od nagród.

W najbliższych miesiącach Wnioskodawca zamierza przeprowadzić konkurs "Zostań gwiazdą urodzin Galerii" (dalej: Konkurs). Konkurs ten przeznaczony będzie dla dzieci i młodzieży, a jego celem będzie wyłonienie i nagrodzenie utalentowanych wokalistów, tancerzy oraz osób posiadających wyjątkowe umiejętności sceniczne oraz prezentację młodych talentów i popularyzację zajęć pozaszkolnych, jak również aktywizację klientów centrum handlowego.

Konkurs przeprowadzony będzie w trzech kategoriach:

a.

muzyka (zaprezentowanie piosenki lub gry na instrumencie),

b.

taniec (pokaz taneczny),

c.

talent (występ artystyczny, bądź pokaz ponadprzeciętnych umiejętności).

Oceny i kwalifikacji dokonywać będzie najpierw Jury Konkursowe a następnie widzowie podczas głosowania sms. Uczestnikiem Konkursu będzie mogła być osoba, która do dnia jego zakończenia nie ukończy 18-go roku życia, posiadająca polskie obywatelstwo. Zgłoszenie do konkursu następować będzie poprzez poprawne wypełnienie formularza dostępnego na stronie internetowej i przesłanie go na adres skrzynki elektronicznej.

W zależności od podjętej decyzji, fundatorem nagród mogą być:

1. Wnioskodawca,

2. Agencja Marketingowa (wartość nagrody będzie wliczona w cenę usługi organizacji i przeprowadzenia Konkursu),

3. Wnioskodawca i Agencja Marketingowa, przy czym Wnioskodawca ufunduje nagrodę główną zaś Agencja Marketingowa nagrody II i III stopnia oraz nagrody pocieszenia (wartość tych nagród zostanie wliczona w cenę usługi, organizacji i przeprowadzenia Konkursu),

4. Najemca, którego sklep znajduje się na terenie Centrum.

Ponadto, różnie może przebiegać wydanie tych nagród, niezależnie od podmiotu, który ufunduje tę nagrodę. Regulaminy konkursowe będą wskazywać, który z podmiotów - tj. Wnioskodawca czy też Agencja Marketingowa będzie podmiotem wydającym nagrody konkursowe.

Pismem z dnia 21 sierpnia 2014 r. Nr IPPB2/415-460/14-2/MG wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków wniosku poprzez:

1. Przesłanie pełnomocnictwa (oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem), z którego wynika prawo osoby, która podpisała wniosek o interpretację, do wystąpienia w imieniu Spółki z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, udzielonego przez osoby uprawnione do reprezentacji Spółki.

2. Jednoznaczne przedstawienie zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:

* kto będzie organizatorem konkursu.

* kto będzie ponosił ciężar ekonomiczny konkursu, tj. nagród.

* jeżeli organizatorem konkursu będzie Agencja Marketingowa, to czy będzie działała w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, z uwzględnieniem sytuacji, gdy fundatorem nagrody będzie Agencja lub Agencja i Wnioskodawca.

* jeżeli konkurs będzie zorganizowany w ramach umowy o współpracę z najemną prowadzącym sklep w centrum Wnioskodawcy, w jakim charakterze wystąpi wówczas Wnioskodawca, czy najemca będzie działał w imieniu i na rzez Wnioskodawcy, z uwzględnieniem sytuacji, gdy fundatorem nagrody będzie najemca.

3. Ponowne sformułowanie zadanego przez Spółkę pytania nr 1, tak aby odnosiło się do spoczywających na Spółce obowiązków płatnika, ponieważ zadane przez Spółkę pytanie dotyczy tylko i wyłącznie uznania organizowanego konkursu za konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie dotyczy natomiast obowiązków Spółki jako płatnika.

4. Doprecyzowanie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1, mając na uwadze treść ponowne sformułowanego przez Wnioskodawcę pytania w części dotyczącej obowiązków Spółki jako płatnika.

5. Ponowne sformułowanie zadanego przez Spółkę pytania nr 3, z uwagi na to, że nie jest to pytanie podatkowe, oraz przedstawienie stanowiska Spółki odnośnie ponownie sformułowanego pytania nr 3.

Pismem z dnia 1 września 2014 r. (data nadania 1 września 2014 r., data wpływu 3 września 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w wyznaczonym terminie, w którym doprecyzował przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe, przeformułował zadane pytania nr 1 i 3 oraz doprecyzował własne stanowisko odnośnie pytania nr 1 i 3 wyjaśniając m.in., że:

1. W rozumieniu Wnioskodawcy organizatorem - pomysłodawcą i inicjatorem konkursu jest Wnioskodawca. Nie mniej jednak, z uwagi na fakt, że w danym przypadku Wnioskodawca nie dysponuje odpowiednimi zasobami ludzkimi oraz materialnymi, jak również niezbędnym doświadczeniem, zleci przeprowadzenie konkursu (tekst jedn.: wykonanie wszelkich czynności) agencji marketingowej.

2. To, kto poniesie ekonomiczny ciężar nagród zadecyduje sposób przeprowadzenia konkursu. W przypadku opisanym w pytaniu nr 2 pkt a) i pkt b) ekonomiczny ciężar nagród poniesie Wnioskodawca, bowiem w sytuacji z pkt a) Wnioskodawca sam zakupi i wyda nagrody, zaś w sytuacji b) nagrody zakupi i wyda Agencja Marketingowa, a następnie koszt tych nagród przerzuci na Wnioskodawcę. Jedynie w przypadku przedstawionym w pytaniu nr 2 pkt c), gdzie podmiotem wydającym nagrody uczestnikom konkursu jest podmiot, który prowadzi sklep w Centrum Handlowym Wnioskodawcy, ekonomiczny ciężar Konkursu poniesie właściciel sklepu (dla którego jednocześnie Konkurs jest formą promocji).

3. Co do zasady organizatorem Konkursu jest Wnioskodawca. Co najwyżej, w związku z faktem, że przeprowadzenie Konkursu zostało zlecone agencji marketingowej, należy stwierdzić, iż agencja marketingowa działa w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy (w sytuacji przedstawionej w pytaniu nr 2 pkt a) i pkt b).

4. W przedmiotowym konkursie, w sytuacji określonej w pytaniu nr 2 pkt c), rolą Najemcy może być tylko i wyłącznie wydanie nagród (również poniesienie ekonomicznego kosztu zakupu tej nagrody). Wszelkie czynności związane z organizacją Konkursu w sytuacji opisanej w pytaniu nr 2 pkt c) będzie wykonywał Wnioskodawca. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, Najemca działa w tym przypadku w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy wartość wygranej w Konkursie opisanym w stanie faktycznym, w sytuacji gdy jednorazowa wartość tej wygranej nie przekracza kwoty 760 zł, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku podatkowym od osób fizycznych.

2. Który z podmiotów, tj. Wnioskodawca, czy też Agencja Marketingowa (ewentualnie podmiot prowadzący sklep w Centrum Wnioskodawcy), organizująca oraz przeprowadzająca Konkurs w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, będzie płatnikiem zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od nagród przekazywanych uczestnikom Konkursu, w sytuacji gdy:

a. Konkurs zorganizuje i przeprowadzi Agencja Marketingowa, zaś Wnioskodawca wyda uczestnikom Konkursu nagrody opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, z uwagi na fakt, że ich wartość przekroczy 760 PLN.

b. Agencja Marketingowa będzie odpowiedzialna za całokształt organizacji i przeprowadzenia Konkursu, w tym za wydanie nagród uczestnikom Konkursu (wartość nagród zostanie wliczona do wynagrodzenia Agencji Marketingowej za organizację i przeprowadzenie Konkursu).

c. Wnioskodawca organizuje i przeprowadza Konkurs, zaś podmiotem wydającym nagrody uczestnikom konkursu jest podmiot, który prowadzi sklep w Centrum Wnioskodawcy.

3. Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji, gdy strony określą w umowie Wnioskodawcę jako podmiot odpowiedzialny za pobór zryczałtowanego 10% podatku dochodowego, to Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika, nawet w sytuacji gdy nagrody wyda laureatom Konkursu Agencja Marketingowa.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany w stanie faktycznym Konkurs może zostać uznany za konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.f.

W pierwszej kolejności zdaniem Wnioskodawcy należy rozstrzygnąć, czy Konkurs będzie mógł być uznany za takowy, zwłaszcza w kontekście braku definicji konkursu w prawie podatkowym.

Praktycznym rozwiązaniem wydaje się więc odwołanie do potocznego rozumienia pojęcia "konkurs", w szczególności do definicji zawartych w słownikach języka polskiego. Co istotne, takie rozwiązanie jest akceptowane również przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji podatkowej z 10 kwietnia 2012 r. (nr IPTPB1/415-383/11-4/KO) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi przywołał następujące definicje słownikowe:

* konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami" (Słownik Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN);

* konkurs to "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami" (Słownik Języka Polskiego pod red. S. Dubisza, PWN);

* konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś" (Słownik Wyrazów Obcych, Wydawnictwo Europa);

* konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród" (Domowy Popularny Słownik Języka Polskiego, pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany w stanie faktycznym Konkurs będzie posiadać wyżej opisane niezbędne atrybuty, w związku z faktem, że będzie Konkursem przeprowadzanym na podstawie regulaminu dostępnego w Centrum oraz na stronie internetowej Wnioskodawcy lub Agencji Marketingowej oraz będzie polegał na współzawodnictwie polegającym na wyborze najlepszych uczestników w danej formule rywalizacji.

W dalszej kolejności należy zdaniem Wnioskodawcy rozstrzygnąć, czy Konkurs będzie konkursem z dziedzin określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.f., tj. z dziedzin nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Twierdząca odpowiedź na powyższe pytanie wynika zdaniem Wnioskodawcy z językowej wykładni słów jakimi posłużył się ustawodawca w kontekście konkursów tematycznych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.f. W opinii Wnioskodawcy, ponieważ ustawodawca nie określił (nie zdefiniował) co należy rozumieć przez konkursy z danej dziedziny, koniecznym staje się odwołanie do językowego znaczenia słów użytych przez ustawodawcę.

Zgodnie z elektronicznym słownikiem języka polskiego PWN (sjp.pwn.pl) przez naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości lub zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej.

Z kolei kulturę można określić jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych, jak i niematerialnych: duchowych, symbolicznych (takich jak wzory myślenia i zachowania). Najczęściej jednak rozumiana jest jako całokształt duchowego i materialnego dorobku społeczeństwa.

Przez sztukę w rozumieniu słownika języka polskiego PWN należy rozumieć:

1.

dziedzinę działalności artystycznej wyróżnianą ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne;

2.

wytwór lub wytwory takiej działalności;

3.

umiejętność wymagająca talentu, zręczności lub specjalnych kwalifikacji lub też czyny dokonane dzięki takiej umiejętności.

Wreszcie przez sport należy rozumieć formy aktywności człowieka, mające na celu doskonalenie jego sił psychofizycznych, indywidualnie lub zbiorowo, według reguł umownych; ćwiczenia i gry mające na celu rozwijanie sprawności fizycznej i dążenie we współzawodnictwie do uzyskania jak najlepszych wyników.

Zdaniem Wnioskodawcy, konkurs opisany w stanie faktycznym może zostać uznany za konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.f., z uwagi na fakt, że będzie on polegał na zaprezentowaniu określonych umiejętności wokalnych, tanecznych oraz artystycznych, a więc tych, które reprezentują szczególne wartości estetyczne.

W piśmie uzupełniającym braki formalne wniosku z dnia 1 września 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że zdaniem Wnioskodawcy, wartość wygranej w konkursie opisanym przez Wnioskodawcę, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na fakt, że konkurs ten jest konkursem z dziedziny określonej w art. 21 ust. 1 pkt 68, zaś jednorazowa wartość nagrody w każdym przypadku nie przekroczy 760 PLN. W związku z powyższym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły żadne obowiązki związane z koniecznością poboru zryczałtowanego 10% podatku dochodowego.

Pozostałe stanowisko Wnioskodawcy co do charakteru konkursu, zostało zawarte w złożonym przez Wnioskodawcę wniosku o wydanie interpretacji.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród związanych z Konkursem będzie:

a.

w sytuacji, gdy Konkurs zorganizuje i przeprowadzi Agencja Marketingowa, zaś nagrody zostaną wydane uczestnikom przez Wnioskodawcę - Wnioskodawca,

b.

w sytuacji, gdy Agencja Marketingowa będzie odpowiedzialna za całokształt organizacji i przeprowadzenia Konkursu, w tym za wydanie nagród uczestnikom Konkursu - Agencja Marketingowa,

c.

w sytuacji, gdy Wnioskodawca organizuje i przeprowadza Konkurs, zaś podmiotem wydającym nagrody uczestnikom Konkursu jest podmiot, który prowadzi sklep w Centrum Wnioskodawcy - podmiot prowadzący sklep (czyli Najemca).

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy oparte jest literalnym brzmieniu przepisów prawa podatkowego oraz na funkcjonalnej w prawie podatkowym pozycji płatnika, który w świetle ustawy - Ordynacja podatkowa (art. 8) obowiązany jest do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową (...), z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z kolei w świetle art. 21 ust. 1 pkt 68, zwalnia się wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Kwestię poboru podatku od nagród reguluje z kolei art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.f.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe przepisy nie wskazują w sposób jasny, który z podmiotów (Wnioskodawca, czy Agencja Marketingowa) pełnić będzie funkcję płatnika. Ciąg przywołanych przepisów wskazuje jedynie, w jakich przypadkach określone zachowanie prowadzi do ukonstytuowania instytucji płatnika. Co do zasady zachowanie to powinno być rozumiane jako dokonanie świadczenia lub postawienie do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych ze ściśle określonych tytułów. Przyjęcie tego założenia prowadziłoby do wniosku, że ukonstytuowanie pozycji płatnika uzależnione jest od funkcji jakie pełni dany podmiot.

W szczególności rola płatnika nie może być uzależniona od faktu ponoszenia ekonomicznego ciężaru wydania nagród na rzecz uczestników Konkursu, np. w sytuacji, gdy Agencja Marketingowa nabywa nagrody i je wydaje uczestnikom Konkursów, lecz finalnie obciąża nimi Wnioskodawcę (jako głównego zainteresowanego organizacją i przeprowadzeniem Konkursu) - tak w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPBII/1/415-631/10/BD z 4 października 2010 r.)

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest stanowisko, w myśl którego jeżeli strony ustalą w Regulaminie Konkursu, który z podmiotów pełni funkcję płatnika zryczałtowanego 10% podatku dochodowego, wówczas to ten podmiot będzie pełnił tę funkcję, bez względu na fakt, który z podmiotów faktycznie będzie wypłacać świadczenia na rzecz uczestników Konkursu.

Stanowisko to oparte jest na założeniu, że z perspektywy podatku dochodowego od osób prawnych, bez znaczenia pozostaje w przedmiotowej sprawie fakt, który z podmiotów, tj. Wnioskodawca bądź Agencja Marketingowa będzie ten podatek potrącać i wpłacać na konto urzędu skarbowego. Ponadto, skoro sama ustawa nie precyzuje, kto w takich przypadkach powinien być płatnikiem podatku dochodowego, to określenie płatnika w drodze umowy, powinno być akceptowalne z punktu widzenia tych przepisów.

W piśmie uzupełniającym braki formalne wniosku z dnia 1 września 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy strony określą w umowie Wnioskodawcę jako podmiot pełniący funkcję płatnika, wówczas to na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego 10% podatku dochodowego. Zdaniem Wnioskodawcy, skoro sama ustawa nie precyzuje kto w takiej sytuacji powinien być płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, to wybór płatnika w drodze umowy powinien być akceptowalny. Ponadto zwrócić należy uwagę, że to Wnioskodawca jest głównym organizatorem Konkursu, zaś Agencja Marketingowa jedynie działa jako zleceniobiorca Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wygranej w konkursie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz uznania Spółki jako płatnika w sytuacji, gdy konkurs zorganizuje i przeprowadzi agencja marketingowa, natomiast Spółka wyda uczestnikom konkursu nagrody (pytanie nr 2 pkt a), natomiast za nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć "konkurs" oraz "nagroda", wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych wynika, że Spółka prowadząca działalność gospodarczą w zakresie najmu powierzchni komercyjnej w wielkopowierzchniowym Centrum Handlowym organizuje m.in. konkursy dla osób odwiedzających centrum handlowe (klientów zakupujących towary i usługi w sklepach najemców Centrum). Spółka przewiduje, że każdy konkurs będzie organizowany na podstawie regulaminu dostępnego zarówno na terenie Centrum, jak i zamieszczonego na stronie internetowej Centrum (lub podmiotu, któremu Spóła zleci przeprowadzenie konkursu). W zależności od konkretnego przypadku, a przede wszystkim od skali przedsięwzięcia, Spółka będzie organizowała konkursy indywidualnie, albo w ramach umowy o współpracę z Najemcą prowadzącym sklep w Centrum, bądź też zleci organizację i przeprowadzenie konkursu profesjonalnej agencji marketingowej. Spółka zakłada, że każdorazowo umowa o organizację konkursu będzie przewidywała regulacje, które będą wskazywały podmiot odpowiedzialny za ewentualny pobór zryczałtowanego podatku od nagród. Spółka planuje organizację konkursu "Zostań gwiazdą urodzin Galerii". Spółka jest organizatorem - pomysłodawcą i inicjatorem konkursu. Z uwagi na fakt, że w danym przypadku Spółka nie dysponuje odpowiednimi zasobami ludzkimi oraz materialnymi, jak również niezbędnym doświadczeniem, zleci przeprowadzenie konkursu (tekst jedn.: wykonanie wszelkich czynności) agencji marketingowej. W związku z faktem, że przeprowadzenie konkursu zostało zlecone agencji marketingowej, należy stwierdzić, iż agencja marketingowa działa w imieniu i na rzecz Spółki (odnośnie sytuacji przedstawionej w pytaniu nr 2 pkt a) i pkt b). W sytuacji określonej w pytaniu nr 2 pkt c), rolą Najemcy może być tylko i wyłącznie wydanie nagród (również poniesienie ekonomicznego kosztu zakupu tej nagrody). Wszelkie czynności związane z organizacją Konkursu w sytuacji opisanej w pytaniu nr 2 pkt c) będzie wykonywała Spółka. W związku z powyższym Najemca działa w tym przypadku w imieniu i na rzecz Spółki. W przypadku opisanym w pytaniu nr 2 pkt a) i pkt b) ekonomiczny ciężar nagród poniesie Spółka, bowiem w sytuacji z pkt a) Spółka sama zakupi i wyda nagrody, natomiast w sytuacji b) nagrody zakupi i wyda agencja marketingowa, a następnie koszt tych nagród przerzuci na Spółkę. W przypadku przedstawionym w pytaniu nr 2 pkt c), gdzie podmiotem wydającym nagrody uczestnikom konkursu jest podmiot, który prowadzi sklep w Centrum Handlowym, ekonomiczny ciężar konkursu poniesie właściciel sklepu, dla którego jednocześnie konkurs jest formą promocji. Konkurs ten przeznaczony będzie dla dzieci i młodzieży, a jego celem będzie wyłonienie i nagrodzenie utalentowanych wokalistów, tancerzy oraz osób posiadających wyjątkowe umiejętności sceniczne oraz prezentację młodych talentów i popularyzację zajęć pozaszkolnych, jak również aktywizację klientów centrum handlowego. Konkurs przeprowadzony będzie w trzech kategoriach: a) muzyka (zaprezentowanie piosenki lub gry na instrumencie), b) taniec (pokaz taneczny), c) talent (występ artystyczny, bądź pokaz ponadprzeciętnych umiejętności).

Oceny i kwalifikacji dokonywać będzie najpierw jury konkursowe, a następnie widzowie podczas głosowania sms. Uczestnikiem konkursu będzie mogła być osoba, która do dnia jego zakończenia nie ukończy 18-go roku życia, posiadająca polskie obywatelstwo. Zgłoszenie do konkursu następować będzie poprzez poprawne wypełnienie formularza dostępnego na stronie internetowej i przesłanie go na adres skrzynki elektronicznej. W zależności od podjętej decyzji, fundatorem nagród mogą być: 1) Spółka, 2) agencja marketingowa (wartość nagrody będzie wliczona w cenę usługi organizacji i przeprowadzenia konkursu), 3) Spółka i agencja marketingowa, przy czym Spółka ufunduje nagrodę główną zaś agencja marketingowa nagrody II i III stopnia oraz nagrody pocieszenia (wartość tych nagród zostanie wliczona w cenę usługi, organizacji i przeprowadzenia konkursu), 4) Najemca, którego sklep znajduje się na terenie Centrum. Różnie może przebiegać wydanie tych nagród, niezależnie od podmiotu, który ufunduje tę nagrodę. Regulaminy konkursowe będą wskazywać, który z podmiotów, tj. Spółka, czy też agencja marketingowa będzie podmiotem wydającym nagrody konkursowe.

W wyniku dokonanej analizy przedstawionych zdarzeń przyszłych należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki odnośnie pytania nr 1, że konkurs, jaki Spółka planuje zorganizować będzie spełniał niezbędne przesłanki do uznania go za konkurs, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. będzie to konkurs z dziedziny sztuki.

Zatem w sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody w konkursie nie przekroczy kwoty 760 zł, nagroda ta skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania, a tym samym nie wystąpi po stronie Spółki obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kluczową kwestią dla oceny stanowiska Spółki odnośnie pytania nr 2 i 3 wniosku jest ustalenie, który podmiot w przedstawionych zdarzeniach przyszłych będzie płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat lub ewentualnie udostępnianych nagród rzeczowych.

Analiza cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, w sytuacji powstania przychodu z tytułu nagrody (wygranej) w konkursie, jest podmiot, który dokonuje świadczenia.

W przedstawionych we wniosku zdarzeniach przyszłych, tak jak wskazała Spółka w uzupełnieniu wniosku na wezwanie tut. organu, organizatorem konkursu - pomysłodawcą i inicjatorem zawsze będzie Spółka, natomiast agencja marketingowa, której Spółka zleci przeprowadzenie konkursu będzie działała jedynie w imieniu i na rzecz Spółki. Także w przypadku Najemcy, którego rolą będzie tylko i wyłącznie wydanie nagród, a także zakup nagrody - wszelkie czynności związane z organizacją konkursu będzie wykonywała Spółka, gdzie jak podniosła Spółka - najemca będzie działał w imieniu i na rzecz Spółki. Również ciężar ekonomiczny nagród ponosić będzie Spółka, jedynie w sytuacji, gdy Spółka zorganizuje i przeprowadzi konkurs, natomiast podmiotem wydającym nagrody będzie najemca prowadzący sklep w Centrum Spółki - gdzie ciężar ekonomiczny poniesie Najemca, jednakże co podkreśliła Spółka - Najemca będzie działał w imieniu i na rzecz Spółki.

Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który organizuje dane przedsięwzięcie i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.

W rezultacie to Spółka jest organizatorem konkursu, natomiast agencja reklamowa i najemca, działają w imieniu i na rzecz Spółki. Agencja reklamowa, pomimo że zorganizuje i przeprowadzi konkurs oraz wyda nagrody - to wartość nagród zostanie wliczona do wynagrodzenia agencji za organizację i przeprowadzenia konkursu, natomiast Najemca, pomimo poniesienia ciężaru nagrody, tylko i wyłącznie wyda nagrody w imieniu organizatora, czyli Spółki.

W związku z powyższym, w przedstawionych zdarzeniach przyszłych Spółka organizator konkursu, w każdej opisanej w pytaniu nr 2 sytuacji będzie pełniła funkcję płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród przekazywanych uczestnikom konkursu, bez względu na to, który podmiot wyda nagrody, a mianowicie czy: a) konkurs zorganizuje i przeprowadzi agencja marketingowa, zaś Spółka wyda nagrody uczestnikom konkursu, b) agencja marketingowa będzie odpowiedzialna za całokształt organizacji i przeprowadzenia konkursu, w tym za wydanie nagród uczestnikom konkursu, c) Spółka organizuje i przeprowadza konkurs, zaś podmiotem wydającym nagrody uczestnikom konkursu jest podmiot, który prowadzi sklep w Centrum Spółki, jeżeli wartość nagrody przekroczy kwotę 760 zł.

Tym samym stanowisko Spółki odnośnie pytania nr 2 należy uznać za nieprawidłowe w sytuacji, o której mowa w pkt b) i c), natomiast za prawidłowe w zakresie pkt a) pytania nr 2 wniosku.

W świetle powyższego za nieprawidłowe należy także uznać stanowisko Spółki odnośnie pytania nr 3 wniosku, zgodnie z którym jeżeli strony ustalą w regulaminie konkursu, który z podmiotów pełni funkcję płatnika zryczałtowanego 10% podatku dochodowego, wówczas to ten podmiot będzie pełnił tę funkcję, bez względu na fakt, który z podmiotów faktycznie będzie wypłacać świadczenia na rzecz uczestników konkursu.

Jak bowiem wyjaśniono powyżej płatnikiem podatku dochodowego nie może być podmiot wskazany przez strony umowy lub określony przez strony w regulaminie konkursu, ponieważ płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku od wygranej w konkursie jest organizator tego konkursu, a nie agencja marketingowa, czy też najemca, działający w imieniu i na rzecz Spółki i wydający w imieniu Spółki nagrody zwycięzcom konkursu.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - należy wskazać, że orzeczenia to nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl