IPPB2/415-449/09-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-449/09-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu otrzymania przez pracowników akcji w ramach Planu na preferencyjnych warunkach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu otrzymania przez pracowników akcji w ramach Planu na preferencyjnych warunkach.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, Spółka z o.o. (dalej: Spółka) należy do Grupy R. (dalej: Grupa). Od 2002 r. w ramach Grupy obowiązuje R. G. P. Plan "R. C." (dalej: Plan) - pracowniczy plan nabycia akcji. W Planie mogą uczestniczyć pracownicy spółek należących do Grupy i uznanych za uczestniczące w Planie, zatrudnieni na czas nieokreślony (dalej: pracownicy). Korzyść z uczestnictwa w Planie polega na możliwości nabycia przez pracowników po cenie preferencyjnej akcji należącego do Grupy holdingu R. zarejestrowanego w Szwajcarii (dalej: Holding). Spółka została uznana przez R. Holding za uczestniczącą w Planie.

Udostępnione dla celów Planu akcje R. Holding są skupowane z rynku przez spółki skupione w Grupie, a zatem nie są to akcje nowej emisji.

Uczestnictwo w Planie jest dobrowolne. Pracownicy Grupy przystępują do Planu poprzez podpisanie specjalnego formularza rejestracyjnego (dalej: Formularz), który musi zostać zaakceptowany przez R. Holding. W Formularzu Pracownicy określają stałą wysokość rocznej składki na nabycie akcji, stanowiącą określony procent ich podstawowego rocznego wynagrodzenia (w przedziale 0,5% - 10%), który jest następnie potrącany z wynagrodzenia pracowników na poczet zakupu akcji. Roczna składka jest następnie dzielona przez ilość okresowych wypłat i potrącana z każdej okresowej wypłaty pracownika (w zależności czy pracownik otrzymuje w trakcie roku 12, 13 czy 14 wypłat). Okresowe składki potrącone z wynagrodzenia pracownika przeliczone ze złotówek na franki szwajcarskie są przelewane na indywidualne pracownicze konta składkowe ("Cash Accounts") z przeznaczeniem na zakup akcji.

Akcje są nabywane przez R. Holding raz w miesiącu za całość środków pracowników zgromadzonych na Cash Accounts, przy czym pracownicy uczestniczący w Planie finansują jedynie 80% wartości ceny zakupu akcji - pozostałe 20% wartości akcji z dnia ich nabycia jest pokrywana przez R. Holding.

Zakupione za środki pracowników zgromadzone na kontach pracowniczych akcje są przechowywane na indywidualnych pracowniczych kontach akcyjnych ("Custody Accounts"). Zakupione akcje uprawniają Pracowników do dywidendy z R. Holding. Przychód z dywidendy netto przekazywany jest przez R. Holding bezpośrednio na konta pracownicze Cash Accounts, w celu nabycia kolejnych akcji holdingu. Akcje nabywane za środki pochodzące z dywidend w 100% są finansowane ze środków pracowników (bez prawa do ceny preferencyjnej).

Wynikające z uczestnictwa w Planie uprawnienia pracowników do nabycia akcji są niezbywalne. Akcje zakupione w ramach Planu podlegają jednocześnie trzyletniemu okresowi karencji od daty nabycia, w trakcie którego są przechowywane na Custody Accounts i Pracownicy nie mogą nimi swobodnie dysponować - akcje w okresie karencji nie mogą być zbyte ani zastawione. Po upływie powyższego trzyletniego okresu, pracownicy nabywają nieograniczone prawa względem akcji - mogą nimi swobodnie dysponować (sprzedać bądź przenieść na swoje prywatne rachunki maklerskie). Koszt związany ze sprzedażą akcji lub ich przekazaniem na prywatne rachunki pracowników obciąża wyłącznie pracowników.

Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Spółkami w Grupie, Spółka jest obciążana kosztami uczestnictwa jej pracowników w Planie (koszty administracyjne i koszt pokrycia 20% wartości akcji z dnia nabycia). W praktyce oznacza to, iż poniesiony pierwotnie przez R. Holding koszt uczestnictwa pracowników Spółki w Planie jest następnie fakturowany na Spółkę.

Dotychczasowa praktyka Spółki w zakresie rozliczenia uczestnictwa pracowników w Planie przewidywała traktowanie akcji nabywanych przez pracowników w ramach Planu, jako świadczenie częściowo odpłatne uzyskane ze stosunku pracy. Wartość upustu, czyli różnica pomiędzy ceną rynkową akcji z dnia ich nabycia a odpłatnością ponoszoną przez pracowników, była wykazywana jako przychód pracowników uzyskany w momencie nabycia akcji. Od wartości upustu odprowadzane były zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych według stawek progresywnych oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do kwestii dotyczącej źródła przychodu i momentu powstania przychodu po stronie pracowników Spółki w związku z nabyciem w ramach Planu na preferencyjnych warunkach akcji spółki posiadającej siedzibę poza terytorium kraju.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy p.d.o.f. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 ustawy p.d.o.f., są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W przypadku świadczeń częściowo odpłatnych, na podstawie art. 11 ust. 2b ustawy p.d.o.f., przychód ustala się jako różnicę pomiędzy wartością świadczenia a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z kolei na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy FDOF za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zatem, aby powstał przychód do opodatkowania konieczne jest otrzymanie bądź postawienie do dyspozycji podatnika pieniędzy bądź wartości pieniężnych albo faktyczne otrzymanie świadczenia w naturze.

Zgodnie z powyższym, zdaniem Spółki pracownicy nie uzyskają żadnego przychodu w momencie nabycia akcji na preferencyjnych warunkach w ramach Planu. Prawdą jest, że pracownicy zakupują akcje po obniżonej cenie, tym niemniej, zdaniem Spółki, nie można tej sytuacji automatycznie utożsamiać z przepisami dotyczącymi świadczeń częściowo odpłatnych. Takie stanowisko wynika z faktu, że zakup akcji po preferencyjne cenie jest obarczony dodatkowym warunkiem - pracownicy nie mogą tak nabytych akcji sprzedać przez trzy lata od daty zakupu.

Plan ma charakter oferty skierowanej do poszczególnych pracowników, którzy decydując się na przystąpienie do Planu, po spełnieniu określonych w nim warunków oraz po upływie trzyletniego okresu karencji, mogą dokonać sprzedaży akcji. Zatem, zdaniem Spółki, po stronie pracowników nie powstaje przysporzenie (przychód) w momencie zakupu akcji po preferencyjnej cenie, jednakże przychód taki pracownicy uzyskają w przyszłości, w momencie, kiedy ustaną już wszelki ograniczenia w dysponowaniu akcjami i pracownicy będą w stanie swobodnie je zbywać. W takiej sytuacji zbycie akcji będzie powodować powstanie dochodu/straty z kapitałów pieniężnych opodatkowanej w myśl zasad określonych w art. 30b ustawy p.d.o.f.

Należy podkreślić, że odmienne stanowisko stwierdzające, że przychód do opodatkowania powstanie w momencie nabycia akcji stoi w sprzeczności z postanowieniami ustawy p.d.o.f., w myśl których z przychodem mamy do czynienia wyłącznie w sytuacjach, w których następuje materialne, całkowite i ostateczne przysporzenie majątkowe. Zakup akcji po preferencyjnej cenie, obarczony warunkiem utrzymania własności akcji przez kolejne trzy lata niewątpliwie nie posiada cech trwałego i ostatecznego przysporzenia majątkowego, którego wartość można wyliczyć.

Spółka pragnie również zwrócić uwagę, iż cechą akcji jest to, iż potencjalny przychód może być wygenerowany w przyszłości - w postaci dywidendy lub zysku ze sprzedaży akcji. Sam fakt nabycia akcji przez pracowników nie będzie dla nich przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy p.d.o.f. Dodatkowo za powyższym przemawia to, że otrzymane dywidendy nieodmiennie wpłacane są przez R. Holding na konta pracownicze z przeznaczaniem na zakup dalszych akcji. Tym samym, do momentu upływu trzyletniego okresu przewidzianego w Planie, pracownicy nie mogą ani dysponować akcjami, ani korzystać z przychodu generowanego przez akcje.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki na podstawie przepisów ustawy p.d.o.f. nie jest możliwe zakwalifikowanie akcji R. Holding nabytych w imieniu pracowników w ramach Planu jak przychodu pracowników uzyskanego ze stosunku pracy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy p.d.o.f.

Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, iż pracownicy uzyskają przychód podatkowy z kapitałów pieniężnych dopiero w momencie sprzedaży akcji R. Holding. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy p.d.o.f., za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się, między innymi należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Z kolei przepis art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538; dalej: ustawa OlF) stanowi że papierami wartościowymi są akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037; dalej: k.s.h.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Na podstawie art. 30b ust. 2 ustawy p.d.o.f. opodatkowaniu 19% stawką podatku podlega dochód ustalony jako różnica pomiędzy suma przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 ustawy p.d.o.f.

Konsekwentnie, w przypadku pracowników Spółki opodatkowaniu 19% stawką podatku podlegać powinna różnica pomiędzy kwotą przychodu zrealizowanego na zbyciu nabytych/otrzymanych akcji R. Holding a kosztami uzyskania przychodu.

Obowiązek rozliczenia tak uzyskanego dochodu, w opinii Spółki obciążać będzie pracowników, bez udziału Spółki jako płatnika. Jak wynika z treści art. 31 ustawy p.d.o.f., warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu. W związku z powyższym, w przedmiotowym stanie faktycznym obowiązek taki nie powstaje po stronie Spółki, gdyż Spółka nie stawia do dyspozycji pracownika świadczenia w momencie zakupu akcji po cenie preferencyjnej. W niniejszej sytuacji podmiotem przekazującym akcje na rzecz pracowników jest R. Holding - podmiot zagraniczny, administrujący planem w tym zakresie (nabywający akcje na rzecz pracowników i przekazujący je na rachunki pracowników), a Spółka jest jedynie obciążana kosztami tych świadczeń w terminie późniejszym. Innymi słowy, pracownicy w ramach Programu nie uzyskują od Spółki żadnych korzyści stanowiących przychody podatkowe.

Zgodnie z powyższym, po zakończeniu roku podatkowego, na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 i ust. 4 pkt 2 ustawy p.d.o.f. w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, pracownicy będą zobowiązani wykazać w odrębnym zeznaniu podatkowym sporządzonym wg ustalonego wzoru (PlT-38) dochody uzyskane z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

Spółka pragnie podkreślić, że powyższe stanowisko zostało wielokrotnie potwierdzone w interpretacjach wydawanych przez naczelników urzędów skarbowych. W interpretacjach tych czytamy:

"Zgodnie z art. 11 ustawy PIT przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W przedmiotowym stanie faktycznym otrzymanie przez pracownika opcji nie stanowi dla niego przychodu w postaci nieodpłatnych świadczeń, ponieważ opcje są niezbywalne i nie posiadają odrębnej wartości rynkowej.

Także w przypadku nabycia akcji po cenie niższej niż rynkowa nie powstanie przychód w rozumieniu ww. ustawy, gdyż różnica jest jedynie dochodem potencjalnym, a podatkowi podlegają przychody otrzymane, postawione do dyspozycji lub (w przypadku niektórych źródeł przychodów) należne. Przychód w takim przypadku może powstać dopiero w momencie sprzedaży lub odpłatnego zbycia tych akcji albo w momencie otrzymania dywidendy."

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 23 września 2005 r., sygn. 1472/RPŁ/4I5-50/PK.

"Zgodnie z art. 11 ustawy PIT przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W świetle tego przepisu przyznanie pracownikom opcji na nabycie akcji nie powoduje powstania przychodu w dacie realizacji praw pracowników wynikających z wyżej wymienionego Planu Opcji na Akcje, tj. w dacie przyznania opcji. Uzyskania przez pracownika opcji na nabycie akcji nie powoduje powstania obowiązku podatkowego u pracownika. Przychód powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji". Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 2 czerwca 2006 r. sygn. 1471/DPF/415/31/06/PP.

"Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, iż przychód powstały w momencie realizacji opcji na akcje poprzez nabycie akcji stanowi przychód z kapitałów pieniężnych, a zatem do jego opodatkowania zobligowany jest sam pracownik. Spółka polska, jako płatnik, nie ma obowiązków, o których mowa w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 8 lutego 2008 r., sygn. IPPB2/415-366/07-5/AF.

Przytoczone powyżej interpretacje jednoznacznie stwierdzają, że pracownik nie uzyskuje żadnego przychodu w momencie nabycia akcji na preferencyjnych warunkach. Momentem, w którym taki przychód powstanie będzie dopiero moment zbycia akcji.

Podsumowując, Spółka nie ma obowiązku rozpoznania przychodu ze stosunku pracy w momencie nabycia akcji przez jej pracowników w związku z uczestnictwem w Planie zarządzanym przez R. Holding. Pracownicy będą zobowiązani do samodzielnego rozliczenia uzyskanych przychodów w momencie sprzedaży akcji nabytych w ramach Planu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Żaden z powołanych przepisów ustawy nie zwalnia z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu uczestnictwa w programach ani powstałej różnicy pomiędzy ceną rynkową akcji z dnia ich nabycia a odpłatnością ponoszoną przez pracowników.

Klasyfikację źródeł przychodów ustawodawca zawarł w art. 10 ust. 1 tej ustawy podatkowej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl uregulowań zawartych w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca, Polska Sp. z o.o. należy do Grupy. Od 2002 r. w ramach Grupy obowiązuje pracowniczy plan nabycia akcji. W Planie mogą uczestniczyć pracownicy spółek należących do Grupy i uznanych za uczestniczące w Planie, zatrudnieni na czas nieokreślony. Korzyść z uczestnictwa w Planie polega na możliwości nabycia przez pracowników po cenie preferencyjnej akcji należącego do Grupy holdingu, zarejestrowanego w Szwajcarii. Udostępnione dla celów Planu akcje są skupowane z rynku przez spółki skupione w Grupie, a zatem nie są to akcje nowej emisji.

Uczestnictwo w Planie jest dobrowolne. Pracownicy Grupy przystępują do Planu poprzez podpisanie specjalnego formularza rejestracyjnego.

Akcje są nabywane przez R. Holding raz w miesiącu za całość środków pracowników, przy czym pracownicy uczestniczący w Planie finansują jedynie 80% wartości ceny zakupu akcji - pozostałe 20% wartości akcji z dnia ich nabycia jest pokrywana przez R. Holding.

Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Spółkami w Grupie, Spółka jest obciążana kosztami uczestnictwa jej pracowników w Planie (koszty administracyjne i koszt pokrycia 20% wartości akcji z dnia nabycia). W praktyce oznacza to, iż poniesiony pierwotnie przez R. Holding koszt uczestnictwa pracowników Spółki w Planie jest następnie fakturowany na Spółkę.

Zatem w przypadku nabycia akcji przez pracowników po cenie preferencyjnej (finansują 80% wartości ceny zakupu akcji - pozostałe 20% finansuje Polska Spółka, będąca pracodawcą), operacja taka wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przez uczestnika programu przychodów w rozumieniu ww. art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, iż w momencie nieodpłatnego nabycia ww. akcji niewątpliwie ma miejsce przysporzenie majątkowe po stronie uczestników programu, którzy na nabycie ww. akcji nie poniosą wydatków, w części finansowanej przez Spółkę będącą pracodawcą, tj. 20% wartości akcji oraz koszty uczestnictwa pracowników w planie.

Z uwagi na fakt, że polski pracodawca będzie ponosił koszty związane z uczestnictwem pracowników w programie, gdyż na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Spółkami w Grupie, Spółka jest obciążana kosztami uczestnictwa jej pracowników w Planie, to stwierdzić należy, że wartość otrzymanych od pracodawcy świadczeń w postaci sfinansowania za pracownika 20% kosztów nabycia akcji, stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem od kwoty świadczenia pieniężnego poniesionego przez pracodawcę (20% wartości akcji) na zakup akcji na rzecz pracownika, pracodawca, stosownie do art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązany jest pobrać zaliczkę na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 32 tej ustawy.

W rozpatrywanej sprawie obowiązek podatkowy powstanie w miesiącu otrzymania lub postawienia do dyspozycji pracownika akcji (w części otrzymanej nieodpłatnie). Przychody powstaną w momencie, w którym osoba otrzymująca akcje uzyska prawa akcjonariusza (w tym prawo do dywidendy). Z tym bowiem momentem osoba ta uzyskuje prawo do czerpania korzyści wynikających z akcji. Tym samym pomimo wyłączenia możliwości zbywania tych akcji, ma miejsce przysporzenie majątkowe po stronie pracownika - osoby otrzymującej akcje. Aby bowiem czerpać korzyści z akcji osoba ta musiałaby nabyć akcje za określona cenę, a w związku z częściowym nieodpłatnym otrzymaniem akcji nie poniosła takich wydatków.

Natomiast podatnik (pracownik), jest obowiązany wykazać kwotę tego świadczenia w zeznaniu podatkowym (obecny formularz zeznania PIT-37 lub PIT-36), składany za rok, w którym te świadczenia zostaną otrzymane, łącznie z innymi przychodami uzyskanymi ze stosunku pracy (art. 45 ust. 1 ustawy).

Reasumując:

* nabycie akcji spółki w ramach planu na preferencyjnych warunkach przez uczestników programu w części finansowanej przez pracodawcę - skutkuje powstaniem przychodów ze stosunku pracy po stronie pracowników, w wysokości wartości upustu, czyli różnicy pomiędzy ceną rynkową akcji z dnia ich nabycia a odpłatnością ponoszoną przez pracowników;

* pracownicy uzyskują przychód w momencie (miesiącu) nabycia akcji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy stwierdzić, iż powołane przez Spółkę interpretacje wydane przez Naczelników Urzędów Skarbowych oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, dotyczą konkretnych spraw podatników, osądzonych w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcie w nich zawarte jest wiążące.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl