IPPB2/415-427/08-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-427/08-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości wraz z gruntem otrzymanej w spadku - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości wraz z gruntem otrzymanej w spadku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Rodzice Wnioskodawcy prawomocną decyzją Naczelnika Gminy przekazali na rzecz Skarbu Państwa gospodarstwo rolne - decyzja z dnia 30 kwietnia 1984 r. z wyłączeniem działki gruntu o obszarze 20 arów pod budynkiem i 36 arów gruntu w dożywotnie użytkowanie.

Po śmierci matki Wnioskodawcy postanowieniem z dnia 04.10 2005 r. sąd przyznał prawo do spadku po zmarłej - jej mężowi (ojcu Wnioskodawcy), oraz dzieciom: Wnioskodawcy, bratu Wnioskodawcy i siostrze, po #188; części każdemu z nich.

Po śmierci ojca Wnioskodawcy, postanowieniem z dnia 29 marca 2007 r. sąd przyznał prawo do spadku dzieciom - Wnioskodawcy, bratu Wnioskodawcy i siostrze po 1/3 części każdemu z nich.

W dniu 26 września 2007 r. aktem notarialnym Wnioskodawca wraz z pozostałymi spadkobiercami dokonał sprzedaży nabytego spadku, tj. budynku mieszkalnego i działki gruntu. Nabyta nieruchomość wraz z gruntami weszła w skład gospodarstwa rolnego nabywcy.

Pismem z dnia 20 marca 2008 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* złożenie podpisu na kserokopii 4-tej strony wniosku ORD-IN, z uwagi na brak podpisu wnioskodawcy,

* wskazanie daty śmierci ojca i matki,

* sprecyzowanie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej do przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W dniu 28 marca 2008 r. uzupełniono wniosek w terminie informując, że matka Wnioskodawcy zmarła 30 stycznia 1985 r., natomiast ojciec 4 stycznia 2007 r. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że otrzymana w spadku nieruchomość wraz z gruntem wchodziły w skład gospodarstwa rolnego. W chwili sprzedaży grunt nie utracił charakteru rolnego co zapisano w akcie notarialnym nabywcy zgodnie z wymogiem art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy występuje konieczność zapłaty podatku od sprzedaży nieruchomości i gruntu. Jeżeli tak to w jakiej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy

Nabyta w spadku nieruchomość wraz z działką gruntu po sprzedaniu weszła w skład gospodarstwa rolnego. Nie zmieniła swego przeznaczenia. Nabyty po rodzicach spadek stanowił rodzinną własność, na której Wnioskodawca pracował od wczesnych lat dziecięcych.

Wnioskodawca uważa, że w przedmiotowej sprawie przychód ze sprzedaży winien być wolny od podatku bez względu na to kiedy nastąpiło nabycie (przed upływem 5 lat).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) - do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone, w wyżej wymienionej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Stosownie do zapisu art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia.

W przedmiotowej sprawie należy przyjąć, że:

* 30 stycznia 1985 r. Wnioskodawca nabył udział w nieruchomości w spadku po matce. Zatem pięcioletni termin określony zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych upłynął z końcem 1990 r. W związku z tym odpłatne zbycie tej części nieruchomości nie będzie stanowiło źródła przychodu w rozumieniu ww. przepisów.

* 4 stycznia 2007 r. Wnioskodawca nabył udział w nieruchomości w spadku po ojcu. Nabycie tej części udziału w nieruchomości należy rozpatrywać zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2007 r. przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl przepisu art. 30e ww. ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej. Natomiast, o tym jakie konkretnie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co zarazem przesądza o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, stanowi klasyfikacja ujęta w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznik Nr 6 do tegoż aktu prawnego. Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane - w tym w myśl ww. załącznika do rozporządzenia m.in. grunty zajęte pod budynki mieszkalne oraz inne budynki i urządzenia budowlane służące produkcji rolniczej, nie wyłączając produkcji rybnej, oraz przetwórstwu rolno-spożywczemu (kotłownie, komórki, garaże, szopy, stodoły, wiaty, spichlerze, budynki inwentarskie, place składowe i manewrowe w obrębie zabudowy itp.), a także zajęte pod ogródki przydomowe w gospodarstwach rolnych - oraz grunty pod stawami i rowy.

Zastosowanie zwolnienia uzależnione zostało od wystąpienia łącznie dwóch przesłanek:

* przychód musi być uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

* grunty w związku z tą sprzedażą muszą zachować charakter rolny lub leśny.

Jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny lub leśny. Oceniając spełnienie tej przesłanki należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy gruntu, odnośnie dalszego przeznaczenia nieruchomości.

W momencie sprzedaży gruntów z przeznaczeniem ich na inne cele następuje utrata rolnego lub leśnego charakteru gruntów i uzyskany w ten sposób przychód nie jest wolny od podatku. Cel nabycia zaś gruntów wynika bezpośrednio z aktu notarialnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedał część nieruchomości wraz z gruntem otrzymaną w spadku po ojcu, która wchodziła w skład gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca nadmienia, iż w związku ze sprzedażą grunty nie utraciły charakteru rolnego i weszły w skład gospodarstwa rolnego nabywcy.

Wobec powyższego zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości wraz z gruntem otrzymanej w spadku po ojcu korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl