IPPB2/415-420/14-4/LS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-420/14-4/LS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2014 r. (data wpływu 6 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2014 r. (data nadania 26 maja 2014 r., data wpływu 28 maja 2014 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-182/14-2/JK z dnia 14 maja 2014 r. (data nadania 14 maja 2014 r., data doręczenia 19 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie nieodpłatnego świadczenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie nieodpłatnego świadczenia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych realizuje zadania własne gminy na podstawie Ustawy z: dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przyjętym Uchwałą Rady Gminy. W ramach zadań uchwalonego przez Radę Gminy programu na 2013 r. m.in. był zakup paczek świątecznych dla 23 dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym. GKRPA zakupiła produkty spożywcze, szkolne, z nich przygotowała paczki o wartości 100 zł każda i przekazała je dzieciom jednocześnie przeprowadzając rozmowy motywacyjne z rodzicami. Kolejne działanie programowe GKRPA to dofinansowanie obozów terapeutycznych dla "trzeźwiejących alkoholików" będących członkami grup AA. Z dofinansowania skorzystały dwie osoby, koszt wynosił 550 złotych na osobę. Dzieciom i uczestnikom obozów terapeutycznych wystawiono PIT-8C wykazując przychód z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

GKRPA realizuje swoje zadania profilaktyczne również w siedzibach szkół, stowarzyszeń, kół wędkarskich poprzez różne formy np. prelekcje mające na celu upowszechnianie zagrożeń z tytułu uzależnień alkoholem i narkotykami powiązane z drobnymi poczęstunkami i upominkami dla uczestników w czasie trwania spotkania w ramach otwartych imprez nie kierowanych do konkretnych osób przy okazji festynów szkolnych, sportowo-rekreacyjnych i rodzinnych, pikników. Uczestnicy takich spotkań PIT-8C nie otrzymują.

Zadania realizowane przez GKRPA finansowane są ze środków zgromadzonych z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Zarówno dochody i wydatki GKRPA obsługuje rachunek Urzędu Gminy.

Pismem z dnia 23 maja 2014 r. Nr IPPB4/415-420/14-2/JK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

* przeformułowanie pytań, które winny być zadane w sposób konkretny oraz być związane z przepisami prawa podatkowego, będącymi przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz przyporządkowane do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, a także przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego odnośnie przeformułowanych pytań.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 19 maja 2014 r. Pismem z dnia 23 maja 2014 r. (data nadania 26 maja 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Urząd Gminy zadaje pytanie: czy powinien wystawiać informację PIT-8C na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dzieciom otrzymującym paczki świąteczne i uczestnikom obozów terapeutycznych i czy stanowi to dla tych osób przychód z innych źródeł z art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast czy uczestnikom spotkań profilaktycznych mających charakter otwarty - dla wszystkich chętnych do wzięcia w nich udziału i korzystających ze świadczeń oferowanych na spotkaniach - informacji PIT-8C nie powinien wystawiać ponieważ nie stanowi to dla tych osób przychodu z innych źródeł. Czy powinno się uznać że wszystkie świadczenia na rzecz osób fizycznych wynikające z działalności GKRPA podlegają zwolnieniu w myśl art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Urząd Gminy uważa swoje postępowanie za prawidłowe. Powinien wystawić informację PIT-8C dzieciom otrzymującym paczki świąteczne i uczestnikom obozów terapeutycznych ponieważ stanowi to dla każdej z osób indywidualne przysporzenie przychodu. Natomiast nie powinien wystawić informacji PIT-8C osobom biorącym udział w otwartych imprezach organizowanych przez GKRPA z uwagi na to że każdy chętny może brać udział w tych spotkaniach i korzystać ze świadczeń tam oferowanych tzn. drobnych poczęstunków i upominków. Na dzień imprezy nie można jednoznacznie ustalić grona osób biorących udział w otwartej imprezie i nie ma wobec tego podstaw do ustalenia przychodu u poszczególnych uczestników. Wnioskodawca wważa także, że art. 21 ust. 1 pkt 114 nie pozwala na zastosowanie zwolnienia stosowanych w ramach działalności GKRPA świadczeń na rzecz osób fizycznych ponieważ nie są one realizowane w ramach programu rządowego.

Z uwagi na wątpliwości w tej sprawie prosimy o interpretację indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się - co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie - że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zadania własne gminy określone zostały w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.). Zaliczyć do nich można m.in. sprawy ochrony zdrowia.

Zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 70; poz. 473 z późn. zm.), organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są zobowiązane do podejmowania działań zmierzających do ograniczania spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawaniu i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych realizuje zadania własne gminy na podstawie Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przyjętym Uchwałą Rady Gminy, W ramach zadań uchwalonego przez Radę Gminy programu na 2013 r. m.in. był zakup paczek świątecznych dla 23 dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym, GKRPA zakupiła produkty spożywcze, szkolne, z nich przygotowała paczki o wartości 100 zł każda i przekazała je dzieciom jednocześnie przeprowadzając rozmowy motywacyjne z rodzicami. Kolejne działanie programowe GKRPA to dofinansowanie obozów terapeutycznych dla "trzeźwiejących alkoholików" będących członkami grup AA. Z dofinansowania skorzystały dwie osoby, koszt wynosił 550 złotych na osobę. Dzieciom i uczestnikom obozów terapeutycznych wystawiono PIT-8C wykazując przychód z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. GKRPA realizuje swoje zadania profilaktyczne również w siedzibach szkół, stowarzyszeń, kół wędkarskich poprzez różne formy np. prelekcje mające na celu upowszechnianie zagrożeń z tytułu uzależnień alkoholem i narkotykami powiązane z drobnymi poczęstunkami i upominkami dla uczestników w czasie trwania spotkania w ramach otwartych imprez nie kierowanych do konkretnych osób przy okazji festynów szkolnych, sportowo-rekreacyjnych i rodzinnych, pikników. Uczestnicy takich spotkań PIT-8C nie otrzymują. Zadania realizowane przez GKRPA finansowane są ze środków zgromadzonych z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Zarówno dochody i wydatki GKRPA obsługuje rachunek Urzędu Gminy.

Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym, Komisja realizuje zadania własne gminy i na podstawie uchwały rady gminy udziela pomocy w formie paczek świątecznych, dofinansowania obozów terapeutycznych dla "trzeźwiejących alkoholików" oraz realizuje zadania profilaktyczne poprzez np. prelekcje i spotkania. Nie można uznać, że po stronie osób fizycznych korzystających z przedstawionych form pomocy oraz uczestniczących w prelekcjach i spotkaniach powstanie przychód podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl