IPPB2/415-419/12-4/AS - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z tytułu sprzedaży niezabudowanej działki gruntu, przeznaczonych na nabycie lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-419/12-4/AS Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z tytułu sprzedaży niezabudowanej działki gruntu, przeznaczonych na nabycie lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 14 maja 2012 r. (data wpływu 17 maja 2012 r.) na wezwanie z dnia 9 maja 2012 r. Nr IPPB2/415-419/12-2/AS o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych ze sprzedaży w 2011 r. niezabudowanej działki nabytej w 2008 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych ze sprzedaży w 2011 r. niezabudowanej działki nabytej w 2008 r.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 9 maja 2012 r. Nr IPPB2/415-419/12-2/AS na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia złożonego wniosku poprzez:

* wskazanie i uzupełnienie danych identyfikacyjnych Wnioskodawcy zgodnie z wzorem wniosku ORD-IN:

* rodzaj Wnioskodawcy: osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, osoba fizyczna, inny,

* określenie statusu Wnioskodawcy: podatnik, płatnik, inkasent, osoba trzecia w rozumieniu art. 110-117a Ordynacji podatkowej, inny,

* określenie organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej (nazwa i adres organu podatkowego - Naczelnika Urzędu Skarbowego),

* dokonanie stosownej opłaty od wniosku na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000 i doręczenie kserokopii dowodu uiszczenia opłaty do tut. Organu,

* uzupełnienie danych o wysokości, sposobie uiszczenia i zwrotu opłaty oraz numery kont bankowych: sposób zwrotu nienależnej opłaty (zwrot na rachunek bankowy Nr..., zwrot przekazem pocztowym na adres zamieszkania Wnioskodawcy, zwrot przekazem pocztowym na adres do korespondencji),

* złożenia oświadczenia i podpisu Wnioskodawcy lub osoby upoważnionej - zgodnie z art. 233 § 1 w związku w związku z § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.), kto, składając fałszywe oświadczenie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 - następującej treści: "Ja niżej podpisany (a) pouczony (a) o odpowiedzialności karnej z art. 233 § 1 Kodeksu karnego za składanie fałszywych oświadczeń składam, stosownie do art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, oświadczenie następującej treści:Oświadczam, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej",

* wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej,

* doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego mającego być przedmiotem interpretacji indywidualnej poprzez wskazanie, jaki panuje ustrój majątkowy między małżonkami, tj. czy np. między małżonkami istnieje wspólność majątkowa ustawowa, ograniczona lub rozszerzona wspólność majątkowa czy rozdzielność majątkowa, oraz czy do niezabudowanej działki, o której mowa we wniosku prawo własności służyło tylko jednemu małżonkowi - mężowi (stanowiła majątek odrębny/osobisty) i czy zawierano umowy majątkowej małżeńskiej rozszerzającej wspólność ustawową, sformułowanie pytania podatkowego adekwatnego do przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),

* przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przyporządkowanego do zadanego pytania (pytań).

- w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie, tj. pismem z dnia 14 maja 2012 r. (data wpływu 17 maja 2012 r., data nadania w placówce pocztowej 16 maja 2012 r.). W dniu 15.05 2012 r. Wnioskodawca dokonał opłaty należnej od wniosku w kwocie 40 zł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 23 kwietnia 2008 r. aktem notarialnym nabył niezabudowaną działkę Nr 413/10 o powierzchni 1579 m#178; oraz niezabudowaną działkę Nr 413/11 o powierzchni 371m#178; (stanowiącą drogę dojazdową) w udziale #8531; położone w miejscowości U. W dniu 6 maja 2011 r. opisaną powyżej działkę aktem notarialnym sporządzonym przed notariuszem Wnioskodawca sprzedał.

W dniu 20 lipca 2011 r. w kancelarii notarialnej - aktem notarialnym Wnioskodawca nabył wraz z żoną odrębną własność lokalu mieszkalnego oraz udział w lokalu niemieszkalnym - garażu. Pieniądze ze sprzedaży nieruchomości w U. (opisanej powyżej) Wnioskodawca przeznaczył w całości na zakupu mieszkania dla siebie i dla żony. Obecnie małżonkowie mieszkają już w swoim mieszkaniu nabytym w 2011 r.

Wnioskodawca nadmienia, iż między żoną a Wnioskodawcą istnieje wspólność majątkowa małżeńska. Prawo do niezabudowanej działki w U. służyło tylko Wnioskodawcy, ale pieniądze ze sprzedaży posłużyły na zakup mieszkania dla Wnioskodawcy i Jego małżonki. Małżonkowie nie rozszerzali wspólności majątkowej małżeńskiej o majątek osobisty Wnioskodawcy.

Z uwagi na powyższe, brak jest przesłanek na dokonywanie przez małżonków zapłaty podatku od sprzedaży działki w U., gdyż za te pieniądze małżonkowie kupili mieszkanie dla siebie (małżonkowie spłacają raty kredytu, posiadają na ww. mieszkaniu wpis hipoteczny na rzecz Banku). Jednak zbliża się termin rozliczenia za rok 2011 i Wnioskodawca chce mieć z małżonką pewność, że nic nie jest winien fiskusowi.

Wskazując przepisy prawa podatkowego będące przedmiotem niniejszej interpretacji, Wnioskodawca wskazał na - art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówiący o tym, że źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości oraz udział w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie (nabycie nastąpiło w 2008 r. a zbycie w 2011 r.), art. 30e ww. ustawy w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy (wg stanu do 31 grudnia 2008 r.) i jak się to ma do art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy dotyczących stanu po 1 stycznia 2009 r. z uwagi na fakt, iż sprzedaż nieruchomości miała miejsce w 2011 r. i była w całości przeznaczona na zakup własnego lokalu mieszkalnego.

Należy nadmienić, iż zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588). Zmiana ta dotyczyła ustalenia podatku z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. Wprowadzała tzw. ulgę meldunkową (zameldowanie w nabywanej nieruchomości przez okres 12 miesięcy). Kolejna zmiana weszła w życie 1 stycznia 2009 r. na mocy ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316). Nowelizacja ta zlikwidowała tzw. "ulgę meldunkową" obowiązującą w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. W ww. nowelizacji brak również przepisów intertemporalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż niezabudowanej dziatki gruntu w 2011 r. a nabytej w 2008 r., rodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku dochodowego w wysokości 19% dochodu obliczonego na podstawie art. 30c, tj. jako różnica między przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości a kosztami uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, a więc wartość określona w umowie pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

2.

Czy w związku ze zbyciem opisanej powyżej nieruchomości w 2011 r. i przeznaczeniem całości kwoty ze sprzedaży na własny lokal mieszkalny Wnioskodawcy w 2011 r. może on skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie ulega wątpliwości, iż Wnioskodawca przeznaczył środki ze sprzedaży niezabudowanej działki w U. na zakup lokalu mieszkalnego w O., gdzie Wnioskodawca mieszka wraz z żoną. Dlatego nie powinien płacić podatku. Gdyby jednak przyjąć ew. konieczność zapłaty przez Wnioskodawcę podatku - jak w pkt 1 pytania powyżej - to jest to niego interpretacja niekorzystna. Zamiast bowiem spłacać raty zaciągniętego na zakup mieszkania kredytu zapłaci podatek.

Podkreślić należy, że częste zmiany przepisów podatkowych burzą zaufanie obywateli do Państwa i prawa i są naruszeniem zasady lex retro non agit (nie działaniem prawa wstecz). W przypadku nowelizacji obowiązującej od 1 stycznia 2009 r. i powracającej do poprzednio obowiązującej, tj. do 31 grudnia 2006 r., tzw. ulgi na zakup mieszkania ustawodawca naruszył ww. zasady, a jeśli tak, to jego działania należy uznać za sprzeczne z obowiązującą Konstytucją.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej wg stanu opisanego we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. oraz w piśmie uzupełniającym wniosek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie - z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że źródłem przychodu podatnika jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie.

Zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie podlega, w świetle ww. przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

* odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

* zostało dokonane po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Jak z powyższego wynika dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych podatkiem dochodowym od osób fizycznych istotne znaczenie ma data nabycia przedmiotowej nieruchomości lub prawa majątkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 6 maja 2011 r. dokonał sprzedaży niezabudowanej działki, składającej się z dwóch działek.

Przedmiotowe działki Wnioskodawca nabył aktem notarialnym dnia 23 kwietnia 2008 r.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że nabycia niezabudowanych działek dokonał Wnioskodawca w 2008 r. na mocy aktu notarialnego.

Wobec tego w sytuacji przedmiotowej niezabudowanej działki w dacie sprzedaży pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie upłynął.

Wspomnieć należy, że ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zatem w świetle powołanych powyżej przepisów prawa należy stwierdzić, że tylko w przypadku nabycia nieruchomości do dnia 31 grudnia 2006 r. do opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży takiej nieruchomości zastosowanie będą miały przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Na mocy art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienionej, w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r.

Wobec tego do opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości, nabytych w latach 2007 i 2008 (tak jak ma to miejsce w sytuacji Wnioskodawcy), - w związku z treścią powołanego uprzednio przepisu przejściowego - będą miały zastosowanie poniżej przytoczone przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi - z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy - 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Kosztami uzyskania przychodu są, w myśl nowego przepisu art. 22 ust. 6c ustawy, udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Zatem podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, co wynika z treści art. 19 ust. 1 ustawy, jest jej wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Natomiast kosztami uzyskania przychodu w przypadku nieruchomości i praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób są, w myśl art. 22 ust. 6d ustawy, udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwota zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Jednakże w tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie sądowo - administracyjnym poglądem przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.

W przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że sprzedaż niezabudowanych działek nastąpiła przed upływem pięciu lat, od daty nabycia (2008 r.).

Wnioskodawca uważa, że przychód uzyskany ze sprzedaży ww. działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na wydatkowanie środków z tej sprzedaży na zakup lokalu mieszkalnego, w którym mieszka wraz z żoną.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r. Natomiast do przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych od dnia 1 stycznia 2009 r. zastosowanie mają przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2009 r.

Właśnie przepisami ustawy obowiązującej od dnia 1 stycznia 2009 r. wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Jednak ze zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą skorzystać podatnicy, którzy nieruchomość nabyli po dniu 1 stycznia 2009 r. Zwolnienie wynikające z tego przepisu nie ma zastosowania do przychodu (dochodu) uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2008 r., tj. przed dniem 1 stycznia 2009 r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl