IPPB2/415-410/09-2/AS2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-410/09-2/AS2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku złożonego w dniu 8 czerwca 2009 r. do Izby Skarbowej w Warszawie (data wpływu do Biura KIP 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w wysokości 1/8 nieruchomości zwróconego Wnioskodawcy na mocy decyzji starosty oraz powstania przychodu z tytułu zwrotu w drodze decyzji starosty 1/8 udziału w nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w wysokości 1/8 nieruchomości zwróconego Wnioskodawcy na mocy decyzji starosty oraz powstania przychodu z tytułu zwrotu w drodze decyzji starosty 1/8 udziału w nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z Decyzją Starosty z dnia XX.XX.2007 r. Wnioskodawca otrzymał zwrot 1/8 udziału nieruchomości gruntowej (zwanej dalej: "Nieruchomością") jako spadkobierca zmarłej w 1988 r. współwłaścicielki ww. Nieruchomości - (Postanowienie o nabyciu praw do spadku - Sąd Rejonowy).

W 1967 r. Nieruchomość została przejęta na rzecz Skarbu Państwa od współwłaścicieli (zwanych dalej "Wywłaszczonymi współwłaścicielami") prawomocnym postanowieniem Sądu Powiatowego z dnia XX.XX.1967 r.. Do wywłaszczonych współwłaścicieli zaliczała się również spadkodawczyni wnioskodawczyni X.Y., po której Wnioskodawca otrzymał spadek w roku 1988.

Na mocy decyzji administracyjnej (zwanej dalej: "Decyzją") Starosty z dnia XX.XX.2007 r. działającego na podstawie art. 137 ust. 1, art. 139, art. 142 w związku z art. 216 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm., zwanej dalej: "Ustawą ugn") Wnioskodawca oraz 21 pozostałych spadkobierców wywłaszczonych współwłaścicieli (zwanych dalej: "Spadkobiercami") otrzymali zwrot Nieruchomości.

Na mocy decyzji Starosty Wnioskodawca otrzymał 1/8 udziału w Nieruchomości. Z uwagi na fakt, iż pozostałe 7/8 Nieruchomości otrzymało łącznie 21 uprawnionych Spadkobierców i nie było możliwości fizycznego podziału Nieruchomości, Spadkobiercy zdecydowali się znieść odpłatnie współwłasność. W dniu 17 grudnia 2008 r. Sąd Rejonowy wydał postanowienie o zniesieniu współwłasności Nieruchomości, na mocy którego nieruchomość została przyznana jednemu ze Spadkobierców Panu X.Z. z obowiązkiem spłaty pozostałych współwłaścicieli Nieruchomości. Powyższe postanowienie jest prawomocne.

Pan X.Z. Nieruchomość sprzedał w 2009 r., a Wnioskodawca otrzymał zapłatę za swój udział.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku ze sprzedażą Nieruchomości - 1/8 ceny sprzedaży odpowiadająca 1/8 udziału w Nieruchomości zwróconej Wnioskodawcy na mocy Decyzji Starosty X., będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy w związku ze zwrotem w drodze decyzji Starosty X. 1/8 udziału w Nieruchomości; Wnioskodawca otrzymuje przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy w związku ze zwrotem w drodze Decyzji Starosty X. 1/8 udziału w Nieruchomości Wnioskodawca jest obowiązany uiścić podatek od spadków i darowizn.

Przedmiot niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego stanowi odpowiedź na pytania Nr 1 i 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Odpowiedź na pytanie Nr 3 w zakresie podatku od spadków i darowizn zostanie udzielona w odrębnej interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Wyłączenie z opodatkowania 1/8 ceny ze sprzedaży Nieruchomości odpowiadającej 1/8 udziału w Nieruchomości zwróconej na mocy Decyzji Starosty X.:

Obowiązek uiszczenia podatku od osób fizycznych od dochodu ze zbycia udziału wynoszącego 1/8 Nieruchomości (zwrócona Wnioskodawcy na mocy Decyzji) nie wystąpi.

Decydujące znaczenie będzie tu bowiem miał fakt, iż sprzedaż miała miejsce po upływie 5 lat od nabycia 1/8 udziału w Nieruchomości licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło zbycie.

W opinii Wnioskodawcy, upływu 5-letniego terminu od nabycia udziału w Nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych należy liczyć od chwili, w której Wnioskodawca otrzymałby ww. Nieruchomość w drodze spadkobrania (tj. w 1988 r.). Nie ma natomiast podstaw prawnych do uznania, iż ww. termin należałoby liczyć od wydania Decyzji Starosty.

Decyzja Starosty zwracająca Wnioskodawcy 1/8 udziału w Nieruchomości ma bowiem charakter restytucyjny, tj. przywraca panujące stosunki prawnorzeczowe z przed wywłaszczenia.

Podobne stanowisko zajęły także organy podatkowe m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach indywidualnych z dnia 10 lipca 2008 r. (sygn. IBPB2/415-679/08MM), z dnia 20 maja 2008 r. (Nr IBPB2/415-354/08/JG) oraz z dnia 22 stycznia 2008 r. (sygn. IBPB2/415-129/08/KCz).

Charakter restytucyjny decyzji o zwrocie nieruchomości jest przy tym ugruntowany zarówno w doktrynie ("ostateczna decyzja o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości, z oczywistych względów, ogranicza się do restytucji, przywrócenia poprzedniemu właścicielowi, prawa własności - tak pisze Eugeniusz Mzyk w Komentarzu do Ustawy o gospodarce nieruchomościami, LexiNexis 2005) jak i w orzecznictwie. Na uwagę za sługuje postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodka Zamiejscowego w B........z dnia 5 września 1995 r. (sygn. SA/Bk 165/95), który powiedział, iż "decyzja orzekająca o zwrocie nieruchomości ma charakter restytucyjny, przywracający stan sprzed wywłaszczenia". Podobne stanowisko zajął NSA w uchwale siedmiu sędziów z dnia 17 grudnia 1996 r. (sygn. FPS 7/96): "Decyzja o zwrocie powoduje przejście prawa własności na dotychczasowego właściciela, jednakże nie kreuje tego prawa: przywraca tylko wcześniej panujące stosunki prawnorzeczowe".

Konsekwencją takiego raz umienia instytucji zwrotu nieruchomości jest to. iż nie stanowi ona nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Biorąc pod uwagę ww. okoliczności Decyzją Starosty doszło do przywrócenia stosunków prawnorzeczowych, obowiązujących w 1967 r..

Jeśli wywłaszczenie nie miałoby miejsca, wówczas Wnioskodawca nabyłby część udziału w Nieruchomości w drodze dziedziczenia w roku 1988. W opinii Wnioskodawcy, od 1988 r. należałoby liczyć upływ 5-letniego terminu uprawniającego do wyłączenia dochodu od opodatkowania. Oznacza to, iż sprzedaż udziału w zwróconej Decyzją starosty X. nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przeciwnym wypadku, jak podniósł NSA w ww. uchwale siedmiu sędziów: "ten, kto odzyskał wywłaszczoną nieruchomość, byłby w razie jej sprzedaży lub zamiany w innej, gorszej sytuacji niż ten, kto prawa własności nigdy nie utracił. Rozwiązanie takie mogłoby budzić zasadnicze zastrzeżenia z punktu widzenia zasady równości, wynikającej z art. 1 i art. 67 ust. 2 Konstytucji".

Warto podkreślić, iż także analiza orzecznictwa wskazuje jednoznacznie, iż zwrot nieruchomości nie jest jej nabyciem.

Takie stanowisko zajął m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 9 lipca 2008 r. (sygn. III SA/Wa 582/08,): "Przy zwrocie nieruchomości w trybie art. 136 ustawy ugn nie mamy do czynienia z przeniesieniem na zasadach ogólnych własności nieruchomości na wywłaszczonego uprzednio właściciela, czy też jego spadkobierców. Skoro taki zwrot następuje na podstawie decyzji administracyjnej, która przywraca (restytuuje) stronę podmiotową stosunku prawnorzeczowego odnośnie do wywłaszczonej nieruchomości do stanu sprzed wywłaszczenia, to nie można uznać go za "nabycie" nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lipca 2006 r.: "W przypadku zwrotu nieruchomości nie mamy do czynienia z kreowaniem prawa własności, tylko z jego przywróceniem. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie nie można mówić o przeniesieniu prawa własności na zasadach ogólnych wynikających z przepisów o charakterze cywilnoprawnym, ale jedynie o restytucji (przywróceniu) stanu sprzed wywłaszczenia. W przedmiotowej sprawie oznacza to, że datą nabycia przez wnioskodawcę udziałów w zwróconych działkach nie jest data zwrotu nieruchomości przez starostwo powiatowe, lecz data nabycia spadku".

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku sprzedaży Nieruchomości, 1/8 ceny odpowiadająca 1/8 udziału w Nieruchomości zwróconemu Wnioskodawcy na mocy decyzji Starosty nie podlega opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2)

Brak opodatkowania zwrotu Nieruchomości podatkiem dochodowym od osób fizycznych:

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zwrotu 1/8 udziału w Nieruchomości nie występuje.

Decyzja Starosty wydana na podstawie przepisów Ustawy ugn ma bowiem charakter restytucyjny (omówienie powyżej - w stanowisku odnoszącym się do pytania pierwszego).

Konsekwencją restytucyjnego charakteru Decyzji jest to, iż Wnioskodawca z tytułu zwrotu tego udziału nie uzyskał przychodu. Odzyskał jedynie to, co zostało zabrane jej spadkodawczyni. W przypadku zajęcia odmiennego stanowiska, doszłoby do naruszenia norm ustawowych i konstytucyjnej zasady równości.

Fakt ten podkreślił również Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 lipca 2008 r. powołując się na ww. uchwałę siedmiu sędziów NSA: "Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do sytuacji, w której ten, kto odzyskał wywłaszczoną nieruchomość, byłby w (...) gorszej sytuacji niż ten, kto prawa własności nigdy nie utracił. Taka zaś koncepcja jest, w ocenie Sądu, nie do pogodzenia z wyrażoną w art. 32 ust. 1 Konstytucji RP zasadą równości".

Warto zwrócić także uwagę na fakt, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20 kwietnia 2006 r. (Nr 1432/lpdgPS/415/427/36/3/06) uznał, iż: "zwrot udziału w nieruchomości na mocy decyzji administracyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie wiąże się z przysporzeniem majątkowym".

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, zwrot udziału w Nieruchomości na mocy Decyzji nie stanowi dla niej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ze względu na restytucyjny charakter tej Decyzji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przychody uzyskane z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, które nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie wówczas przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu Zatem w przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu, ma moment jej nabycia i podstawa nabycia.

Wobec powyższego w przedstawionym zdarzeniu przyszłym istotna jest kwestia, czy zwrot udziału 1/8 w nieruchomości w 2007 r. w trybie przedstawionym przez Wnioskodawcę stanowi nabycie nieruchomości w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, iż wywłaszczenie nieruchomości jest instytucją, za pomocą której Państwo wkracza w sferę indywidualnych praw obywateli dla osiągnięcia celów o szczególnej doniosłości publicznej. W drodze decyzji dochodzi m.in. do pozbawienia dotychczasowego właściciela prawa własności nieruchomości, z drugiej zaś strony przejścia prawa własności na rzecz Skarbu Państwa lub gminy. Jednocześnie ustawa zawiera swoistą gwarancję, że wywłaszczona nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie zgodnie z celem, na który dokonano wywłaszczenia. Gwarancją tą jest instytucja zwrotu nieruchomości w przypadku, kiedy nieruchomość stała się zbędna z punktu widzenia celu, na jaki dokonano wywłaszczenia.

Stosownie zatem do art. 136 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) poprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub jej części, jeżeli stała się ona zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. W przedmiotowej sprawie nieruchomość została zwrócona Wnioskodawcy, jako spadkobiercy poprzedniego współwłaściciela decyzją z dnia 31 października 2007 r.

Jak wynika z powyższego, zwrotu - a tym samym zmiany stanu prawnorzeczowego - dokonano w trybie postępowania administracyjnego, którego celem było przywrócenie stosunków własnościowych sprzed wywłaszczenia. Decyzja o zwrocie nieruchomości pełni zatem funkcję restytucyjną, przywraca bowiem prawo własności nieruchomości - w tym przypadku następcy prawnemu poprzednich właścicieli. W przypadku zwrotu nieruchomości nie mamy więc do czynienia z kreowaniem prawa własności, tylko z jego przywróceniem. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie nie można mówić o przeniesieniu prawa własności na zasadach ogólnych wynikających z przepisów o charakterze cywilnoprawnym, ale jedynie o restytucji (przywróceniu) stanu sprzed wywłaszczenia. Gdyby bowiem nie dokonane wywłaszczenie, Wnioskodawca, z chwilą śmierci spadkodawcy, stałaby się współwłaścicielem nieruchomości.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca i pozostali współwłaściciele (Spadkobiercy) nieruchomości zdecydowali się na odpłatne zniesienie współwłasności. W dniu 17 grudnia 2008 r. Sąd Rejonowy wydał postanowienie o zniesieniu współwłasności nieruchomości, na mocy którego nieruchomość została przyznana jednemu ze Spadkobierców z obowiązkiem spłaty pozostałych współwłaścicieli Nieruchomości. Nieruchomość została sprzedana w 2009 r., a Wnioskodawca otrzymał zapłatę za swój udział.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie jednak z art. 7 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Natomiast do nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.

Jak wskazano powyżej, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Stosownie do art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy.

Oznacza to, iż dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy. Sąd postanowieniem stwierdza jedynie fakt nabycia spadku przez spadkobiercę (art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego). Postanowienie o nabyciu spadku potwierdza prawo spadkobiercy do spadku od momentu jego otwarcia. Istotna dla podatku dochodowego jest zatem data stwierdzająca dzień otwarcia spadku czyli data śmierci spadkodawcy, a nie data postanowienia sądu o nabyciu spadku.

Celem postępowania o zniesienie współwłasności w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego jest nowe ukształtowanie prawa własności rzeczy, która stanowi przedmiot współwłasności.

Należy zauważyć, iż godnie z art. 195 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegającą na tym, że własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom. Współwłaścicielom przysługują części wspólnego prawa własności (tzw. udziały), którymi mogą swobodnie rozporządzać. Dopóki więc istnieje współwłasność można mówić tylko o istnieniu udziałów w tym prawie, o ich nabywaniu i zbywaniu, nigdy - o prawie do części rzeczy, o jej zbywaniu bądź nabywaniu w częściach. Współwłaściciele mają swoje udziały w prawie, ale nie w rzeczy.

Zgodnie z art. 210 i nast. Kodeksu cywilnego, każdy z współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności. Zniesienie współwłasności to fizyczny podział rzeczy wspólnej, polegający na przyznaniu każdemu ze współwłaścicieli wyodrębnionej rzeczy wspólnej, a wielkość tej części powinna odpowiadać wielkości udziału we współwłasności. Jeżeli udział danej osoby ulega powiększeniu to traktowany jest w kategorii nabycia, ponieważ w ten sposób ulega powiększeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (nieruchomością), jak i stan jej majątku osobistego. Zniesienie współwłasności nie stanowi jednak nabycia rzeczy, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat.

Tak więc co do zasady, zniesienie współwłasności jest formą nowego nabycia wówczas, gdy w wyniku tego zniesienia podatnik otrzymuje nieruchomość, która po dokonanym podziale przekracza udział jaki pierwotnie podatnikowi przysługiwał. Jeżeli w wyniku zniesienia współwłasności udział się nie zwiększa, wówczas datą nabycia nieruchomości jest data nabycia udziału w nieruchomości, a nie data zniesienia współwłasności.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przedstawionym stanie faktycznym, określony decyzją z dnia XX.XX..2007 r. zwrot udziału (1/8) w nieruchomości nie jest nabyciem w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym sprzedaż udziału (1/8) w nieruchomości, z której uprzednio Spadkodawca Wnioskodawcy został wywłaszczony, nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy źródła przychodu.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę postanowień i interpretacji organów podatkowych oraz przywołanych wielu tez wyroków Wojewódzkich Sądów Administracyjnych i Naczelnego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, jak również powołane wyroki dotyczą konkretnych spraw stron osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl