IPPB2/415-409/13-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-409/13-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne z dnia 1 sierpnia 2013 r. (data nadania 1 sierpnia 2013 r., data wpływu 2 sierpnia 2013 r.) na wezwanie organu z dnia 24 lipca 2013 r. Nr IPPB2/415-409/13-2/MG (data nadania 24 lipca 2013 r., data doręczenia 31 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zastosowania ulgi w opłacie eksploatacyjnej za lokale mające zaniżony standard - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zastosowania ulgi w opłacie eksploatacyjnej za lokale mające zaniżony standard.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia posiada w swoich zasobach budynki mieszkalne, w których występują lokale posiadające pomieszczenie kuchenne bez otworu okiennego (tzw. ciemna kuchnia). W związku z uznaniem, że lokale te mają zaniżony standard wprowadzono ulgę w opłacie eksploatacyjnej dla tych lokali. Ulga określona jest jako miesięczna kwota od lokalu. Na danym budynku część lokatorów wnosi opłatę eksploatacyjną w podstawowej wysokości, a część pomniejszoną o zastosowaną ulgę.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy, pismem z dnia 24 lipca 2013 r. Nr IPPB2/415-409/13-2/MG wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez wyjaśnienie:

* czy istnieje stosowny dokument, tj. przykładowo statut, uchwała, regulamin ustanawiający wprowadzenie ulgi w opłacie eksploatacyjnej dla lokali mieszkalnych z "ciemną kuchnią".

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w wyznaczonym terminie, pismem z dnia 1 sierpnia 2013 r. (data nadania 1 sierpnia 2013 r., data wpływu 2 sierpnia 2013 r.), w kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że ulga w opłacie eksploatacyjnej dla lokali mieszkalnych z "ciemną kuchnią" została wprowadzona na podstawie Uchwały Rady Nadzorczej do kompetencji, której zgodnie ze statutem § 50 pkt 1 i pkt 13 uchwalanie planów gospodarczych oraz uchwalania zasad gospodarki finansowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy u osób, w stosunku do których zastosowano niższą opłatę eksploatacyjną powstanie przychód z innych źródeł.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powstanie w tym przypadku przychód z innych źródeł u osób, które mają przyznaną ulgę w opłatach eksploatacyjnych z tytułu posiadania ciemnej kuchni. Spółdzielnia zastosowała dwie stawki eksploatacyjne, jedną podstawową, drugą stawkę dla osób spełniających pewne określone warunki, w tym przypadku lokal z ciemną kuchnią. Kształtowanie opłat za utrzymanie i eksploatację nieruchomości należy do odpowiednich organów Spółdzielni i opiera się na określonych procedurach. Jeśli uznano, że pewien warunek może powodować obniżenie obciążeń z tytułu użytkowania lokalu i tylko jego spełnienie obniża wymiar opłat, to nie można osobom, które spełniają ten warunek i wpłacają niższą kwotę przypisać z tego tytułu przychodu z innych źródeł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z pkt 9 tego artykułu źródłem przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których, mamy do czynienia z przyrostem mienia. Podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być zatem tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, że Spółdzielnia posiada w swoich zasobach budynki mieszkalne, w których występują lokale posiadające pomieszczenia kuchenne bez otworu okiennego (tzw. ciemna kuchnia). W związku z uznaniem, że lokale te mają zaniżony standard, wprowadzono ulgę w opłacie eksploatacyjnej dla tych lokali. Ulga została wprowadzona na podstawie Uchwały Rady Nadzorczej, do kompetencji której zgodnie ze statutem § 50 pkt 1 i pkt 13 należy uchwalanie planów gospodarczych oraz uchwalania zasad gospodarki finansowej. Ulga określona jest jako miesięczna kwota od lokalu. Na danym budynku część lokatorów wnosi opłatę eksploatacyjną w podstawowej wysokości, a część pomniejszoną o zastosowaną ulgę.

Należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w sytuacji, gdy Spółdzielnia zastosowała dwie stawki eksploatacyjne, jedną podstawową, drugą stawkę dla osób spełniających pewne określone warunki, tj. posiadających lokal z ciemną kuchnią, to uznanie przez Spółdzielnię, że spełnienie danego warunku powoduje obniżenie wymiaru opłaty - określić należy jako sposób kształtowania przez Spółdzielnię ceny opłat dla poszczególnych użytkowników, oparty na określonych procedurach.

W związku z powyższym, wartość wprowadzonej przez Spółdzielnię ulgi w opłacie eksploatacyjnej dla lokali z tzw. ciemną kuchnią, na podstawie stosownej Uchwały Rady Nadzorczej nie stanowi przysporzenia majątkowego, u osób, które mają zastosowaną ulgę, a tym samym przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy podkreślić, że Spółdzielnia Mieszkaniowa może w dowolny sposób kształtować ceny opłat dla poszczególnych grup użytkowników. W sytuacji, gdy Świadczenia te nie mają charakteru indywidualnego, adresowane są do wszystkich osób spełniających określone warunki, tym samym nie powodują powstania po ich stronie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl